Zaagtafel advies gevraagd

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
TS bouwt elektrostatische luidsprekers..
Dat maakt de noodzaak van een formaatzaag inderdaad wat minder.
(geen grote vlakken, maar meer smalle planken).

Dat nauwkeurig zagen met een invalzaag is nog meer "gedoe".
 
  • Leuk
Waarderingen: Miko

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Peter: dank voor je reactie en tip voor de formaatzaag. Volgens mij gaat die zaag makkelijk in mijn ruimte passen, maar het blijft een relatief groot ding en een aardige investering. Ook het onderhoud en de instellingen lijken mij van een iets ander nivo dan een gemiddelde invalzaag. Maar veiligheid lijkt mij iets meer een ding: je moet goed weten wat je doet met zo'n apparaat, nog veel meer dan bij een invalzaag denk ik. Ik geloof graag dat het ding heel prettig, snel en handig werkt t.o.v. een invalzaag.

Ik begrijp de opmeringen over onhandigheid van de invalzaag voor kleinere stukken goed, maar volgens mij kan het wel, zij het met meer moeite. Wat mij aanspreekt aan de invalzaag is dat het een stuk compacter is en m.i. minder gevaarlijk: je moet weliswaar nog steeds goed opletten, maar ik acht de kans een stuk kleiner dat je als je niet helemaal helder bent per ongeluk je vingers er af zaagt.

Bij series maken van een werkstuk zou ik zeker naar de formaatzaag neigen maar in mijn geval gaat het om kleine aantallen - in eerste instantie voor eigen gebruik - maar ik hoop in de nabije toekomst wel eens wat aan liefhebbers te kunnen verkopen op kleine schaal.

Ik slaap er nog een paar nachtjes over, ga niet te snel een beslissing nemen. Heel erg bedankt voor alle reacties tot nu toe! Daar heb ik denk ik al veel aan gehad.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi, na lang wikken en wegen denk ik toch eerst een Festool invalzaag te gaan kopen en een MFT tafel zelf te aan bouwen.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is wat ik precies bij die MFT tafel nog wil kopen, maar misschien wordt dat vanzelf duidelijk als ik er mee ga werken. Zo bestaan er o.a. parallel guides en rail squares (
).

Als ik het goed begrijp is er overlap in de toepassing van een MFT en deze twee laatstgenoemde hulpstukken: met de MFT kun je ook haakse hoeken maken zoals de rail square dat ook doet. Hoe en waarvoor je ieder ding precies gebruikt is iets wat ik nu nog wat lastig te overzien vind.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Zowel de railsquare als de parallelgeleiders zijn bedoeld om een plaat te zagen zonder gebruik te maken van de mogelijkheden die een mft bied. Heel kort door de bocht met deze twee artikelen maak je de platen kleiner en daarna kan je verder. Met of zonder mft.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@Wim Kluck: dank voor je verhelderende uitleg! Dan denk ik dat ik dat ik beide artikelen en ook de MFT wil gaan maken / aanschaffen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
@Wim Kluck: dank voor je verhelderende uitleg! Dan denk ik dat ik dat ik beide artikelen en ook de MFT wil gaan maken / aanschaffen.
Besteed veel aandacht aan de nauwkeurigheid bij het maken van de gaten. Ook al heb je een mal.
Zorg dat onder de gaten geen draagbalk zit. Ja daar kan je doorheen boren maar ga je dan ook nog recht als je dieper moet dan je kan boren met een mal. Ja dat weet ik uit ervaring.
Succes ermee , moeilijk is het niet maar nauwkeurigheid kost tijd.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Besteed veel aandacht aan de nauwkeurigheid bij het maken van de gaten. Ook al heb je een mal.
en je hoeft ook niet direct de hele tafel van gaten te voorzien, het merendeel zit er voor montage doeleinden. Zie bijvoorbeeld de multi werkbank van Holzwerken:


Ze gebruiken bijvoorbeeld een eenvoudige scharnier voor de lineaal en hebben de lengte aanslag tegen de werkbank gemonteerd ipv er op. Daar moet je dan natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

EDIT: in deze video serie van de Klavieratelier wordt een soortgelijk werkbank gebouwd.

Edit2: Wat ik overigens niet begrijp waarom men altijd zo weinig tafeloppervlak rechts van de lineaal heeft, dat is toch de kant vanaf waar je het hout aanvoert.
 
Laatst bewerkt:

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank weer voor de nuttige tips!

Rest nu nog de vraag: koop ik de TS 60 of de TS 55? De TS 60 is iets duurder, maar heeft meer vermogen (1500 Watt tegen 1200 Watt). Geen idee, of dat nog een duidelijk voordeel heeft? De maximale zaagdiepte is ook iets meer, 62mm tegen 55mm. Ik denk dat ik vooral multiplex platen ga zagen, en houten planken, meestal van zachter hout denk ik, en vaak niet dikker dan 22mm denk ik.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Aan alles wat je geschreven hebt denk ik dat een 55 prima bij jouw wensen aansluit.
Denk dat 95% van de mensen die een Festool hebben de 55 hebben en zonder meer tevreden zijn. Al jaren.

Oke oke...er was nog geen 60...I know
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf de 55, maar heb ook de 60 een keer vastgehad.
Wat mij vooral opviel was de positie van de aansluiting van de stekker. Bij de 55 zit die niet heel handig, je kunt ‘m net niet lekker vasthouden om de kwart slag te draaien voor de borging, bij de 60 was daarvoor meer ruimte.
Verder natuurlijk de extra diepte (maar die grenzen ga je met plaatmateriaal niet vaak opzoeken zoals je zelf al zei), en de terugslagbeveiliging.
Ik denk dat er niet heel veel verschil in zit, zeker met niet-prof gebruik zal je van beide machines heel lang plezier hebben. En ook gewoon zorgen dat je ze beiden even in je handen kunt hebben ergens, zeker voor de snoer-aansluiting zou ik zelf willen kijken of de iets minder handige plek bij de 55 iets is om over na te denken. Mogelijk zou ik, met mijn kennis van nu, daardoor zelf voor de 60 kiezen, ook wel omdat ik zelf meer met massief werk en al voor een project niet genoeg had aan de 55mm zaagdiepte. Maar ook bij mij was het zo dat de 60 nog niet op de markt was toen ik de mijne kocht.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
en je hoeft ook niet direct de hele tafel van gaten te voorzien, het merendeel zit er voor montage doeleinden. Zie bijvoorbeeld de multi werkbank van Holzwerken:
Dat dacht ik ook. Maar een half jaar later blijkt het hout van je werkbank toch net wat groter of kleiner te zijn, waarmee de afstand tussen de gaten is verandert en je geen gaten meer bij kunt maken die op één lijn zitten met de rest.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Dat dacht ik ook. Maar een half jaar later blijkt het hout van je werkbank toch net wat groter of kleiner te zijn, waarmee de afstand tussen de gaten is verandert en je geen gaten meer bij kunt maken die op één lijn zitten met de rest.
Oei. Dat is een goeje. Dus, meteen gaten maken als je alles haaks wilt hebben.
 

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
79
23
België, Limburg
Ik ben gewoon tevreden van men tweedehands TS55, bespaart je ook nog wat geld want de TS60 ga je wsl niet tweedehands vinden (aan een gunstige prijs).
Voor je mft/gaten tafel zou ik gewoon zo'n plaat kopen van iemand op marktplaats die t op een cnc gedaan heeft. Heb zelf op een tafeltje wat gaten bijgemaakt met een mal en een router met bus, alles vast geklemd met ondertussen 3 frezen en 1 fostner geprobeerd en de gaten komen er altijd een tiende te groot uit wat me mateloos irriteert. Heb nu een 19mm liggen en een ruimer om ooit nog eens te proberen maar als ik op marktplaats een plaat naar eigen zin kan kopen voor niet veel meer dan de prijs die ik voor een mdf betaal dan lijkt me dat gunstiger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.