Werkplaats in wording

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
105
91
Oss
Nou het is nog mooier.. Net weer Toolstation gebeld om "even" te horen wanneer het nou vandaag op een postNL punt zou worden afgegeven, blijkt dat het niet verstuurd is en pas vandaag door GLS wordt opgehaald bij een of andere vestiging.. en dus maandag pas op het postNL punt is. Nu had ik al besloten dat ik daar niks meer ga bestellen en was ik al helemaal klaar met deze tent maar deze gaat sowieso retour als het ooit aankomt. Ik bestel wel ergens anders.
Ik heb hier ook vaker besteld en inderdaad de levertijden kloppen niet, bijna nooit. Ze zijn echter heeeeel vaak veruit het goedkoopst. Bovendien heb ik 3x contact gehad over product ruilen ivm defect of service onder garantie. Iedere keer 100% keurig afgehandeld zonder gezeur of onverwachte kosten. De webshop reviews bevestigen dit beeld vind ik correct.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Helaas ook de ervaring dat levertijden op de website zelden kloppen. Bij de afhandeling van problemen zijn ze wel heel kortaf in de reacties/mail.
En kwa prijs .... ze zijn een van de goedkopen. Er zijn er meer die in de range liggen.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Vandaag stond GLS op de stoep met een pakketje van toolstation.. ipv maandag, vandaag "al" maar ik heb een allergie voor misleiding, dat is simpel gezegd wat het is. Het heeft ook geen zin om boos te worden op iemand die de telefoon oppakt, die kan er niks aan doen en er veranderd niks aan. Enorm frustrerend en ik bestel daar dus nu nooit meer. Zat shops die het beter doen.

Dat gezegd hebbende heb ik vandaag eindelijk de hammer van de pallets af kunnen halen. Was even spannend maar ging eigenlijk vrij soepel met een takel dus bedankt voor de tip! Voor de zekerheid een beetje het gewicht proberen te verdelen over twee balken op twee plekken per balk

Assembleren was ook zo gedaan. Uurtje of 2 bezig geweest en alleen de digitale hoogtemeter moet er nog in. In tegenstelling tot de Laguna zaagtafel heeft de Hammer wel m'n stop laten doorslaan dus ik moet maar even m'n zekering vervangen voor een trage uitvoering. Die heb ik gelukkig al liggen maar was voor de Laguna niet nodig dus niet gedaan.. toch maar wel doen nu dus!

Eerste resultaten zijn idioot goed te noemen. Wat een enorm strak schaafbeeld. Niet te vergelijken met de standaard messen in m'n oude DeWalt. Een foto doet het niet echt eer aan. Stofafzuiging is ook dik in orde, daar was ik nog even bang voor met een relatief lange afstand buizen maar blijkt goed te gaan.
 

Bijlagen

  • IMG_4584.JPG
    IMG_4584.JPG
    110,5 KB · Weergaven: 314
  • 14A22448-7827-47E4-9FED-9D248B741D45.JPG
    14A22448-7827-47E4-9FED-9D248B741D45.JPG
    99,4 KB · Weergaven: 222
  • 9BF7433A-AC4E-4E84-9A11-3AC6052A1F1B.JPG
    9BF7433A-AC4E-4E84-9A11-3AC6052A1F1B.JPG
    51,2 KB · Weergaven: 208
  • IMG_4585 2.JPG
    IMG_4585 2.JPG
    108,2 KB · Weergaven: 231

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ziet er goed uit!
waarom haalt of helpt de leverancier eigenlijk niet met de pallets eraf te halen? Je zou zeggen dat zij die vraag vaker zouden moeten krijgen…

en stellen zij de machine ook nog af of is het af fabriek al perfect?
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Ha leuk te zien dat het goed gelukt is. Ik was blij verrast door het gemak van dat takeltje. Gebruik het inmiddels voor meer dingen. Messen van de zitmaaier er even vanonder halen en slijpen wordt zo ook een stuk eenvoudiger bijvoorbeeld.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ha leuk te zien dat het goed gelukt is. Ik was blij verrast door het gemak van dat takeltje. Gebruik het inmiddels voor meer dingen. Messen van de zitmaaier er even vanonder halen en slijpen wordt zo ook een stuk eenvoudiger bijvoorbeeld.
Nou zeg dat wel! Het was zo gedaan, alleen spannend of de balken het aan konden maar deze zal nog wel vaker gebruikt worden ja!
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Even stil geweest en ook weinig gedaan aan de werkplaats maar wel weer wat kunnen uitbreiden met het Microjig systeem. Ik heb m'n oude slede weggegooid en deze gemaakt, geinspireerd door de "360 sled plans" van Microjig zelf alleen daar hebben ze de voorkant van de sled gewoon los gezaagd, daar heb ik nog een brug op gezet zodat er nul speling in zit. Zonder had ik een fractie speling, zelfs met de zero-play geleiders van microjig.

Ik heb ook maar gelijk uitneembare zaagmallen erin gezet aangezien ik ook regelmatig met een dado stack werk en ik wel een zero clearance wil voor alle zaagbladen en hoeken. Moet zeggen dat het wel erg handig werkt.

Komende dagen ga ik maar een hulpstukje voor de slede maken om hier ook boxjoints mee te zagen, dat is volgens mij vrij eenvoudig nu.
 

Bijlagen

  • IMG_5210.JPG
    IMG_5210.JPG
    103,4 KB · Weergaven: 181

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
En omdat ik soms ook wel eens wat handwerk doe en geen goede bankschroef heb, heb ik daar maar een mini workstation van sjobergs voor gekocht. Ik moet er nog houten balken aan vast maken zodat ik 'm makkelijk op mijn microjig werkbank kan klemmen.

Dovetails op de foto heb ik met de hand gedaan (m'n eerste poging), de boxjoints met de zaagtafel en een 5min (en wat slordige jig)
 

Bijlagen

  • IMG_5211.JPG
    IMG_5211.JPG
    131,3 KB · Weergaven: 196
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en Zerox

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Ik heb ook maar gelijk uitneembare zaagmallen erin gezet aangezien ik ook regelmatig met een dado stack werk en ik wel een zero clearance wil voor alle zaagbladen en hoeken.

Waar heb je jou mallen van gemaakt en hoe heb je de hoek versies gemaakt? Welke tools heb je gebruikt?
Ik heb dik plexiglas gebruikt, maar ik krijg die niet helemaal strak.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Waar heb je jou mallen van gemaakt en hoe heb je de hoek versies gemaakt? Welke tools heb je gebruikt?
Ik heb dik plexiglas gebruikt, maar ik krijg die niet helemaal strak.
Weet niet zeker wat je bedoelt met hoek versies, maar alles is hier 12mm multiplex, dat gaat precies met de matchfit dovetails diepte. De bodemplaat heeft twee sleuven in het midden waar de matchfit voetjes in vast geschroefd zitten. Zo is het altijd perfect plat en gelijk met de platen aan weerszijden waar de sleuven zitten voor de klemmen.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ideetje van Katz moses werkt wel goed, alleen aangepast naar de microjig sled ipv een losse jig. Ik heb een stopblokje gemaakt om de exacte afstand te stellen tussen de zaag en het blokje in de multiplex rug. Als dat niet perfect is worden de boxjoints te strak of los afhankelijk van hoe de afwijking is.

Een speelkaart tussen de stopblok en de multiplex rug is perfect om te stellen tijdens het testen. Ik wacht nog op wat microjig schroefjes met dovetail voetje zodat ik de rug ook vast kan zetten aan de sled zelf maar voor nu even met twee gewone klemmen gedaan en dat werkt ook.

Perfecte boxjoints te maken hiermee, en met meerder mallen/ruggen met blokje die corresponderen met verschillende breedtes van de dado stack is het ook super simpel aan te passen.
 

Bijlagen

  • 19308C8F-52FF-44C2-9647-031BAC383CF4.JPG
    19308C8F-52FF-44C2-9647-031BAC383CF4.JPG
    98,1 KB · Weergaven: 175
  • IMG_5216.JPG
    IMG_5216.JPG
    66,3 KB · Weergaven: 149
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet en teunos

Nicov

Nieuw lid
31 jan 2022
6
0
Maasmechelen
Weer een paar uurtjes de tijd gehad om verder te werken. Als je eenmaal gewend bent aan een freestafel is het wel echt hopeloos als die er niet meer is.. dus de frees maar weer snel ingebouwd. Inmiddels hangt de Triton netjes "flush" met het werkblad maar nu zonder de slimme hoekjes van Kreg. Eenmalig even goed testen op welke diepte het randje moet komen maar achteraf blij mee. Paar rampamoeren erin en klaar.

Bekijk bijlage 114362

Nu was m'n originele idee om de kist te maken voor de afzuiging maar ja, ik heb een tijdje geleden een deze verlijmfrees gekocht en ben daar wel echt gecharmeerd van. Ik zaag bijna niks meer verstek en geef de voorkeur aan de frees, zo doende wil ik de kist ook netjes verstek frezen maar zonder aanslag gaat dat niet... dus vanochtend de aanslag gemaakt.

Bekijk bijlage 114369

Bekijk bijlage 114370


Ik moet er nog een plaatje op zetten voor afzuiging maar dat is zo gedaan. Voor nu heb ik een aanslag die instelbaar is op basis van de grootte van de frees die ik gebruik. In de dovetail aan de voorkant kan ik featherboards gebruiken of stopblokjes indien een keer nodig. Aan de onderkant van de aanslag heb ik een klein hoekje weg gezaagd ivm stofophoping dat eventueel in de weg kan gaan zitten.

Het zwarte MDF van zowel de werkbank zelf als de aanslag staat in de was en is mooi glas. Alles ook weer perfect haaks.

Het hout voor de kist ligt inmiddels ook al klaar. met een beetje mazzel morgen met de kist verder...
Met wat heb je uiteindelijk het mdf oppervlak behandeld?
Of niets meer op gezet? Thx
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Met wat heb je uiteindelijk het mdf oppervlak behandeld?
Of niets meer op gezet? Thx
uiteindelijk alleen een zelfgemaakte bijenwax erop gedaan. Als er wat lijm op valt is dat erg makkelijk weer weg te schrapen zonder schade. Ik merk alleen wel wat beperkingen in het gebruik van MDF voor een Microjig systeem. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik denk ik toch iets van beuken of essen gebruiken als blad.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ergens dit najaar hoop ik te beginnen aan het vergroten van de werkplaats. Het idee is zo rond de 4M aan diepte uit te bouwen op een ongeveer gelijke breedte. Binnenmaat garage is 3.30M breed.

Nu heb ik vorig jaar een overkapping gemaakt van 4x3 en dat was allemaal vrij eenvoudig.

Ik denk alleen dat het aanbouwen aan de garage wat minder eenvoudig gaat worden maar ook hier weer het idee om met hout uit te bouwen alleen dat iets beter geisoleerd en afgesloten natuurlijk.

Eerst maar eens de ideeen uitwerken. Dit heeft wel wat meer isolatie nodig dan 28mm dikke plankjes en wat OSB platen op het dak. Tips en linkjes naar soortgelijke projecten zijn zeer welkom, ik moet me er echt nog helemaal in verdiepen.
 

Bijlagen

  • 5f2e35ca-48cc-4ebd-a08f-5724b7b39c3d.JPG
    5f2e35ca-48cc-4ebd-a08f-5724b7b39c3d.JPG
    114,7 KB · Weergaven: 139

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Als er 1 ding wel duidelijk is geworden is dat je nooit genoeg opslagruimte hebt. het stond nog op m'n lijst om een ladekast te maken onder de microjig werkbank, dus daar maar even tijd voor genomen. Het frame is 18mm berken mpx, lades 12mm berken mpx en ladebodems 9mm mpx. Als ik deze kast en lades vergelijk met de vorige van een half jaar geleden zit er wel een flink kwaliteitsverschil in de bouwkwaliteit

greepjes ga ik nog even over nadenken. Geen idee wat ik wil. Ik hoop morgen platen foam binnen te krijgen zodat ik overal m'n gereedschap netjes gesorteerd kan houden. Het is weer een probeerseltje.
 

Bijlagen

  • IMG_5369.JPG
    IMG_5369.JPG
    119,9 KB · Weergaven: 99
  • IMG_5377.JPG
    IMG_5377.JPG
    125,1 KB · Weergaven: 92
  • IMG_5416.JPG
    IMG_5416.JPG
    106 KB · Weergaven: 90
  • 4B4298D9-F59F-4604-A880-AB1CE165BEBF.JPG
    4B4298D9-F59F-4604-A880-AB1CE165BEBF.JPG
    72,8 KB · Weergaven: 89

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
213
117
Heel netjes!
Ik vroeg me wel af hoe je die inlays zo netjes hebt gemaakt?
Snijden van de omlijning in dat HBM schuim is nog wel te doen, maar 'uitplukken' (op de juiste diepte krijgen) vond ik zelf erg lastig.

Uiteindelijk heb ik maar de bovenfrees erbij gepakt om het een beetje netjes te maken.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Heel netjes!
Ik vroeg me wel af hoe je die inlays zo netjes hebt gemaakt?
Snijden van de omlijning in dat HBM schuim is nog wel te doen, maar 'uitplukken' (op de juiste diepte krijgen) vond ik zelf erg lastig.

Uiteindelijk heb ik maar de bovenfrees erbij gepakt om het een beetje netjes te maken.
als je de randjes uitgesneden heb kan je met een beitel het er redelijkerwijs uit schrapen in stroken. Beetje smalle stroken is makkelijker. super strak is het niet maar er ligt gereedschap op dus het stoort me ook niet. Ik zou idd net als jij de bovenfrees pakken denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.