Weer een bootje bouwen!

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Prachtig :)

Leuk om nog meer foto's te zien!

Voor wat betreft het draaien, VanDam Custom boats (lake michigan, USA) gebruikt voor al hun gebouwde schepen dezelfde methode. Even op youtube zoeken naar wat filmpjes van hen (±45min.) en daar even doorheen scrollen.
Ik zal de methode in ieder geval even kort beschrijven. Ze gebruiken voor en achter een soort bolder die ze tijdelijk monteren, als je deze een beetje smeert dan draait het als een tierelier :)
Ik kom graag helpen met draaien mocht het nodig zijn, al is het maar om jullie mooie werk in levende lijve te komen bewonderen!

edit: YouTube vanaf 17:08m.
 
Laatst bewerkt:

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
Bedankt voor de tip! En bedankt voor de aangeboden hulp, als we iemand nodig hebben als het zover is zal ik er aan denken. Maar nogmaals, iedereen is welkom hoor, al is het maar om even een kijkje te nemen. Stuur gerust ff een berichtje dan spreken we wat af.

En eerste maar is de romp dicht zien te krijgen en de epoxy aanbrengen. Het duurt nog wel een tijdje voordat we zover zijn om hem om te draaien. We zijn er nu flink mee bezig, maar het kan ook zo maar weer een paar weken stil liggen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bedankt iedereen!

@Pel We hebben besloten om de romp gewoon verder af te bouwen met red cedar. Qua beschadigingen maakt het niet veel uit, het is beide mega sterk op de manier hoe wij het gaan bewerken met epoxy. Maar we dachten dat door die hardere houtsoort te gebruiken, het dan minder snel zou indeuken. Maar achteraf is dat niet echt iets om zorgen over te maken, zeker niet als we de buitenkant van de romp beplakken met 2 matten (De sloep hebben we "maar" met 1 mat gedaan). Dus we houden het lekker bij het red cedar.

@jaap Dat is ook de bedoeling. We sluiten het hout als het ware op, en krijgen zo een soort sandwich constructie. Bij de sloep hebben we aan de buitenkant 1 mat gebruikt (550 grams) en aan de binnenkant ook 1 mat. Dij de nieuwe boot gaan we waarschijnlijk 2 matten gebruiken voor de buitenkant en natuurlijk ook een matje aan de binnenkant.
Grappig dat je over die lijm begint, want sinds een paar weken zijn wij er ook achter gekomen dat die nieuw op de markt is en hebben die ook maar even getest. Maar wij vonden het voor de boot niet helemaal lekker werken. Het bruist niet (als ik me niet vergis) en het moet een lange tijd drogen voordat het hard is. Volgens mij gebruiken we nu toch wat anders, een zeer licht bruisende lijm die ook een stuk sneller droogt. Die lijm die jij aanraad moet echt wel een paar uur zitten wil het een beetje hard worden, maar wat we nu hebben is al hard na 30 min. Zo kunnen we heel snel achter elkaar latten lijmen. En een beetje bruisend is wel fijn, zo komt de lijm overal goed tussen de latten. Ik zal nog even nakijken welke lijm het is, want ik weet het niet helemaal zeker.

En nog even een paar foto's dan :cool:

Een filmpje hoe sterk bruislijm is, staat hieronder. Het voordeel van de nieuwe lijm is, dat je deze nat kunt afmessen, in veel gevallen reuze handig.

Succes met de bouw, prachtig draadje wat ik zeker blijf volgen!

jaap

 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Geen probleem, graag gedaan en bedankt voor de uitnodiging!
Ik zal wel even moeten wachten tot het schema wat meer ruimte toe laat voor dit soort uitspattingen :)

Ik blijf het in ieder geval volgen vanuit mijn luie stoel ;)
 

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
Hier nog de lijm die we nu gebruiken:

thumbnail_20160629_164921.jpg

@jaap Bedankt en interessant filmpje, ik wist niet dat daar zo veel verschil in zat qua sterkte. Voor de boot ben ik er alleen niet bang voor aangezien de epoxy het straks moet gaan houden.

@rmenkveld haha, nou gelukkig duurt dit projectje nog wel even dus je hoeft je niet te haasten, blijf maar lekker in die stoel zitten ;) Zodra je een keer tijd en zin hebt hoor ik het vanzelf wel!
 

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
Hallo iedereen, ik laat maar weer is even wat van me horen. We zijn nog steeds bezig met de romp. Wat ik al eerder heb aangegeven, het is geen snel proces. Maar we zijn er mee bezig :D
Hier een paar foto's:

20160730_152723.jpg

20160730_152704.jpg

20160730_152647.jpg

20160730_152638.jpg

20160730_152632.jpg

CIMG0825.jpg

En fijne dagen iedereen, volgend jaar weer verder met het bootje :)
 

Bijlagen

  • 20160730_152632.jpg
    20160730_152632.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 874

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Gaaf hoor! al een idee hoe hij in het water komt te liggen, komt de waterlijn heel hoog of juist vrij laag? Ga je werken met zwaarden of een kiel? luchtkamers erin bouwen? ik ben wel nieuwsgierig!
 

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
De waterlijn is vrij laag, dus ze ligt vrij hoog in het water. Verder komt er gewoon een doorlopende kiel onder waar de schroefas ook in komt. Als de romp dicht is en in de epoxy staat komt de kiel erop.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Heerlijk, een verademing om weer wat voortgang te zien :)
Meer, meer, meer foto's! :)
Alvast een mooi uiteinde en wie weet een varend 2017...
 

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
Hallo iedereen!

Weer even een update. Niet veel nieuws, nog steeds bezig met de romp, maaaaar we zijn wel dicht. Nu komt het schuren en het in de epoxy zetten.

Hier wat foto's!

23.jpg

38.jpg

53.jpg

54.jpg

56.jpg
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
erg leuk om te zien,

hou ons op de hoogte,,,

welke type epoxy ga je gebruiken voor de buitenkant?

neem aan dat je een vlies over het hout aanbreng in de epoxy?

groet robert
 

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
Wij gebruiken poly pox thv 500 expoy. Er komt inderdaad ook een glasvezelmat overheen. Ook aan de binnenkant. Zo bescherm je het hout helemaal en valt het onderhoud ook erg mee. Ook wordt het daardoor erg sterk en zijn spanten in de romp bijna niet nodig.
 

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
enig idee wat het gewicht gaat worden? je moet hem ook nog een keer kantelen denk ik zo?! ga je dat met takels doen?

ohja... misschien ook leuk voor jullie, www.natuurlijkvaren.nl

Haha.. geen flauw idee.. ik gok zo snel even een kilo of 4 a 500.. we hijsen hem omhoog in 2 banden en daar draaien we hem in om. Een paar doeken tussen de banden en een paar man sterk moet dat we lukken.. hoop ik ;)

Bedankt voor de link, ik zal is kijken!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Nou.. qua gewicht valt het mee.. we gokken een kilo of 4 a 500. red cedar is natuurlijk een lichte houtsoort. We kunnen hem wel ophijsen aan spanbanden en daarin proberen te draaien met een aantal man. Ben ik niet heel bang voor. En anders verzinnen we wel weer wat ;)

heb wel een tipje......als je hem in spanbanden hangt. Zorg dan dat die banden in een katrol hangen (dus over een roller heen).

in plaats van de boot in de spanbanden te kantelen kun je de spanbanden zelf doordraaien, met boot en al :)

ps: ik heb echt he-le-maal niks met water en zeilen en weetikwat......maar zo'n bootje bouwen lijkt me fan-tas-tisch, wat een vakmanschap.
 

nickje1983

Nieuw lid
17 sep 2017
6
1
Hey!

Prachtige bouw tot hiertoe!

Mag ik vragen welk hout je gebruikt hebt bij beide boten voor de kiel en boeg? Heb je die ook verlijmd met PU-lijm of met epoxy?
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Je vordert gestaag, het wordt een mooi bootje. Ik ben van de week ook weer begonnen.meestal doe ik niets in de wintermaanden.
succes ik blijf het volgen

gr. Placebo.
 

Luukyy

Actieve deelnemer
30 mei 2016
26
2
Strijen
Hallo allemaal!

Nou.. jullie op de hoogte houden is ook niet helemaal gelukt. Mijn excuus voor mijn lange afwezigheid. Maar goed, het bouwproces heeft niet stil gestaan sinds mijn afwezige periode en dus heb ik hier wat in te halen.
Het laatste wat jullie gezien hebben is dat de romp dicht was en het epoxy smeren kon beginnen. We hebben de bussen uit de kast gehaald en de romp met dit spul ingesmeerd. Uiteraard ook met een glasvezelmat van 300 gram per m2, en 2 lagen dik. Een beetje overkill is het wel, maar kwaad kan het nooit.







Daarna kwam de vraag of we plamuur gingen gebruiken. Een romp vanaf de spanten is nooit helemaal strak, maar het epoxy werk had ook zo z'n oneffenheden. Plamuren was eigenlijk wel noodzakelijk wilde wij een redelijk strakke romp krijgen. Natuurlijk ging dit samen met een hoop geschuur. Ohja, en voor ik het vergeet, tussen dat proces door is de kiel ook gemaakt en op de romp geplakt. Hier hebben wij expoy lijm voor gebruikt, en ook is de kiel verder in de epoxy met glasvezelmat gezet.
Ook hebben wij de schroefaskoker (water gesmeerde schroefas) gekocht zodat die direct in de kiel geplaatst kon worden. Ook deze is met de epoxylijm vast gezet en afgewerkt. De lijm is aan de dikke kant waardoor je er ook goed mee kan afwerken en opvullen.











Toen hebben we de romp nog in een soort coating gezet, over de plamuur en epoxy heen, wat een zeer harde en dichte laag vormt. Een soort laatste schil wat geen water doorlaat en de epoxy met daar onder het hout nog eens extra beschermt. Hier overheen komt uiteindelijk de laklaag.





Mooi, romp klaar, draaien maar!
Een aantal spanten aan de binnenkant verwijderd en de rest los gemaakt van de bok waarop deze geplaatst waren. 2 dikke spanbanden eronder en aan een kant 2 lieren. Zo konde wij de boot een stuk omhoog hijsen waardoor die vrij kwam en zo konden draaien in die banden. Het ging makkelijker dan gedacht en voor wij het wisten konden wij voor het eerst zien hoe ze werkelijk was geworden.













Helaas waren wij nog niet klaar met de epoxy aangezien wij de binnenkant ook in de epoxy met glasvezelmat wilden zetten. Ook dit was weer een aardige klus, maar ook dit was weer helemaal gelukt.
En nu begint het aller leukste deel van het bouwen, het betimmeren van de romp en inbouwen van de techniek. Een deel van de vloer zat er al snel in, en het tussenschot (ingang van buiten naar binnen) was ook al weer geplaatst.
Het lijkt allemaal "even" gedaan nu ik het hier zo schrijf, maar voor dit allemaal gerealiseerd kon worden waren we toch al weer een jaar verder.









Ik hoop dat ik jullie op deze manier weer een beetje op de hoogte heb gebracht. Mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag!

En echt waar, ik zal iets vaker wat posten hier !
 
  • Leuk
Waarderingen: patcooper

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.