"Wat een herrie!"

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
137
86
Zuid Holland
Het gekrijs van die zaag zit vooral in de hogere frequenties, daar is best wel wat demping in te krijgen. Kieren dichten is het eerste wat je moet doen, voor het beste resultaat wil je de ruimte luchtdicht maken. Daarnaast wil je wanden en deuren stijf hebben met veel massa. Hangt er een semi kartonnen deur in dan moet je die zeker vervangen door iets zwaars. Daarna kan je met demping in de zeker wat winst halen. Je hebt isolatie platen van katoen of een soort schuim vlokken, die zijn vrij effectief voor geluid demping. Het is niet nodig om alle wanden volledig te bekleden voor een goed resultaat, je moet simpel weg een aanzienlijk oppervlakte aan dempingsmateriaal creëren. Om de stoffigheid ten goede te komen kun je het isolatie materiaal achter geperforeerde platen steken.

• Leuk
Waarderingen: MdeJongh

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
210
89
Zaanstreek
Geluid is nog erger dan water, zelfs het kleinste kiertje doet de rest van je afsluiting / demping teniet. Gaat het om geluid naar boven voor je eigen gezin, of voor de buren? Als het gaat om geluid richting de gang bijvoorbeeld, is inderdaad een massieve deur met goede kierdichting (rubbers rondom + valdorpel) al flink verschil. Verder kan geluid in een 'kale betonnen doos' rond blijven ketsen en daardoor voor overlast zorgen, dempende materialen op de wand doet dan ook een hoop. Geluidsstudio's hebben die piramide-vormige blokken op de wand, maar bijvoorbeeld voor bij warmtepompen heb je vlas-achtige geluidsschermen (lees: schuttingdelen) die ook flink dempen. Allicht zoiets tegen de wand of als kamerscherm hebben staan

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.196
973
Nootdorp
er is een vergelijkbare topic in dit forum. Even zoeken dan heb je nog meer mooie adviezen.

Mocht het gouden ei gevonden worden, dan zou ik ook graag weten hoe de decibellen geminimaliseerd kunnen worden.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.244
654
Noord-Veluwe
Zo'n zaagblad als waarnaar verwezen wordt is inderdaad stiller. Maar het maakt niet zoveel uit dat de starter van dit draadje daar echt mee geholpen zal zijn. Dat kan ik je uit eerste hand beloven.

• Haha

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.379
3.486
Gaanderen
Gewoon elke avond lawaai maken. Dan wordt het voor die kinderen achtergrond ruis. En dan worden ze er niet meer wakker van. Maar eerst uiteraard een mooiere zaagmachine kopen.
Ja zo ging het toen ik nog boven de winkel woonde. De magazijndeur waar ik boven sliep klapte vaak hard dicht op de koopavond. Je went eraan. Of je verzint smoesje, ik kan niet slapen vanwege de deur.

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
958
1.102
de buurt van den bosch
Wat hier al aangehaald wordt inderdaad, het zagen zelf maakt vele malen meer lawaai dan de machine en/of de motor ooit zullen doen. Dat geld wel voor de meeste machines overigens. Je zou kunnen overwegen op een lintzaag te werken, dat is uiteraard totaal niet hetzelfde als een zaagtafel, maar is wel veel stiller.

Er is hier een forumlid die het voor elkaar gekregen heeft zijn zaagwerkzaamheden zo stil te maken dat ze buiten de werkplaats volledig onopgemerkt blijven.

@Handtools only kom er maar in :ROFLMAO:.
Mijn vrouw komt af en toe kijken of ik nog wel leef.;)

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
75
14
Hartelijk dank voor alle adviezen! Ik sla de relatie & opvoeding adviezen maar even over.

Lijkt er dus op dat ik:
- Heel veel eieren moet gaan eten;
- Toch die dikke zaagtafel moet kopen;
- De uitbouw plannen moet omzetten in.. op...bouw plannen?
- De kinderen hun slaapkamer ombouwen in een akoestische bunker.

Alle gekkigheid daar gelaten zal ik eens wat onderzoek doen naar isolatie. Nadeel is dat ik denk dat het door de muren komt maar niet geschoten is altijd mis. Het advies om de muren te bekleden zal dan zeker wat gaan doen met dat in gedachten. Zal ook eens kijken of ik een forumlid kan vinden met een tafelzaag met een brushless motor. Ik blijf blij met m'n Dewaltje maar schreeuwen kan tie wel.

helhond

Nieuw lid
19 dec 2024
17
1
Grunn
Ik had soort van hetzelfde probleem, heb de DeWalt 7492 staan, het jankend erin klappen bij het opstarten heb ik al verminderd met een softstart. Verder maakt mijn stofafzuiging ook al best wat geluid dus dat "verzacht" weer wat de herrie van de zaag.
Ik heb zelf 2 jonge kinderen (bijna 1 jaar en 3,5 jaar) in de geschakelde garageboxen achter onze rijtjeswoning dacht ik ook dat het geluid niet door de beugel kon.

De carport heb ik destijds dicht gemaakt en de garagebox uitgebreid tot één grote werkruimte.
Inmiddels heb ik de twee stalen kanteldeuren vervangen door sectionale deuren, die dempen zoals hierboven ook al behoorlijk wat geluid.

Het verbaasd mij eerlijk gezegd hoe weinig lawaai naar buiten komt als ik buiten sta te luisteren.
Ik heb ook een 50L compressor die ik gebruik voor andere projecten en die brult ook behoorlijk bij een wat lagere frequentie maar ook dat valt mee.
Mijn vrouw waarschuwt me wel als ik te veel lawaai maak, maar tot op heden is het weinig voor gekomen.
En zolang me eigen kinderen (de jongste van de buurt) er ook niet wakker van worden lijkt me er weinig aan de hand. Heb ook al buren rondom gepeild, maar die hadden ook geen (over)last van het geluid.

Wat ik nog zo kan bedenken is of je een brandwerende deur hebt in de garage?
Dat zou je wel moeten hebben richting de woning, maar zo'n zware deur dempt vaak ook wel lekker.

En hoe vol staat de ruimte?
Ik heb overal "troep" staan, bovenkasten aan de muur, spullen aan het plafond.
Door dat de ruimte is gevuld resoneert het geluid een stuk minder.
Kale oppervlakken staan mooi als een opgeruimde werkruimte, maar resoneert meer geluid.

• Leuk
Waarderingen: John1969

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.829
1.209
Riemst
Voordat je je werkplaats gaat aanpassen zou ik toch eens kijken of een andere, stillere zaagtafel niet de eenvoudigste oplossing is. Die Dewalt zagen snerpen en krijsen door merg een been.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.585
1.168
Omgeving Leiden
Heb geen ervaring met dit bedrijf, maar de site geeft veel informatie. En je zou ze eens kunnen vragen om advies. Als je een plaatstalen garagedeur hebt, is bekleden ervan met een zware isomat misschien al voldoende.

• Leuk

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.042
261
Heb geen ervaring met dit bedrijf
Ik wel, maar dan vanuit mijn werk. Zit veel expertise, leveren ook goede materialen (verder geen relatie mee)

Zoals hierboven al meermaals gezegd, proberen te achterhalen langs welke weg het geluid naar de slaapkamers komt. Een bekende zijn vaak de afzuigkanalen, weet niet of dat hier ook het geval kan zijn.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.