"Wat een herrie!"

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
135
82
Zuid Holland
Het gekrijs van die zaag zit vooral in de hogere frequenties, daar is best wel wat demping in te krijgen. Kieren dichten is het eerste wat je moet doen, voor het beste resultaat wil je de ruimte luchtdicht maken. Daarnaast wil je wanden en deuren stijf hebben met veel massa. Hangt er een semi kartonnen deur in dan moet je die zeker vervangen door iets zwaars. Daarna kan je met demping in de zeker wat winst halen. Je hebt isolatie platen van katoen of een soort schuim vlokken, die zijn vrij effectief voor geluid demping. Het is niet nodig om alle wanden volledig te bekleden voor een goed resultaat, je moet simpel weg een aanzienlijk oppervlakte aan dempingsmateriaal creëren. Om de stoffigheid ten goede te komen kun je het isolatie materiaal achter geperforeerde platen steken.

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
203
87
Zaanstreek
Geluid is nog erger dan water, zelfs het kleinste kiertje doet de rest van je afsluiting / demping teniet. Gaat het om geluid naar boven voor je eigen gezin, of voor de buren? Als het gaat om geluid richting de gang bijvoorbeeld, is inderdaad een massieve deur met goede kierdichting (rubbers rondom + valdorpel) al flink verschil. Verder kan geluid in een 'kale betonnen doos' rond blijven ketsen en daardoor voor overlast zorgen, dempende materialen op de wand doet dan ook een hoop. Geluidsstudio's hebben die piramide-vormige blokken op de wand, maar bijvoorbeeld voor bij warmtepompen heb je vlas-achtige geluidsschermen (lees: schuttingdelen) die ook flink dempen. Allicht zoiets tegen de wand of als kamerscherm hebben staan

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.191
972
Nootdorp
er is een vergelijkbare topic in dit forum. Even zoeken dan heb je nog meer mooie adviezen.

Mocht het gouden ei gevonden worden, dan zou ik ook graag weten hoe de decibellen geminimaliseerd kunnen worden.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.234
649
Noord-Veluwe
Zo'n zaagblad als waarnaar verwezen wordt is inderdaad stiller. Maar het maakt niet zoveel uit dat de starter van dit draadje daar echt mee geholpen zal zijn. Dat kan ik je uit eerste hand beloven.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.344
3.461
Gaanderen
Gewoon elke avond lawaai maken. Dan wordt het voor die kinderen achtergrond ruis. En dan worden ze er niet meer wakker van. Maar eerst uiteraard een mooiere zaagmachine kopen.
Ja zo ging het toen ik nog boven de winkel woonde. De magazijndeur waar ik boven sliep klapte vaak hard dicht op de koopavond. Je went eraan. Of je verzint smoesje, ik kan niet slapen vanwege de deur.

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
951
1.096
de buurt van den bosch
Wat hier al aangehaald wordt inderdaad, het zagen zelf maakt vele malen meer lawaai dan de machine en/of de motor ooit zullen doen. Dat geld wel voor de meeste machines overigens. Je zou kunnen overwegen op een lintzaag te werken, dat is uiteraard totaal niet hetzelfde als een zaagtafel, maar is wel veel stiller.

Er is hier een forumlid die het voor elkaar gekregen heeft zijn zaagwerkzaamheden zo stil te maken dat ze buiten de werkplaats volledig onopgemerkt blijven.

@Handtools only kom er maar in :ROFLMAO:.
Mijn vrouw komt af en toe kijken of ik nog wel leef.;)

• Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.