Waarom maakt een houtmot afzuiger zoveel herrie?

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Vooropgesteld dat ik zo'n machine NOOIT zou importeren, de prijs bezorgd en wel in de VS is 2900 dollar en dan afhankelijk van de staat nog eens 8% tax dus zeg 3200 dollar (2800 euro) tegen een prijs hier van 5600 tot 6000 euro afhankelijk van de opties/uitvoering. Als het nu ergens tussen die 2 bedragen in zou zitten...maar goed dit wordt het niet, dan maar de haalbare opties bekijken;)
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Hier een paar prijsverschillen gevonden. Ik laat weten wanneer ik nog betere prijzen tegen kom. (Nu moet ik helas andere dingen gaan doen.)


 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Hier een paar prijsverschillen gevonden. Ik laat weten wanneer ik nog betere prijzen tegen kom. (Nu moet ik helas andere dingen gaan doen.)


Ik heb gisteren mijn G700 binnengekregen. Ik moet de leidingen nog aanpassen maar de eerste indruk is zeer stil (voor een afzuiger) en echt hoog vacuum. Hij zuigt mn arm er zowat af…

Wat ook vooral opvalt is de regelelectronica voor de motor. Die is bijzonder verfijnd. Wordt vervolgd…
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Om overigens even mijn duit in het zakje te doen qua geluidsproductie: Plaatresonanties zijn vaak het meest als storend ervaren geluiden in dergelijke machines.

Mijn vorige afzuiging had een slakkenhuis ventilator van plaatstaal. Dat heb ik ingepakt met zelfklevende loodvervanger (voor over de dakpannen). Dat dempte de meest storende geluiden qua plaat resonantie. De “dreun” was er toen uit en dat was echt een stuk aangenamer.

Trucje geleerd uit de luidsprekerbouw en auto geluidsisolatie (toen ik nog een Volvo Amazon had, man wat dreunde die wagen, maar wel een parel van een machine :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Om overigens even mijn duit in het zakje te doen qua geluidsproductie: Plaatresonanties zijn vaak het meest als storend ervaren geluiden in dergelijke machines.

Mijn vorige afzuiging had een slakkenhuis ventilator van plaatstaal. Dat heb ik ingepakt met zelfklevende loodvervanger (voor over de dakpannen). Dat dempte de meest storende geluiden qua plaat resonantie. De “dreun” was er toen uit en dat was echt een stuk aangenamer.

Trucje geleerd uit de luidsprekerbouw en auto geluidsisolatie (toen ik nog een Volvo Amazon had, man wat dreunde die wagen, maar wel een parel van een machine :)
Mag ik vragen naar de naam van die zelfklevende loodvervanger en waar kan ik die (een beetje goedkoop) kopen? Bij een bouwmarkt wordt er 139 euro gevraagd voor 5m. En had je dat aan de buiten- of binnen-zijde van het slakkenhuis geplakt?
Ik doe bijna alles om zo'n ventilator/afzuiging stiller te maken.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Mag ik vragen naar de naam van die zelfklevende loodvervanger en waar kan ik die (een beetje goedkoop) kopen? Bij een bouwmarkt wordt er 139 euro gevraagd voor 5m. En had je dat aan de buiten- of binnen-zijde van het slakkenhuis geplakt?
Ik doe bijna alles om zo'n ventilator/afzuiging stiller te maken.
Zeker niet aan de binnenkant plakken, daar moet je niet in komen!

Ik had deze volgens mij gekocht destijds voor mn dak (alleen dan in Oranje)


Ik kan je niet vertellen of dit exact dezelfde is maar het is het proberen waard. Zorg ervoor dat je niet de alleen aluminium ribbelvariant hebt dat is mooi voor op je dak maar niet zwaar genoeg om trillingen te dempen.

Spul is alleen niet goedkoop zoals je zelf al aangaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.230
2.645
Je kan eens contact op nemen met een zaak in auto audio. Die hebben een heel scala aan dempingsmaterialen en weten welk materiaal geschikt is voor je toepassing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Bij mij is de geluidsoverlast zeer weinig, ik heb een tweemotorige afzuigkap van een keuken gebruikt. Het is vooral voor schuurstof bij de draaibank, maar krullen op de vloer vliegen ook naar binnen. Ik heb een 100mm slang waar bij de machine het stof verdwijnt naar de zelfgemaakte cycloon. Waar de lucht de cycloon verlaat gaat de slang naar 150mm. Net als in een keuken hoor je nauwelijks dat ie aan staat, en dan heb ik ook nog 3 standen maar hij gaat meestal voluit voor het beste effect.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Zeker niet aan de binnenkant plakken, daar moet je niet in komen!

Ik had deze volgens mij gekocht destijds voor mn dak (alleen dan in Oranje)


Ik kan je niet vertellen of dit exact dezelfde is maar het is het proberen waard. Zorg ervoor dat je niet de alleen aluminium ribbelvariant hebt dat is mooi voor op je dak maar niet zwaar genoeg om trillingen te dempen.

Spul is alleen niet goedkoop zoals je zelf al aangaf.
Bedankt voor deze informatie en het linkje.
Toevallig had ik gisteren een bladblazer (met een slakkenhuis-motor) gekocht die behoorlijk veel lucht verplaatste. Wanneer ik tijd over heb, wil ik proberen die om te bouwen tot "stille" mot-afzuiger.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Je kan eens contact op nemen met een zaak in auto audio. Die hebben een heel scala aan dempingsmaterialen en weten welk materiaal geschikt is voor je toepassing.
Dank je wel voor de tip. Helaas weten die audio-zaken de prijzen van hun dempingsmaterialen wel hoog te houden door hun exclusiviteit. Niet dat zij geen goed materiaal verkopen, maar het moet voor mij wel leuk en betaalbaar blijven.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Bij mij is de geluidsoverlast zeer weinig, ik heb een tweemotorige afzuigkap van een keuken gebruikt. Het is vooral voor schuurstof bij de draaibank, maar krullen op de vloer vliegen ook naar binnen. Ik heb een 100mm slang waar bij de machine het stof verdwijnt naar de zelfgemaakte cycloon. Waar de lucht de cycloon verlaat gaat de slang naar 150mm. Net als in een keuken hoor je nauwelijks dat ie aan staat, en dan heb ik ook nog 3 standen maar hij gaat meestal voluit voor het beste effect.
Zou je een foto of linkje willen en kunnen plaatsen van jou zelf gemaakte cycloon (met de +/- maten). Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat werkt. Mijn gekochte plastic cycloon was waarschijnlijk te klein en werkte niet met mijn huidige houtstof-afzuiging.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
189
Driebergen Rijsenburg
Idd je verf/poedercoat laag is gelijk afgeschreven :) Dakleer vastbranden werkt vast ook net zo goed maar weet ik niet zeker.

Misschien nog overbodig om te vermelden (maar ik doe het toch uit voorzorg): Niets op de motor zelf plakken, die moet kunnen koelen door de luchtstroom langs de vinnen. Alleen het slakkenhuis en evt de plaat waar die op gemonteerd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.