Waarom maakt een houtmot afzuiger zoveel herrie?

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Bedankt voor jullie reactie's en adviezen. Ik ga toch eens kijken naar een "goede" slakkenhuis afzuiger. Ik hou van experimenteren en ervaring opdoen (als ik er maar niet te moe van word). :LOL:
Ik hou jullie op de hoogte.
Oja, ik probeer dadelijk een paar foto's van mijn eigenbouw stofafzuiging te plaatsen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
was deze week net bezig aan m’n afzuiger en vroeg me hetzelfde af, vooral met de bedoeling die stiller te maken. heb wat gemeten met een simpele gratis iPhone app.
Ik ben benieuwd naar de manier van meten. Het lijkt nogal opvallend dat de twee op dezelfde frequentie pieken. Dat lijkt mij, zeker gezien de relatief lage frequentie, eigenlijk eerder de ruimte waarin gemeten word.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Koop een koptelefoon met antigeluid en je bent de herrie van de rest van de machines ook "kwijt".
Ik heb het idee dat je dan nog steeds wel gehoorschade oploopt, omdat de passieve demping van de schelpen minder is dan een echte gehoorbeschermer. Ik heb zelf een gehoorbeschermer met bluetooth audio, dat werkt prima.

Aangaande de geluidsreductie van een houtmotafzuiger: de hoeveelheid herrie van die zuiger is m.i. altijd lager dan het zagen met een zaagtafel of hout door een vandiktebank duwen. Ik mag hopen dat TS wel gehoorbescherming op doet voor die bewerkingen, dus wat maakt de lagere geluidsintensiteit van de afzuiger dan nog uit?

Rick
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb het idee dat je dan nog steeds wel gehoorschade oploopt, omdat de passieve demping van de schelpen minder is dan een echte gehoorbeschermer. Ik heb zelf een gehoorbeschermer met bluetooth audio, dat werkt prima.

Aangaande de geluidsreductie van een houtmotafzuiger: de hoeveelheid herrie van die zuiger is m.i. altijd lager dan het zagen met een zaagtafel of hout door een vandiktebank duwen. Ik mag hopen dat TS wel gehoorbescherming op doet voor die bewerkingen, dus wat maakt de lagere geluidsintensiteit van de afzuiger dan nog uit?

Rick
Nou...mijn vlak en vandiktebank met spiraalas is akelig stil hoor, de zaagmachine maakt wel herrie maar de lintzaag die ik meer gebruik is ook aardig stil, nee de afzuiger is in mijn werkplaats de echte herrieschopper.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
983
404
hilversum
Me vandiktebank is de grootste herrie maker.
Dat is ook de enige die ik over me oorkleppen heen hoor de rest fluistert hooguit.
Als ik me lintzaag en camvac aan heb staan heb ik niet eens oorkleppen nodig
 

jorisvh

Post veel
Ik ben benieuwd naar de manier van meten. Het lijkt nogal opvallend dat de twee op dezelfde frequentie pieken. Dat lijkt mij, zeker gezien de relatief lage frequentie, eigenlijk eerder de ruimte waarin gemeten word.
het zijn 2 metingen in exacte dezelfde conditie (enkel stofafzuiging aan, formaatzaag uit) op 2 verschillende plekken: bij de afzuiger (waar dus vooral het monotone geluid dat door de filter komt te horen is) en bij de formaatzaag (waar dus ook breedband mondingsgeluid van de leidingen te horen is). dat de voornaamste geluidscomponent dezelfde is, namelijk de blade passing frequency van de impellor lijkt mij perfect normaal.

de iphone microfoon heeft allicht geen vlakke frequentierespons en zeker niet <100 Hz maar gezien spraak niet vervormd wordt bij een telefoongesprek zal het in het 200 - 2000 Hz bereik waar ik hier in geinteresseerd ben nog wel meevallen. om A-B vergelijkingen te doen betrouw ik het wel.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Zelf stel ik (als hobbyist) de eis dat ik wil kunnen werken zonder gehoorbeschermers op te hoeven hebben, want ik wil graag genieten van leuke muziek op de achtergrond. (Dat houdt mij wakker.) :LOL:
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik heb het idee dat je dan nog steeds wel gehoorschade oploopt, omdat de passieve demping van de schelpen minder is dan een echte gehoorbeschermer. Ik heb zelf een gehoorbeschermer met bluetooth audio, dat werkt prima.
Dit heb ik mij ook altijd afgevraagd! Waarom is mythbusters er niet meer ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.625
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja. Mijn opmerking was getriggered
En nu is je opmerking gequote door een trigger! :p

Ontopic: Het voornaamste lawaai dat je hoort is simpelweg frictie. De motor in mijn 2000w machine hoor ik bijna niet draaien, dan moet ik er echt mijn oor op leggen. De lucht die langs de schoepen van de ventilator stroomt, dát is wat je hoort. Vergelijkbaar met wat je om je auto hoort zoeven op de snelweg - luchtweerstand.

Ik prijs me gelukkig met een zolder/verdieping op mijn werkplaats dus ik heb dat ding gewoon op zolder geknikkerd. Ik draag nog steeds oorbescherming bij b.v. de vlakbank of de afkortzaag maar de afzuiger alleen is echt geen issue meer en je kan gewoon een gesprek voeren als hij aan staat. Dat is vooral omdat een DB waarde ook (heel) afstandsgevoelig is. De mijne doet ~100db, maar er zit nu 3+ meter en een dikke houten vloer tussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik heb onder tussen een tweedehandse schoepenrad-afzuiger gekocht op MP. Dat ding werkt op 220V en 380V. Ook zouden de schoepen en lagers nog 100% in orde zijn. Helaas heb ik nog geen krachtstroom, maar misschien dat daar binnen twee jaar verandering in komt.
Ik zal jullie laten weten of zo'n schoeprad-afzuiger mij bevalt (wanneer ik deze heb geinstalleerd heb).
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Dat ding werkt op 220V en 380V.
Let bij zo'n 'ding' wel op dat die 220V niet 3x220V is wat je wel eens ziet, want dan heb je nog steeds 3 fasen nodig, en dus toch krachtstroom. Een machine die met 380V in ster staat, heeft evenveel spanning over de spoelen als wanneer je die machine op 3x220V in driehoek schakelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.253
542
Eanske
ingoogni.nl
Ik heb het idee dat je dan nog steeds wel gehoorschade oploopt, omdat de passieve demping van de schelpen minder is dan een echte gehoorbeschermer.
ER zijn "In-ears" die zelf al ca. 37 dB isoleren en voorzien zijn van antiegeluid (Active Noise Cancellation, ANC) mogelijkheden. O.a. van Sony, Samsung, Huwaei, Technics en Apple
 

jorisvh

Post veel
Het voornaamste lawaai dat je hoort is simpelweg frictie. De motor in mijn 2000w machine hoor ik bijna niet draaien, dan moet ik er echt mijn oor op leggen. De lucht die langs de schoepen van de ventilator stroomt, dát is wat je hoort. Vergelijkbaar met wat je om je auto hoort zoeven op de snelweg - luchtweerstand.
dat het bij jouw klinkt als de lucht die om je auto zoeft op de snelweg is omdat je de afzuiger op zolder hebt. het geluid dat overblijft wat je hoort komt dan inderdaad van de stroming in de kanalen en wanneer die plots vrijkomt (mondingsgeluid), net zoals je de ventilatie in de wagen op volle kracht zet en het roostertje bijna dicht.
Ik prijs me gelukkig met een zolder/verdieping op mijn werkplaats dus ik heb dat ding gewoon op zolder geknikkerd. Ik draag nog steeds oorbescherming bij b.v. de vlakbank of de afkortzaag maar de afzuiger alleen is echt geen issue meer en je kan gewoon een gesprek voeren als hij aan staat. Dat is vooral omdat een DB waarde ook (heel) afstandsgevoelig is. De mijne doet ~100db, maar er zit nu 3+ meter en een dikke houten vloer tussen.
ja, dat is een prima opstelling, als ik een zolder had, stond de mijne ook daar.
maar als die op een paar meter naast je in je atelier moet staan, dan hoor je vooral de schoepen van de ventilator en die maken een zoemend geluid (lage fluittoon, moeilijk in woorden uit te leggen). dat is het stuk waar ik eventueel een oplossing voor wil vinden
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Harvey G700 Gyro Air

Deze is wel een heel stuk (max72 DB) stiller...staat op mijn wensenlijstje....maar ook veeeeeeel duurder
Ik blijf maar kijken naar jou "Harvey G700 Gyro Air". Goedkoop is anders, maar zo extreem duur vind ik het nu ook weer niet. Een goed stuk gereedschap is ook niet goedkoop. Ikzelf zou zo'n afzuiger wel kunnen kopen en voor mijn gevoel ook kunnen verantwoorden wanneer ik een aantal jaren jonger zou zijn. Wanneer je deze Harvey hebt gekocht en in gebruik hebt genomen, lees ik graag jou ervaringen. (En wanneer jou ervaring te positief is, dan moet ik misschien maar een paar van mijn niet bestaande kinderen onterfen.)
Op diverse sites zie ik best wel grote prijsverschillen, een beetje surfen kan dus veel geld opleveren.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik blijf maar kijken naar jou "Harvey G700 Gyro Air". Goedkoop is anders, maar zo extreem duur vind ik het nu ook weer niet. Een goed stuk gereedschap is ook niet goedkoop. Ikzelf zou zo'n afzuiger wel kunnen kopen en voor mijn gevoel ook kunnen verantwoorden wanneer ik een aantal jaren jonger zou zijn. Wanneer je deze Harvey hebt gekocht en in gebruik hebt genomen, lees ik graag jou ervaringen. (En wanneer jou ervaring te positief is, dan moet ik misschien maar een paar van mijn niet bestaande kinderen onterfen.)
Op diverse sites zie ik best wel grote prijsverschillen, een beetje surfen kan dus veel geld opleveren.
Hmmmm, ik ga deze pas kopen als ik een substantiële prijs win in de Staatsloterij. Ben met je eens dat goed gereedschap niet goedkoop is en na diverse filmpjes te hebben gezien zou ik er ook wel vertrouwen in hebben, bij mij zou die prima achter de zaagtafel passen, dat is het voordeel van deze hoogte. Qua prijs is het verschil met de VS wel erg groot en dat voelt ook niet echt lekker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Qua prijs is het verschil met de VS wel erg groot en dat voelt ook niet echt lekker.
Vergeet niet dat in de VS, de BTW die je betaalt ook niet overal gelijk is. Wanneer je zoiets laten overkomen, betaal je hier ook nog invoerrechten en btw over. (Dat maakt het ook niet echt aantrekkelijk, denk ik.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.