Vragen mbt overkapping met schuur

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Je wilt de palen dus direct op de vloerplaat vastbouten? Ben je dan niet bang voor optrekkend vocht in de kop van de paal die op de betonplaat rust? Op de foto's die je in #5 laat zien, staat iedere paal op een betonnen poer. Dat is de meest gebruikelijke bouwmethode, juist om de paalvoet droog te houden doordat deze dan zo'n 10-20 cm boven maaiveld blijft.
Die poeren kan je nu nog bovenop je plaat storten, wat betonijzer in je vloerplaat vastmaken met chemisch anker, bekisting maken en volstorten (en daarin gelijk bovenop een bevestiging voor de paal meestorten). Eventueel met iets zwarte kleurstof erin om een antraciet poer te krijgen.

Voor de situatie dat je de staanders toch meteen op de vloerplaat wilt laten rusten:
De vloerplaat die je dus nu al hebt liggen, hoe hoog ligt de bovenkant daarvan tov maaiveld?
Want als die 10 cm onder maaiveld zou liggen, zou ik de staanders gewoon op de rand zetten, dan ligt de betonnen rand diep genoeg om het water wel af te voeren. Maar zoals ik het lees, zal dat niet het geval zijn.

Eigenlijk jammer dat je voor het storten van de fundering/vloerplaat niet hebt uitgedacht hoe je de staanders daarop wilde vastmaken; dan had je bevestigingspunten in het beton kunnen ingieten of op de plekken waar een staander moet komen een iets bredere fundering kunnen maken (en dus tussen de staanders in iets smaller).
Wat ik nu in jouw geval zou doen, is bij een constructiebedrijf beugels laten maken die je aan de paal vastmaakt, en die alleen aan de binnenkant vastgebout hoeven te worden. Dan laten galvaniseren of anders eventueel van rvs laten maken.
Dus eigenlijk de paalhouder die je hierboven laat zien, maar dan alleen een plaatje als ondersteuning onder je paal + de binnenste opstaande zijkanten + een bevestigingsstrip om ze op het beton te schroeven (dus de gehele zichtkant weglaten). En dan het liefst in iets dikker staal dan de standaard paalhouders (die vind ik persoonlijk vrij slap).
Dan heb je een houder die sterk genoeg is + geen (lelijk) staal aan de buitenkant waar je op kijkt. En je kunt de bevestigingsstrip zo lang laten maken als nodig is.
 
Laatst bewerkt:

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Je wilt de palen dus direct op de vloerplaat vastbouten? Ben je dan niet bang voor optrekkend vocht in de kop van de paal die op de betonplaat rust? Op de foto's die je in #5 laat zien, staat iedere paal op een betonnen poer. Dat is de meest gebruikelijke bouwmethode, juist om de paalvoet droog te houden doordat deze dan zo'n 10-20 cm boven maaiveld blijft.
Die poeren kan je nu nog bovenop je plaat storten, wat betonijzer in je vloerplaat vastmaken met chemisch anker, bekisting maken en volstorten (en daarin gelijk bovenop een bevestiging voor de paal meestorten). Eventueel met iets zwarte kleurstof erin om een antraciet poer te krijgen.
Ik had in mn hoofd om de paal dan op een kunststof plaatje te zetten ivm het vocht. Hoe bedoel je precies 'wat betonijzer in je vloerplaat vastmaken met chemisch anker'?
Voor de situatie dat je de staanders toch meteen op de vloerplaat wilt laten rusten:
De vloerplaat die je dus nu al hebt liggen, hoe hoog ligt de bovenkant daarvan tov maaiveld?
Want als die 10 cm onder maaiveld zou liggen, zou ik de staanders gewoon op de rand zetten, dan ligt de betonnen rand diep genoeg om het water wel af te voeren. Maar zoals ik het lees, zal dat niet het geval zijn.
De bestrating ligt er nog niet omheen. Deze kan op ongeveer 5 cm onder het maaiveld liggen. Zou ik wel op 10cm van de rand af een draadeind kunnen plaatsen?
Eigenlijk jammer dat je voor het storten van de fundering/vloerplaat niet hebt uitgedacht hoe je de staanders daarop wilde vastmaken; dan had je bevestigingspunten in het beton kunnen ingieten of op de plekken waar een staander moet komen een iets bredere fundering kunnen maken (en dus tussen de staanders in iets smaller).
Klopt!:(
Wat ik nu in jouw geval zou doen, is bij een constructiebedrijf beugels laten maken die je aan de paal vastmaakt, en die alleen aan de binnenkant vastgebout hoeven te worden. Dan laten galvaniseren of anders eventueel van rvs laten maken.
Dus eigenlijk de paalhouder die je hierboven laat zien, maar dan alleen een plaatje als ondersteuning onder je paal + de binnenste opstaande zijkanten + een bevestigingsstrip om ze op het beton te schroeven (dus de gehele zichtkant weglaten). En dan het liefst in iets dikker staal dan de standaard paalhouders (die vind ik persoonlijk vrij slap).
Dan heb je een houder die sterk genoeg is + geen (lelijk) staal aan de buitenkant waar je op kijkt. En je kunt de bevestigingsstrip zo lang laten maken als nodig is.
Ik zal eens even kijken wat ik een mooiere optie vind. Deze of misschien alsnog poeren op de fundering maken. Bedankt voor je reactie!
 

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Heeft iemand een idee hoe dicht ik op de rand een gat kan boren voor een m16 draadeind waarop ik weer een staander kan plaatsen?

De fundering is 20cm dik en bevat 1 betonnen van 8mm.
 

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Dat lijkt me wel hoor.
Inmiddels zijn de gaten geboord en de m16 draadeinden geplaatst met behulp van chemische ankers.

Nu druk aan berekenen hoeveel hout ik nodig ben.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-03-30 om 19.04.52.png
    Schermafbeelding 2022-03-30 om 19.04.52.png
    344,6 KB · Weergaven: 136
  • Schermafbeelding 2022-03-30 om 19.06.55.png
    Schermafbeelding 2022-03-30 om 19.06.55.png
    312,7 KB · Weergaven: 92

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Ik wil de trekbalk ook in 20x20 laten uitvoeren zoals in bijgevoegde foto. Ik wil hem om een dubbele spant (50x150) laten vallen. Is dit mogelijk? Of kan ik het beter op een andere manier doen?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-03-30 om 19.21.35.png
    Schermafbeelding 2022-03-30 om 19.21.35.png
    270,3 KB · Weergaven: 77
  • Schermafbeelding 2022-03-30 om 19.22.42.png
    Schermafbeelding 2022-03-30 om 19.22.42.png
    165,1 KB · Weergaven: 71

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
is hoofdzakelijk een esthetische kwestie
het spant dat je tekent, heeft nog een tussenruimte
kan je geen balk van 50 tussen de 2 spanten kwijt ?
wat wordt de totale breedte ?
Verkeerd getekend:( Het zijn dan 2 spanten tegen elkaar aan, dus zonder tussenruimte.

Ik vind het juist wel mooi dat die trekbalk hetzelfde formaat als de rest van de constructie (20x20) heeft.

De trekbalk zal +- 380cm worden.
 

Bijlagen

  • Knipsel balk.JPG
    Knipsel balk.JPG
    41 KB · Weergaven: 48

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
de verhoudingen op de tekening kloppen nog niet
links + rechts een omarming van 50 mm zal het wel doen

Bekijk bijlage 117288
Klopt, heb nog niet alles tot in detail aangepast.

De vraag is in eerste instantie ook of de constructie kan/ sterk genoeg is.
Of is niet het geval en dien ik voor die spanten met trekbalk ook 20x20 te gebruiken?

Ik heb onder de een foto van de constructie dusver toegevoegd. Iemand die misschien nog ideeën, verbeterpunten of opmerkingen heeft?
 

Bijlagen

  • Knipsel11.JPG
    Knipsel11.JPG
    111,2 KB · Weergaven: 106

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zie geen reden om de spanten waar een trekbalk tussen komt, dubbel uit te voeren
voor de eenvormigheid zou ik ze maken zoals de andere
wil je omarmen, dan kom je er met een trekbalk van 150
die volstaat ruimschoots
op de tekening is de trekbalk aan de ene kant omarmend
aan de andere kant tussenliggend

1648799018765.png
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Klopt, heb nog niet alles tot in detail aangepast.

De vraag is in eerste instantie ook of de constructie kan/ sterk genoeg is.
Of is niet het geval en dien ik voor die spanten met trekbalk ook 20x20 te gebruiken?

Ik heb onder de een foto van de constructie dusver toegevoegd. Iemand die misschien nog ideeën, verbeterpunten of opmerkingen heeft?
Vraag het een constructeur :) Dat scheelt je ook onnodig materiaal.
 

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Vraag het een constructeur :) Dat scheelt je ook onnodig materiaal.
Dat is een optie. Maar aangezien ik op dit forum zit, wilde ik eerst hier vragen.

Ik kan de overkapping ook door een aannemer laten bouwen, zodat ik overal van af ben:)
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Dat is een optie. Maar aangezien ik op dit forum zit, wilde ik eerst hier vragen.

Ik kan de overkapping ook door een aannemer laten bouwen, zodat ik overal van af

Dat is een optie. Maar aangezien ik op dit forum zit, wilde ik eerst hier vragen.

Ik kan de overkapping ook door een aannemer laten bouwen, zodat ik overal van af ben:)
Wij zijn geen constructeurs, aannemers ook niet. En goed advies is uiteindelijk nooit duur.
 

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Uiteindelijk zoals Boktor026 aangaf een constructeur gevraagd, met als uitkomst:

- Er misten nog twee schoren in het ontwerp en
- Er dienen trekbalken, op 1 meter hoogte vanaf de nok, te komen daar waar geen zolder aanwezig is.

Daarnaast is het ontwerp aangepast van kapschuur naar zadeldak constructie. Dit om de ruimte op de zolder optimaal te benutten.


Inmiddels zijn Douglas balken van 20x20 geleverd en ben ik begonnen met het boren van de gaten onderin de staanders en het monteren van de ijzeren bevestigingsplaatjes voor op de m16 draadeinden.

Vervolgens zal ik beginnen met het inkorten van de staanders op 2.20 meter. Hiermee zal ik een doorloophoogte van +-225 creëren.

Wordt vervolgd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Slakkie

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Inmiddels bezig met de staanders te plaatsen en te stellen. Daarnaast heb ik een voorbeeldje gezaagd van hoe ik de ringbalk op de hoeken wil verbinden om zo weinig mogelijk sterkte te verliezen. Volgens mij moet het het zo goed komen, maar misschien heeft iemand nog tips of suggestie...?
 

Bijlagen

  • 1BA08637-D3C6-47B8-B363-4B12202E5AAC.JPG
    1BA08637-D3C6-47B8-B363-4B12202E5AAC.JPG
    87,3 KB · Weergaven: 101
  • IMG_9924.jpg
    IMG_9924.jpg
    120,4 KB · Weergaven: 119
  • IMG_9923.jpg
    IMG_9923.jpg
    97 KB · Weergaven: 117

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Ik zou zeggen bijna goed. Je wilt nog een 2cm naar links schuiven zodat de volledige sectie draagt op de pilaar. Net zoals je wel hebt bedacht voor de nu nog niet aanwezige balk.
 

Andriesw

Actieve deelnemer
12 jul 2020
37
16
Ik zou zeggen bijna goed. Je wilt nog een 2cm naar links schuiven zodat de volledige sectie draagt op de pilaar. Net zoals je wel hebt bedacht voor de nu nog niet aanwezige balk.
Bedankt voor de reactie!:)

Maar als ik 2cm naar links schuif, dan ligt de 3e balk toch niet met de volledige sectie op de staander?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Nee hoor, twee cm naar links is niet nodig, sterker nog het extra blokje aan de rechter kant was eigenlijk niet eens nodig geweest. Die balk ligt namelijk met het onderliggende gedeelte van het hout op de paal, dat is veel sterker dan de balk die hier bovenop komt, die ligt namelijk met de bovenste helft en dan is de kans op uitscheuren aanwezig. Om die reden dat je een hapje uit de onderliggende balk haalt (zoals je gedaan hebt) om te zorgen dat de bovenliggende balk ook een 2-3cm volledige opligging heeft.
Is het nog te volgen? :p

Plaatje van is van het gedeelte wat je nu hebt laten zitten. Niet fout, maar ook niet nodig, je maakt het jezelf hiermee alleen een klein beetje ingewikkelder.

1652684578443.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.