Volledig demontabel bed maken met blinde verbindingen

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een ontwerp van een halfhoogslaper voor onze kinderen. Ik ben al een aardig eind en heb een paar vragen die ik graag aan jullie wil stellen.
De wens is om het bed volledig demontabel te maken. Daarbij wil ik ook graag voorkomen dat als het af is, het lijkt op een IKEA meubel.

De hoekpalen en de trap wil ik graag maken van eikenhout. De planken er tussen ben ik nog niet over uit, gezien ik deze strak wil lakken. Ik overweeg 18 of 22mm MDF. Na de kopse kanten te behandelen is dit redelijk mooi strak te lakken, al is het wel veel werk. Mocht iemand hier ideeën over hebben, tips zijn welkom!

Ik heb dit beslag gevonden:

Gek genoeg kan ik hier echt heel weinig over vinden, maar het lijkt me een mooi product. Omdat de bovenste 2 planken ieders 23cm hoog zijn, zou ik wel 2 stuks nodig hebben per verbinding lijkt me om te voorkomen dat het kan 'wiebelen'. Voor de zekerheid heb ik onderin ook nog 3 planken geplaatst, met de gedachte dat het geheel nog steviger zou worden, al vraag ik me af of het nodig zal zijn.

Heeft er iemand ervaring met dit product? Of kent er iemand een vergelijkbaar/beter/goedkoper product?
Voor het deel waar de lattenbodem en matras in komt te hangen lijkt het me uitstekend geschikt. Voor het deel daarboven en de smalle strook onder vraag ik me af hoe eenvoudig het los komt. Met andere woorden: zal een plank makkelijk op te tillen zijn?

Ik hoor het graag!

Schermafbeelding 2021-09-16 om 07.28.06.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik overweeg 18 of 22mm MDF. Na de kopse kanten te behandelen is dit redelijk mooi strak te lakken, al is het wel veel werk. Mocht iemand hier ideeën over hebben, tips zijn welkom!
neem mdf waarop een grondlaag zit, of nog beter grondfolie
die folie is niet echt een folie, maar veel gladder van een grondlaag

dat mdf voor zo'n constructie voldoende stijf en stevig is, kan ik niet bevestigen
het beslag komt in de kopse kanten
mdf durft uitscheuren
en kinderen hebben niet de gewoonte om op zo'n hoogslaper stil te liggen
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Veel grootschalige 'meubel' fabrikanten gebruiken wel MDF (of erger: karton) voor grotere objecten. Maar ik kan niet bepalen of jouw lokale MDF boer dezelfde kwaliteit heeft liggen, en op die lengtes gaat MDF ook meer doorbuigen dan 'echt' hout.

Het is wel een groot object, maar zo enorm zijn die houtoppervlaktes op jouw tekening nu ook weer niet. Ik denk dat vuren een prima keuze zou kunnen zijn, ook voordelig en steviger / beter te verwerken.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
neem mdf waarop een grondlaag zit, of nog beter grondfolie
Mocht ik voor MDF kiezen, dan zal ik dat zeker doen!

mdf durft uitscheuren
Hier ben ik ook wel wat bang voor. Zeker met het meubelbeslag dat ik heb gevonden. Dit moet ingefreesd worden en wordt vervolgens met een paar lang schroeven vastgezet. Neerwaartse druk heb ik veel vertrouwen in, maar zijwaartse druk is inderdaad de vraag.

en op die lengtes gaat MDF ook meer doorbuigen dan 'echt' hout.
Misschien dom gedacht, maar als het 'strak' geplaatst is tussen de palen, dan kan het in principe niet echt veel buigen toch? Want dat zou betekenen dat het in de lengte korter moet worden, maar die ruimte is er niet.

Ik denk dat vuren een prima keuze zou kunnen zijn, ook voordelig en steviger / beter te verwerken.
Dat is inderdaad ook een idee. Al had ik bedacht dat het hier wellicht meer werk is om de kanten strakker te lakken. Dit valt of staat met de kwaliteit vuren die ik koop dan natuurlijk.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mocht ik voor MDF kiezen, dan zal ik dat zeker doen!


Hier ben ik ook wel wat bang voor. Zeker met het meubelbeslag dat ik heb gevonden. Dit moet ingefreesd worden en wordt vervolgens met een paar lang schroeven vastgezet. Neerwaartse druk heb ik veel vertrouwen in, maar zijwaartse druk is inderdaad de vraag.


Misschien dom gedacht, maar als het 'strak' geplaatst is tussen de palen, dan kan het in principe niet echt veel buigen toch? Want dat zou betekenen dat het in de lengte korter moet worden, maar die ruimte is er niet.


Dat is inderdaad ook een idee. Al had ik bedacht dat het hier wellicht meer werk is om de kanten strakker te lakken. Dit valt of staat met de kwaliteit vuren die ik koop dan natuurlijk.
Die groene vlakken spreken we over, toch? Die hebben geen kopse kanten op jouw tekening, dus dat is geen zorg. En over het 'strakke' plaatsen waardoor het niet kan buigen, combineer het buigen even met het makkelijke uitscheuren: Als de plaat toch buigt (omdat er een kind tegenaan leunt, bij slapen of spelen (dat doen ze ook)) trekt hij de bevestiging aan het eind zó kapot natuurlijk, MDF is maar vezels met lijm en heeft niet de langsgeplaatse vezelstructuur van echt hout die de schroeven of lijm grijpen.

Ik gebruik MDF alleen voor simpele constructies (kastjes) waar duw- en geen trekkrachten op komen.

Voor jouw project zou ik eerder vuren voor de constructie overwegen (als het goedkoop moet) en eventueel ook vuren voor die groene platen. Hou er wel rekening mee dat het (zeker met goedkoper vuren) heel genegen is te buigen/werken. Ik had een paar vuren 'meubelpanelen' van de bouwmarkt voor een snel project, en ondanks de titel (en het feit dat het verlijmd hout was, niet massief!) waren ze binnen enkele dagen al krom gebogen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
zoals @trigger al vermeldt, MDF is te zwak voor zoiets dragends en constructiefs. Als je een vuren kader maakt met daarin MDF platen (in de groef) dan zou het wel moeten lukken

correctie: MDF kan natuurlijk stevig en constructief zijn maar niet als het ergens vrij tussen twee 2 stijlen hangt zoals bij het voorbeeld van het bed, waar een zijdelingse kracht niet opgevangen kan worden door het buigzame MDF
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: trigger

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Die groene vlakken spreken we over, toch? Die hebben geen kopse kanten op jouw tekening, dus dat is geen zorg.
Geen kopse kanten, maar wel de boven/onderkant. Bij de keuze voor MDF staat dit gelijk aan 'kopse' kanten, toch? Bij vuren zou het langshout zijn en heb ik daar geen problemen mee inderdaad.

Voor jouw project zou ik eerder vuren voor de constructie overwegen (als het goedkoop moet) en eventueel ook vuren voor die groene platen.

Het hoeft niet beslist goedkoper. Deze vraag was enkel voor het meubelbeslag, maar daar heeft nog niemand zich aan gewaagd ;-) De constructie (trap en palen) wil ik sowieso uitvoeren in Eiken. De groene platen moeten vooral stevig. Omdat in m'n ontwerp de delen ongeveer 23cm hoog worden, had ik bedacht dat plaatmateriaal de makkelijkste keuze is. .

MDF is te zwak voor zoiets dragends en constructiefs
Dan valt MDF dus af als dat het geval is. Wel raar dat je zulke bedden bij bosjes verkocht ziet worden met gebruik van MDF.

Ik zal me verdiepen in andere houtsoorten, waar vuren dus een goede kandidaat is. Vuren zal ik wel eerst delen moeten verlijmen denk ik om op de hoogte van 23cm (20cm zou ook wel kunnen) uit te komen. Of ik moet het veel dikker moeten uitvoeren maar dat lijkt me zonde van het geld en onnodig.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Massief hout gebruiken is natuurlijk de ware uitdaging voor de meubelmaker;)

Je kunt op zoek gaan naar Tulpenboomhout, ik heb er twee in de tuin staan, maar dat is nog niet verzaagd en gedroogd…. Maar zonder gekheid, tulpenhout is erg geschikt om te schilderen en een stabiele houtsoorten die weinig werkt. Je kunt eens informeren of Inlands Hout in Burgum geschikte platen heeft liggen. Heb je ook wat leuk werk om te zagen, schaven en evt. verlijmen. Anders nog eens kijken bij Miedema hout.

Je kiest dan even niet voor de snelle oplossing, maar wel voor een wat duurzamere.

In onderstaand topic heb ik voor een eigen oplossing gekozen om de hoekverbindingen van een demontabel bed te maken.

 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Geen kopse kanten, maar wel de boven/onderkant. Bij de keuze voor MDF staat dit gelijk aan 'kopse' kanten, toch? Bij vuren zou het langshout zijn en heb ik daar geen problemen mee inderdaad.

Het hoeft niet beslist goedkoper. Deze vraag was enkel voor het meubelbeslag, maar daar heeft nog niemand zich aan gewaagd ;-) De constructie (trap en palen) wil ik sowieso uitvoeren in Eiken. De groene platen moeten vooral stevig. Omdat in m'n ontwerp de delen ongeveer 23cm hoog worden, had ik bedacht dat plaatmateriaal de makkelijkste keuze is. .


Dan valt MDF dus af als dat het geval is. Wel raar dat je zulke bedden bij bosjes verkocht ziet worden met gebruik van MDF.

Ik zal me verdiepen in andere houtsoorten, waar vuren dus een goede kandidaat is. Vuren zal ik wel eerst delen moeten verlijmen denk ik om op de hoogte van 23cm (20cm zou ook wel kunnen) uit te komen. Of ik moet het veel dikker moeten uitvoeren maar dat lijkt me zonde van het geld en onnodig.
MDF kan ook aan de langsrichting lelijk zijn inderdaad. Maar de reden dat je dit bij bosjes gebruikt ziet worden is omdat de gemiddelde consument gierig is en IKEA prijzen gewend is. En tegen de tijd dat het van ellende uit elkaar valt waren ze er toch al zat van en moet de boel weer nieuw. Steeds minder mensen kopen nog een meubel voor het leven, dus waarom moet het dan een leven meegaan? Consumptiemaatschappij enzo.

Als duurdere (mooiere) opties ook te overwegen zijn, kijk dan eens naar de suggestie van @Charel09, maar dan met een mooi beklede multiplex plaat (dunnere variant uiteraard) in plaats van MDF, geplaatst in een gegroefd frame. Er zijn ook multiplex varianten waar de toplaag juist een meer exotische of mooiere houtsoort is, speciaal voor dit soort toepassingen waar je de kopse kanten verbergt. Op die manier creëer je de uitstraling van duur hout zonder overal massief duur hout te gebruiken. Het is ook super eenvoudig te verwerken, behalve misschien wat olie of lak is het zo te implementeren.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Dan valt MDF dus af als dat het geval is. Wel raar dat je zulke bedden bij bosjes verkocht ziet worden met gebruik van MDF.
I stand corrected …
maar de meeste die ik zie zijn aan minstens 3 kanten verbonden wat toch al veel meer stijfheid en stevigheid brengt
die bovenste horizontale plank in jouw design is vlg mij het zwakste punt in je ontwerp en die knikt zo door vlg mij bij wat zijdelingse belasting. Zet daar een vuren balk onder/boven en het geheel is al veel stijver.
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn
T

The Freeman

Guest
Ik zou je drie zaken in overweging willen geven, t.w.:

  1. Neem veiligheid als uitgangspunt voor je ontwerp
  2. Gebruik voor planken multiplex b.v. berken multiplex
  3. Als je de beschikking hebt over een domino machine overweeg dan om twee domino's per verbinding te gebruiken. Lijm de kop- & staartconstructie in elkaar. En bevestig de lange delen met twee domino's per verbinding, met daar tussenin een dwarsmoer en inbusbout. Dit zorgt ervoor dat je het kan demonteren en het geeft een enorme stabiele constructie. Tevens zijn de delen er niet uit te tillen!

Ik kan uit de tekening niet goed opmaken welke dimensies je gebruikt maar ik denk dat de onderste latten niet nodig zijn. Je kunt eerst het zonder deze latten samenstellen en dan nagaan of je constructie voldoende stevigheid geeft.

Succes met je project.

Screen Shot 2021-09-16 at 08.44.01.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
  1. Neem veiligheid als uitgangspunt voor je ontwerp
Dat is de voornaamste reden dat ik dit forum raadpleeg voor ervaring :) Alleen ben ik heel benieuwd naar ervaring over het voorgestelde beslag, welk ook staat aangemerkt als bedbeslag. Ik denk dat ik maar gewoon een setje bestel, zodat ik de ervaring met jullie kan delen!

Als je de beschikking hebt over een domino machine
Helaas, dat is niet het geval. Maar een deuvel voor een demontabele verbinding is dan natuurlijk een goed alternatief. Alleen wou ik graag de inbusbout voorkomen zodat de eiken hoekpalen niet vol komen te zitten met bouten. Deuvels in combinatie met minifix heb ik ook overwogen, maar dan blijf ik met schroefverbindingen zitten aan de binnenkant van de groene planken.

Ik denk er nog even over na!
 
  • Leuk
Waarderingen: jrom

jorisvh

Post veel
Is dit een bedframe voor een volwassen matras van pak 90x210cm? Dan lijkt het geheel toch ongeveer 2m hoog te worden. Op die hoogte een zware matras + een stuiterende kleine —> de hoekverbindingen gaan heel wat te verduren krijgen.
De verbinders die je gevonden hebt lijken mij vooral stevig op trek. Op afschuiving lossen ze. Ik heb vooral mijn bedenkingen over momenten, wringen. Als ze daar niet genoeg weerstand bieden gaat het geheel wiebelen.
Ik zou eerder kijken naar iets waarbij metaal ‘om de hoek’ gaat bvb 1631776421407.jpeg

Tafelhoekverbinder noemen die dingen. Google eens op hoekverbinder en je vindt tientallen opties.

Of bedoel je met demontabel dat het zonder gereedschap in en uit elkaar moet? In mijn definitie is alles waar geen lijm tussen zit demontabel met een schroevendraaier.
Als het vaak in uit elkaar moet evt rampamoeren en bouten ipv houtschroeven.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bij het beslag wat je in je openingspost hebt moet je inderdaad in 1 kopse kant vastzetten. Wat dus niet stevig is.

Ik heb onderstaande meerdere keren gebruikt. Bij deze schroef je 1 in de zijwanden en de andere op het hoofdbord/voetbord. En het blijft demontabel.

Screenshot_20210916-115641_Samsung Internet.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
De verbinders die je gevonden hebt lijken mij vooral stevig op trek. Op afschuiving lossen ze.
Dit lijkt me niet geheel waar. Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ik denk dat dit een heel mooi product is, en ik wil het zeker onderzoeken. Daarom heb ik zojuist eens 10 stuks besteld om het onder de loep te nemen.

De delen schuiven in elkaar zitten volgens wat ik lees en zijn volledig spelingsvrij. Wat ik er niet uit kan opmaken of het op het eind nog in elkaar 'klikt'. Dit ga ik dus even uitzoek met wat proefstukken. Ook al zou ik het beslag niet gebruiken voor dit bed, lijkt het me een interessant product.

1631777152155.png

1631777165669.png



Ik zou eerder kijken naar iets waarbij metaal ‘om de hoek’ gaat bvb
En zo gaan we van een blinde verbinding naar gigantisch stalen verbindingen. Dit vind ik echt te extreem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor
T

The Freeman

Guest
Dat is de voornaamste reden dat ik dit forum raadpleeg voor ervaring :) Alleen ben ik heel benieuwd naar ervaring over het voorgestelde beslag, welk ook staat aangemerkt als bedbeslag. Ik denk dat ik maar gewoon een setje bestel, zodat ik de ervaring met jullie kan delen!


Helaas, dat is niet het geval. Maar een deuvel voor een demontabele verbinding is dan natuurlijk een goed alternatief. Alleen wou ik graag de inbusbout voorkomen zodat de eiken hoekpalen niet vol komen te zitten met bouten. Deuvels in combinatie met minifix heb ik ook overwogen, maar dan blijf ik met schroefverbindingen zitten aan de binnenkant van de groene planken.

Ik denk er nog even over na!
Het voorgestelde beslag geeft m.i. altijd ruimte voor beweging. De twee delen worden namelijk niet samengetrokken.

Deuvels is zeker een alternatief. En als er iemand bij jou in de buurt een domino heeft dan wil hij je misschien wel helpen. Ik zou je kunnen helpen maar woon niet bij jou in de buurt.

In mijn voorgestelde constructie heb je slechts 4 inbusbouten zichtbaar in de kop en staartconstructie. De overige verbindingen zijn gelijmd.

Nogmaals succes met je leuke project. Daar ga je je kinderen zeker blij mee maken en je leert er ook nog wat van.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik heb onderstaande meerdere keren gebruikt. Bij deze schroef je 1 in de zijwandeng en de andere op het hoofdbord/voetbord. En het blijft demontabel.
Bedankt voor de link. En stel nou, dat ik dit beslag gebruik op de planken waar de lattenbodem en matras op komt te liggen, en mijn voorgestelde beslag bij de bovenste rij. De planken waar het matras in komt zie je de binnenkant toch niet en is stevigheid het grootste belang, waar de bovenste plank volledig in het zicht is en 'enkel' fungeert voor wat extra stevigheid en dat kinderen niet uit bed rollen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik zou zowiezo het beslag uit mijn link gebruiken waar de matrassen op komen te liggen. Dat moet gewoon stevig vind ik. Daar wil je geen ongelukken mee krijgen. De andere planken wil je dus eigenlijk blind verbinden. Dan is het beslag die je hebt besteld een prima optie, mits je het stevig in het kopse hout kan verbinden. Maar mdf en kops schroeven vind ik vaak persoonlijk een mindere optie. Of je moet lange schroeven gebruiken.
Maar dan zou ik @Athanor zijn optie een hele goede vinden. Tulpenboom. Dan kan je de verbinders zeker goed monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.