Vloer van underlayment in werkplaats

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Tot voor kort huurde ik een werkplaatsje ergens achter in een grote tuin van een dorpsgenote. Een goed geïsoleerd en verwarmd eenvoudig Zweeds chaletje. Goed geïsoleerd en verwarmd Maar….. helaas helaas, ze heeft haar huis verkocht en ik moet er uit.

Afgelopen zaterdag heb ik mijn spullen verhuisd naar een nieuw onderkomen in het dorp. Een wat krappe maar”eigen” afgesloten ruimte in een grote vrachtwagengarage.

In het “”Zweeds chaletje”” zat een niet zo egale betonvloer. Ik heb ervaren dat dat niet prettig is. Maar mijn nieuwe ruimte heeft een echt slechte betonvloer.

Daarom wil ik er een underlaymentvloer over leggen. Op balkjes van 44 mm dik keer 75 mm hoog. De hoogte van 75 mm is misschien krap, maar hoger geeft problemen met de deur.

Hieronder twee schetsjes. Wat is jullie mening over de uitvoering. Kan dit zo?

Werkplaats_vloer_20sept2016.jpg
Schets van de vloer.

DETAIL.jpg
Detail vloer met zicht op uitvulstukken
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Lijkt me prima, is de 48 cm afstand niet iets te groot? Ligt natuurlijk ook aan machines die je erop gaat zetten...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waarom zou je die zo hoog leggen ?
Ik heb in de garage een eiken vloer liggen op latten (geloof iets van 14mm dik)
Eiken vloeren koop je regelmatig op MP voor weinig, ziet er een stuk beter uit denk ik
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Marcel dat is mijn zorg ook een beetje. Misschien wat breder en/of hartafstand wat kleiner.
Hoewel: ik heb niet echt zware machines (maar bedenk ik nu, wel een zware stelling en gevulde kast en zware werkbank)

mvg
klaa0639
 
P

Pel

Guest
Niks mis zo Klaas, gewoon voor het hoogste rendement met de platen gaan, het is immers ook maar een vloer van een werkplaats. Zorg er wel voor dat, daar waar machines komen te staan, een extra kepertje ter ondersteuning wel gewenst is.

Groet Pel.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als je het zo doet, leg dat in ieder geval wel degelijk plastic op het beton. Je gaat anders vochtproblemen krijgen icm het hout. Waarom leg er niet gewoon een zandcement dekvloer van circa 6cm op de oude betonvloer? Denk dat het niet eens veel duurder is (als je het zelf doet).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als je het zo doet, leg dat in ieder geval wel degelijk plastic op het beton. Je gaat anders vochtproblemen krijgen icm het hout. Waarom leg er niet gewoon een zandcement dekvloer van circa 6cm op de oude betonvloer? Denk dat het niet eens veel duurder is (als je het zelf doet).
.

Dank voor de plastic folie tip.
Het is een ruimte die ik bijna gratis mag gebruiken. Niet mijn ruimte dus.


mvg
klaas0639
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Check met een lange waterpas (op een rechte lat) hoeveel hoogteverschil erin zit. Evt. de vloer zelfs schuin laten liggen, maar wel vlak maken. Dan weet je hoe dik de latten eronder moeten worden.

Je kan tengels (d=10mm) gebruiken voor het hoogste punt, en de rest uitvullen met vulplaatjes. Of als het grote verschillen zijn met vulstukken hout eronder. Hoe je het tekent is veel meer werk en minder sterk. Leg de latten hoh 300. Laat de kopse plaatnaden op een lat uitkomen.
 
P

Pel

Guest
Ik zou zeker kepers gebruiken, latten voldoen niet als ondersteuning op een slechte hobbelige betonnen vloer.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Omdat latten door buigen, of je moet ze overal opvullen, en dat is nogal veel werk lijkt mij. Voor een plafond voldoen latten en tengels uitstekend maar niet voor een hobbelige betonnen vloer. Trouwens de platen trek je ook beter vast op kepers dan latten lijkt mij.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
En een dagje egaliseerbeton aanmaken geen optie? Heb dat in mijn kelder gedaan n ben zeer tevreden over het resultaat. Uiteraard geen dure kant en klare gekocht maar gewoon zelf gemengd en bij hoogteverschillen van meer dan 1 cm een klein ijzeren netje erin gedaan...ligt al 7 jaar zonder breukjes oid...succes!
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Hallo Klaas,

Ik heb een jaar geleden underlayment gebruikt als vloerplaten in mijn werkplaats. Ik weet niet of ik er nu nog voor zou kiezen.

De platen die ik gebruikte bleken onder de topfineerlagen nogal eens holle ruimten te hebben, waardoor ik best op veel plaatsen door de toplaag heen zak. Ik weet niet hoe die vloer zich op langere termijn houdt.

Het is de eerste keer dat ik underlayment gebruikte, dus ik weet niet of ik een gemiddelde kwaliteit kreeg of juist een slecht deel. Aan de hele platen was niets te zien.

Rob
 
P

Pel

Guest
Rob, heeft hier gelijk in, underlayment is niet het beste plaat materiaal als je door de toplaag heen bent krijg je gaten. Ze worden dan vrijwel vaak als dakplaat gebruikt en voor iets winddicht te maken. ik zou eerst eens naar de sloper gaan Klaas daar vind je vloerplanken voor een prikkie.

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zit veel verschil in kwaliteit underlayment. Als je door de bovenlaag heen zakt, zou ik ze terug brengen en geld terugvragen. Of ze moeten wel héél goedkoop geweest zijn ;) Er staat trouwens ook niet voor niets op wat de bovenkant is. De onderkant is slechter, met meer gaten, soms geplamuurd.

Je kan de platen gewoon los laten liggen. Mits de platen zelf vlak zijn uiteraard.

Ben wel benieuwd hoe ongelijk het nu eigenlijk is. Anders is het speculeren :confused:
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zal nog wat fotootjes maken van de vloer en hier plaatsen. Dat wordt morgen. Vandaag een sociale dag.
Ik heb nog wel even tijd om na te denken hoe het op te lossen. De eigenaar is met vakantie en zonder overleg met hem (meer dan een heel goede dorpsgenoot) onderneem ik nog niks.

Overigens: ik heb niet echt zware machines. Anderzijds: In verband met de krappe werkplaats is/wordt bijna alles verrolbaar en de ""zware-heel-echte-nog-steeds-in-aanbouw-zijnde-handwerk/schaafbank"" moet wel stabiel staan.

mvg
klaas0639
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Ik heb niet zulke grote niveauverschillen in de betonvloer, wel oneffenheden. Op de betonvloer ligt plastic en daarop 2 lagen isolatiemateriaal, wat ook gebruikt wordt bij laminaatvloeren. Die platen liggen kruislings met verspringende naden. Daarop liggen de underlaymentplaten, gewoon los.

Mijn werkbank staat op de betonvloer. De rest op wieltjes.

Bevalt uitstekend, zo'n vloer is veel minder vermoeiend dan een harde vloer en het komt temperatuur en geluid in de ruimte ten goede.

Rob
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.