Vloer van underlayment in werkplaats

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Ik zou ook voor de egalisatiemortel gaan. Goedkoop en gemakkelijk.
Heb net een realisatie gezien van iemand die de egaline nadien heeft ingesmeerd met een boenwas. Daardoor wordt deze nog gladder en gemakkelijker te onderhouden en geeft een heel mooi resultaat. Net een gietvloer.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Heb er zelf ook underlayment in liggen en ik ben er heel erg blij mee.
Deels voor de kosten en deels omdat het makkelijk te repareren is mocht er wat mis gaan.
Mijn garage loopt behoorlijk af met een hoogte verschil van 5cm (voor naar achter) op 6mtr afstand.
Als ik dat had moeten opvullen met cement/beton dan was ik A. een behoorlijk stuk duurder uit geweest en B. veel langer bezig geweest.
Nu gewoon met balken van 44x75 een rasterwerk gemaakt. Met de zaagtafel geprobeerd de hoogte zo dicht mogelijk te benaderen en de rest opvullen.
Waren met 2 uurtjes klaar. De rest was alleen platen leggen en schroeven.



 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Plastiek eronder, kepers nemen en uitvlakken, ik weet niet of de putdeksel vrij gehouden moet worden, dan moet daar rekening mee houden, als je isolatie materiaal hebt zou ik het ertussen doen. Platen erop, ik weet niet of de ruimte vochtig is, anders zou ik zeker RVS schroeven gebruiken.

Groet Pel.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Pel lijkt mij, gezien de andere reakties en adviezen, de beste weg om te gaan.
De eigenaar is morgen terug van vakantie en kan ik met hem overleggen. Als hij geen bezwaar heeft tegen de vloer wil ik - ook als hij dat niet nodig vindt - luiken boven de putdeksels bouwen (je weet maar nooit :)).

mvg
klaas0639
 
P

Pel

Guest
@Viepert, een keper is een 5 x 7 cm meestal vurenhout.

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
9
Leiderdorp
@Viepert, een keper is een 5 x 7 cm meestal vurenhout.

Groet Pel.

Dat noemen wij vaak een "2 bij 3" , afgeleid van 2 inch bij 3 inch. Aangezien die maatvoering de ruwmaat betreft, is een geschaafde versie vaak 44x66mm.
Is naast de "2 bij 4" denk ik de meest gebruikte maat in kleine constructies, zoals wanden, vlieringen en vloeren.
 
P

Pel

Guest
Dat noemen wij vaak een "2 bij 3" , afgeleid van 2 inch bij 3 inch. Aangezien die maatvoering de ruwmaat betreft, is een geschaafde versie vaak 44x66mm.
Is naast de "2 bij 4" denk ik de meest gebruikte maat in kleine constructies, zoals wanden, vlieringen en vloeren.

@William, sinds wanneer rekenen wij hout in Nederland in inches, ik meen mij te herinneren dat wij het decimale stelsel gebruiken voor de houtmaat aan te geven, alleen in de Angelsaksische landen rekenen ze in inches? De schroeven en spijkers werd vroeger wel in inches benoemd, maar tegenwoordig ook in millimeters.

Groet Pel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Timmeren is een traditierijk vak & behoorlijk conservatief. Mijn vader die begin jaren 50 de LTS en MTS deed had het ook altijd over 'duims' en 'anderhalf duims', etc. Dat is er nooit helemaal uitgegaan : )
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
@William, sinds wanneer rekenen wij hout in Nederland in inches, ik meen mij te herinneren dat wij het decimale stelsel gebruiken voor de houtmaat aan te geven, alleen in de Angelsaksische landen rekenen ze in inches? De schroeven en spijkers werd vroeger wel in inches benoemd, maar tegenwoordig ook in millimeters.

Groet Pel.
Nochtans wordt voor ruw hout toch nog duim gebruikt voor de dikte aan te geven. Een ruwe plank van 27mm is in de houthandel een plank van één duim.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dat noemen wij vaak een "2 bij 3" , afgeleid van 2 inch bij 3 inch. Aangezien die maatvoering de ruwmaat betreft, is een geschaafde versie vaak 44x66mm.
Is naast de "2 bij 4" denk ik de meest gebruikte maat in kleine constructies, zoals wanden, vlieringen en vloeren.

Nu ben ik eigenlijk veel te jong om hier iemand op te verbeteren, maar volgens mij is dit niet van inch afgeleid, maar van duimen (oud Nederlandse duim Amsterdams dacht ik). Een een geschaafde 44x69 balk is een ruwe 2x3 duims ofwel een twee en drietje. Met name de wat oudere vaklui noemt een geschaafde 44x69 in jargon een twee en drietje. De term keper zal je nooit in Nederland op deze manier gebruiken, een keper is geen vaste maat maar een constructiedeel van een dakconstuctie.
 
P

Pel

Guest
Nochtans wordt voor ruw hout toch nog duim gebruikt voor de dikte aan te geven. Een ruwe plank van 27mm is in de houthandel een plank van één duim.


Dat klopt Mathieu, de hout maten zijn nooit veranderd, alleen de benaming in het decimale, toen ik vroeger begon als timmerman waren de schroeven en spijkers allemaal in duimen of inches, echter de houtmaat was in cm ruwe maat, dus ongeschaafd. De houtzagerij rekend dacht ik nog steeds in duimen?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Een duim 2.54 cm werd altijd gerekend, op iedere duimstok staan zowel cm als duimen of inches.

Groet Pel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.