Viool - bouwverslag

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Het is een interessant stuk gereedschap.
Heb wat verder gegoogled en vond naast Metabo en Ixion ook namen zoals Triumph, Venusberg, Bradson en Flott en zelfs Golden Gear uit China.
Het ligt er maar aan welke benaming je invult als zoektem op Google.

Wat ik mij afvraag : is zo'n boormachine geschikt voor nauwkeurig werken aan, in dit geval, een viool?
Op de Duitse woodworking site is er zelfs een heel onderwerp aan gewijd, met name ook voor wat betreft het soort boortjes die het meest geschikt zijn.
Wat mij betreft nauwkeurig ja.
Gebruik hem vooral met metaalboortjes tot 10mm.
Heb de vioolmal geboort met 25mm forstnerboor, daar heeft hij iets meer moeite mee.
Voor de grote diameters heb ik nog een paar maten groter gietijzeren monster.
Ook handaangedreven.
Ik wil er wel eens een apart draadje aan besteden.
 

munckf

Actieve deelnemer
Mooi werk Ruben. En leuk om er weer wat van te zien. Hopelijk ga jij nog heeeeel veel tijd krijgen voor dit soort dingen, want jij weet die goed te besteden!

Ik ben zelf herstellende van een glasvochtbloeding in mijn rechteroog, waardoor ik even zelfs helemaal niets kon zien met dat oog (dus ook geen diepte, waardoor ik door een bovenblad ben gegaan :oops:). Ik hoop de komende maanden weer vol aan de bak te kunnen, samen met mijn 2e zoon, die naast cellist ook strijkstokkenbouwer (barok) is Vorige week heb ik een slof voor hem gemaakt. Dat ging weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Mooi werk Ruben. En leuk om er weer wat van te zien. Hopelijk ga jij nog heeeeel veel tijd krijgen voor dit soort dingen, want jij weet die goed te besteden!

Ik ben zelf herstellende van een glasvochtbloeding in mijn rechteroog, waardoor ik even zelfs helemaal niets kon zien met dat oog (dus ook geen diepte, waardoor ik door een bovenblad ben gegaan :oops:). Ik hoop de komende maanden weer vol aan de bak te kunnen, samen met mijn 2e zoon, die naast cellist ook strijkstokkenbouwer (barok) is Vorige week heb ik een slof voor hem gemaakt. Dat ging weer.
Dat klinkt heel naar, ik hoop dat het weer helemaal goed komt.
Beterschap!
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Voor dat dit je eerste metaalwerkzaamheden zijn, kan ik niets anders zeggen dat ik jaloers ben ;)

Erg leuk om te volgen! (Plaats ook gerust foto's van het maakproces als je dat aandurft ;) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.