Viool - bouwverslag

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
481
722
Zuid West Drenthe
Het is mij nog niet duidelijk of die geraspte /gevijlde stukken hout nu mallen zijn of onderdelen voor de viool.
Ik ben benieuwd naar het vervolg, waar dat vast duidelijk wordt.

edit:
Oh, wacht, ik zie ineens een spanzaag!
Nu ik het teruglees begrijp ik de verwarring, excuus.
Deze onderdelen zijn voor een spanzaag welke nodig is om de mallen en onderdelen voor de viool te zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee die kende ik nog niet, bedankt!
En altijd erg prettig wanneer je bij iemand terecht kunt met vragen
NB, Bouwerscontact van de Vereniging Huismuziek heeft eigenlijk altijd wel een stand op de Open Dag Hout,, met bouwers van strijkinstrumenten, kistorgels, houten blaasinstrumenten, toetsinstrumenten, etc
 
Laatst bewerkt:

munckf

Actieve deelnemer
Is dit de juiste plek om zo af en toe verslag te doen van de kwartviool die ik voor mijn kleindochter aan het bouwen ben? Ik weet niet hoe "algemeen" dit topic bedoeld is. Vinden jullie het leuk om de bouw een beetje te volgen?

1. Eerst met de frees (en wat lintzaagwerk) een kopie maken van de mal van een goede vioolbouwvriend die zijn kwartviool net af had.
20221207_175429.jpg


2. Vervolgens de blokjes zagen waar de krans aan bevestigd gaat worden. Bij de hals 25mm, andere 26mm, volgens oude Italiaanse traditie iets aflopend om de vervorming door de zangbalk die er t.z.t. in komt te compenseren.
20221207_192620.jpg

3. Kranshout op dikte maken (gevlamd esdoorn 0,8-1,0mm dik). Hiervoor wordt een tandenschaaf en een schraapstaal gebruikt. De hoogte voorlopig even om 28mm laten. Later wordt het kranshout op hoogte van de blokjes geschaafd.

20221208_213623.jpg

4. Kranshout m.b.v. het (elektrisch verwarmbare) buigijzer in de vorm van de C's buigen (vergeten een foto te maken van deze stap).
20221220_165447.jpg

5. Gebogen kranshout in de C's lijmen. De blokjes van de C's kunnen worden gevormd met gutsen, vijlen en schraapstalen, maar ook met de lintzaag en oscillerende schuurmachine. Meestal begin ik met machines en werk ik af met handgereedschap.

Onder: na verwijderen van de klemmen een wegzagen van het "overschot".
Boven: kort na het inlijmen van de nog niet ingekorte strookjes m.b.v. op maat gemaakt klemblokjes (zie ook foto hierna).
20221217_100232.jpg

6. Het lijmen van de "kromme" lijmvlakken m.b.v. de klemblokjes en een wigje om die aan te drukken.
20221220_164503.jpg

Mochten jullie dit "too much information" vinden schroom dan niet om me terug te fluiten. Als jullie dit leuke foto-reportages vinden kan ik de komende maanden ook de rest van het bouwproces in beeld brengen.
 
Laatst bewerkt:

munckf

Actieve deelnemer
Weinig berichten, maar er gebeurt wel iets op de achtergrond.
Werkbank is klaar en staat op zijn plek.

Voor het in model zagen van de mal en uiteindelijk ook enkele onderdelen zou een lintzaag ideaal zijn.
Deze heb ik niet en gaat er ook niet komen.
Daar hebben we iets anders voor gemaakt.

Bekijk bijlage 126912
Bekijk bijlage 126913
En hier is die boorklem dan weer superhandig voor:)


Bekijk bijlage 126914
Bekijk bijlage 126915

Nog in de olie, monteren en we kunnen zagen!
Heb reeds getest met een lijmtang erop en dat zaagt geweldig.

Ondertussen is iemand bezig om de verschillende aftekenmallen uit aluminium te fresen.
Dit zou ik zelf kunnen doen met de hand maar er moeten keuze's worden gemaakt, anders komen we nooit toe aan het eigenlijke werk.

Ook ben ik voor mijn eerste bezoek geweest bij Masave in Zwolle voor het nodige hout.
Bijzonder leuke prettige zaak eigenlijk vlak bij mij in de buurt waar ik dus vaker heen zal gaan.
Mooi werk! Die spanzagen zie je ook altijd op afbeeldingen van oude vioolbouw werkplaatsen. Ziet er prachtig uit. En veel authentieker kan het niet. Jouw stijl van werken voorspelt veel goeds voor de viool die er aan zit te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
De bouwverslagen zijn voor mij leukse draadjes op dit forum, dus mooi te zien hoe er nu ineens twee violen voorbij gaan komen. Erg boeiend en leerzaam.

Het heeft ook mij voorkeur om ze in een apart draadje te houden. Dat zorgt voor dubbele vreugde.
Groet!
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Respect Ruben, voor jou manier van aanpak!
Die spanzaag wordt ook weer keurig, een viool gaat zeker lukken!
Zo zie je maar dat al dat spul met stekker of accu best handig kan zijn, maar zeker niet noodzakelijk.
Guarneri, Stradivarius, Maginni en consorten hadden dat toch ook niet?
En het geeft zoveel voldoening om met eigen hand iets te maken.

Groet, Kor
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
481
722
Zuid West Drenthe
Dat ziet er prachtig uit Ruben! Waar heb je de onderdelen vandaan (uiteraard niet het hout, ik weet wel waar ik dat kan krijgen :LOL: )?
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
481
722
Zuid West Drenthe
Mijn eerste bewerking is het zagen van de ribben. Netto moet ik strookjes van 1,2x32mm overhouden.
Balkje van mooi esdoorn vlak, haaks en op breedte(met overmaat 36mm)
viool-bouw-1.jpg

Voor het schulpen heb ik een schulpzaag in elkaar gezet, de metalen delen had ik al liggen en dit was de gelegenheid hem af te maken.
Flinke jongen van ongeveer een meter lang, maar schulpt als de beste!!
viool-bouw-6.jpg

Het esdoorn geschulpt naar stroken van ruim 2mm.
viool-bouw-2.jpg
viool-bouw-3.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.