Viool - bouwverslag

munckf

Actieve deelnemer
Heerlijk om te zien hoe veel je zelf maakt van je werkplaats in al zijn aspecten. Ik ben heeeeeel benieuwd hoe jouw viool gaat worden. Ik vermoed dat dat het begin van een lange, mooie productie gaat worden. En super dat je zo'n mooie foto's van het proces maakt.

En... nog een heel goed en vruchtbaar 2023 gewenst!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
720
Zuid West Drenthe
@Ruben houtklusser Even een vraag tussendoor, die (Metabo?) handboormachine, heb je die zelf aan een 'statief' gemonteerd? Of is dat ooit als een geheel verkocht?
Zover ik kan nagaan is dit als set bedoelt.
Dit is een uitvoering met 2 snelheden.
Hiervoor had ik een uitvoering met vaste snelheid, en die was ook compleet met standaard.
Heb ze wel vaker langs zien komen, en altijd met standaard, denk dat ze ooit zo verkocht zijn.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
720
Zuid West Drenthe
Hier word niet stilgezeten, verschillende projectjes zijn gaande met betrekking tot de viool.
Zoals deze punch-caliper.
Schijnt al een eeuwen gebruikte methode om de dikte nauwkeurig vast te leggen voor de verschillende viool delen.
punch-caliper-1.jpg

Enige wat nog moet gebeuren is een stalen puntje draaien welke onderin de draadeind komt.
Hiervoor heb ik reeds schroefdraad getapt inwendig van het draadeinde.

punch-caliper-2.jpg
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
720
Zuid West Drenthe
malmaken-3.jpg

Omdat dit allemaal nieuw is voor mij vraagt het veel leeswerk (niet mijn ding) en tekeningen bekijken.
Daarnaast is er online bijzonder veel te vinden waaronder youtube series waar bouwers stap voor stap alles delen. Erg leerzaam en behulpzaam!
Een aantal nieuwe technieken heeft mij ondertussen aan het denken gezet en zo is er weer een nieuw project ontstaan in mijn hoofd. (valkuil voor mij)
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
376
63
Beverwijk. Noord Holland
ik ga eens op zoek, dank je.
de handkolomboor is van Ixion.
Wordt nog wel eens op Catawiki aangeboden. Gaan weg voor verschillende prijzen.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
479
720
Zuid West Drenthe
de handkolomboor is van Ixion.
Wordt nog wel eens op Catawiki aangeboden. Gaan weg voor verschillende prijzen.
In dit geval betreft het een Metabo boor.
Er zijn vast nog wel meer fabrikanten geweest.
 

Bijlagen

  • 4D13167A-EA93-4404-8966-1B72848CDB33.jpeg
    4D13167A-EA93-4404-8966-1B72848CDB33.jpeg
    114,8 KB · Weergaven: 19

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
376
63
Beverwijk. Noord Holland
Het is een interessant stuk gereedschap.
Heb wat verder gegoogled en vond naast Metabo en Ixion ook namen zoals Triumph, Venusberg, Bradson en Flott en zelfs Golden Gear uit China.
Het ligt er maar aan welke benaming je invult als zoektem op Google.

Wat ik mij afvraag : is zo'n boormachine geschikt voor nauwkeurig werken aan, in dit geval, een viool?
Op de Duitse woodworking site is er zelfs een heel onderwerp aan gewijd, met name ook voor wat betreft het soort boortjes die het meest geschikt zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.