Viool - bouwverslag

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Na het lezen van 'The art of violin making' besloten me te wagen aan de bouw van een viool.
Zelf heb ik niet zoveel met muziek, het gaat mij om de uitdaging van het bouwen.

Na veel leeswerk is het duidelijk dat er nogal wat uitdagingen op mijn pad komen, en dan heb ik het alleen nog over de voorziene....
Een aantal aandachtspunten zijn een geschikte werkplek, speciale gereedschappen, hulpmiddelen zoals verschillende mallen en dan zijn daar nog de materialen.

Te beginnen met de werkplek, mijn kleine werkplaats heeft niet het juiste klimaat en heb daar tevens nog andere projecten lopen.
Uiteindelijk besloten om voor dit project een werkplek te creëren in mijn kantoor (boven de werkplaats)

Enkele gereedschappen ga ik zelf maken, dit zal het proces vertragen maar tevens betaalbaar houden.
Voor dit specifieke project zijn ook nog enkele gereedschappen noodzakelijk die misschien wel te maken zouden zijn , maar dat zouden projecten op zich worden.
Dat word me te gek, dus schaf ik ze aan met het idee ze eventueel na afronden door te verkopen.

Voor mij is dit project totaal niet te overzien dus een tijdspad doen we ook maar niet aan😇

Niet geheel onbelangrijk, de viool is reeds geclaimd. Het is dus te hopen dat er een beetje geluid uit gaat komen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Kun je , of heb je reeds, iets gepost over het snijden van de schroefdraad? Of heb je de spindels ergens kunnen kopen?

Ik ga deze draad ook volgen, natuurlijk.

groeten
Ornament
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Kun je , of heb je reeds, iets gepost over het snijden van de schroefdraad? Of heb je de spindels ergens kunnen kopen?

Ik ga deze draad ook volgen, natuurlijk.

groeten
Ornament
Alle onderdelen zelf gemaakt.
Voor het schroefdraad gebruikte ik een draadsnijset van 1 1/2 inch.
Moet zeggen dat ze soepeler draaien dan de ijzeren variant op mijn andere werkbank.
draadtap-1.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Geweldig voornemen Ruben, ik zal met plezier de weg volgen die je aflegt!
Wellicht leer ik nog wat en geeft het de mens voldoende moed om zelf eens wat te proberen ;-)
 

munckf

Actieve deelnemer
Hoi Ruben,

Ik kom hier ook pas sinds vanmiddag voor het eerst kijken. En dan gelijk een onderwerp over vioolbouw.

Ken je de deze club al?


De strijkinstrumentengroep bestaat uit minder en meer gevorderde strijkinstrumentbouwers die je graag met raad en daad bij willen staan. Je mag mij ook altijd via een persoonlijk bericht benaderen. Heeeeeeeeel veel plezier met jouw avontuur!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Hoi Ruben,

Ik kom hier ook pas sinds vanmiddag voor het eerst kijken. En dan gelijk een onderwerp over vioolbouw.

Ken je de deze club al?


De strijkinstrumentengroep bestaat uit minder en meer gevorderde strijkinstrumentbouwers die je graag met raad en daad bij willen staan. Je mag mij ook altijd via een persoonlijk bericht benaderen. Heeeeeeeeel veel plezier met jouw avontuur!
Nee die kende ik nog niet, bedankt!
En altijd erg prettig wanneer je bij iemand terecht kunt met vragen
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Weinig berichten, maar er gebeurt wel iets op de achtergrond.
Werkbank is klaar en staat op zijn plek.

Voor het in model zagen van de mal en uiteindelijk ook enkele onderdelen zou een lintzaag ideaal zijn.
Deze heb ik niet en gaat er ook niet komen.
Daar hebben we iets anders voor gemaakt.

spanzaag-3.jpg
spanzaag-4.jpg
En hier is die boorklem dan weer superhandig voor:)


spanzaag-5.jpg
spanzaag-6.jpg

Nog in de olie, monteren en we kunnen zagen!
Heb reeds getest met een lijmtang erop en dat zaagt geweldig.

Ondertussen is iemand bezig om de verschillende aftekenmallen uit aluminium te fresen.
Dit zou ik zelf kunnen doen met de hand maar er moeten keuze's worden gemaakt, anders komen we nooit toe aan het eigenlijke werk.

Ook ben ik voor mijn eerste bezoek geweest bij Masave in Zwolle voor het nodige hout.
Bijzonder leuke prettige zaak eigenlijk vlak bij mij in de buurt waar ik dus vaker heen zal gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.