Nee wordt ter plekke gelast, dus niet verzinkt. Alleen in teer. Meerdere lagen,dat wel. En dik staal.Je staal is toch verzinkt? Dan gebeurt er niets mee. Alleen wat rode verkleuring van het uitspoelen van inhoudsstoffen van het hout.
Nee wordt ter plekke gelast, dus niet verzinkt. Alleen in teer. Meerdere lagen,dat wel. En dik staal.Je staal is toch verzinkt? Dan gebeurt er niets mee. Alleen wat rode verkleuring van het uitspoelen van inhoudsstoffen van het hout.
Ja precies. Dit is een worsteling tussen beschikbare ruimte, hoe te bevestigen (of plaatsen) en een zo optimaal mogelijke ventilatie. Ringetjes tussen balken en planken is genoemd als optie en folie (maar dan geen tussenruimte) maar dat is allemaal tussen balken en leggers.Hout dat permanent nat blijft in een zuurstof rijke omgeving rot het hardst. Door golven zal het heel regelmatig nat worden. Zonder tussenruimte kruipt het vocht er tussen en kan het slecht drogen.
Bij onze huidige steiger begon het azobe te rotten na ca. 30 jaar op de plekken waar het niet ventileerde.Klopt natuurlijk. Daarom gebruik je bij waterbouw ook azobe. Dat kan daar behoorlijk goed tegen.
Jawel, het waterniveau heeft een verval van 30-40 cm. Daarom kiezen we voor een constructie met zo min mogelijk hoogte. We meren de woonark ook af aan de steiger. Door het frame dat aan de palen wordt gelast hebben we daar 8 palen ipv de gebruikelijke 2 palen voor beschikbaar. Met harde oostenwind ligt de ark dan lekker stabiel. De ark wordt aan beide kanten vastgelegd met kettingen en een stevige veer, speciaal bestemd/gemaakt voor dit doel door lbm-almere.nl. Hij glijdt met het waterniveau mee, stevig en strak tegen 2 kunststof glijplaten aan die aan de waterkant aan de rand van het stalen frame zijn gelast.Francisca, iok woon zelf ook onp een woonboot, maar hoe ga je precies bepalen hoe hoog de boot komt te liggen? Is er in het water waar de boot komt te liggen/al ligt helemaal geen hoogte schommeling?
Oftewel zo'n kompleet starre omgeving is wel een vreemde constructie, meestal heb je voor de deur een bewegend deel wat omhoog en omlaag kan.
Dank voor je advies! We willen - zover mogelijk - voldoende afstand boven het water bewaren. De huidige steiger ligt met 28 cm bij hoog water nog net niet in het water. Wij streven naar 18 cm, nogmaals, als het allemaal lukt zo. Afwegingen dus.ik begrijp niet waarom je de houten balken niet gewoon op de stalen balken legt.
als je het staal 15 cm lager aanbrengt maakt dat voor de hoogte van je dek helemaal niets uit en hoeft je ook niet alle balken in te zagen en tussen die twee stalen balken te prutsen .
mocht er 1 sneller rotten als de rest kan je die ook eenvoudig vervangen zonder je hele steiger te slopen.
Als je ze er toch tussen wilt
leg dan de onderzijde van de houten balken op de onderflens van het staal en laat het hout 10mm boven het staal uitkomen
zodat er nog enige stelruimte is.
het deel op het staal zet je gewoon met een paar slotbouten door het staal vast om die 10 mm te overbruggen
leg je twee sluitplaten op elkaar of een paar carroserie ringen
Dat klopt precies. In zo'n omgeving heeft het hout het dan uitstekend gedaan. Als de levensduur langer moet worden moet je een ander materiaal gebruiken.Bij onze huidige steiger begon het azobe te rotten na ca. 30 jaar op de plekken waar het niet ventileerde.