Verzoek om advies constructie steiger naast woonboot

Francisca

Nieuw lid
24 nov 2020
20
0
Wij zijn bezig met een steiger voor onze woonboot van 18300 x 4250 mm. Omdat ook verticale druk aanwezig is (golven, wind) is er een (star) stalen frame ontworpen op 8 stalen buispalen van 13 meter lang waar de woonboot aan wordt afgemeerd. Het frame zelf bestaat uit HEB140 balken. De palen zijn al geheid en de het frame is in de maak. Mijn vragen betreffen het houtwerk van de steiger. Bedoeling is dat de leggers van de houten steiger bevestigd worden in de flens van de stalen H-balken. Alle beschikbare informatie staat op pCloud - Steiger ook bereikbaar via kwz.me/h29.

Het blijkt een ingewikkeld project omdat dit een afwijkende werkwijze is. Verder moeten we vooraf de benodigde hoogte van de houtconstructie weten om te bepalen op welke hoogte de stalen buispalen afgezaagd moeten worden. Om een idee te geven, als de steiger uiteindelijk hoger zou uitvallen dan gepland kunnen het keukenraam en de hordeur niet meer open.

Waar ik niet uitkom is het volgende:
  1. De overspanning van de leggers is 2500 mm. De afstand tussen de leggers is 600 mm. We gaan uit van azobe balken van 50 x 150 mm. Voldoet dit? Zou 50 x 100 mm ook een optie zijn?
  2. Voor de bevestiging van de leggers weet ik 2 opties, heeft iemand hier ervaring met:
    1. Iedere legger wordt aan de onderkant in de flens vastgezet met links en rechts een keg;​
    2. Iedere legger wordt aan één kant vastgebout aan een stukje stalen strip dat in de flens op de onderkant is gelast;​
  3. Heeft iemand gedachten over het volgende:
    1. De H-balk is 140 mm hoog, de flens is 116 hoog. Een legger van 150 mm moet dus links en rechts worden ingezaagd om in de flensen te passen;
    2. Als we kiezen voor keggen de hoogte van de legger flink moet worden ingezaagd om ruimte te maken voor de keggen. Of we moeten dan kiezen voor leggers van 50 x 100 mm maar die schijnen niet geschikt te zijn voor een overspanning van 2500 mm;
    3. Als we kiezen om de leggers vast te bouten aan strips in de flens, dan ligt de legger op de bodem van de flens en wordt deze ingezaagd zodat er verder 10 mm afstand is met de rest van de H-balk ivm ventilatie maar ook voor speelruimte bij het plaatsen.
  4. De boven- (en onderkant) van het stalen frame en de houten leggers van de steiger komt allemaal op gelijke hoogte te liggen vanwege de beperkte hoogte boven het wisselende waterniveau.
    1. Het kan bij een enkele vlonderplank gebeuren dat deze (paralel) bovenop een stalen H-balk uitkomt. Die liggen tenslotte op dezelfde hoogte als de houten leggers. Dan zou er geboord moeten worden in het staal. Mij is het idee aangedragen om die ene plank waarbij dit zo uitkomt te lijmen (flexibele lijm ivm krimp/uitzetten hout) op het staal. Het kan ook zijn dat het zo uitkomt dat de helft van een plank op de houten legger ligt en de helft op het staal. Is dat überhaupt een goede optie? Ik bedoel, kunnen staalwerk en leggers zo precies worden gelast en gezaagd dat de bovenkanten in de praktijk werkelijk op gelijke hoogte komen, kortom is dit een betrouwbare oplossing?
    2. Alternatief is om de legger aan de bovenkant 10 mm (meer hebben we niet) te laten uitsteken waarmee kleine niveauverschillen tussen hout en staal wellicht beter ter plekke kunnen worden opgevangen. Vraag is dan wel hoe die enkele vlonderplank die komt te liggen (paralel) boven een H-balk, op die plek te steunen/bevestigen.
  5. En tot slot, wat zijn de meningen over het volgende:
    1. De bovenkant van de leggers afdekken met kunststof folie tegen vocht van boven;
    2. Ringetjes gebruiken om ventilatieruimte te maken tussen vlonderplanken en leggers? En zo ja, welke? Of gaan dan de vlonderplanken wiebelen? Iemand ervaring hiermee?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen! De schetsen die het bovenstaande verduidelijken staan op pCloud - Steiger ook bereikbaar via kwz.me/h29
 

ZotVanHout

Post veel
8 jan 2016
1.664
321
Klein-Brabant, Vlaanderen
De overspanning van de leggers is 2500 mm. De afstand tussen de leggers is 600 mm. We gaan uit van azobe balken van 50 x 150 mm. Voldoet dit? Zou 50 x 100 mm ook een optie zijn?
alvast hierop kan ik antwoorden
als die 50 de horizontale maat is, dan volstaat 100 vertikaal voor een overspanning van 600
hoeveel ruimte tussen de balken komt + welk draagvermogen (vorklift ?) ze moeten hebben is mij onbekend
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.619
170
Als ik je tekening goed interpreteer, hoef je de balken nergens aan vast te leggen. Op het moment dat de vlonderplanken zijn gemonteerd kunnen ze nergens meer heen. Waar de vlonderplanken op de stalen balk moeten worden vastgezet kan je rvs zelfborende schroeven gebruiken.
 

Francisca

Nieuw lid
24 nov 2020
20
0
Dank voor jullie reacties!

De tussenruimte tussen de balken is 600 mm. De lengte van de leggers zou 2500 moeten overspannen.
Onze huidige steiger (35 jaar oud) heeft azobe balken van 75 x 125 en die overspannen ruim 5 meter en liggen hoh op 1330 mm afstand. Onbegrijpelijk eigenlijk.
Er komen vlonderplanken van Bilinga op te liggen 30 x 195 x 4250.
De steiger is voor gewoon recreatief/huiselijk gebruik.
 
Laatst bewerkt:

Francisca

Nieuw lid
24 nov 2020
20
0
Als ik je tekening goed interpreteer, hoef je de balken nergens aan vast te leggen. Op het moment dat de vlonderplanken zijn gemonteerd kunnen ze nergens meer heen. Waar de vlonderplanken op de stalen balk moeten worden vastgezet kan je rvs zelfborende schroeven gebruiken.
Dat zou mooi zijn. Heb je hier ervaring mee, of met iets vergelijkbaars? Ik hoef niet bang te zijn dat het gaat wiebelen/bewegen als je eroverheen loopt?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.619
170
Die overspanning in azobe gaat geen probleem geven. Door het gewicht van de balken en het dek, hoef je niet bezorgt te zijn dat het hout niet op zijn plaats blijft.
 

Francisca

Nieuw lid
24 nov 2020
20
0
Die overspanning in azobe gaat geen probleem geven. Door het gewicht van de balken en het dek, hoef je niet bezorgt te zijn dat het hout niet op zijn plaats blijft.
Maakt verschil Bilinga planken en ander hardhout hierbij nog uit? Bilinga is vrij licht hout.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
113
8
De 50x150 zal wel gaan. De reactie was meer op het antwoord dat het met 50x100 wel zou gaan. Dat is dus niet zo.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
1.255
138
Een balk van onder inzagen op het passend te krijgen, zou ik niet doen. Maar aan de bovenzijde heb je blijkbaar geen ruimte? Ik zou in zijn algemeenheid er voor zorgen dat het hout rondom vrij is van het stalen profiel (10 mm) en het hout monteren aan stalen strips. Als je met de hoogte niet uit komt, dan de onderlinge afstand van de balken verkleinen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.619
170
Het bilinga dat ik ken is alleen licht van kleur. Soortelijk gewicht is vergelijkbaar met azobe.
 

Francisca

Nieuw lid
24 nov 2020
20
0
Een balk van onder inzagen op het passend te krijgen, zou ik niet doen. Maar aan de bovenzijde heb je blijkbaar geen ruimte? Ik zou in zijn algemeenheid er voor zorgen dat het hout rondom vrij is van het staal en het hout monteren aan stalen strips. Als je met de hoogte niet uit komt, dan de onderlinge afstand van de balken verkleinen.
De max hoogte is inderdaad 150 mm. Meer ruimte hebben we niet.

Wat is de reden van staal vrijhouden van hout? Ik heb gehoord van zuur uit hout dat de corrosie bevordert van het staal. Er kan kunststof folie onder, is dat een oplossing?

Of denk je meer aan vrijhouden ivm ventilatie van het hout ivm rot?

Dus onderkant ook vrijhouden, leggers ophangen aan de stalen strips? Zwevende leggers?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
113
8
Ik zou ze gewoon tussen de profielen leggen. Uiteindelijk kom je toch op staal te liggen, strips of niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
2.619
170
Je staal is toch verzinkt? Dan gebeurt er niets mee. Alleen wat rode verkleuring van het uitspoelen van inhoudsstoffen van het hout.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
1.255
138
Hout dat permanent nat blijft in een zuurstof rijke omgeving rot het hardst. Door golven zal het heel regelmatig nat worden. Zonder tussenruimte kruipt het vocht er tussen en kan het slecht drogen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
113
8
Klopt natuurlijk. Daarom gebruik je bij waterbouw ook azobe. Dat kan daar behoorlijk goed tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.