Wij zijn bezig met een steiger voor onze woonboot van 18300 x 4250 mm. Omdat ook verticale druk aanwezig is (golven, wind) is er een (star) stalen frame ontworpen op 8 stalen buispalen van 13 meter lang waar de woonboot aan wordt afgemeerd. Het frame zelf bestaat uit HEB140 balken. De palen zijn al geheid en de het frame is in de maak. Mijn vragen betreffen het houtwerk van de steiger. Bedoeling is dat de leggers van de houten steiger bevestigd worden in de flens van de stalen H-balken. Alle beschikbare informatie staat op pCloud - Steiger ook bereikbaar via kwz.me/h29.
Het blijkt een ingewikkeld project omdat dit een afwijkende werkwijze is. Verder moeten we vooraf de benodigde hoogte van de houtconstructie weten om te bepalen op welke hoogte de stalen buispalen afgezaagd moeten worden. Om een idee te geven, als de steiger uiteindelijk hoger zou uitvallen dan gepland kunnen het keukenraam en de hordeur niet meer open.
Waar ik niet uitkom is het volgende:
Het blijkt een ingewikkeld project omdat dit een afwijkende werkwijze is. Verder moeten we vooraf de benodigde hoogte van de houtconstructie weten om te bepalen op welke hoogte de stalen buispalen afgezaagd moeten worden. Om een idee te geven, als de steiger uiteindelijk hoger zou uitvallen dan gepland kunnen het keukenraam en de hordeur niet meer open.
Waar ik niet uitkom is het volgende:
- De overspanning van de leggers is 2500 mm. De afstand tussen de leggers is 600 mm. We gaan uit van azobe balken van 50 x 150 mm. Voldoet dit? Zou 50 x 100 mm ook een optie zijn?
- Voor de bevestiging van de leggers weet ik 2 opties, heeft iemand hier ervaring met:
- Iedere legger wordt aan de onderkant in de flens vastgezet met links en rechts een keg;
- Iedere legger wordt aan één kant vastgebout aan een stukje stalen strip dat in de flens op de onderkant is gelast;
- Heeft iemand gedachten over het volgende:
- De H-balk is 140 mm hoog, de flens is 116 hoog. Een legger van 150 mm moet dus links en rechts worden ingezaagd om in de flensen te passen;
- Als we kiezen voor keggen de hoogte van de legger flink moet worden ingezaagd om ruimte te maken voor de keggen. Of we moeten dan kiezen voor leggers van 50 x 100 mm maar die schijnen niet geschikt te zijn voor een overspanning van 2500 mm;
- Als we kiezen om de leggers vast te bouten aan strips in de flens, dan ligt de legger op de bodem van de flens en wordt deze ingezaagd zodat er verder 10 mm afstand is met de rest van de H-balk ivm ventilatie maar ook voor speelruimte bij het plaatsen.
- De boven- (en onderkant) van het stalen frame en de houten leggers van de steiger komt allemaal op gelijke hoogte te liggen vanwege de beperkte hoogte boven het wisselende waterniveau.
- Het kan bij een enkele vlonderplank gebeuren dat deze (paralel) bovenop een stalen H-balk uitkomt. Die liggen tenslotte op dezelfde hoogte als de houten leggers. Dan zou er geboord moeten worden in het staal. Mij is het idee aangedragen om die ene plank waarbij dit zo uitkomt te lijmen (flexibele lijm ivm krimp/uitzetten hout) op het staal. Het kan ook zijn dat het zo uitkomt dat de helft van een plank op de houten legger ligt en de helft op het staal. Is dat überhaupt een goede optie? Ik bedoel, kunnen staalwerk en leggers zo precies worden gelast en gezaagd dat de bovenkanten in de praktijk werkelijk op gelijke hoogte komen, kortom is dit een betrouwbare oplossing?
- Alternatief is om de legger aan de bovenkant 10 mm (meer hebben we niet) te laten uitsteken waarmee kleine niveauverschillen tussen hout en staal wellicht beter ter plekke kunnen worden opgevangen. Vraag is dan wel hoe die enkele vlonderplank die komt te liggen (paralel) boven een H-balk, op die plek te steunen/bevestigen.
- En tot slot, wat zijn de meningen over het volgende:
- De bovenkant van de leggers afdekken met kunststof folie tegen vocht van boven;
- Ringetjes gebruiken om ventilatieruimte te maken tussen vlonderplanken en leggers? En zo ja, welke? Of gaan dan de vlonderplanken wiebelen? Iemand ervaring hiermee?