Varaties op de thema’s ’inrichting 10m2 werkplaats’ en ‘bouw anarchisten werkbank’

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
De foto die ik hiervoor bedoelde:
1700572312975.png

Inmiddels zo nieuwsgierig geworden dat ik de splitter maar open geschroefd heb. En daar ziet het er zo uit:
1700572350974.png

Daar zie ik helemaal rechts wel een busbar voor de aarde, maar daaraan zie ik geen automaat gekoppeld zitten. Voor zo ver dat te zien is (de foto laat alleen de achterkant en niet de vertikaal staande voorkant zien) geldt datoverigens ook voor de splitter op de 1e foto van een Brennenstuhl (volgens mij toch een gerenommeerd merk).

Iets anders wat je aan de voorkant niet ziet is dat alle 220 V aansluitingen weliswaar voorzien zijn van een automaat, maar dat 2 daarvan wel op dezelfde fase zitten. Wat wel logisch is: van 3 fasedraden kunnen ook HBM of Brennenstuhl er geen 4e bij toveren. Wat ik wel verrassend vond te zien is dat het de 1e en de 4e gaat.

13 Bedrading boven.jpg

12 Bedrading onder.jpg

Vind overigens de Brennenstuhl er wel overzichtelijker uit zien dan deze van HBM.

Dus dat wordt goed onthouden:
1700573363954.png
 

Bijlagen

  • 1700573339022.png
    1700573339022.png
    787,8 KB · Weergaven: 7

jorisvh

Post veel
dat de geel/groene aarding (normaal gezien niet stroomvoerend) niet over een automaat loopt is normaal en moet zo zijn. de aarding wil je immers nooit onderbreken.
het gaat om de blauwe neuter die wel stroomvoerend is. die wordt niet onderbroken als een van de 1f of 3f automaten er uit knalt. dit is overigens bij de Brennenstuhl ook zo.

wel een vraag over hoe je gaat aansluiten en wat je wil bereiken.
Bij het vervangen van de meterkast heb ik met een vooruitziende blik meteen een 2e krachtstroomgroep aan laten leggen.
Een aantal jaar daarna heb ik kabels voor zowel 220 als 400 Volt naar de garage getrokken en de 220 V aangesloten.
Kortgeleden heb ik de krachtstroomkabel (in een slagvaste buis) doorgetrokken in de werkplaats en aangesloten in de meterkast.
Nu nog de kabel laten eindigen in een koppeldoos, aansluiten van een kabel met stekker en daarop vervolgens deze splitter en ik ook de krachtstroom groep gebruiken.
hier versta ik uit dat de enige bescherming vòòr die verdeler in je meterkast (hoofdbord) komt.
als dat klopt, besef dan dat deze verdelers 3f uitgangen hebben die enkel achter de diff zitten. bij kortsluiting/overstroom in die aansluitingen gaat de 3f automaat in je hoofdbord er dus uit. als je dat niet wil moet je er nog een automaat tussen zetten (als er nog een stap over is) of de verdelers intern anders bekabelen.
Heb deze overwogen maar zag behalve het merk en het handvat geen verschil en ben daarom voor de goedkoopste gegaan.
deze is de brennenstuhl 32A versie. 3f aansluiting "1" zit enkel achter de diff.
1700578409876.png1700578430770.png
bij de Brennenstuhl 16A versie zitten beide 3f uitgangen enkel achter de diff.
1700580079658.png1700580093986.png
van de HBM vind ik geen schema.
1700585270276.jpeg

maar, voor zover ik de spaghetti ontward heb:
- linkse 3f 32A zit enkel achter de diff
- 2 rechtse 3f 16A zitten achter 1 gezamenlijke 3P 16A
- 4 x 230V achter elk 1P 16A
 

jorisvh

Post veel
Zo heb ik het ook ervaren: het is balen als je denkt goed bezig te zijn en dan komt zo'n keurmeester vertellen dat het toch niet goed genoeg is. En dat zou mij ook kunnen overkomen.
In België zou de keurder hier, als het een residentiële installatie is, in principe niet naar moeten / mogen kijken want het is geen deel van de vaste installatie gezien de stekker.
(dit wil natuurlijk niet zeggen dat het een goed idee is om achter een stekker dingen te doen die ervoor ook niet mogen.)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
In nederland heb je voor de verzekering van bedrijfsgebouwen elke 2 jaar een scope 8 keuring, als ik het goed onthouden heb.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
@jorisvh. Bedankt voor je uitgebreide reactie.
wel een vraag over hoe je gaat aansluiten
De kabel zit in huis achter deze krachtstroomgroep.
1700599578055.png
waarvan dus alle fasen en de nul op dezelfde automaat zitten.
en wat je wil bereiken.
Ik had begrepen dat er maximaal 4 groepen op één aardlekschakelaar mogen zitten. Nu zitten er in de groepenkast 8 220 groepen en 2 krachtstroom groepen. Doel van de splitter is om er voor te zorgen dat de krachtstroomgroep over een aardlek beschikt. En daarnaast om ervoor te zorgen dat ik voldoende 220 aansluitmogelijkheden heb voor zowel apparatuur als verwarming (ik heb een elektrische kachel van 3 kW). Ik heb (nog) geen apparatuur op krachtstroom en verwacht ook geen zware krachtstroom apparatuur aan te schaffen.
hier versta ik uit dat de enige bescherming vòòr die verdeler in je meterkast (hoofdbord) komt.
als dat klopt, besef dan dat deze verdelers 3f uitgangen hebben die enkel achter de diff zitten. bij kortsluiting/overstroom in die aansluitingen gaat de 3f automaat in je hoofdbord er dus uit. als je dat niet wil moet je er nog een automaat tussen zetten (als er nog een stap over is) of de verdelers intern anders bekabelen.
Misschien een domme vraag, maar wat is een diff?
Mocht het voor komen dat de automaat er uit vliegt zou het uiteraard handiger zijn als ik niet eerst naar binnen moet. Ik zie alleen geen extra plek in de HBM splitter en ook de groepenkast zit vol. Dus vrees ik dat ik het daarmee moet doen.
Wat bedoel je met 'de verdelers intern anders bekabelen'? Wat is het alternatief?
 

jorisvh

Post veel
beetje moeilijk te zien op de foto maar die automaat in het hoofdbord lijkt me een B16 te zijn.
in de HBM verdeler zitten C16 automaten. die trager reageren op overstroom.
op deze manier gaat wellicht altijd de B16 in het hoofdbord er als eerste uit en hebben de C16 automaten in de verdeler weinig nut.

de aardlekschakelaar zal zijn werk natuurlijk wel doen. die noemen we in België diff(erentieelschakelaar), sorry voor de verwarring.
die aardlekschakelaar kan ook als hoofdschakelaar van het secondaire bord dienst doen (elk bord moet in principe volledig spanningsloos gemaakt kunnen worden, maar het zou kunnen dat dat in NL niet zo is natuurlijk).

nu je weet welke 2 220V op dezelfde fase zitten, weet je alvast welke je niet moet gebruiken voor die 3000W kachel.
als je op die 2de ook een paar ampere stroom trekt zullen de C16s in je verdeler niks doen maar gaat de B16 er uit.

Aanvulling
De enige manier om zeker te zijn dat je nooit naar het hoofdbord moet lopen is de B16 daar vervangen door een C16 en in de verdeler alles achter C10 zetten. Maar dat is niet werkbaar want dan kan je de 3000W kachel niet meer aanzetten.

Ik zou de 3P+N B16 in het hoofdbord door een 3P+N C16 vervangen en in de verdeler alles achter de 3P C16 steken. en dan hopen 🤞 dat die er dan sneller uitgaat dan de C16 in het hoofdbord.
dus van de aardlekschakelaar naar de 3P C16 en van daar naar de 3f 400V aansluitingen en naar de 1P C16s voor de 230V aansluitingen.
Verder zou ik ook 1ste en 4de 230V aansluiting achter 1 C16 zetten ipv 2 aparte. Zo valt enkel die fase uit als je op 1&4 samen >16A trekt ipv alle fases waardoor je misschien in het donker komt te zitten.
dit komt min of meer neer op alles herkableren maar de verdeler is dan ook eigenlijk gemaakt om achter een 32A automaat te komen.
 
Laatst bewerkt:

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
nu je weet welke 2 220V op dezelfde fase zitten, weet je alvast welke je niet moet gebruiken voor die 3000W kachel.
als je op die 2de ook een paar ampere stroom trekt zullen de C16s in je verdeler niks doen maar gaat de B16 er uit.

Dat is inderdaad de reden dat ik wilde weten welke 2 220's op dezelfde fase zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Dat is inderdaad de reden dat ik wilde weten welke 2 220's op dezelfde fase zitten.
ik had in verband hiermee hierboven nog een aanvulling toegevoegd:
Aanvulling
De enige manier om zeker te zijn dat je nooit naar het hoofdbord moet lopen is de B16 daar vervangen door een C16 en in de verdeler alles achter C10 zetten. Maar dat is niet werkbaar want dan kan je de 3000W kachel niet meer aanzetten.

Ik zou de 3P+N B16 in het hoofdbord door een 3P+N C16 vervangen en in de verdeler alles achter de 3P C16 steken. en dan hopen 🤞 dat die er dan sneller uitgaat dan de C16 in het hoofdbord.
dus van de aardlekschakelaar naar de 3P C16 en van daar naar de 3f 400V aansluitingen en naar de 1P C16s voor de 230V aansluitingen.
Verder zou ik ook 1ste en 4de 230V aansluiting achter 1 C16 zetten ipv 2 aparte. Zo valt enkel die fase uit als je op 1&4 samen >16A trekt ipv alle fases waardoor je misschien in het donker komt te zitten.
dit komt min of meer neer op alles herkableren maar de verdeler is dan ook eigenlijk gemaakt om achter een 32A automaat te komen.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Iedereen en met name @jorisvh dank voor alle reacties. Inmiddels gesproken met een bevriende overbuur die in de hoogspanning werkt en nu begrepen wat het nadeel is van de 1-ploige 220 V automaten.

Stel er ontstaat kortsluiting op aansluiting 1 en de automaat vliegt er uit. Ondertussen staat mijn 3 kW kacheltje vrolijk op 2 te snorren. Ga ik nu wat doen aan de aansluitingen van 1, in de veronderstelling ‘automaat er uit, dus het is veilig’ dan kan ik alsnog een opdonder krijgen via de neutrale aansluiting, namelijk terugvloeiende stroom van het kacheltje omdat deze allemaal op één en dezelfde bus-bar (gezamenlijk aansluiting) zitten. Tenminste: als ik de pech heb op dat moment de ‘weg van de minste weerstand’ te zijn. En op dit soort schokkende ervaringen zit ik niet te wachten. Laat maar weten als ik het toch niet goed begrepen heb.

Omdat ik vooralsnog verwacht geen krachtstroom te gaan gebruiken een andere oplossing gekozen, namelijk het vervangen van de 1-polige aansluiting door een 2-polig met B-karakteristiek. Dit met het idee (en de hoop) dat, mocht er kortsluiting ontstaan, deze er eerder uit vliegen dan de B-groep in het hoofdschakelbord. Mocht de praktijk anders uit wijzen dan kan ik altijd nog de suggestie van @jorisvh uit voeren. Zo gezegd, zo gedaan en deze bestelt:
1701003321167.png
Gisteren binnen gekregen en wat blijkt?
1701003389703.png
Ofwel blijkbaar een gevalletje kopiëren/plakken waarbij niet alle afwijkende data is aangepast.

Consequentie als ik deze ga gebruiken is dat ik 2 van de 3 groepen over houd (@chevy66: is dat ook wat jij bedoelde met Dus er zitten nu 2 stopcontacten op een automaat.?

Is 1-polig + nul zoals deze een verantwoord alternatief?
1701003466438.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.612
Als je een krachtstroom met een nul plaatst, kom je een plek te kort voor een 220 groep. Dan hou je dus 3 220 groepen over en 4 stopcontacten. Dus 1 groep krijgt 2 stopcontacten.
 

jorisvh

Post veel
je uitleg over het risico van 1P automaten klopt helemaal. speelt dus eigenlijk enkel als er een 1P automaat uit ligt en je vervolgens de N zou aanraken.
nu zal, als de stroom van die kachel die door de N zou moeten terugvloeien er voor kiest om door jou te lopen, de aardlekschakelaar er wel uitgaan maar het zal zeker een schokkende ervaring zijn.
om veilig te kunnen werken zou je zelf de aardlek uit moeten zetten maar dan zit je wellicht in het donker. en je moet er aan denken. niet helemaal veilig dus.

het verschil tussen 2P en 1P+N is dat 2P beide uitschakelt als er in de fase òf de neuter een overstroom optreedt. 1P+N schakelt ook beide uit maar enkel als er in de fase overstroom optreedt. het risico hierboven is dus uitgesloten met een 1P+N.

compacte 2P 16A automaten met B-karakteristiek bestaan, bvb
(ik vind ze enkel in België en daar is B-karakteristiek heel ongewoon dus dat is wellicht de hoofdreden voor de prijs)

ik zou de 4x1P vervangen door 3x1P+N. dan heb je 1 plek over moest je ooit toch 3f gebruiken kan je dan, om dezelfde reden als hierboven, de 3P door een 3P+N vervangen.

of alles naar B zetten een goed plan is kan ik niet echt beoordelen, heb enkel ervaring met C in België.
voor de kachel geen probleem, geen hoge opstart stromen.
of het met zware 230V machines zoals een tafelzaag problemen geeft weet ik niet.
als je ooit naar 3f 400V machine + een 230V of 400V stofafzuiging evolueert moet je wellicht alles naar C brengen om te kunnen werken.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Als je een krachtstroom met een nul plaatst, kom je een plek te kort voor een 220 groep. Dan hou je dus 3 220 groepen over en 4 stopcontacten. Dus 1 groep krijgt 2 stopcontacten.
Helder. Ga ik ook doen. Dan heb ik in de toekomst nog plek over voor het feval uk van de 3fase naar 3f+n wil gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.