Varaties op de thema’s ’inrichting 10m2 werkplaats’ en ‘bouw anarchisten werkbank’

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Ruimte

Zoals de meesten van ons moet ik het doen met minder m2 dan ik wel zou willen. De indeling en inrichting van mijn 10 m2 is en blijft dan ook een uitdaging.

Ook bij mij bevind zich die in onze garage. Die is 5 x 2,6 m. Maar helaas voor mij gaat daar 1 meter vanaf voor het opbergen van spullen voor mijn vrouw. Om te voorkomen dat die spullen gigantisch onder het stof komen te zitten hebben we daar de volgende oplossing voor bedacht: het bevestigen van meerdere ‘klusgordijnen’ (met rits) van de Action.
Afscherming 01 -  Klusgordijn.jpg Afscherming 02 - Resultaat.jpg

Een aangebrachte verzwaring voorkomt dat het stof onderlangs gaar.



Dit betekent ook dat de ‘achterwand’ snel toegankelijk te maken moet zijn voor het geval er iets uit de opslag gehaald moet worden. Voor die tussenwand komen dus alleen verplaatsbare zaken.

Afscherming 03 - verzwaring.jpg Afscherming 04 - Ingang normaal.jpg Afscherming 05 - Ingang geopend.jpg
Opslag normaal en geopend



Door de opslag blijft er 4 x 2,6 m over voor mijn werkplaats. Een (inmiddels achterhaalde) schets van een tijdje terug:
Schets.jpg
Het gearceerde deel links is de opslag. In de rechtermuur zit de garage(rol)deur.
Aan de kleine rondjes is te zien dat ik alles wil voorzien van wielen zodat het makkelijk verplaatst kan worden.

Door de komst van een (lunchbox) vandiktebank wil ik de plaats die de cycloon en de stofzuiger in nemen zien te verkleinen door een opstelling boven of zo vlak mogelijk naast elkaar. Wellicht kan de stofzuiger ook naar boven (er zit een zoldertje op de garage) maar dan moet ik eerst goed leren inschatten wanneer de opvangbak vol zit. Tot nu toe bestaat het ‘signaal’ er uit dat de snippers e aan de voorkant van de vandiktebank uit komen. Wat betekent dat ik (alweer) te laat ben en de bak van de bouwstofzuiger (bruto 30 ltr, netto 20?) proppie vol zit. En dus het filter ook.
Filter.jpg


Op de ODH van @Kiesvoorminderfijnstof de tip gekregen om in de bak onder de cycloon (beiden nog aan te schaffen) een kijkfilter te maken met doorzichtig perspex plaatje.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Wat moet er allemaal in de werkplaats?

Allereerst 3 Aluca kasten, een werkbank (nu nog) 2 workmates, (uiteraard) het gereedschap en last but not least, ik zelf. Met genoeg ruimte om te werken ook nog….
01 Ladenkast.jpg 02 Gereedschakast.jpg Schroevenkast 01.jpg
De kasten: een grote lade-, een gereedschap- en een schroevenkast.

Die zaten in de voormalige werkbus die we hebben omgebouwd naar een kleine buscamper. Op zich ben ik er zeer tevreden over, alleen is de grootste wel ‘een dingetje’ in mijn kleine werkplaats. Weliswaar is hij niet zo diep ((32 cm) maar met de benodigde ruimte ervoor om het ook echt te gebruiken blijft er voor mijn gevoel te weinig plek over om zowel iets aan de andere wand te maken als er tussenin de werkbank. Reden voor een ontwerp waarbij de grote kast wordt geïntegreerd in mijn werkbank (zie schets). Scheelt ook weer lades maken waarin ik nog niet zo handig ben 😊.

De bakjes van de schroevenkast kunnen er (na openen van de lade) worden uitgehaald.
Schroevenkast 02.jpg Schroevenkast 03.jpg
De bankjes van de bovenste 3 en de onderste 2 lades:

De schroevenkast staat op 3 poten.
Schroevenkast 04.jpg
Reden om er (zie iets verder) een ombouw omheen te maken.

De houtverzameling is opgeslagen op de helft van het zoldertje van de garage,
Houtopslag - Zolder 02.jpg
onder diezelfde zoldering
Houtopslag - Plafond 01.jpg
en (tijdelijk) in de garage zelf.
 

Bijlagen

  • Pallet 01.jpg
    Pallet 01.jpg
    76,3 KB · Weergaven: 13
  • 1700496385337.png
    1700496385337.png
    54 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: EikenHand

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Tijdelijke werkbank.

De workmates die ik heb zijn 80 cm, wat voor mij veel te laag is. Daarom heb ik als tijdelijke oplossing 2 verstelbare schragen gekocht en daarop een werkblad gemaakt. Ik houd van hergebruik. Het blad is dan ook afkomstig van de houtdumpbak van een bouwmarkt.

Van de MFT tafel, behorende bij mijn zaagtafel (een Triton TWX07CS001 tafelzaagmodule in de daarvoor bestemde TWX7 workcentre) stond al een hele tijd het MFT-blad (bedoeld om van het workcentre een MFT-tafel te maken) nutteloos in de weg te liggen. Maar nu kon ik die goed gebruiken als template voor mijn werkbank.
Werkbank 01.jpg Werkbank 02.jpg

Allereerst met een forstnerboor en een boormachine de plaatsen gemarkeerd waar een gat moest komen.
Werkbank 03.jpg Werkbank 04.jpg

Vervolgens mijn kolomboormachine (de welbekende Bosch PDB40) omgebouwd zodat ik hiermee de gaten verder uit kon boren. De ‘ombouw’ bestond er uit dat ik de aluminium grondplaat achterstevoren heb gemonteerd (waar Youtube filmpjes al niet goed voor is) en, omdat hij anders omviel, planken gemonteerd onder de voetplaat.
Hierdoor kon ik met een metaalboor (bleek hiervoor beter geschikt dan de (te?) goedkope forstnerboor.
Werkbank 05.jpg Werkbank 06.jpg

De laser bewees hierbij zijn nut
Werkbank 07.jpg
 

Bijlagen

  • Werkbank 01.jpg
    Werkbank 01.jpg
    97,8 KB · Weergaven: 6

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Resultaat: van boven heel mooi

Werkbank 08.jpg

Aan de onderkant flink wat tearout
Werkbank 09.jpg

Maar dat was met de kantenfrees ook weer snel opgelost
Werkbank 10.jpg

So far, so good – dacht ik. Totdat ik er op aan het verlijmen ging. Lesson learned: voor verlijmen heb je een vlakke ondergrond nodig. En dat bleek niet het geval. Het blad was krom.
Werkbank 11.jpg

Ook dat weer gefixt met behulp van 2 planken (van pallethout –hergebruiken blijft het devies)
Werkbank 12.jpg Werkbank 13.jpg

Tot nu toe ben ik er (voor een tijdelijke oplossing) goed over te spreken: groter werkoppervlak dan de workmate, beter gatenpatroon (op de workmate zitten ze voor mijn gevoel vaak op de verkeerde plek) en, last but not least: verstelbaar in hoogte!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Zaagtafel

Al eerder had ik de zaagtafel voorzien van een onderblad en 2 extra (opklapbare) wielen.

Zaagtafel 06.jpg
In rust. Door het plaatsen van een hefboom kunnen de wielen naar beneden worden gedrukt.

Plaatsen hendel
Zaagtafel 12.jpg

Vervolgens omlaag duwen wielen en plaatsen palletblok(ken)
Zaagtafel 13.jpg

En karren maar
Zaagtafel 14.jpg


De 1e versie van de hefboom bleek niet bestand tegen het gewicht van de zaagtafel en brak dan ook.
Hendel 01.jpg

De hefboom heb ik vervolgens gelijmd en versterkt
Hendel 02.jpg

Hendel 04.jpg

En werkt sindsdien naar behoren.
IMG_20230729_113812.jpg

Toch ga ik t.z.t. veranderen. Redenen zijn o.a. dat het ‘rijgedrag’ niet voldoet (de ingebouwde transportwielen zijn te klein. Het zelfde geldt voor de gebruikte wielen achteraan die daardoor vaak blokkeren bij het draaien. Bij achteruit rijden blijven de achterwielen soms ergens achter haken en klappen dan soms naar beneden.) En als laatste: in rust kan ik mijn voeten niet onder de zaagtafel kwijt waardoor ik soms te ver van de te zagen stukken sta.

Dit
lijkt mij een beter alternatief, wat ik ook wil gaan toepassen op mijn (nog te bouwen, zie verderop) werkbank.
 

Bijlagen

  • Zaagtafel 05.jpg
    Zaagtafel 05.jpg
    113,6 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Ombouw (2 van de) kasten

Schuren

Zoals eerder aangegeven staat de kleinste kast op 3 poten, reden om er een ombouw voor te maken. En als houtbewerker wordt die dan van hout gemaakt. De ombouw wilde ik maken van pallethout. Dus eerst (bij gebrek aan een vandiktebank) de planken vlakken. Al eerder had ik ondervonden dat schaven (zowel met hand- als de accu-schaaf) nog de nodige oefening vergt. Het alternatief daarvoor werd schuren. Dat ging relatief snel met een schuurschijf op mijn haakse slijper.
Schuren 01.jpg

Man, man, man, wat een stof geeft dat! Daar kan volgens mij geen fijnstoffilter tegen op.
Schuren 02.jpg Schuren 03.jpg

Schaven

Ook een vlakbank had ik niet. Dus werden de planken ‘geschaafd’ op de zaagtafel. Na wat pogingen kwam ik er achter dat het nodig is om iets wat recht is van gelijke lengte mee te laten schuiven. Als eerste heb ik daarvoor met een rij één plank voorzien van 2 rechte kanten. De tijdelijke werkbank kon ik daarbij (dankzij de hoogteverstelling) gebruiken als invoertafel.
01 - 'schaven' met de rij.jpg

Het schuiven van de aluminium rij op de aluminium tafel leek mij niet zo goed voor (voor geen van beiden). Daarom heb ik de overige planken geschaafd met de eerste geschaafde plank.
02 - 'schaven' van de zijkanten.jpg

Bij gebrek aan een schaafbank een werkbaar alternatief. Maar wat een hoop schaafsel levert dat op. Ben in dat opzicht benieuwd of en zo ja hoeveel het scheelt als ik ook afzuiging op de bovenkant van de zaagtafel heb.

Maar goed, klus geklaard dus op naar het volgende onderdeel: het lijmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Lijmen

Zijkant - Poging 1

Ik wilde voor het zijpaneel één doorlopende lijn van de nerf. Om dat te bereiken alles verlijmd tot één lange plaat voor beide zijkanten en de bovenkant uit 1 stuk. De daarvoor benodigde grote lijmtafel heb ik niet. Maar met lijmen in delen en inzet van de zaagtafel voor extra ondersteuning is het toch gelukt. Het zwarte plastic (afvalzak) onder de te lijmen delen was om te voorkomen dat het hout ook vast plakte aan de workmate.
Poging 1 - 01.jpg Poging 1 - 02.jpg

Poging 1 - 03.jpg Poging 1 - 04.jpg

Voor een doorlopende verbinding in verstek doorgezaagd en dat lijkt keurig geslaagd te zijn, maar in de praktijk sluit het toch niet (zoals ik wel verwacht had) netjes aan.
Poging 1 - 05.jpg Poging 1 - 06.jpg

Vanwege hoogteverschil tussen de planken dacht ik slim te zijn door in ieder geval aan één kant de hoogte gelijk te houden door gebruik te maken van lamellos. Het hoogteverschil dacht ik op te lossen door de sleuf vanaf de werkbank te maken. Met als onverwacht resultaat
Poging 1 - 07.jpg
en
Poging 1 - 08.jpg

Juist: hoogteverschillen … De oorzaak: het niet vlak verlopen van het werkblad.

Daarbij kwam ook nog dat ik ongewild indruk heb gemaakt
Poging 1 - 09 - 'indruk' maken.jpg

Het is weliswaar ‘slechts’ voor een werk- en geen woonruimte, maar toch: reden voor mij om het zo niet te willen en een nieuwe poging te ondernemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Intermezzo – Onderkant

Na het vorige debacle eerst maar eens downsizen: de onderkant. Dit keer zonder lamellos – dat leek mij voor 4 plankjes niet nodig.

Geen foto’s van de verlijming, maar het ging dit keer goed. Er moest wel een groef aan ingefreesd worden voor de metalen onderkant. Met mijn (van @Danny1984 overgenomen; Danny bedankt!) freestafeltje lukte ook dat.
Onderkant 01.jpg Onderkant 02.jpg

Zijkant - Poging 2

In een kringloopwinkel werd materiaal verkocht van een failliet gegane winkel. Daarbij ook hout voor lijsten. Daar heb we een paar gekocht voor mijn vrouw. Na de hiervoor beschreven mislukking kwam ik op het idee om er daar een aantal van op te halen en die te gaan gebruiken: problemen niet geschuurd en geschaafd opgelost!

Zoals te zien is (groene lengte stempels in rode cirkels) waren dit latten van behoorlijke lengte (220-250 cm) waardoor de bij de 1e poging gehanteerde methode (in delen verlijmen) niet op ging: 4-5 meter verlijmen zag ik niet zitten. Gezien het succes bij de bodem (zonder lamellos) besloten om ook hier geen lamellos te gebruiken voor de zijdelingse verbinding.
Zijwand Lijst 02.jpg

En deel 2 in de klemmen
Zijwand Lijst 03.jpg

Dit is op zichzelf succesvol verlopen, al bleek de vuilniszak-onderlaag onbedoeld toch mee gelijmd te kunnen worden.
Zijwand Lijst 04.jpg

Dit bleek echter vrij gemakkelijk te verhelpen. Wel gebruik ik sinds kort een andere oplossing, namelijk bakpapier: plakt ook niet en blijft makkelijker vlak liggen.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Afwerking

Voor de afwerking heb ik gebruik gemaakt van Osma hardwax: zit ook bij ons op het parket en ik vind het een mooie kleur geven. Om krom trekken te voorkomen zowel de binnen- als de buitenkant gelakt. Foto’s: Osmo, ongelakt en gelakt
Zijwand Lijst 05 Osmo.jpg Zijwand Lijst 06 binnenkant ongelakt.jpg Zijwand Lijst 07 binnenkant - gelakt.jpg

Zoals aan de achterkant en hier te zien is, lopen de lijsten niet overal door
Zijwand Lijst 10.jpg

Dit is alleen zichtbaar aan de voorste lijst en waar geen lades zitten. De oplossing hiervoor is gebruik maken van overgebleven latten door hier de delen in het rode vierkant uit te zagen en in een ‘gat’ te plakken.
 

Bijlagen

  • Zijwand Lijst 06 binnenkant ongelakt.jpg
    Zijwand Lijst 06 binnenkant ongelakt.jpg
    54,9 KB · Weergaven: 5

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Achterwand geereedschapkast

Na het aanlijmen van een extra plank (het kastje is breder dan diep) was het restant bruikbaar voor de achterwand van de kleinste kast. Voorzichtig geworden nu eerst maar eens oefenen met de achterwand voor de grotere kast. En gezien het debacle met lamellos een poging zonder, op een vlakke ondergrond.

Insmeren maar en klemmen.
1700498365835.png 1700498374570.png

De oplettende kijker ziet dat ik daarbij (bij gebrek aan voldoende lange lijmklemmen) gebruik maak van een truc die ik hier (
) heb afgekeken: klemmen met taps toelopende houtblokjes. Simpel en doeltreffend.
1700498390553.png

Daarna de korte kant. Alleen kwam ik onderaan plek te kort voor de afkortgeleider. Het duurde een hele tijd voordat het lampje ging branden dat ik hiervoor al eens een oplossing had gezien in een Youtube-filmpje: beginnen met de verstekgeleider aan de achterkant, halverwege stoppen en verplaatsen naar de voorkant.

Begin
1700498406635.png

Halverwege wisselen
1700498419858.png

En klaar, maar zoals aan de potloodstreep is te zien: niet goed.
1700498434331.png

Dit gecorrigeerd (geen foto van) door de rei als geleider te gebruiken voor mijn cirkelzaag. Het iets verder inkorten was geen probleem: de benodigde hoogte was net wat meer dan de maximale hoogte van het pallethout wat ik op dat had was. Het betrof de doorgaans onzichtbare achterkant waardoor ik het geen probleem vond dat er een extra latje bovenop bevestigd moest worden.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Montage

Voor de montage heb ik gebruik gemaakt van een overgebleven yogamat (wat lag die kast lekker zen 😊).
1700498501222.png

Met schroeven (van binnenuit in de wand) vast zetten van de zijwand.
1700498516121.png

Vervolgens de bodem er zetten en daar wielen op geschroefd. Om verwondingen of andere problemen te voorkomen het overbodige deel van de schroeven (dat uit de bodem stak) er af geflext.
1700498531115.png

En het eindresultaat.
1700498542589.png

Op dezelfde manier de zijwanden van de andere kast afgewerkt en gemonteerd.

De wielen
1700498593576.png

Van binnen
1700498608011.png

Zoals eerder aangegeven was de achterkant iets te kort en moest er een latje bovenop gelijmd worden. Omdat ik hiervoor geen lijmklemmen van voldoende lengte had heb ik dit als volgt opgelost met wat schroeven en lijmklemmen
1700498625902.png

Meer in detail
1700498639448.png
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Elektriciteitsvoorziening en verlichting

Zoals tot nu toe bijna alles zijn ook dit beiden momenteel ‘tijdelijke’ en dus provisorische voorzieningen.

De verlichting bestaat momenteel uit 2 LED buitenlampen (1 centrale van 100 en een bij de ingang van 20 Watt), beiden met een gecombineerde aan/uit en licht sensor. Dus geen gedoe met ‘zoeken naar de lichtknop’😊 bij binnenkomst. Iets wat uitstekend bevalt.

De centrale lamp hangt iets voorbij het midden. Hij verlicht zo goed als de hele werkplaats.
1700505941596.png

Alleen de hoeken komen er wat bekaaid van af. Daarom bij de ingang (waar ook de 1e 220V aansluitingen zitten) een extra buitenlamp bevestigd.
1700505954390.png
Er liggen nog een paar van deze buitenlampen te wachten tot ik weet waar wat komt en waar vervolgens extra licht nodig is.

Toen we ons huis 22 jaar geleden kochten zat er al een krachtstroom groep in. Bij het vervangen van de meterkast heb ik met een vooruitziende blik meteen een 2e krachtstroomgroep aan laten leggen.

Een aantal jaar daarna heb ik kabels voor zowel 220 als 400 Volt naar de garage getrokken en de 220 V aangesloten.

Kortgeleden heb ik de krachtstroomkabel (in een slagvaste buis) doorgetrokken in de werkplaats en aangesloten in de meterkast.
1700506007913.png

Nu nog de kabel laten eindigen in een koppeldoos, aansluiten van een kabel met stekker en daarop vervolgens deze splitter en ik ook de krachtstroom groep gebruiken.
1700506019736.png

Aanleg van wandcontact dozen doe ik pas als ik meer inzicht heb in wat waar komt te staan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
HBM ? Automaten zijn niet dubbelpolig, ze schakelen alleen de fase. En stopcontacten met een aardpen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Ik had ook zo'n ding gekocht, maar ze kwamen hier keuren voor de verzekering. Die keurmeneer vond het niet zo'n goede aankoop, omdat de automaten van de 220 groepen maar een contact hadden. En de 3 fasen dus ook maar 3 contacten en geen 4. In china vermoedelijk geen probleem, maar hij wilde graag, dat als de automaat er uit ging, dat dan ook de nul werd afgeschakeld. Toen werd het nog best een duur kastje. En er was toen nog maar plaats voor 3 enkel fase automaten. Dus er zitten nu 2 stopcontacten op een automaat.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Die enkelpolige groepautomaten worden in Europa, bijv. Duitsland ook gebruikt.
Met penaarde kan de stekker er maar op 1 manier in, dus spanning zit altijd op dezelfde kant van je apparaat. Persoonlijk vind ik dit beter dan ons systeem.
Zo zie je maar: 1 Europa.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.610
Smeltpatronen onderbreken ook maar een kant. Mijn kastje heeft wel pen aarde, maar de meeste stekkers passen daar gewoon in.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Ik had ook zo'n ding gekocht, maar ze kwamen hier keuren voor de verzekering. Die keurmeneer vond het niet zo'n goede aankoop, omdat de automaten van de 220 groepen maar een contact hadden. En de 3 fasen dus ook maar 3 contacten en geen 4. In china vermoedelijk geen probleem, maar hij wilde graag, dat als de automaat er uit ging, dat dan ook de nul werd afgeschakeld. Toen werd het nog best een duur kastje. En er was toen nog maar plaats voor 3 enkel fase automaten. Dus er zitten nu 2 stopcontacten op een automaat.
Heb deze overwogen maar zag behalve het merk en het handvat geen verschil en ben daarom voor de goedkoopste gegaan. Heeft die (zie laatste foto - voor zover het daar op te zien is) het dan wel ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.