Van vreselijk naar veilig: Een nieuwe trap.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bordes gebouwd. Breedte niet op 120 maar 118,2 gehouden omdat er nog een 18mm OSB tussenkomt.
Sterkte getest met 2 binnenbalken en dat was prima, toen toch een derde gedaan voor de zekerheid.
Het betreft 45x45mm vurenhout met daarop 18mm dikke latten.

20210912_192550.jpg

De latten zijn dus afkomstig van de zolderbalken, die moesten toch teruggetrimd worden dus dat kwam mooi uit. De zaagmarkeringen eraf geschaafd en de boel mooi vlak gemaakt.

20210912_200055.jpg

De latten zitten nog niet vast - dat zou lastig monteren worden. Ik ga alleen de achterste lat fixeren om daarmee precies de juiste hoogte van het bordes te bepalen tegen de muur: 1035mm. Uiteraard moet de boel ook mooi waterpas in alle richtingen komen. De balk die voor poot gaat spelen is iets dikker: 85mm vierkant. Van de week dus even een plaatje OSB regelen en 120mm slagpluggen om de boel op te hangen.

Het is best heftig om sommige zaken alleen te doen - de balken wegen enkele tientallen kilo's per stuk. Je word er wél handig van en achteraf toch erg trots dat ik straks kan roepen dat ik de hele werkplaats met twee handen heb opgebouwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vandaag eerst uitgemeten waar precies 1035mm is op de wand:

20210918_093605.jpg

Daarna een nieuwe plaat OSB tegen de andere wand gezet (potdomme wat is dat spul opgeslagen, quasi tweemaal de prijs die ik vorig jaar betaalde :oops:) en ook daar uitgemeten. Uiteindelijk nog eens nagemeten met de waterpas én het meetlint, en het blijkt dat het platform achterin wel op 1035mm hangt, maar voorin niet. Er blijkt een flink verschil in de vloer zitten wat met zo'n egaalkleurige betonvloer natuurlijk niet snel opvalt. Omdat de boel toch recht moet hangen heb ik de waterpas aangehouden, zo hoef ik alleen het onderste gedeelte van de trap straks pas te maken.

20210918_165254.jpg

Het plaform zit met een 10x120 plug/schroef combinatie van fischer in de muur. Dat heeft mijn Parkside slagschroevendraaier niet overleefd, zo lijkt het. Gek, want de boor/schroefmachine (ook van parkside) nam het daarna probleemloos over. Even kijken of ik daar nog een bonnetje van heb...

Proef op de som:

20210918_170453.jpg

Geen millimeter beweging in te krijgen. Ik heb het niet uitgerekend, maar met 7x de slagpluggen in de muur, nog twee schroeven richting de werkbank en één hele dikke poot durf ik hier prima met twee of drie personen op te staan. Die had ik niet bij de hand, dus voor nu moet je me maar op mijn woord geloven.

Volgende stap is de wangen van de trap op maat maken en die proefplaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonP

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Gevoelsmatig had ik de liggers op de poot laten steunen door een borst aan de poot te zagen, maar je hebt het getest en stevig genoeg bevonden.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Note to self: Volgende keer de tabel op de spuit goed lezen. Verwerkingstijd =/= uithardingstijd. In de tijd die ik nodig had om alle 12 gaten te vullen met die rotzooi (en ik weet 100% zeker dat ik daarbij onder de gestelde 6 minuten bij 20~30 graden temperatuur ben gebleven) waren 2 gaten al uitgehard... gek genoeg waren het de laatste twee die ik vulde. Gauw van spuit gewisseld en twee andere gaten (de dragers voorzien in 4 posities) uitgeboord, gevuld en de draad erin gestoken. All's well that ends well - over ~2 uur zijn ze allemaal uitgehard en mogen de moeren erop. Fingers crossed...
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Zenuwenwerk, dat chemisch anker. Ik heb het 1 x eerder gedaan: gaten allemaal geboord, schoongeveegd met een pijpenrager, schoongeblazen (compressor), en daarna 1 persoon gaten vullen, de tweede erachteraan met de stukken staal die er in moesten.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Zenuwenwerk, dat chemisch anker. Ik heb het 1 x eerder gedaan: gaten allemaal geboord, schoongeveegd met een pijpenrager, schoongeblazen (compressor), en daarna 1 persoon gaten vullen, de tweede erachteraan met de stukken staal die er in moesten.
Precies. Dan denk je dat je alles netjes gedaan hebt (inderdaad schoonblazen etc etc) en dan moet je ineens als superman met 4 handen werken :D.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De balken liggen erin, maar ze liggen 'strak' maw geen lengtespeling.

Ze zijn niet nieuw en al relatief droog, toch verwacht ik dat ze nog verder zullen drogen / krimpen omdat de garage goed geïsoleerd en droog is.

Nu zegt iemand mij dat ik de balken toch 'los' moet hebben liggen, dus dat er in de lengte ruimte is voor uitzetten. Dit omdat ik anders de muur eruit zou kunnen drukken. Dat zou betekenen dat ik ze los moet halen en in de lengte nog een halve tot een centimeter eraf moet zagen.

Dit kan uiteraard, maar is het echt nodig?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
De balken zullen nagenoeg niks in de lengte uitzetten. Hout werkt het meeste in de breedte. Ik zou ze lekker laten zitten. Daar gaat niks mee gebeuren.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ze steunen aan weerszijden tegen dwars hout. Ligt het er zo strak in dat er spanning op komt als dat gaat werken?
ik vraag of de balken los in de dragers liggen omdat hun lengte bij drogen zal verkleinen - wat de meest waarschijnlijke verandering van de lengte is - waardoor ze op de muren trekken
bij de meeste balkdragers kan je nagels door de gaten in de zijkanten keilen
in deze constructie zie ik minstens daarvan het nut niet

1632347902874.png 1632347981524.png
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De grap is dat de breedte van die plank tegen de muur bijna dezelfde uitzetting/krimp heeft als de lengte van de balken die er haaks op aansluiten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Daarom spijker je ze af met batnagels. Die zijn taai. Als je spaanplaatschroeven gebruikt breken na verloop van tijd een groot deel van de koppen er af. Dat is wel bij nieuw hout. Dit hout werkt vermoedelijk nog minder. Als je alleen werkt koop je wat meer mengtuitjes. Dan heb je wat meer tijd.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het hout dat ik tegen de muur heb genageld om de raveeldragers initieel te fixeren is ook al járen oud, maar het zóu inderdaad kunnen werken in de breedte/dikte. 2 van de 5 balken zitten wel redelijk klem tussen de constructie dus dat zou dan een probleem worden als die plank gaat zwellen, er is dan geen ruimte om de balk verder weg te duwen.

De balken zitten inderdaad gefixeerd in de raveeldragers (schroeven) maarrrrrr niet in de H-ligger - daar liggen ze los in. En dat blijft ook zo. Als de balk dus enkele millimeters in de lengte verliest over tijd zal dat geen problemen bij de dragers veroorzaken.

Maar de werkplaats is gortdroog en goed geisoleerd, moet ik me echt druk maken om vocht en het zwellen van hout?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.