Tafelblad lijmen

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.172
2
vliermaal
Hallo,

Nog een paar vraagjes:

Hoeveel domino's zetten jullie tussen 2planken vr een tafelblad lengte 2400 dikte 30 ?
Ik heb de indruk dat ik de planken te fel aanspan tijdens het lijmen, wat is de juiste druk en hoe kun je dat zien(aan de lijm die er tussen uitkomt)?

Gr,
Rudy
 

Bert Vanderveen

Post veel
1 sep 2015
1.455
38
Enschede, Twente
Om de 20, 25 cm.

Aanspannen: eerst handvast, na even wachten nog even aanhalen (geeft de lijm de tijd in te trekken, wat weer 'ruimte' geeft). Je wil pareltjes lijm zien verschijnen op de hele naad.
 

Milo-vs

Actieve deelnemer
24 feb 2016
70
0
Het mooie van een massief blad is juist toch ook dat als er iets mis mee is, je de gehele plank weg zou kunnen zagen? Vervolgens de randen weer vlak en haaks maken om een nieuwe plank in te lijmen? Dan hoef je slechts de hoeken weer mee rond te frezen en het blad opnieuw af te werken?
Wellicht, zoals eerder aangegeven, is dat commercieel niet de netste oplossing, maar om er nou een nieuw blad op te leggen voor praktisch niets... Evengoed is dat na het maken van een nieuw blad nog een optie om te doen...
 

The Boktor

Post veel
2 mrt 2016
895
35
1 á 3 minuutjes wachten.

Gewoon telkens die klemmen een stukje strakker. Als je de lijm elke keer ff wegveegt, dan zie je zelf of die naad nog pareltjes "produceert ". Als dat gestopt is, kan het niet meer strakker en is het goed. Minimaal 24 uur laten drogen. Liefst langer.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.851
51
Riemst
Hoe lang hangt ook af van de lijm en temperatuur. Heb je lijm met een korte open tijd (zoals Soudal) en is het meer dan 20° in de werkplaats, mag je niet treuzelen.
Soudal lijm zal ik niet meer gebruiken voor een tafelblad.
Beuk reageert ook anders op lijm dan eik. Ik smeer de lijm op de naden, leg ze tegen elkaar en dan de klemmen er op. Zonder treuzelen, want dan kan het al te laat zijn.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.172
2
vliermaal
Hoe lang hangt ook af van de lijm en temperatuur. Heb je lijm met een korte open tijd (zoals Soudal) en is het meer dan 20° in de werkplaats, mag je niet treuzelen.
Soudal lijm zal ik niet meer gebruiken voor een tafelblad.
Beuk reageert ook anders op lijm dan eik. Ik smeer de lijm op de naden, leg ze tegen elkaar en dan de klemmen er op. Zonder treuzelen, want dan kan het al te laat zijn.

Ik ga titebond gebruikende die ik van Toixq gekocht heb.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.155
30
Roeselare, België
Ik hanteer de regel dat je het met je handen moet kunnen dicht duwen. Dan ben je zeker dat je het met klemmen ook kan. Beter hol dan bol, dan komen de uiteinden niet los na verloop van tijd.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
231
5
Mechelen
ik zou de opening te groot vinden, maar dat is persoonlijk... Met kracht klemmen om ze toe te krijgen is achteraf vragen om problemen....

Kleine tip: als je een invalzaag hebt (of een cirkelzaag, maar dan een goede geleider gebruiken), zaag dan op de streep nog eens door, dan is die opening weg, zo heb ik het overlaatst ook gedaan ;)

Groetjes,

Christophe
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.172
2
vliermaal
Ik hanteer de regel dat je het met je handen moet kunnen dicht duwen. Dan ben je zeker dat je het met klemmen ook kan. Beter hol dan bol, dan komen de uiteinden niet los na verloop van tijd.

Maar hoe schaven jullie dan hol?
Alles is haaks maar ik krijg het niet vlak!!!
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.172
2
vliermaal
ik zou de opening te groot vinden, maar dat is persoonlijk... Met kracht klemmen om ze toe te krijgen is achteraf vragen om problemen....

Kleine tip: als je een invalzaag hebt (of een cirkelzaag, maar dan een goede geleider gebruiken), zaag dan op de streep nog eens door, dan is die opening weg, zo heb ik het overlaatst ook gedaan ;)

Groetjes,


Christophe

Ik heb een K3 winner Comfort daar moet het dan mee lukken?
Gr,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Er is wat mis met de instelling van de schaafmachine, of, het mankeert aan ervaring met het schaven op zich.
Als je na het schaven lijmnaden moet gaan "dichtzagen" dan ben je niet goed bezig. Daar dient nu juist een vlakschaafmachine voor.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.172
2
vliermaal
Er is wat mis met de instelling van de schaafmachine, of, het mankeert aan ervaring met het schaven op zich.
Als je na het schaven lijmnaden moet gaan "dichtzagen" dan ben je niet goed bezig. Daar dient nu juist een vlakschaafmachine voor.

Ik weet niet wat ik nog kan doen al van alles geprobeerd maar het lukt gewoonweg NIET !!!!!!!!!!!!
 

Bert Vanderveen

Post veel
1 sep 2015
1.455
38
Enschede, Twente
Een truuk voor het vlakken is deze: klap de twee te verlijmen delen als een boek dicht. Nu heeft de linkerhelft de onderkant links en de rechterhelft de onderkant rechts. Haal de delen in deze oriëntatie over de schaafbank, waarbij je goed druk tegen de geleider houdt; dat is dus voor het ene deel "binnen" tegen geleider en het andere "buiten" tegen geleider.

(Dit is de machine-variant van de aloude handtechniek om de twee te verlijmen zijkanten samen te schaven.) In principe moet de passing nu goed zijn (wel recht, hol schaven op de is iets wat je op de machine moet leren -- ik waag me daar nog niet aan.).
 

tuoh

Oud hout
Zo te zien is minstens één van de twee planken hol geschaafd? Zoek de hol geschaafde eruit, en meet hoeveel de speling tussen beide planken bedraagt.

Als voorbeeld, je meet een opening tussen beide planken van 2mm. Zet de invoertafel van de vlakschaaf op 2mm afname, plaats nu de holle plank voor 1/3 van de lengte over de messen en begin van dat punt te schaven. Zo ga je de holling quasi volledig wegschaven in één schaafbeurt.
Stel de invoertafel nu wat hoger, zeg 1mm afname, je gaat nu de volle lengte van de plank over de vlakschaaf halen, wel altijd goed tegen de haakse geleider drukken. Het eindresultaat gaat nu, bij correct gestelde tafels, een rechte zijkant geven.

Het eindresultaat geeft je nu wel een taps verlopende plank, dus het ding moet nog eens door de vandikte om er terug een evenwijdige plank van te maken.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.172
2
vliermaal
Zo te zien is minstens één van de twee planken hol geschaafd? Zoek de hol geschaafde eruit, en meet hoeveel de speling tussen beide planken bedraagt.

Als voorbeeld, je meet een opening tussen beide planken van 2mm. Zet de invoertafel van de vlakschaaf op 2mm afname, plaats nu de holle plank voor 1/3 van de lengte over de messen en begin van dat punt te schaven. Zo ga je de holling quasi volledig wegschaven in één schaafbeurt.
Stel de invoertafel nu wat hoger, zeg 1mm afname, je gaat nu de volle lengte van de plank over de vlakschaaf halen, wel altijd goed tegen de haakse geleider drukken. Het eindresultaat gaat nu, bij correct gestelde tafels, een rechte zijkant geven.

Het eindresultaat geeft je nu wel een taps verlopende plank, dus het ding moet nog eens door de vandikte om er terug een evenwijdige plank van te maken.

Als voorbeeld, je meet een opening tussen beide planken van 2mm. Zet de invoertafel van de vlakschaaf op 2mm afname, plaats nu de holle plank voor 1/3 van de lengte over de messen en begin van dat punt te schaven. Zo ga je de holling quasi volledig wegschaven in één schaafbeurt.

Sorry als ik het verkeerd bijgrijp, maar zo ga je de holling toch nog groter maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.