Stroom in een stroomloze werkplaats; DIY powerbank?

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
In de specs staat ook dat hij met X-Boost maximaal 2200w kan leveren. Of dit per uitgang of in totaal is staat er niet bij.
Wanneer het totaal is, kun je dus niet werken met afzuiging op je tafelzaag.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Ik zou eerst met een goed voorstel naar de VVE vergadering gaan.

Kijk of je offerte kan laten maken wat het kost om een kelderbox 220 aan te laten leggen met een 220V aansluiting achter een individuele meter. Dit onder het mom ik wil mijn electrische fiets opladen. Mooie argumenten van beter milieu, verbeterde mobiliteit doen het altijd goed. Met een verplichte gekoppelde brandmelder op elke verdieping en in elke box met 220V heb je de algemene veiligheid van het gebouw ook nog verhoogd.
Dan tijdens de vergadering toestemming vragen of iedereen dit volgens jouw specs mag laten aanleggen, voor eigen kosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Auto (= start) accu gaat m niet worden. Wil je klassieke accu's gebruiken dan moet je huishoudaccu's (zoals in campers en caravans gebruikt worden) nemen. Om aan die 700 Ah te komen die je liet zien heb je d'r wel een paar nodig, en dan ben je er nog niet, dus wellicht gewoon voor een commerciele oplossing gaan? vwb modernere techniek (LiIon accu') - daar heb ik geen verstand van (behalve van de onderliggende chemie ;-) ) dus daar heb ik geen mening over ;-)
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
Ik zou eerst met een goed voorstel naar de VVE vergadering gaan.

Kijk of je offerte kan laten maken wat het kost om een kelderbox 220 aan te laten leggen met een 220V aansluiting achter een individuele meter. Dit onder het mom ik wil mijn electrische fiets opladen. Mooie argumenten van beter milieu, verbeterde mobiliteit doen het altijd goed.
Gewoon eerlijk zijn en blijven. Daar kom je het verst mee.
Als je eerst gaat liegen om er stroom te krijgen, en je gaat vervolgens een hoop lawaai maken, dan krijg je naderhand klachten, en kan je bij een volgend idee het wel vergeten om iets voor elkaar te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Het doel is 220V in je kelderbox krijgen, voor algemene doeleinden. Om dat te verkopen kan je 1000 argumenten verzinnen, dan kan je maar beter het argument kiezen wat het meeste aanspreekt. Een andere bewoner wil misschien wel een vriezer plaatsen en een derde vind het fijn om een winterkacheltje in zijn vochtige opslag te hebben.

In een standaard VVE overeenkomst zijn al diverse passages over geluidsoverlast. Die zijn ook van toepassing op je kelderbox, tenzij anders aangegeven. Dat heeft hij vast al doorgelezen en zal in zijn situatie geen probleem zijn, anders had het topic hier niet gestaan.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
108
33
Alkmaar
Ik zie nergens een leugen. Na jaren in het bestuur van een VVE met 150 woningen heb ik wel geleerd dat je een plan moet verkopen met argumenten die iedereen aanspreken. Als je daar komt met je verhaal dat je graag je hobbyzaag daar wil gebruiken dan gebeurt er niks. Maar hey! Jouw ervaringen op dat vlak zijn zo te horen heel anders.
Zoals ik al zei, je doel is een 220v aansluiting in de kelderboxen. Wat iedereen er daarna mee doet is niet van belang.

Ik stop verder met deze neven discussie omdat het het onderwerp vervuilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Dat is misschien maar verstandig ja.
Nota bene: het is een huurappartement dus het klinkt allemaal als erg veel moeite.

Vandaag heb ik de ecoflow binnen gekregen!
Binnen no time was hij opgeladen en ik heb hem al kunnen testen. Alleen de zaagtafel heeft nog een te hoge opstartstroom en geeft een overload, dus hier heb ik een softstart module voor besteld die ik morgen kan inbouwen. Een alternatief is een variac waarmee ik de ingangsspanning handmatig kan opvoeren bij opstarten. Daarmee zou ik ook het opgenomen vermogen bij het zagen van dun materiaal bijvoorbeeld kunnen verlagen, wat weer gunstig is voor de accu duur. Maar eerst even de softstarter proberen. Ik raak de weg een beetje kwijt in alle verschillende motor soorten en opstarttechnieken dus ik probeer gewoon eerst de goedkoopste en simpelste methode.

De overige machines doen het wel al, en het is fijn dat je het wattage ook direct te zien krijgt. Zoals ik vermoedde is het nullast verbruik van de meeste machines veel lager; de kolomboor van 500w max neemt bijv. maar 100w af als hij vrijloopt. Dat laat wel zien dat het verbruik in de praktijk nog eens flink mee zou kunnen vallen. Ook de grotere verbruikers zoals de bovenfrees van 1200 watt doen het prima.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik neem aan dat je bijvoorbeeld ook gaat boren met de kolomboor ipv alleen aanzetten.
Dus al dat vrijloopvoltage loopt wel op met gebruik.
Ik hoop dat je toekunt met de ecoflow en lekker je gang kunt gaan in je werktplek.
Softstarter zoals deze bijv.

Let ook even hierop!

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Maar natuurlijk, maar het scheelt wel een hoop. Bedenk maar eens hoeveel tijd de boor aanstaat om een gat te boren, en hoeveel tijd daarvan er daadwerkelijk maximaal verspaand wordt. Ik denk nog geen 10%.

Goede video weer van Matthias! Handig om de faalmechanismes te begrijpen en ze te kunnen vermijden.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hoi,
ik zat gisteravond Carl Rogers te kijken op Youtube en moest even aan je denken.
Carl Rogers (die filmpjes kijk je ademloos uit. aanrader!)
Hij gebruikt ook steeds een accu om te klussen dus wellicht is dit iets. Volgens mij heb ik die nog niet voorbij zien komen in dit Topic.
Jackery
Succes!

Groeten, Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Hoi,
ik zat gisteravond Carl Rogers te kijken op Youtube en moest even aan je denken.
Carl Rogers (die filmpjes kijk je ademloos uit. aanrader!)
Hij gebruikt ook steeds een accu om te klussen dus wellicht is dit iets. Volgens mij heb ik die nog niet voorbij zien komen in dit Topic.
Jackery
Succes!

Groeten, Peter
Al die Engelse vloggers krijgen tegenwoordig een powerbank van de diverse merken om wat bekendheid te genereren.
Is er toch wat te verdienen.met al dat gehobby.... 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Met 400k subs zal het met het gehobbie intussen wel meevallen en komt er meer aan te pas dan de powerbank alleen.
Er is ook vast markt voor jouw project in dordrecht en frankrijk. :) Kost alleen wel veel tijd waarschijnlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Met 400k subs zal het met het gehobbie intussen wel meevallen en komt er meer aan te pas dan de powerbank alleen.
Er is ook vast markt voor jouw project in dordrecht en frankrijk. :) Kost alleen wel veel tijd waarschijnlijk.
Subs is allesbehalve gelijk aan kennis en kunde, het is puur commercieel bereik, maar zegt weinig over het niveau an sich. Het levert blijkbaar wel op....

De enige reden waarom ik zelf nog eens ergens een vlog aan zou wagen is om de bouwfouten van andere kanalen, met soms groot bereik, een beetje in te tomen. Het is soms tenenkrommend.
Maar werken met een camera op je knuisten an sich, het lijkt me niets.....
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ik bedoelde dat de inkomsten waarschijnlijk het hobbie niveau wel voorbij zijn.
En zelf vergeet ik zelfs foto;s te maken voor mijn eigen gebruik. Die camera zou bij mij niet werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik bedoelde dat de inkomsten waarschijnlijk het hobbie niveau wel voorbij zijn.
En zelf vergeet ik zelfs foto;s te maken voor mijn eigen gebruik. Die camera zou bij mij niet werken.
Inkomsten, ach...... lekker bedelen om mensen op hun Patreonaccount te krijgen of leuren met eigen productjes voor veel, het zou iig mijn hobby niet zijn....

De foto's wordt ik aan herrinerd of die worden vanzelf gemaakt, dus dat gaat meestal wel goed.... 😁
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Dat terzijde...

De softstarter is zojuist geinstalleerd en werkt perfect! Zelfs daarmee loopt de wattage initieel op tot zeker 1800 watt (de display van de EcoFlow reageert erg snel dus is goed te volgen) maar dat kan hij hebben.
Helaas kan ik de autostart van de festool ct22e stofzuiger die ik gisteren heb opgehaald daar niet mee combineren; het werkt wel om de zaagtafel eerst, en daarna de stofzuiger aan te zetten.
Ik ben wel nog wat huiverig of de inverter niet iets stuk kan maken in de festool, maar ik denk dat er op manual stand niet zo veel mis kan gaan, en anders... het was toch een tweedehandsje en ik moet wat.

Het verbruik van de zaagtafel ligt ook op zo'n 300-400 watt in vrijloop, en bij het zagen van vuren tot 20mm dik zie ik dat niet ver voorbij de 500w gaan. Ook dat biedt hoop qua batterijduur.
De stofzuiger valt echter tegen, met toch minimaal 550 watt op slow. Ik dacht gelezen te hebben dat hij bij 350watt zou beginnen. Misschien dat iemand met een moderner model kan verifieren voor me of dat aan de leeftijd van het apparaat ligt?

Ik vind het wel grappig om te merken dat het minimaliseren van stroomverbruik een niche is in de houtbewerking en er dan ook weinig info over te vinden is. Er wordt door fabrikanten en dergelijke vooral gepocht met hoevéél een apparaat kan verbruiken.

Groeten,
Bart
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.