Stroom in een stroomloze werkplaats; DIY powerbank?

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Meer verbruik = sterker, sneller, meer koppel
En dat is voor houtbewerking best belangrijk.
Hout is hard.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Ben wel benieuwd hoe het afloopt , zo even een klein stukje zagen zal wel gaan tis maar net wat voor projecten je hebt om te maken ,
 

jorisvh

Post veel
wat goed dat het je gelukt is 👍
De stofzuiger valt echter tegen, met toch minimaal 550 watt op slow. Ik dacht gelezen te hebben dat hij bij 350watt zou beginnen. Misschien dat iemand met een moderner model kan verifieren voor me of dat aan de leeftijd van het apparaat ligt?
Kijk de filters eens na, zowel het stoffilter als het motorfilter. als die dichtgeslibd zijn moet de motor harder werken om er lucht door te blazen.
evt reinigen, desnoods vervangen.
Helaas kan ik de autostart van de festool ct22e stofzuiger die ik gisteren heb opgehaald daar niet mee combineren; het werkt wel om de zaagtafel eerst, en daarna de stofzuiger aan te zetten.
als dat te veel ergernis oplevert, er zijn ook aparte inschakelautomaten met een tijdsvertraging die de stofzuiger pas opstarten als de zaag op toeren is., bvb
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutNerveus

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
wat goed dat het je gelukt is 👍

Kijk de filters eens na, zowel het stoffilter als het motorfilter. als die dichtgeslibd zijn moet de motor harder werken om er lucht door te blazen.
evt reinigen, desnoods vervangen.

als dat te veel ergernis oplevert, er zijn ook aparte inschakelautomaten met een tijdsvertraging die de stofzuiger pas opstarten als de zaag op toeren is., bvb
Bij een verstopt filter zal de motor minder vermogen opnemen. Minder luchtverplaatsing =>.minder opgenomen vermogen. Je kan het ook horen aan het hoger toerental bij afgesloten luchttoevoer.

Los daarvan is het natuurlijk nooit verkeerd de filters te controleren.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
350
127
Er is geen 24V beschikbaar in de kelderbox. Waarschijnlijk is er een lichtpunt beschikbaar met een 24V lamp er in geschroefd. Het is dus niet de bedoeling dat je een aansluiting gaat maken om er iets op aan te sluiten.
Maar, als je wil, vervang je de lamp voor een schoeffitting waar je spanning vanaf kunt halen. Aansluiten op een 230/24v transformator, maar dan andersom! Op deze manier heb je dus weer gewoon 230V wisselspanning. Echter het vermogen wat je af kan nemen is beperkt. Stel: het aantal kelderboxen x 1 lamp van 25W met een gelijktijdigheid van 10-20%? Zal ergens tussen 250-500W zijn. Koppel daar een UPS of powerbank aan en je hebt mogelijk iets meer vermogen beschikbaar dan met alleen een powerbank.
Bedenk wel een goed verhaal naar je buren en de verzekering als de transformatoren door overbelasing voorzichtig tot zelfontbranding komen en jullie een paar nachtjes in de sporthal moeten slapen.
 

jorisvh

Post veel
Bij een verstopt filter zal de motor minder vermogen opnemen. Minder luchtverplaatsing =>.minder opgenomen vermogen. Je kan het ook horen aan het hoger toerental bij afgesloten luchttoevoer.
🤔 dat klopt toch niet , vrees ik.
Meer weerstand = meer moeite om de ventilator rond te draaien = meer vermogen.
Maar, bon, we zijn het er over eens dat propere filters een goede zaak zijn.
@HoutNerveus kan het vermogen misschien eens meten met en zonder filter of met schoon en vuil filter?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
963
Riemst
Er is geen 24V beschikbaar in de kelderbox. Waarschijnlijk is er een lichtpunt beschikbaar met een 24V lamp er in geschroefd. Het is dus niet de bedoeling dat je een aansluiting gaat maken om er iets op aan te sluiten.
Maar, als je wil, vervang je de lamp voor een schoeffitting waar je spanning vanaf kunt halen. Aansluiten op een 230/24v transformator, maar dan andersom! Op deze manier heb je dus weer gewoon 230V wisselspanning. Echter het vermogen wat je af kan nemen is beperkt. Stel: het aantal kelderboxen x 1 lamp van 25W met een gelijktijdigheid van 10-20%? Zal ergens tussen 250-500W zijn. Koppel daar een UPS of powerbank aan en je hebt mogelijk iets meer vermogen beschikbaar dan met alleen een powerbank.
Bedenk wel een goed verhaal naar je buren en de verzekering als de transformatoren door overbelasing voorzichtig tot zelfontbranding komen en jullie een paar nachtjes in de sporthal moeten slapen.
Dit is echt een slecht idee. Een heel slecht idee. Je gaat echt geen vermogen aansluiten op een verlichtingsarmatuur. Even niet opletten en het licht in de ganse kelder gaat uit. Het installatiebedrijf mag opdraven en krijgt de schuld vanwege slecht materiaal (ik ga er van uit dat diegene wat het licht heeft opgeblazen niet zo eerlijk gaat zijn om te vertellen dat hij een zaagtafel had aangesloten op de lamp).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
963
Riemst
🤔 dat klopt toch niet , vrees ik.
Meer weerstand = meer moeite om de ventilator rond te draaien = meer vermogen.
Maar, bon, we zijn het er over eens dat propere filters een goede zaak zijn.
@HoutNerveus kan het vermogen misschien eens meten met en zonder filter of met schoon en vuil filter?
Vermogen = debiet x opvoerhoogte
Bij nuldebiet zal het theoretische vermogen van een ventilator (stofzuiger) dus nul zijn. In de praktijk zal dit niet zo zijn vanwege motorverliezen. Maar het opgenomen vermogen daalt wel degelijk bij verstopte filters. Bij de meeste stofzuigers met debietbewaking zal die bewaking ook gebeuren over de opgenomen stroom (en niet over een debietsensor).
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
963
Riemst
Dat is misschien maar verstandig ja.
Nota bene: het is een huurappartement dus het klinkt allemaal als erg veel moeite.

Vandaag heb ik de ecoflow binnen gekregen!
Binnen no time was hij opgeladen en ik heb hem al kunnen testen. Alleen de zaagtafel heeft nog een te hoge opstartstroom en geeft een overload, dus hier heb ik een softstart module voor besteld die ik morgen kan inbouwen. Een alternatief is een variac waarmee ik de ingangsspanning handmatig kan opvoeren bij opstarten. Daarmee zou ik ook het opgenomen vermogen bij het zagen van dun materiaal bijvoorbeeld kunnen verlagen, wat weer gunstig is voor de accu duur. Maar eerst even de softstarter proberen. Ik raak de weg een beetje kwijt in alle verschillende motor soorten en opstarttechnieken dus ik probeer gewoon eerst de goedkoopste en simpelste methode.

De overige machines doen het wel al, en het is fijn dat je het wattage ook direct te zien krijgt. Zoals ik vermoedde is het nullast verbruik van de meeste machines veel lager; de kolomboor van 500w max neemt bijv. maar 100w af als hij vrijloopt. Dat laat wel zien dat het verbruik in de praktijk nog eens flink mee zou kunnen vallen. Ook de grotere verbruikers zoals de bovenfrees van 1200 watt doen het prima.
Kan je geen softstart in de powerbank zelf instellen?
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Is niet verstandig om die bestaande verlichting te gebruiken , maar daar gaat het hier ook niet over,
Maar vraag me dan wel ook af moet die baterij elke keer mee naar huis genomen worden om op te laden?
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Het verbruik is inderdaad hoger bij een lagere weerstand; dus lager als je je hand op de slang houdt bijv. Een beetje tegen de intuitie maar klopt wel inderdaad.

De powerbank heeft geen softstart optie nee. De powerbank schakel ik ook niet uit en aan tijdens het werken; bij aankomst plug ik er een verdeeldoos in vanuit waar de zaagtafel, stofzuiger etc. aangesloten zijn.
Tja, je moet hem wel soms opladen inderdaad. Maar hij weegt een krappe 10kg dus ik kan hem met een hand naar boven nemen. Eigenlijk geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Het verbruik is inderdaad hoger bij een lagere weerstand; dus lager als je je hand op de slang houdt bijv. Een beetje tegen de intuitie maar klopt wel inderdaad.

De powerbank heeft geen softstart optie nee. De powerbank schakel ik ook niet uit en aan tijdens het werken; bij aankomst plug ik er een verdeeldoos in vanuit waar de zaagtafel, stofzuiger etc. aangesloten zijn.
Tja, je moet hem wel soms opladen inderdaad. Maar hij weegt een krappe 10kg dus ik kan hem met een hand naar boven nemen. Eigenlijk geen probleem.
en hoe lang kun je nu werken en wat kun je er mee doen?
En hoe snel is hij weer opgeladen.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
De stofzuiger valt echter tegen, met toch minimaal 550 watt op slow. Ik dacht gelezen te hebben dat hij bij 350watt zou beginnen.
Mocht het verbruik te hoog blijven dan is ern accu-zuiger (zoals deze PARKSIDE Accu-nat-/droogzuiger 20V zonder accu | LIDL of dezen https://www.festool.nl/producten/bouwstofzuiger/stofzuiger; stuk stiller maar ook duurder. Geen idee of het in de praktijk voldoet) wellicht een alternatief.
Nadeel: extra accu('s) opladen en meeslepen.
Voordeel: de 'hoofdaccu' wordt ontlast dus je kunt langer doorwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Er zijn ook klussers op Youtube die de tafelzaag helemaal links laten liggen en alles in hun werkplaats doen met cirkelzaag, afkortzaag en dergelijke.

Ken je het merk Ryobi? Geen top-merk maar wel uit de stal van TTI (waar oa Milwaukee zit). Ze hebben zowat hun hele range met accu's. Ja, zelfs hun tafelzaag: Tafelzagen kopen? RYOBI voor al jouw gereedschap! Als je op promoties klikt, zie je dat ze nu een aantal starterskits in de aanbieding hebben.

Heb zelf een aantal tools van Ryobi en vind het tot nu toe niet tegenvallen. B.v. er staat standaard een accuboor met 3mm boortje om voor te boren op de werkbank.

Wat betreft accu's zijn meer dan 2 handiger. Houd aanbiedingen in de gaten van je favoriete merk. Als er laagspanning is (12v?) dan kun je voor je accu's ook een autolader aanschaffen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.