Stroom in een stroomloze werkplaats; DIY powerbank?

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
Ik denk dat het door de VvE niet wordt geapprecieerd dat hij daar aan gaat zitten bouwen laat staan alle medebewoners laat betalen voor de stroomverbruik van zijn hobby.

Er is een reden waarom de VvE (net zoals heel veel VvE’s) heeft gekozen om geen stopcontact te plaatsen in de (prive) berging.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Bedankt voor alle reacties!

De EcoFlow en andere Powerstations vind ik opzich een hele goede suggestie. Ik heb best wat afgegoogled maar was dit nog niet tegengekomen. Maar ik moet wel even slikken van de prijs; de inca was al een hele uitgave. Maar het grote voordeel is wel dat zo'n ding ook binnen een uur weer vol is. Dus even lunchen/aftekenen en je kan weer verder.

Ik zit nog licht te twijfelen of ik het zelfbouw projectje niet toch wil proberen. Met een deepcycle accu kan de levenduur best mee vallen (hoeveel minuten zaag je nou echt in een jaar?) en qua veiligheid/power heb ik er ook wel vertrouwen in. 77A lijkt veel maar de startstromen van een startmotor gaan eerder naar de 700A dus dit valt opzich mee.


Allerlaatst zijn de suggesties over een verlengsnoer/draden trekken helaas niet van toepassing. Ik zit op 4 verdiepingen afstand van de berging, dus daar heb ik geen zin in, en ik heb geen toegang tot de meterkast beneden en kan me niet voorstellen dat de eigenaar hieraan meewerkt.

Ik laat het nog een paar nachtjes bezinken voordat ik een keuze maak. Wellicht dat ik op mijn werk (een robotica bedrijf wat autonome robots op accu maakt) wat materialen kan lenen om een en ander uit te proberen.

Wordt vervolgd!
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Ohja, ik las ook wat suggesties voor accu gereedschap of handgereedschap.
Opzich ligt mijn interesse al bij handgereedschap maar mijn tijd is eindig sinds ik werk, dus ik hoop met een zaagtafeltje te zorgen dat ik me meer kan focussen op wat ik leuk vind; schaven, mooie verbindingen maken etc. Daarom wil ik minder zijn met met de hand hele planken schulpen en afkorten. Daar wordt je ook echt snel moe van.

Met accugereedschap kan inderdaad ook een hoop dus dat is wel het overwegen waard, en op lange termijn een betere investering misschien. Maar ik heb nu juist zo'n mooi zaagtafeltje waar ik al jaren naar uitkijk, en het is me net iets te pijnlijk om die ongebruikt weer door te verkopen.
Misschien niet zo rationeel, maar hopelijk enigsinds voorstelbaar!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
963
Riemst
Een gewone auto accu is niet geschikt. Die zijn gemaakt om kortstondig veel stroom te leveren, en niet meer dan dat.Eenmaal de motor is gestart is een auto zelfvoorzienend en is de accu in principe niet meer nodig.
Als je toch besluit om over te gaan tot zelfbouw kan je ook 2, 3 of 4 accu's in serie plaatsen. Dan is je stroom dadelijk de helft tot een kwart aan laagspanningszijde. De capaciteit van de accu's kan je gewoon samen tellen (in plaats van bijvoorbeeld 100 Ah twee keer 50 Ah).
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
Een gewone auto accu is niet geschikt. Die zijn gemaakt om kortstondig veel stroom te leveren, en niet meer dan dat.Eenmaal de motor is gestart is een auto zelfvoorzienend en is de accu in principe niet meer nodig.
Als je toch besluit om over te gaan tot zelfbouw kan je ook 2, 3 of 4 accu's in serie plaatsen. Dan is je stroom dadelijk de helft tot een kwart aan laagspanningszijde. De capaciteit van de accu's kan je gewoon samen tellen (in plaats van bijvoorbeeld 100 Ah twee keer 50 Ah).
Maar dan is de spanning wel 24, 36 of 48 volt. Niet onbelangrijk om dat even te noemen vond ik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
963
Riemst
Maar dan is de spanning wel 24, 36 of 48 volt. Niet onbelangrijk om dat even te noemen vond ik.
Ja, inderdaad.Uiteraard :D. Maar dat maakt weinig uit want dat zijn gangbare systemen Mogelijk zelfs goedkoper dan een 12 Volt variant in hetzelfde vermogen want alles kan veel lichter uitgevoerd worden. Accu gereedschap in hoge vermogens zijn ook in hogere spanning uitgevoerd.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het alleen om zagen gaat en dan natuurlijk een stofzuiger heeft Festool net een nieuw machientje uitgebracht Festool Accu-zaagtafel CSC SYS 50 EBI-Set online

Je kunt ook een accu handcirkelzaag in een tafeltje monteren zoals hierL
.

Festool heeft ook een accupack in systainer waar 230V uit komt. Daar kun je een werkdag mee zagen en stof afzuigen. Ze hadden er 2 mee op de Shaper demo tijdens de Open Dag Hout. Ook niet goedkoop.

Maar zelf met accu's aan de slag gaan is ook een dingetje. Zou zeker geen loodaccu's gebruiken, veel te zwaar en relatief weinig vermogen. Als je een loodaccu 40% ontlaadt zakt de spanning zoveel dat hij technisch leeg is. De beste accu is een LiPO4, lithiumferrofosfaat. Die kun je tot 90% ontladen voordat ze zodanig in spanning zakken dat je moet stoppen. Het moet ook nog een beetje draagbaar geheel blijven om het elke keer naar een stopcontact te brengen en op te laden.

Als je met je Inca zaag en goedkope of bestaande stofzuiger wilt werken is dit de kortste klap denk ik, zeker gezien verwachte levensduur, garantie etc. Festool SYS-PowerStation SYS-PST 1500 Li HP online Als je wat googled kom je ze wel met korting tegen.

jaap
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Zo veel geld allemaal , dan beter zaag verkopen en wat gereedschap op baterijen er voor in de plaats weer
Kopen , het is ook maar waarvoor en hoe vaak je het gebruikt . Zaagtafel maken voor een hand cirkelzaagmachine op baterijen is ook een goede , heb je 2 in een
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Allerlaatst zijn de suggesties over een verlengsnoer/draden trekken helaas niet van toepassing. Ik zit op 4 verdiepingen afstand van de berging, dus daar heb ik geen zin in, en ik heb geen toegang tot de meterkast beneden en kan me niet voorstellen dat de eigenaar hieraan meewerkt.
Ik ga mee met de laatste reactie, heb je het al geprobeerd? Niet geschoten.... Zeker als je aanbiedt de verbinding zelf te betalen. (ik zou de zaagmachines wel even achterwege te laten) Een zekering in je eigen schuur ertussen en hij hoeft er ook niet iedere keer zelf voor op te draven mocht de boel een keer klappen.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en Wim Kluck

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Zaagtafel maken voor een hand cirkelzaagmachine op baterijen is ook een goede , heb je 2 in een

Een paar dagen geleden gaf ik deze opmerking al een duimpje, maar volgens mij is dit wel het ei van Columbus.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Voordat je dit alles gaat uitproberen/aanleggen/kopen. Eerst bij je VVE voorzichtig vragen of je wel met machines van dit kaliber mag klussen. Zou jammer zijn als deze club het niet toestaat.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Inderdaad, dat eerst maar eens uitzoeken.

Wat accu’s voor het eerste idee betreft. Als Lithium te duur is, kun je denken aan Optima opgerolde cel AGM. Een aantal daarvan parallel. De Optima kan zeer veel stroom leveren In korte tijd. Wordt bijvoorbeeld ook veel voor caravanmovers gebruikt.

Mijn keus zou in deze situatie toch het al eerder genoemde accu gereedschap zijn. Voor de investering in accu’s / omvormer e.d. Kom je een heel eind. Ga dan voor een merk, met uitwisselbare accu’s voor alle machines. Dan hoef je niet voor alle machines een accu te kopen, maar kun je met twee of drie toe. Dan kom je toch op de A-merken uit. Bij goedkoop spul weet je zeker, dat je daar na een paar jaar geen accu’s meer voor kunt krijgen.

Volgens mij is accugereedschap over het algemeen ook stiller.

Begin met de keuze voor de grootste/duurste machine.

willekeurig voorbeeld:


Verder kun je er aan denken om het schuurtje akoestisch te isoleren.

Voor meer over werken in een kleine werkplaats, maar ook over de Optima klik op de link hieronder: projecten.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Inderdaad, dat eerst maar eens uitzoeken.

Wat accu’s voor het eerste idee betreft. Als Lithium te duur is, kun je denken aan Optima opgerolde cel AGM. Een aantal daarvan parallel. De Optima kan zeer veel stroom leveren In korte tijd. Wordt bijvoorbeeld ook veel voor caravanmovers gebruikt.

Mijn keus zou in deze situatie toch het al eerder genoemde accu gereedschap zijn. Voor de investering in accu’s / omvormer e.d. Kom je een heel eind. Ga dan voor een merk, met uitwisselbare accu’s voor alle machines. Dan hoef je niet voor alle machines een accu te kopen, maar kun je met twee of drie toe. Dan kom je toch op de A-merken uit. Bij goedkoop spul weet je zeker, dat je daar na een paar jaar geen accu’s meer voor kunt krijgen.

Volgens mij is accugereedschap over het algemeen ook stiller.

Begin met de keuze voor de grootste/duurste machine.

willekeurig voorbeeld:


Verder kun je er aan denken om het schuurtje akoestisch te isoleren.
Begin met de meest begruikte machines zou ik zeggen. Gemak komt uit de frequentie van....
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Persoonlijk zou ik bij de VVE beginnen, want je zult niet de eerste zijn en eerlijk gezegd is het wel raar dat je niet eens een simpele WCD hebt.
Ik zou of een kant en klare grote powerbank kopen (duur) ivm verzekering, garantie, maar ook eigen veiligheid.
Het alternatief is gewoon overstappen op accu's. Alle goede merken hebben tegenwoordig zaagtafels en afkortzagen op accu die een werkdag mee kunnen. Met accu's los je ook het probleem van verlichting op, want je pakt gewoon een aantal accu lampen om de boel goed te verlichten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi allemaal, de kogel is door de kerk! Ik kon een demo model vinden van de EcoFlow Mini welke direct beschikbaar is. De prijs is een stuk gunstiger (800€), en ik lever zo'n 15 procent batterijcapaciteit in ten opzichte van het grotere model maar de omvormer die er in zit is nogsteeds geweldig. En hij wordt morgen geleverd, waar alle andere EcoFlow producten nog maanden op zich laten wachten.

Bedankt voor het meedenken iedereen, en Emilio in het bijzonder voor deze gouden tip. Ik denk dat ik zo met de minste moeite en kosten aan de slag kan zoals ik het van plan was.

Ik zal jullie laten weten hoe de niet bijster hoge capaciteit bevalt zodra ik daar een beetje ervaring mee heb opgedaan. Door de korte laadtijd denk ik dat ik daar prima omheen kan werken; op een avondje klussen zal het met een enkele lading wel goedkomen, en op een lange klusdag is er ook altijd wel een uurtje machine-pauze in te plannen om de boel op te laden.
Uiteindelijk ben je toch altijd meer bezig met aftekenen, schaven, schuren en opruimen dan de machine bewerkingen zelf.

Ook bedankt voor de brede kijk aan andere aanpakken; helaas lag een volledige set 18v gereedschap flink buiten mijn budget en stond het me erg tegen om een heel traject met het gebouwbeheer in te gaan voor een stopcontact, met de tijd, kosten en moeite die daar bij horen.
Maar voor een ander die dit draadje leest kan het misschien weer heel anders liggen!

Groetjes,
Bart
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik lees in de specs dat de ecoflow delta mini (is dat em?)
882 wattuur geeft.
dat is 0.882kwh
dus een zaagtafel van bijv 2000 watt kun je dan 26 minuten draaien?
Maar ik neem aan dat je ook andere machines gaat gebruiken. zoals een stofzuiger die tegelijk 1500 watt verbruikt dus totaal 3500watt.
Dan zit je op nog maar net 15 minuten werktijd.
Dan kun je toch bijna niks doen op een hele dag?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.