Stationaire afzuiging maken (diverse vragen hierover)

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik heb momenteel een karcher en daarbij zou 40mm voldoende zijn om een leiding systeem te leggen.

de cyclone heeft rond de 50.

Wat is de beste optie, leiding systeem van 50 mm maken of 40 mm.
apparaten wat er op komen is een tafelfrees, afkortzaag, en schuurmachine.

Ik zou voor 50mm gaan. Ook omdat je cyclone dat ook heeft.
En misschien wil je later nog een iets grotere/betere bouwstofzuiger, en dan zou het jammer zijn als je alles weer moet vervangen.
Voor 50mm is overigens ook meer te vinden wat betreft "blast gates" en dat soort dingen. (of bijvoorbeeld die buis met dat "kijkvenster" erin wat ik heb).

Bij mij komt er (onder andere) ook tafelfrees, afkortzaag en schuurmachine(s) op. Dus wat dat betreft lijkt het allemaal op elkaar.


@atmoz heb je al meer foto's van je opstelling?

Nee, helaas nog niet.
Ik ga er weer zeer binnenkort aan beginnen.
Heb wel foto's van andere dingen zoals de ruimte waar het allemaal in komt enzo.

En ik weet dat men (ikzelf ook hoor) het leuk vind om foto's te kijken, dus daarom alvast hieronder een paar ;)

Achteraan de "oude" garage (3x6m) en op de voorgrond het nieuwe gedeelte (3.5x5m)
Garage_balken.JPG


Garage_binnenmuren1.jpg


Garage_binnenmuren2.jpg


Garage_buitenmuren.jpg


Nieuwe + oude dak:
Garage_dak_kiezels.jpg


Nu moet eerst de cementvloer enkele weken drogen, erna komen de deuren+raam erin, en erna ga ik de vloer maken.
Ik ben nog aan het denken wat voor vloer 't wordt, maar ik denk aan een epoxy coating. (iemand daar tips ofzo voor?)

Naast een centraal-afzuigsysteem wil ik ook genoeg stopcontacten hebben, dus die had ik laatst ook al gekocht:

Garage_electra1.JPG


Garage_electra2.JPG



En zo ook de spotjes (witte + zwarte)
Garage_spotjes1.jpg


Garage_spotjes2.jpg


Garage_spotjes3.JPG


Ik kan niet wachten om alles te mogen gaan installeren :cool::)

Grtz,

Atmoz
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
@atmoz,

tjee je laat er ook nooit gras over groeien. Als je iets in je hoofd hebt ga je meteen.

maar dat wordt zeker een mooie werkplaats.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Naast een centraal-afzuigsysteem wil ik ook genoeg stopcontacten hebben, dus die had ik laatst ook al gekocht

Inderdaad, je kunt niet genoeg stopcontacten hebben.
Ik heb er laatst nog een paar bijgemaakt bij mij in de 'werkplaats'.

Mooie schuur wordt dat trouwens, kom ik aan met mijn hokje van 2,5 bij 5 meter...

Groet, Rob
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Inderdaad, je kunt niet genoeg stopcontacten hebben.
Ik heb er laatst nog een paar bijgemaakt bij mij in de 'werkplaats'.

Mooie schuur wordt dat trouwens, kom ik aan met mijn hokje van 2,5 bij 5 meter...

Groet, Rob
Ik heb maar 1,5 bij 3. Lijkt die van jouw gigantisch
 

Arvid

Nieuw lid
23 nov 2012
12
1
stofafzuiging
mijn machines hebben niet allemaal de zelfde aansluiting.
Daarom heb ik gekozen voor een stukje pvc 100 mm met daarin 2 gaten van 50 mm en een blinddeksel van 100 mm.
de blinddeksels met een stukje oude fietsbinnenband op de pijp gezet zodat het niet te makkelijk verschuift.
door de zadels te verdraaien zet je een opening verder open of dicht, als ik de 100 mm nodig heb gewoon deksel eraf en aansluiten.
Met een stukje zwarte tape aangegeven waar de opening zit zodat je makkelijk kan zien welke open of dicht staat.
Het laatste stukje is flexibele PE vijverpomp slang voor de aansluiting op mijn lintzaag.
De zadels zijn in vele maten te krijgen en pvc is een thermoplast zodat het bij warm maken groter of kleiner is te maken.
dit moet je wel in de buitenlucht doen i.v.m. schadelijke dampen.

1.jpg2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik hoop dat dat gaat lukken - laat het ons weten?
Afzuigers zijn voor hoog volume / weinig onderdruk, heb ik altijd begrepen, en dunne slangen, geribbelde slangen en haakse bochten zijn niet goed voor zo'n afzuiger. Stelregel: 1 m slang = 10 m buis, heb ik wel eens op een Duitstalige site gelezen.
 

Arvid

Nieuw lid
23 nov 2012
12
1
Hoi Jurriaan

Je hebt helemaal gelijk wat betreft het hoog volume /weinig onderdruk principe , Ik heb een Scheppach BSE 32 lintzaag waar de originele stofafzuiging van is afgebroken.
Ik heb van de aansluiting vierkant 50 mm een rond 40 mm moeten maken.
Ik wist dat dit ten koste zou gaan van het volume.
De eerste keer heb ik 40 mm aangesloten en hoorde aan het geluid dat de motor te weinig lucht kon verplaatsen.
Dit was ook te zien aan de zachte katoenen filter zak van de afzuiger, deze werd niet zo hard meer opgeblazen door de afzuiger.
Toen kwam ik op het idee om dan 2x 40 mm te maken en dat werkt wel.
IK heb nu dus 1x vaste afzuigslang op de lintzaag aangesloten en 1 "losse" slang die ik onder het werkblad heb hangen en die dus gelijk onder de zaag afzuigt en zo opgepakt kan worden om op andere plaatsen stof weg te zuigen.

groeten Arvid
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Atmoz, FOEI! Ik zie een Dewalt op de foto's van 21/7! Ga die eens snel omruilen voor een blauwe Bosch.....

Maar even serieus, dat wordt een mooie ruimte voor jouw werkbank, FLOTT en alle andere spullen.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
@Arvid: succes met je afzuiging! Het ziet er al goed uit.
Ben benieuwd naar het eindresultaat...


Thanks voor de reacties mensen :cool:
Ik ga morgen weer eens flink "oan de geng" in de garage...
Hoop dit weekend een HEEL stuk verder te komen.


Atmoz, FOEI! Ik zie een Dewalt op de foto's van 21/7! Ga die eens snel omruilen voor een blauwe Bosch.....

Maar even serieus, dat wordt een mooie ruimte voor jouw werkbank, FLOTT en alle andere spullen.

Haha, die DeWalt is niet van mij, dus maak je geen zorgen ;)
Enne, thanks! Komt helemaal goed.

Vandaag is het hout (plaatwerk + kepers) voor de voorzetwanden geleverd. En omdat ze niet goed door konden hebben we 't maar effe met een Mammoet gedaan :p

Hout_brengen1.jpg



Hout_brengen2.jpg



Hout_brengen3.jpg



Hout_brengen4.jpg



Hout_brengen5.jpg


:cool:

Prachtig spul zo'n apparaat. Leuk om mee te spelen...

Grtz,

Atmoz
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Ik ga dit interessante topic ook maar eens volgen... als beginnend woodworker was ik zelf vol enthousiasme begonnen met zagen & schuren van Robinia planken voor een poort, maar nu ligt mijn garage vol met zaagsel. En zo te lezen is het fijnstof ook niet heel gezond... volgende "gereedschap" op de lijst: stofafzuiging
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Alleen belangrijk om je te realiseren dat zo'n installatie dus niet toereikend is voor bijvoorbeeld een vlakbank.

Oneens. Ik heb een Kärcher met cycloon en die werkt uitstekend met zowel de vandiktebank (JET jwp12) als vlakbank (Inca).
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Om niet weer een nieuw afzuig topic aan te maken kaap ik deze maar voor mijn vragen.

Ook ik ga een werkplaats maken. Ik heb een niet geïsoleerde schuur van 180m2 met daarin een (nog te isoleren) ruimte van 7m bij 3,5m. Nu wil ik graag de mening van jullie over mijn idee.

Een 400 volt HBM 300 afzuiging boven de werkruimte.
Buis door het plafond naar een cycloon die in de werkruimte staat.
Buizen van machines naar cycloon.

Super professionele schematische voorstelling: ;)

BDE68347-B3AD-48FE-9780-1BB34FDEC884.jpg

Stelling 1: Het meeste afval komt in de ton onder de cycloon. De zakken bij de HBM 300 hoeven niet vaak geleegd te worden.

Stelling 2: Een HBM 300 is een goede keus.

Stelling 3: De plaatsing van de HBM 300 op de zolder is een geniaal plan.


Het zou gaan om het hok links achter. De HBM 300 is dus makkelijk bereikbaar indien nodig.
Maar ik heb geen last van het lawaai.

EBB33005-4BB0-4272-9B0F-C33558E9B564.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Mickel Moen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.