Stapeldorpeldeur zelf maken

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Multiplex is toch al om en om gelijmd?
Nou, dat dacht ik ook altijd, maar de groothandel waar ik vaak komt hebben ze vrachten plaat materiaal liggen. Er ligt nog wel eens een hoepelende plaat tussen of iets getordeerd.
Maar meestal zijn dat wel de goedkopere underlayment platen moet ik zeggen. Als ik naar de pallet met berken multiplex kijkt, die zien er meestal wel redelijk recht eruit.

De vraag "Multiplex is toch al om en om gelijmd" zet me ook aan het denken aan het filmpje waar over ik het had, hij lijmt dat om en om, maar gaat dat dan niet meer trekken? Hoe vaak moet je om en om doen?

De filmpjes:
Timmertip 704
Timmertip 862
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
In mijn werkruimte is nog geen stijl, dus ik maak gewoon iets wat ik mooi vind.
Ik moet een kast maken met 3 deuren, 1 kast waar de elektra aansluiting in zit, dus een groepen kast. En daar strak een kast tegen aan met 2 open slaande deuren. Daar in komt een anti lek bak met 2 inkt restafval drums die ik niet in het zicht wil.
Dus ik zit nog een beetje naar ideeën te struinen, het kan een paneel deur worden, of een douglas deur of iets in die richting.
In ieder geval iets wat niet krom trekt.



Bekijk bijlage 113689
wanneer het voor een werkruimte is, zou ik mij niets aantrekken van esthetica + krom trekken
het is toch geen toonzaal

de diagonalen op jouw plaatje zijn hier reeds ter sprake gekomen als risicovol
daar kan ik mij in vinden, want - minstens in theorie - wanneer die in de breedte uitzetten, trekken ze de verbinding tussen de stijlen en de regels open
maw de bijhorende tip was om de diagonalen enkel in de stijlen uit te laten monden
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nou, ook in de werkruimte wil ik het recht, op dat punt ben ik een zeurpietje ;-)

Dus die diagonaal is niet raadzaam omdat uitzetten en krimpen verschillend is, begrijp ik het zo goed?


Even terugkomend op mijn post #8 over de samurai baseplate, ik heb heb maar even gemaakt.
De lijm is nog even aan het drogen, ik heb het gemaakt van opaal plexiglas 5mm dik, dus ik moest wat lagen lijmen.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik kan het wel zien, door het gat waar de frees doorheen gaat.
Maar ik had ook liever transparant gehad, maar dat had ik niet meer op voorraad liggen.
Als we een opdracht hebben met transparant plexiglas, dan bestel ik een stukje mee, alleen om dit nu te bestellen alleen voor de baseplate zit ik onder de orderwaarde en komt er €30,- toeslag bij.
Ik had niet het geduld te wachten, dus dan maar zo :LOL:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Dat is geen garantie tegen kromtrekken. Knip de banden maar eens los van een pak multiplex wat een tijdje in een vochtige ruimte heeft gestaan.
Helemaal mee eens. Mijn deurplaten heb ik door omstandigheden bijna 2 jaar in de schuur laten staan en ze zitten er nu in. Nagenoeg recht. Er zit ongeveer 1 mm. Dat is op 2 meter niets.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Het voordeel van transparante plaat is toh dat je precies kan zien waar te starten en te stoppen met frezen van een gleuf?
nu moet je met eind stops werken wat lastig is met een vierkante plaat.
door het freesgat zie je alleen maar stof tijdens het frezen
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Het voordeel van transparante plaat is toh dat je precies kan zien waar te starten en te stoppen met frezen van een gleuf?
nu moet je met eind stops werken wat lastig is met een vierkante plaat.
door het freesgat zie je alleen maar stof tijdens het frezen
Klopt ook wel, maar ik ben toch niet tevreden over dit ontwerp, ik heb het een en het ander aangepast en wacht tot er genoeg is verzameld om mijn plaatjes er bij te voegen. Dan neem ik gelijk transparant.
Nadeel van de lijm die ik gebruik is dat het er niet mooier op wordt omdat hij niet mooi verdeeld.
Dus ga ik maar van de week maar chloroform bestellen, kijken of het daar mooi mee gaat.
 

Bijlagen

  • Samurai Baseplate Festool OF 1400.pdf
    93,7 KB · Weergaven: 13

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Dat filmpje is wel lachen. Probeer die deur maar eens lijmvrij te krijgen voor het lakken. Die panelen gaan zo ook nooit heel blijven in een buitendeur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Dat filmpje is wel lachen. Probeer die deur maar eens lijmvrij te krijgen voor het lakken. Die panelen gaan zo ook nooit heel blijven in een buitendeur.
Nou die lijm is er royaal aanwezig zo, lastig schoon krijgen dacht ik al gelijk.
Het waarom 2 soorten lijm?

De panelen blijven niet heel schrijf je, ik neem aan dat je doel op dat je de horizontale delen niet moet lijmen zoals mijn tekening?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Precies, daarom doen fabrikanten daar schuimband. Dan kunnen de delen ten opzichte van elkaar werken, zonder dat het tocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Is dat geen verf, wat hij zo royaal aanbrengt? Zodat de overlappende delen ook behandeld zijn?
Nou, dan klodder hij er wel op los met die verf, flinke druipers, dan kan dan ook wel iets fatsoenlijker toch.
Dat zou wel de 2 soorten lijm verklaren.

Enige positieve aan het filmpje vind ik de spatpen bij de onderste dorpel
Spatpen, daar moest ik even Google voor hulp vragen :LOL:
Maar het is me nu duidelijk.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ben blij dat meer forumers het filmpje verwarrend vinden. Eerlijk gezegd snap ik er steeds minder van als ik de (strijdige) adviezen in dit topic naast elkaar leg wetende dat de toepassing van rabatachtige delen (sorry, de dorpels) toch in essentie bedoeld zijn om werken toe te laten.

Mijn onkunde combinerend met mijn gezond boerenverstand zou ik slechts drie horizontale delen deuvelen/lijmen: de onderste, de allerbovenste en die direct onder het glas. De andere delen blijven ongelijmd/ongedeuveld om werken toe te staan. Leg me maar eens uit als het anders is :).

Klaas

PS: OK, misschien kan vastzetten wel goed gaan, mits voldoende speling tussen de dorpels. Zou kunnen. Zeg het maar :)
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Nou, dan klodder hij er wel op los met die verf, flinke druipers, dan kan dan ook wel iets fatsoenlijker toch.
Dat zou wel de 2 soorten lijm verklaren.
Misschien dat hij de deur eens verlijmd door een breedbandschuurmachine haalt of een lange bandschuurmachine erop loslaat, het blijft alleszins een wazige actie. Lijkt thans wel een vakman als ik zowat door zijn beeldmateriaal blader.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.