Stapeldorpeldeur zelf maken

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Waar je nu pennen aan de zijkant hebt getekend, zitten ook deuvels, zoals op je eerdere tekening. Alleen de deuvels zitten gelijmd, het is ontwikkeld voor massaproductie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wordt het een en het ander niet gelijmd alleen ivm massa productie of is er ook nog een andere reden?
wanneer je stevigheid wilt, dan lijm je de onderregel
de dorpels kan je losliggend plaatsen
is dit een binnen- of een buitendeur ?

1642492843093.png
Een spilfrees en een flury kop heb ik niet, ik neem aan dat deze nodig zijn voor de mes en groef om de horizontale delen in elkaar te steken?
als je iets of wat grote funktionele constructies wil maken, dan is een spilfrees een goeie investering
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Scheppie, dat glas komt in het stuk waar geen stapeldorpels zitten. De glasponning zaag ik met de zaagtafel. Die loopt door tot aan de onderkant van de deur. De contra aan de stapeldorpels en de bovendorpels zaag je op de zelfde hoek, maar dan aan de andere kant van je zaag. De flu messen die ik noemde zijn voor hout van 38mm. dan krijg je dus opliggende glaslatten. Wil je deuren van 56mm maken, dan heb je minimaal rugvertande messen van 60mm nodig. Met de bijpassende freeskop. Dan worden nieuwe deuren op maat ineens een interessante optie.
Zo lijkt je beschrijving al een stuk completer. Ik denk niet dat TS dat er allemaal zelf bij bedacht had.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
wanneer je stevigheid wilt, dan lijm je de onderregel
de dorpels kan je losliggend plaatsen
is dit een binnen- of een buitendeur ?


als je iets of wat grote functionele constructies wil maken, dan is een spilfrees een goeie investering
Maar als ik een paar druppels lijm tussen de dorpels doet zou het ook geen kwaad kunnen?
Het worden een buiten deuren.

Wat betreft de spilfrees, ik ben nog niet helemaal thuis in de terminologie, ik dacht dat dit een soort freesje was :LOL:
Als ik zoekt met Google komt dit gelijk en het meeste naar voren.
Nu ik even denk en verder kijkt/zoekt zie ik dat het de machine is 🙈
Onlangs heb ik een plaatje gemaakt om mijn boven frees aan te bevestigen zodat ik hem op zijn kop kan hangen in mijn werkbank. Ik snap dat een spilfrees krachtiger is en voor het grote werk, maar als ik een paar keer aanhaal in kleine stapjes kom ik er ook wel. Misschien niet het grote werk, maar dan zie ik het dan wel weer. Misschien loop ik nog een keer tegen een leuke spilfrees aan.voorbeeld-3.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar als ik een paar druppels lijm tussen de dorpels doet zou het ook geen kwaad kunnen?
bij dit idee heb ik de indruk dat je de gulden middenweg tussen wel en niet lijmen zoekt
die is er niet
wat is het nut van die paar druppels ?
alle dorpels die bovenop de onderregel komen, beschouw ik als een paneel dat uit losse delen bestaat
panelen in een deur moeten kunnen bewegen
vrees je regenwaterinsijpeling aan de (vertikale) zijkant, leg er dan een streep siliconen op
Wat betreft de spilfrees, ik ben nog niet helemaal thuis in de terminologie
in vl noemen we dit een top of een toepie
omdat de nl collega's dit moeilijk begrepen, schreef ik over spilfrees
blijkbaar nog niet met volledig succes

iets ruimer . . . waar & hoe beroeps ik jou in de houtwereld moet situeren, is mij niet duidelijk
ik las dat je in een pand een aparte werkruimte ingericht hebt . . .
wil je ernstig met grote werkstukken aan de slag, kijk dan uit naar machines van 3 pk en meer
voor een prikje kan je - hier toch - oudere combinatiemachines op de kop tikken
niet voor het leven, maar een goed opstapje
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Niet dat ik de gulden midden weg zoek, maar het is me nu duidelijk dat niet alles moet worden gelijmd om dat het moet kunnen werken.
Silicone gebruik ik alleen in badkamer of keuken, nooit op iets wat ik moet schilderen.

In post #2 gebruikte chevy66 het woord spilfrees, daar doelde ik op.

Tsja, wat betreft beroep en indelen;
Ik heb en drukkerij in textiel en relatiegeschenken, daarnaast heb ik ook een bedrijf in de sign industrie.
Het komt vaak voor dat wij plaat materiaal moeten bedrukken/printen en moet er ook op maat gezaagd worden. Dit kan niet zomaar in de drukkerij met stof of zaagspaanders van Dibond plaat.
In het magazijn hebben wij een ruimte gemaakt om te kunnen zagen enzovoort. In die ruimte kan ik natuurlijk meer doen zoals ook voor mezelf.
Ruim 3 jaar geleden hebben wij een nieuw huis gekocht wat slecht geïsoleerd was, slecht glas en kozijnen.
Een groot deel hebben we al klaar, aantal kozijnen en glas, isolatie enzovoort. Vorig jaar hebben we een flinke serre zelf gebouwd en daardoor ben ik steeds meer zelf gaan doen. Besparen op geld, perfectie, ik kan het doen hoe wij het willen en de fun natuurlijk. In de serre in aanbouw kon ik flink los gaan met zagen en alles, maar nu de serre meer een leefruimte is geworden is mijn vrouw telkens minder blij als er weer moet worden gestofzuigerd.
Eigenlijk is alles een beetje uit de klauw gegroeid met wat we doen, de machines enzovoort.
Nu wil ik ook de rest aanpakken en dat kan ik dan mooi in de ruimte doen die ik vrij hebt gemaakt in het magazijn.
Nu heb ik een mooie vlak/vandiktebank op de kop getikt via dit forum, is een oud degelijk beestje. Wellicht ook een keer een spilfrees en we zullen zien hoe verder. Ik ga gewoon proberen zo'n deur te maken, lijk me leuk.
Veel heb ik gezien hoe en wat via Youtube, alleen van deze deur kwam ik niet echt iets tegen helaas, vandaar dat ik deze topic was gestart.

Lang verhaal o_O
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
je kan voor de deur ook polymeer gebruiken, zoals deze glaskit
Dat is een kit die ik inderdaad veel gebruikt, ander merkje, maar dat maak niet zoveel uit.
Blijft flexible en gaat niet scheuren zoals acrylaat kit.


prima
het is mij nu veel duidelijker waar jij je in de houtwereld beweegt

succes met de deur !
Thanx, alleen vandaag besloten eerst een ander soort binnen deur die eerst af moet ;)
Dus de 2 buitendeuren moet ik even opschuiven, maar dat druk de pret niet.
Iedereen bedankt voor de de reacties en hulp.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Thanx, alleen vandaag besloten eerst een ander soort binnen deur die eerst af moet ;)
Dus de 2 buitendeuren moet ik even opschuiven, maar dat druk de pret niet.
Iedereen bedankt voor de de reacties en hulp.
Ik weet niet wat voor binnendeur je wilt maken, maar als het een simpele, stompe deur is, is er weinig eer aan te behalen (vind ik) en heeft de bouwmarkt die voor een schijntje liggen: Binnendeur stomp 83 x 201,5 cm kopen bij HORNBACH
Voor dat geld zou ik er zelf niet aan beginnen.

(Je buitendeuren zijn een ander verhaal, daar zie ik de lol wel van in om die zelf te maken.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Een deur maken voor binnen of buiten maakt volgens mij geen verschil. Je gebruikt misschien ander hout, maar de werkwijze is verder het zelfde. Ook een paneeldeur maken met een traditioneel ingeklemd paneel, gaat het makkelijkste met een spilfrees, maar met handgereedschap is het ook te doen. Als panelen bij de stijl van je huis horen, kan je ook makkelijker paneeldeuren voor buiten maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
In mijn werkruimte is nog geen stijl, dus ik maak gewoon iets wat ik mooi vind.
Ik moet een kast maken met 3 deuren, 1 kast waar de elektra aansluiting in zit, dus een groepen kast. En daar strak een kast tegen aan met 2 open slaande deuren. Daar in komt een anti lek bak met 2 inkt restafval drums die ik niet in het zicht wil.
Dus ik zit nog een beetje naar ideeën te struinen, het kan een paneel deur worden, of een douglas deur of iets in die richting.
In ieder geval iets wat niet krom trekt.



37486529b62cb30306b7e13f208be18b43eaff8e.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Dan zou ik voor een aluplex deurplaat kiezen. De rest geeft een goede kans op kromtrekken.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Nou, dat het een prijzige plaat is.

Andere mogelijkheden zijn er toch ook wel, ik bedoel, dit is niet de eerste deur die gemaakt wordt.
Hoe zorgen andere mensen er voor dat hun deur niet kromtrekt?
Ik had niet lang geleden een youtube filmpje van timmerman Koos gezien, hij had een 40mm multiplex plaat gekocht bij de bouwmarkt. Die zaagde hij in stroken van 10cm en lijmde deze weer om en om tegen elkaar tegen het krom trekken.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Nou, dat het een prijzige plaat is.

Andere mogelijkheden zijn er toch ook wel, ik bedoel, dit is niet de eerste deur die gemaakt wordt.
Hoe zorgen andere mensen er voor dat hun deur niet kromtrekt?
Ik had niet lang geleden een youtube filmpje van timmerman Koos gezien, hij had een 40mm multiplex plaat gekocht bij de bouwmarkt. Die zaagde hij in stroken van 10cm en lijmde deze weer om en om tegen elkaar tegen het krom trekken.
Multiplex is toch al om en om gelijmd?
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter en ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Dat is geen garantie tegen kromtrekken. Knip de banden maar eens los van een pak multiplex wat een tijdje in een vochtige ruimte heeft gestaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.