sjoberg elite 2000 met wielen??? advies gevraagd

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Hallo Houtmak(k)ers,

Ik zou graag jullie ideeën horen over hoe een uitdaging te tackelen. Ik heb een flink werkbank, sjobergs elite 2000. Met de onderkast en het gereedschap daarin gaat hij dik over de 200kg heen. Nu zou ik hem graag willen kunnen verplaatsen. Ik ben bekend met de axminster en andere (caster) werkbank wielen maar ik moet zeggen dat ik het toch wat lastig vind om in die mooie beuken houten poten te schroeven. Heeft er iemand ervaring met dit probleem en hoe is dit opgelost? Ik dacht nog aan de wielenset op een frame die je onder een zaagtafel kan plaatsen met een verlenging (beschikbaar) maar die zijn natuurlijk niet langwerpig (rechtshoekig) maar vierkant. Evt die werkbank wielen op een eigen gemaakt frame zou ook een mogelijkheid zijn maar voordat ik daar aan begin hoor ik graag jullie oplossingen.

mvg en fijne avond
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Moet je je werkbank regelmatig verplaatsen of af en toe? Het simpelste is hem op 2 hondjes zetten en hem naar zijn nieuwe plek rijden. Je kan er ook een frame met zwenkwielen onder maken.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Of van die ‘klapwielen’?
dat zijn die wielen die ik er nu juist niet in wil schroeven maar misschien is dat toch de enige oplossing. Die van bora gaan tot een flink gewicht maar ik kwam op div forums tegen dat bij meerdere merken de montageplaten van dat soort wielen kapot gingen bij grote gewichten. Twee van die karren lijkt me wel lastig trouwens want het lijkt me dat op elke hoek van zo'n kar/wielbasis even veel kracht/gewicht moet komen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Dit is hoe ik mijn werkbank verplaatsbaar heb gemaakt. Werkt helemaal uitstekend. Gewoon even trappen. Daarbij moet ik echter wel aantekenen dat die van mij zeker geen 200 kg zal wegen. Maar ik zie niet in waarom dit niet ook bij jouw werkbank zou kunnen werken.

wheels_down_from_above.jpgwheels_down_from_the_side.jpgwheels_up_from_above.jpgwheels_up_from_the_side.jpg
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Dit is hoe ik mijn werkbank verplaatsbaar heb gemaakt. Werkt helemaal uitstekend. Gewoon even trappen. Daarbij moet ik echter wel aantekenen dat die van mij zeker geen 200 kg zal wegen. Maar ik zie niet in waarom dit niet ook bij jouw werkbank zou kunnen werken.

Bekijk bijlage 134738Bekijk bijlage 134739Bekijk bijlage 134740Bekijk bijlage 134741
Tof die balk, dan komt er ook tegelijk even veel druk op beide wielen ipv eerst alles op maar 1 wiel. Ik twijfel gewoon iver die wielen erop schroeven. Helemaal als ze niet sterk zat blijken.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Meestal staat het gewicht wat een wiel kan hebben er bij vermeld.

De vuistregel:
Neem 4 wielen van minstens 70 Kg. Dat is omdat je maar met 3 wielen "mag" rekenen. Dan kom je op 210 Kg uit.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Meestal staat het gewicht wat een wiel kan hebben er bij vermeld.

De vuistregel:
Neem 4 wielen van minstens 70 Kg. Dat is omdat je maar met 3 wielen "mag" rekenen. Dan kom je op 210 Kg uit.
Duidelijk, mogelijk dat het ook kan met die bora wielen. Die kunnen nog veel meer aan. Maar die moet je er nog steeds opschroeven. Ik wil ze eig. Niet in de poten schroeven en ik heb zoals ik zei heel wat reacties gezien van mensen die niet tevreden waren met de sterkte van die wielen. Misschien moet ik maar een stalen frame lassen en daar een set vd wielen opschroeven…
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb online wielen besteld die 500kg per wiel mogen hebben, en dat was niet eens duur, paar tientjes. Gebruikt om de lintzaag te verrijden en daarna onder mijn gatensteek gezet.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Ik heb online wielen besteld die 500kg per wiel mogen hebben, en dat was niet eens duur, paar tientjes. Gebruikt om de lintzaag te verrijden en daarna onder mijn gatensteek gezet.
maar wederom losse wielen of heb je er een frame onder gemaakt trigger?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.