sjoberg elite 2000 met wielen??? advies gevraagd

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
maar wederom losse wielen of heb je er een frame onder gemaakt trigger?
Ik heb er zelf een frame onder gemaakt, maar dat is niet lastig. Je zou ook nog een constructie zoals hierboven weergeven kunnen gebruiken, met een hefboom. Mijn eigen gebouwde werkbank weegt echter ook 200+ kilo (13cm dik douglas houten blad van 200 bij 70cm) en als ik die wil verplaatsen gooi ik er, gebruikmakend van een balk als hefboom, twee meubelhondjes onder. Die kunnen vaak ook meer dan 100kg per stuk aan.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Ik heb er zelf een frame onder gemaakt, maar dat is niet lastig. Je zou ook nog een constructie zoals hierboven weergeven kunnen gebruiken, met een hefboom. Mijn eigen gebouwde werkbank weegt echter ook 200+ kilo (13cm dik douglas houten blad van 200 bij 70cm) en als ik die wil verplaatsen gooi ik er, gebruikmakend van een balk als hefboom, twee meubelhondjes onder. Die kunnen vaak ook meer dan 100kg per stuk aan.
ja zoiets overweeg ik ook wel, maar mijn werkplaats is zo klein dat ik toch vrij vaak de bank zal moeten verplaatsen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dan is de enige optie inderdaad ofwel een set wielen die in bedrijf gezet kunnen worden wanneer nodig (zoals met een hefboom systeem die je ook wel op machineonderstellen ziet) of 4 zware zwenkwielen (eventueel 2 rechte en 2 zwenkwielen, kan ook maar is minder makkelijker verrijden/draaien) met een goeie rem erop. Het ligt er dan aan of de rem op de wielen genoeg is om het gewicht tegen te houden als je gaat schaven. Als dat niet het geval is - hefboom systeem.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Dan is de enige optie inderdaad ofwel een set wielen die in bedrijf gezet kunnen worden wanneer nodig (zoals met een hefboom systeem die je ook wel op machineonderstellen ziet) of 4 zware zwenkwielen (eventueel 2 rechte en 2 zwenkwielen, kan ook maar is minder makkelijker verrijden/draaien) met een goeie rem erop. Het ligt er dan aan of de rem op de wielen genoeg is om het gewicht tegen te houden als je gaat schaven. Als dat niet het geval is - hefboom systeem.
Bedankt voor het meedenken (allemaal trouwens) ik heb weer het eea te overwegen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mocht je alsnog zelf iets op een budget willen gaan maken (TS of iemand anders):

1693471700529.png

zojuist bij de LIDL opgepikt voor 5 euro: een set van 4 dubbele zwenkwielen, waarvan twee met een rem, belastbaarheid 50kg per wiel. Voldoende voor een flinke werkbank dus.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Je kan ook 2 lange bakken (model bloembak)maken en daar je beide werkbankpoten in zetten. Je hoeft dan niet te schroeven in je mooie bank.
Bovendien kan je er dan ook zelfs voor kiezen om de wielen eronder of aan de zijkant te monteren van die bakken.
Eronder betekent wel dat je bank hoger komt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: nelus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.