sjoberg elite 2000 met wielen??? advies gevraagd

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik overweeg ook een Elite 2000, maar wil hem ook wel rond kunnen rijden idd.

Zou dit een oplossing kunnen zijn? (Wellicht dan een goedkopere variant zoeken.....)

Dat is echt zooi. Leuk om in huis een kastje te verzetten, ik heb dat daar voor ook gekocht. Maar bij iets zwaarder laten ze het af weten. Blijven niet zitten. Dus daar heb je niks aan.
Ik leende van een vriend deze: Coins roulants 600 kg antidérapants
Maar daar moest ik eerst antisliplaag op plakken, anders verschoven die dingen ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: nelus

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Dat is echt zooi. Leuk om in huis een kastje te verzetten, ik heb dat daar voor ook gekocht. Maar bij iets zwaarder laten ze het af weten. Blijven niet zitten. Dus daar heb je niks aan.
Ik leende van een vriend deze: Coins roulants 600 kg antidérapants
Maar daar moest ik eerst antisliplaag op plakken, anders verschoven die dingen ook.
och.. nou voor die prijs mag je wel wat beters verwachten.
Bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: nelus

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Ik overweeg ook een Elite 2000, maar wil hem ook wel rond kunnen rijden idd.

Zou dit een oplossing kunnen zijn? (Wellicht dan een goedkopere variant zoeken.....)

dat ziet er uit als een goede optie! de link brengt me naar de 1600kg optie, je kunt ook een 800kg optie kiezen die 200kg per wiel kan dragen.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Ik overweeg ook een Elite 2000, maar wil hem ook wel rond kunnen rijden idd.

Zou dit een oplossing kunnen zijn? (Wellicht dan een goedkopere variant zoeken.....)

sjoberg is top, bedank wel dat de gaten 1inch zijn, dus de benchdogs van sjoberg (die zijn top maar groot en zwaar) passen uitstekend maar evt veritas of benchdog etc gaat niet passen.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Volgens mij hebben Bessey en Sauter adapters om 3/4" elementen te laten passen in 1" gaten.
Klopt, ik heb die voor mijn bessey snelspanners. Maar dat zijn hele zware bussen met een zware kraag die boven het werkblad uitsteken (ca 2,5 a 3 cm). Dus dat helpt niet echt als je dat voor iets anders wilt gebruiken.
 

Bijlagen

  • IMG_9025.jpeg
    IMG_9025.jpeg
    36,5 KB · Weergaven: 4

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik heb een zware werkbank met daaronder een dikke voorraad eikenhout, dit gewicht verplaats ik met een elektrische stapelaar alsook de rest van mijn machines. Ik heb ook van die HBM rotzooi tot 320 en 600 kg onder mijn zaagtafel, lintzaag gehad maar dat beviel me van geen meter, de wieltjes gaan precies de andere kant uit en is daarom moeilijk te sturen. De stapelaar is een ware uitkomst ik verplaats 300KG met gemak. Geen wieltjes waar ik mijn tenen aan kan bezeren, werkbank staat als een huis en ik gebruik hem om zware lasten naar de vliering te tillen, kortom multi functioneel, enigste nadeel voor sommige zal zijn dat zoiets ruimte inneemt.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Zeg dat wel, ik heb een handbediende stapelaar. Ideaal in gebruik en een enorme sta in de weg. (T.z.t zal die op het marktplein alhier verschijnen.)
Valt op zich mee als je de stapelaar onder iets weg kan zetten, in mijn geval rij ik hem altijd weg tot half mijn aanhanger
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Ik heb een zware werkbank met daaronder een dikke voorraad eikenhout, dit gewicht verplaats ik met een elektrische stapelaar alsook de rest van mijn machines. Ik heb ook van die HBM rotzooi tot 320 en 600 kg onder mijn zaagtafel, lintzaag gehad maar dat beviel me van geen meter, de wieltjes gaan precies de andere kant uit en is daarom moeilijk te sturen. De stapelaar is een ware uitkomst ik verplaats 300KG met gemak. Geen wieltjes waar ik mijn tenen aan kan bezeren, werkbank staat als een huis en ik gebruik hem om zware lasten naar de vliering te tillen, kortom multi functioneel, enigste nadeel voor sommige zal zijn dat zoiets ruimte inneemt.
dat klinkt super handig, gaat hem alleen niet worden in een 3x3m werkplaats
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Ben wel benieuwd naar het waarom van geen gaatjes willen boren in de poten, ik bedoel maar, het maakt de zaak wel een stuk eenvoudiger. en de werkbank zal er niet onder te lijden hebben.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
253
102
Ben wel benieuwd naar het waarom van geen gaatjes willen boren in de poten, ik bedoel maar, het maakt de zaak wel een stuk eenvoudiger. en de werkbank zal er niet onder te lijden hebben.
vooral omdat ik op meerdere fora lees dat de wielen uiteindelijk een probleem krijgen bij zware werkbanken. De plaat die tegen de poot geschroefd wordt verbuigt. Dan zou ik wielen voor niets hebben gekocht en gaten in mijn werkbank hebben voor niets. Daar heb ik dus niet echt zin in.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
vooral omdat ik op meerdere fora lees dat de wielen uiteindelijk een probleem krijgen bij zware werkbanken. De plaat die tegen de poot geschroefd wordt verbuigt.
dat klopt, is bij mij ook gebeurd omdat de wielen uit de as van de poten staan. Dus als je je wielen recht onder je poten schroeft, mag er geen probleem zijn
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Hallo Houtmak(k)ers,

Ik zou graag jullie ideeën horen over hoe een uitdaging te tackelen. Ik heb een flink werkbank, sjobergs elite 2000. Met de onderkast en het gereedschap daarin gaat hij dik over de 200kg heen. Nu zou ik hem graag willen kunnen verplaatsen. Ik ben bekend met de axminster en andere (caster) werkbank wielen maar ik moet zeggen dat ik het toch wat lastig vind om in die mooie beuken houten poten te schroeven. Heeft er iemand ervaring met dit probleem en hoe is dit opgelost? Ik dacht nog aan de wielenset op een frame die je onder een zaagtafel kan plaatsen met een verlenging (beschikbaar) maar die zijn natuurlijk niet langwerpig (rechtshoekig) maar vierkant. Evt die werkbank wielen op een eigen gemaakt frame zou ook een mogelijkheid zijn maar voordat ik daar aan begin hoor ik graag jullie oplossingen.

mvg en fijne avond
Is het nog gelukt om een manier te vinden zonder er wielen tegen aan te schroeven?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ik heb online wielen besteld die 500kg per wiel mogen hebben, en dat was niet eens duur, paar tientjes. Gebruikt om de lintzaag te verrijden en daarna onder mijn gatensteek gezet.
Een paar tientjes per stuk of...?

Heb je mss een linkje?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.