Schuifzwaluwstaart

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
345
291
Deventer
www.ernstkuhne.nl
De regels zullen met de bovenfrees moeten inderdaad. Misschien de poten ook wel. Ik wil die vaste breedtegeleider op de frees monteren, die dan langs het werkstuk glijdt. Geen idee of die nauwkeurig genoeg af te stellen is. Heb gelukkig voldoende materiaal om te experimenteren.

Mijn inschatting was trouwens dat de verbinding wel degelijk sterker is dan een gewone pen gat verbinding, omdat de hele zwaluwstaart, mits goed uitgevoerd, zorgt dat de boel niet kan wiebelen. Dat is sterker dan een lijmverbinding of een duvel in een pen gat constructie.

Ik ga beginnen met oefenen. Zal jullie op de hoogte houden.
Die verbinding is zeker heel sterk, met een mooi passende zwaluwstaart, perfect voor de regel/poot verbinding.
Het klopt dat het frezen van de staarten aan de regels een uitdaging is, maar dat kan evt ook met de hand of grotendeels op de zaagtafel. Het probleem dat je op een frees- of zaagtafel een staande regel van 2 meter moet hanteren kun je met een jig ondervangen: een haaks "doos" waar je de regel tegenaan klemt bijvoorbeeld.
Ik ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken.

jtimmermans

Actieve deelnemer
3 feb 2024
26
60
Molenhoek Lb
Als je het werkelijk zo gaat uitvoeren, hou ons dan op de hoogte van je ervaringen, please?

Eerste poging gedaan met wat reststukken vuren. Veel korter dan de regels straks, maar ik heb er wel op gelet dat ik alles vastgezet heb zoals ik ook zou doen met het echte werk

20251225_114803.jpg

20251225_121026.jpg

20251225_121653.jpg

20251225_122118.jpg

Passing net iets te strak, waardoor de 'poot' knapte. Best lastig om de frees goed recht te houden, dus de regel gaapt net iets in een hoekje. Deze manier van werken is niet handig om vaker hetzelfde te kunnen doen.

Het voelt wel stevig en stabiel in de verbinding. Ga even nadenken hoe ik zelf zo'n malletje kan maken met behulp van de kopieerring van wat stukjes multiplex.

Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.080
370
Rosmalen
Hij mag iets losser :)
Maar ziet er mooi uit, goed zo voor een allereerste keer, denk ik. Schuifzwaluwstaarten wil ik zelf ook nog wel eens proberen, ook perfect voor de schappen van boekenkasten, of simpele pootjes onder dekenkisten of zo.
Zelf ook al een houten schaaf toegetakeld, een skew plane, en daar dan de zool van schuin geschaafd (in dezelfde hoek als de helft van een zwaluwstaartfrees :) ), alleen nog iets verzinnen om die schaafbeitel precies in de juiste samengestelde hoek te slijpen.

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
262
16
Ik vind het een mooie manier.
Misschien kan het handiger/praktischer. Maar als hobby-project toch prima?
En ik denk dat ik het misschien zelfs zonder houtlijm zou proberen. Nadeel is dan wel met iets loszittende verbindingen dat deze eruit vallen als de tafel getiteld wordt. Maar misschien is het niet nodig. En wat dotjes houtlijm kunnen dan altijd nog.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.451
1.141
Enschede, Twente
In je test gebeurt er iets wat je natuurlijk niet wil bij de 'echte' tafelpoot. Een aandachtspunt is dus de nerfrichting van de poten. Voor het beeld — ik ga ervan uit dat ze niet dekkend geschilderd worden, plus dat kwartiers hiervoor ook beter geëigend is, lijkt me — en de sterkte kies je dan voor kwartiers.
Ik heb even een schets gemaakt, waar dan de crux zit, dwz waarop je moet letten:

Tafelpoot.jpg

De bovenste doorsnede laat zien waar je een zwakke plek krijgt als de nerf van linksboven naar rechtsonder loopt. De onderste schets toont de situatie die volgens mij sterker is. (Maar ik laat me graag corrigeren door iemand die er echt verstand van heeft…)

Het scheuren kan natuurlijk ook op andere hoeken dan de binnenhoek gebeuren, maar juist die plek lijkt mij het meest kritisch omdat daar twee staarten bij elkaar komen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.