Schaafbeitels Woodworking.nl zijn in productie! En zijn binnen!!!

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Inmiddels ook mijn eerste schaaf gemaakt. Gemaakt van Tigerwood, of "muiracatiara". Mooi hout om mee te werken.
Schaafhoek 55 graden, dus voor het fijnere werk. 2015-02-22 19.51.33.jpg2015-02-22 19.51.33.jpg

Groet,

Wouter
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Ha Schrijnwerker,

doet het prima, overigens is de test tot op heden beperkt geweest tot hout met een mooie rechte draad. Binnenkort even proberen op wat kruisdradiger hout:D

Ik zie nu dat die van jou ook goed zijn werk doet! Mooi gedaan.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
IMAG0701.jpg

Vandaag ook een schaaf gebouwd...morgen ga ik deze verder afstellen.... Erg leuk werk om te doen.. Binnenkort zijn de bouwpakketjes ook te koop naast de schaafbeitels...
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Is het mogelijk om een houten schaaf te maken waarvan de beitel op een graad of 25 staat? ik begrijp dat de wig strakker moet zitten zodat de beitel er niet uit gedrukt wordt.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Is het mogelijk om een houten schaaf te maken waarvan de beitel op een graad of 25 staat? ik begrijp dat de wig strakker moet zitten zodat de beitel er niet uit gedrukt wordt.

Ja dat kan wel. Alleen zul je een inlay van staal of messing moeten maken aan de onderzijde van de schaaf zool bij de schaaf mond opening.
Het hout word daar simpelweg te dun en breekt uit! De wig/keg hoeft echt niet strakker te zitten vast is vast!

Op de foto een voorloper met lage hoek ter hoogte van de schaafmond zie je een stukje messing ingelaten.
lowangleschaaf.jpg

Zal morgen even een detail foto van de onderzijde maken.

groetnis,
Roeland
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Dat ziet er nog eens mooi uit, zelf gemaakt? zou je ook wat foto's willen maken van de wig en het bed van de beitel? dan kan ik het meenemen in mijn ontwerp.

Met vriendelijke groeten,
Lenno
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Lenno, hier de beloofde foto,s

De dekbeitel is draaibaar en de keg zorgt er voor dat de druk bij de snede van de schaafbeitel beland (zo laag mogelijk dus).
Het schaafmes is een oudje van rond 1920.

IMG_3122.jpg

IMG_3123.jpg

IMG_3126.jpg

groetnis,

Roeland
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@ Roeland,

Heel erg bedankt voor de foto's, erg informatief!

nog wel even een vraagje, wat bedoel je met Keg, is dat dat blok waar de beitel en dekbeitel worden vastgezet?
tevens, hoe zit die "Keg" vast, zit er een gat waar het ronde staafje doorheen gaat?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Lenno, de keg is de wig en zit dus los en sla je vast tussen de (houten) dekbeitel en het schaafmes. De dekbeitel zit middels een houten pin vast zodat deze kan scharnieren en dus de druk kan overbrengen naar de voorzijde van de beitel.

groetnis,
Roeland
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ah, my bad, dat zegt genoeg over mijn kennis van schaven :rolleyes:

desaniettemin vindt ik het een prachtige schaaf waar ik zeker inspiratie uit kan halen.

Nog even een vraagje, via baptist zag ik dat Lie Nielsen een Bevel up low angel jack rabet plane op 12 graden heeft. er vanuit gaande dat de beitel op 20 graden is geslepen maakt dat een totaal van 32 graden. indien ik het bed op 32 graden maak en de beitel bevel down 20 graden, levert dit dan hetzelfde resultaat? ik ben namelijk bang dat 12 graden te schuin is en de beitel er sneller uit wordt gedrukt dan bij 32 graden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.