Schaafbeitels Woodworking.nl zijn in productie! En zijn binnen!!!

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Eindelijk even wat tijd gehad om een start te maken met de bouw van een woodworking.nl schaafje. Heb de schaafbeitels van woodworking.nl al een tijdje in de werkplaats liggen maar doordat ik de cursus ruimte moet gaan afstaan was ik druk bezig met het reorganiseren van mijn werkplaats die nu ook als cursusruimte gaat dienen. Dus vandaag in de weer geweest met staal en messing ik heb gekozen om eerst met de 25mm schaafbeitel aan de slag te gaan

IMG_2873.jpg

Het word dus een infillschaaf met een stalen zool van 6mm en messing zijden van 3mm. Het hout van de infills moet ik nog bepalen. Het schaafmes gaat onder een hoek van 43 graden staan en word waarschijnlijk vastgezet met een keg/wig.

IMG_2874.jpg
Het zaagwerk gebeurt met de ijzerzaag het vijlen gebeurd deels met de machine en deels met de hand gelukkig is het messing goed te bewerken het staal is ook goed te doen(constructie ijzer platstaf 6mm)

IMG_2876.jpg
De soldeer opstelling
IMG_2878.jpg
Na het solderen langzaam laten afkoelen, tijd om de beitel zijn eerste slijpbeurt te geven.
Het vlak (spiegel) van de beitel eerst op diamand 1000 gevlakt prima vlak alleen de machinefrais sporen gaan er niet snel genoeg uit dus dan maar op de 400 gedaan en dan verdwijnen ze rap. Weer terug op 1000 en dan ook even de vouw slijpen op dezelfde diamand steen uit de hand wat niet zo moeilijk is met dit dikke schaafmes. Daarna even op een Arkansas gewet en de beitel is gereed voor haar eerste gebruik. Aan de keerbeitel hoefde ik niets te doen werkelijk perfect de neus sluit mooi aan en de hiel blijft vrij. Goed werk Jaap! Ben reuze benieuwd naar de uiteindelijke snij kwaliteit en standtijd.

IMG_2885.jpg

Morgen de body van de schaaf schoonmaken en het hout voor de infills klaarmaken.



groetnis, Roeland
 

Bijlagen

  • IMG_2872.jpg
    IMG_2872.jpg
    73,6 KB · Weergaven: 331
  • IMG_2883.jpg
    IMG_2883.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 328

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een mooi stukje hout voor de infills opgesnord namelijk Laura Faiya of terwijl Lacewood had ik nog over van de bouw van een van mijn werkbanken (gebouwd eind 2009)

IMG_2879.jpg

Dan het houtje vlakken en haaksen en op maat schaven, aanvalshoek aftekenen en zagen achterste infill en aftekenen en zagen van de vrij loophoek in de voorste infill. Dan de inkrozing zagen en schoonsteken en de passing controleren.

IMG_2880.jpg

Ben vanmorgen vergeten om foto's te maken van het verlijmen van de infills en het aanschaven maar vanmiddag het schaafje op lengte gezaagd en de sleuf gekapt waar de keerbeitelschroef in gaat vallen.

IMG_2881.jpg

Daarna de gaten afgetekend voor de messing pin die de keg en het beitelpakket gaat vasthouden, de pin is gemaakt van een scharnierpen doorsnede 6mm. Deze in de boortol gezet en met korrel 80 opgeruwd (betere houvast voor de keg). De twee gaten zijn op de boorkolom geboord (FERM). De pin is middels aanklinken geborgt.

IMG_2882.jpg

Daarna de zool en de zijkanten voor gevlakt op schuurpapier op natuursteen en een kegje gemaakt het schaafje is nu zo ver om een aantal proef schaafsels te maken. Voor dat ik het schaafje verder af ga werken wil ik een schaafbeeld hebben.

IMG_2886.jpg

De schaafmond opening is lekker strak (plus/minus een tiende van een mm) ben heel tevreden over deze eerste schaafstreken.
Het schaafje heeft een behoorlijk eigen gewicht (zool/zijden en beitelpakket) en door de fijne schaafmond opening en de aanvalshoek van 43 graden ideaal als kopshoutschaaf te gebruiken. Door het hoge eigen gewicht en de dikke beitel geen kans op klapperen, dus ook op een futselplankje goed te gebruiken.

IMG_2889.jpg

Morgen de schaaf verder afwerken en tunen, de zool heeft nog wat vlakwerk nodig de zijkanten trouwens ook.
De afwerking van het hout zal waarschijnlijk gekookte lijnolie worden.

groetnis, Roeland
 
A

Athanor

Guest
Dat wordt weer een fijn stuk gereedschap Roeland!!

Complimenten!


Fons
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Wil ik eigenlijk ook wel.
Wie van de schafologen wil er een zeer uitgebreide handleiding voor maken? Ik denk dat er dan vele volgers zullen zijn en dat Jaap moet gaan bijbestellen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig schaafje Roeland! Degene die graag zelf zo'n schaafje willen maken, kunnen binnenkort o.a. bij Roeland terecht voor een korte cursus. En Rick is met Masave bezig een hout kitje te maken en dan kun je het zelf thuis. Maar het voordeel van de cursus is ook, dat je zo goed geholpen wordt in het hele proces, en dat je gegarandeerd met een werkende schaaf naar huis gaat.

jaap
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vandaag de zool van het schaafje verder gevlakt op schuurpapier korrel 280 daarna de schaafzijden op korrel 180 zodat het messing een licht geborsteld uiterlijk krijgt.

IMG_2898.jpg

De infills en de voor en achterzijden vorm gegeven het kegje afgewerkt en de schaaf gesigneerd en daarna in de lijnolie gezet.
Het schaafje staat trouwens op de werkbank die van het zelfde hout is gemaakt.

IMG_2895.jpg

De combinatie van het Lacewood en het messing vind ik erg fraai de oogjes komen heel leuk uit
IMG_2897.jpg


IMG_2899.jpg

En de eerste schaafstreken met het afgewerkte schaafje.
IMG_2901.jpg

Bedankt voor alle reacties.
Zo als het er nu naar uit ziet zal ik de eerste workshop "je eigen schaaf maken" in april geven op een Zaterdag en/of Zondag. (18 of 19 april, 25 of 26 april)
Of het lukt om in een dag een schaaf te maken? Dat hangt van een aantal factoren af oa het ontwerp (krenov stijl, klassiek, eigen ontwerp) werktempo en ervaring. Ik kan er eventueel een twee daagse workshop van maken.
Per workshop heb ik voor vijf schavenmakers een plek en ik heb een redelijke voorraad mooi hout waar mee je een prachtige schaaf kunt maken, je eigen hout kun je natuurlijk ook meenemen.
In principe is het benodigde gereedschap aanwezig maar je kunt natuurlijk je eigen handgereedschap meenemen (schaaf, steekbeitels, afteken gereedschap etc.) Slijp middelen zijn aanwezig.
Tijdens de workshop komt de anatomie van de schaaf aan bod en welke invloed deze hebben op de schaaf en een stukje ergonomie
Maar vooral zal er hard gewerkt moeten worden om aan het einde van de dag een werkende schaaf mee naar huis te nemen.

De kosten voor deze workshop bedraagt € 135,- inclusief een middaglunch je kan natuurlijk je eigen broodje meenemen.
Voorinschrijving: even een mailtje sturen naar info@meubelmakerijbrekelmans.nl

groetnis, Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Het is weer een mooi schaafje geworden !!!!! Roeland
Zie mijzelf niet zo'n gaaf schaafje maken en eigenlijk heb ik schaven genoeg .

(Zou ze is moeten gaan gebruiken dan leer ik misschien ook nog is schaven :p)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.