s0ulmaster's nieuwe werkplaats

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Opzich moet het prima kunnen, maar krijg je het blad nog bij een metaalboer?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ja hoor, het stukje blad wat er vanaf moet is niet heel erg groot, dus met een beetje mankracht kom ik er wel. Het is allen dat ik bang ben dat van 6mm naar 3mm materiaal issues kunnen opleveren :X
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Tot nu toe niemand die zegt: Doe eens gek en laat er voor 100e (ofzo) 3mm vanaf frezen? Ik zie daar meer profijt in dan de geleider verpesten terwijl ik al 2 machines heb waar die perfect op past ..
Ik zou daar niet aan beginnen. Als het nou zelf te doen was, mogelijk. Maar om je machine ergens heen te brengen waar ze dat netjes kunnen doen en dan de kosten die daar bij komen kijken tov een aparte verstelgeleider lijkt me nogal overkill. De versterkgeleider waar L.N. naar verwijst is een prima optie, goed kwaliteit ook. Nog los van het feit of je het risico wil nemen dat je blad op dit punt te dun wordt..
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Dan ga je je tafelblad toch echt wel zwakker maken en de kans dat de vlakheid zo blijft als hij nu is toch ook verkleinen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Dan ga je je tafelblad toch echt wel zwakker maken en de kans dat de vlakheid zo blijft als hij nu is toch ook verkleinen.
Daar zat ik dus ook aan te denken, maar met een rand van 5 tot 7 cm rondom zie ik niet zo snel hoe je de stevigheid van het blad verkleind?

Zelfs als er helemaal geen materiaal zou zitten (open sleuf) zou dat in deze constructie niet veel moeten doen toch? Of het heb niet opgelet op de uni :X
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Dieper frezen met je hout freesmachine is geen probleem. Wel even goede geleider maken en de juiste frees gebruiken.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Alles wat metaal freest en in je machine past is goed toch? Het gaat om een mm of een paar mm. Ik zou er geen studie van maken, als het werkt is het goed. Succes
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Is de geleider issue nog actueel? Ik heb een paar weken geleden die afkortgeleider van banggood besteld. Mijn Startrite 275 tilt arbor heeft een 20mm brede gleuf die 5mm diep is. (daar past de 19x8mm aluminium staf die erbij zat niet in).

Ik heb een stuk koudgewalst machinestaal van 20x5mm en 600mm lang gehaald voor 6 euro. Gaten gekopieerd, geboord, getapt, de rest overgezet en dat werkt erg goed. Machinestaal is in vele maten verkrijgbaar.

Zal er binnenkort een fototje van delen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je die sleuven in je blad wil laten aanpassen, dan moet je iemand zoeken die ze kan schaven, of een dusdanig grote portaalfreesmachine heeft, dat ze met een zaagfrees dieper gemaakt kunnen worden. Een spiebaanfrees is niet stabiel genoeg voor precisie geleidingen.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Is de geleider issue nog actueel? Ik heb een paar weken geleden die afkortgeleider van banggood besteld. Mijn Startrite 275 tilt arbor heeft een 20mm brede gleuf die 5mm diep is. (daar past de 19x8mm aluminium staf die erbij zat niet in).

Ik heb een stuk koudgewalst machinestaal van 20x5mm en 600mm lang gehaald voor 6 euro. Gaten gekopieerd, geboord, getapt, de rest overgezet en dat werkt erg goed. Machinestaal is in vele maten verkrijgbaar.

Zal er binnenkort een fototje van delen.
Ja het is nog actueel. Foto is welkom. De reden dat dat niet direct mijn voorkeur heeft is het ringen klem systeem van incra. Wellicht dat dat ook wel over kan zetten, maar dat ik ff uitproberen.

Wellicht wel handig als 1e stap. Kan ik daarna alsnog uitfrezen als het wenselijk is.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ja het is nog actueel. Foto is welkom. De reden dat dat niet direct mijn voorkeur heeft is het ringen klem systeem van incra. Wellicht dat dat ook wel over kan zetten, maar dat ik ff uitproberen.

Wellicht wel handig als 1e stap. Kan ik daarna alsnog uitfrezen als het wenselijk is.

Dat zal niet meevallen om over te zetten. Als je het niet aandurft om die sleuf te verdiepen, dan zou ik een set erbij kopen en die even laten frezen op dikte. die plaatjes die aan de onderkant zitten zijn makkelijker aan te passen dan een strip aanpassen met die wieltjes etc.

incra rail 1.jpg

incra rail 2.jpg
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Hier wat foto's:

De oorspronkelijke geleider past niet zoals je ziet. Dit stuk machinestaal wel. is koudgewalst staal.IMG_3179.jpegIMG_3177.jpeg

IMG_3174.jpeg
De 19mm brede die bij de geleider zat, en het stuk staal 20x5 waar ik de schroefgaten voor de geleider in heb gekopieerd.

Zo geleider erop, perfect haaks gekalibreerd met de 4 (op de foto horizontale) schroeven en klaar is kees. De oplettend kijker ziet dat de klemschroef aan de achterkant mist. Dat klopt, die heb ik perongeluk M5 getapt, moest M6 zijn... 😔 Gelukkig heb ik nog een stuk liggen.
IMG_3181.jpegafkortgeleider.jpg

Als t aan mij lag had er ook wat meer vlees op gemogen maar het is wat het is. Prima oplossing voor 6 euro :)

Hopelijk heb je hier wat aan!
 

Bijlagen

  • IMG_3175.jpeg
    IMG_3175.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 5
  • IMG_3176.jpeg
    IMG_3176.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: s0ulmaster en L.N.

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
en omdat ik klaar was met alle kleine grut en zooi en ik de andere niet werkende lade kast zat wa.

jszJQWPbr7K3UQuMMUittxtY.jpg


was 25% korting met black friday :rolleyes: De enige aankoop die ik niet kon weerstaan
 

rommelaar

Actieve deelnemer
15 okt 2020
63
20
Leiden, Nederland
Vooral niet allemaal optellen & uitrekenen ;) Om koste te beperken probeer ik gereedschap vaak via Marktplaats te kopen. Gaat vaak goed, soms niet, kost altijd veel tijd.. :cautious:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.