Roubo werkbank van Essenhout

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Ja ik heb Matt Estlea's tekeningen bestudeerd om de mijne op te baseren, leuke sponsoring voor hem, hij heeft me tenslotte ook goed geholpen met zn video's. Ik heb uiteindelijk geen enkele maat overgenomen maar vooral de keuze van de breedte (67cm) is tussen die van hem en die van Dieter Schmidt uitgekomen. Daar ben ik heel erg blij mee.
 

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
Mooi hoor! Ik ben zelf ook bezig met zo'n workbench, en worstel nog wel een beetje met de wagon vise. Eigenlijk wil ik de as hiervan niet zichtbaar wegwerken. Lijkt er op dat jij dat ook gedaan hebt. Kun je laten zien hoe jij dat opgelost hebt?
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Mooi hoor! Ik ben zelf ook bezig met zo'n workbench, en worstel nog wel een beetje met de wagon vise. Eigenlijk wil ik de as hiervan niet zichtbaar wegwerken. Lijkt er op dat jij dat ook gedaan hebt. Kun je laten zien hoe jij dat opgelost hebt?
Hi Blue, leuk werk he zo'n werkbank maken :) Sorry voor t late antwoord, was even met iets anders bezig. Ik heb ervoor gekozen om de as volgens de benchcrafted methode weg te werken. Heb er even geen foto van bij de hand, zal er een maken een dezer dagen.

De voornaamste reden voor t wegwerken is dat ik niet wil dat er constant zaagsel en schaafsel op t trapeziumdraad valt. Het blijft toch plakken lokaal is t niet zo heel vet. Op den duur zal het dan aankoeken denk ik. Nu valt het er keurig langs en blijft de as schoon.

Op diverse filmpjes en tekeningen staan de uitsparingen getekend, bijv van Matt Estlea en Dieter Schmit. Ook op de Benchcrafted website kan je ze vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Blue

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
Hi Blue, leuk werk he zo'n werkbank maken :) Sorry voor t late antwoord, was even met iets anders bezig. Ik heb ervoor gekozen om de as volgens de benchcrafted methode weg te werken. Heb er even geen foto van bij de hand, zal er een maken een dezer dagen.
Ja, ik vind t erg leuk. Kost wat tijd, maar tijdens Corona ga ik toch nergens heen :D. Foto wordt gewaardeerd!
De voornaamste reden voor t wegwerken is dat ik niet wil dat er constant zaagsel en schaafsel op t trapeziumdraad valt. Het blijft toch plakken lokaal is t niet zo heel vet. Op den duur zal het dan aankoeken denk ik. Nu valt het er keurig langs en blijft de as schoon.
Precies! Alleen is mijn blad maar 8,5 cm dik, dus heb je niet veel speelruimte zonder dat je het blad verzwakt.
Op diverse filmpjes en tekeningen staan de uitsparingen getekend, bijv van Matt Estlea en Dieter Schmit. Ook op de Benchcrafted website kan je ze vinden.
Inmiddels gevonden. Weet niet of dat voor mij gaat werken, nog maar even over nadenken!

Dank voor je reactie!
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
@Blue Je zou tussen rails en werkblad een 10mm spacer van hout kunnen maken, dot houtlijm tussen strips en je werkblad en je hebt t stevig opgedikt. Zo kan je t geheel alsnog op de goede hoogte (diepte) installeren.

Als je de Benchcrafted hardware gaat gebruiken dan moet je eindstuk wel 100mm hoog worden, anders past de trapeziumdraad niet goed, dan komt de flens onder de rand uit en dan komt je as gat erg dicht op de rand. Dat zou je ter plekke allemaal kunnen oppikken, maar dan weet je het alvast. Minder dik dan 100mm wil je met het geheel niet echt gaan want dan steekt het handwiel boven je werkblad uit. Al met al denk ik dat je met opdikken er wel uit moet komen, het is tenslotte maar 10-15mm in totaal.
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Mooi project! Je had het over een krikje tbv wielen, dat heb ik ook onder mijn Roubo werkbanken gemaakt, met Nylon wielen, 1 hands bediening en zonder speciale hardware - onder het onderplateau geheel uit zicht. Hier een linkje naar die post, wellicht heb je er wat aan! Veel plezier met je mooi bank!
Groet, Guido
 

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
@Blue Je zou tussen rails en werkblad een 10mm spacer van hout kunnen maken, dot houtlijm tussen strips en je werkblad en je hebt t stevig opgedikt. Zo kan je t geheel alsnog op de goede hoogte (diepte) installeren.

Als je de Benchcrafted hardware gaat gebruiken dan moet je eindstuk wel 100mm hoog worden, anders past de trapeziumdraad niet goed, dan komt de flens onder de rand uit en dan komt je as gat erg dicht op de rand. Dat zou je ter plekke allemaal kunnen oppikken, maar dan weet je het alvast. Minder dik dan 100mm wil je met het geheel niet echt gaan want dan steekt het handwiel boven je werkblad uit. Al met al denk ik dat je met opdikken er wel uit moet komen, het is tenslotte maar 10-15mm in totaal.
Benchcraft wordt me veel te duur. Gebruik een 22mm, 43cm lange spindel (uit Tsjechie geïmporteerd). Daarop een flensmoer die aan de 'wagon' zit. Maar goede tip van dat boven het blad uitsteken. Heb weliswaar geen wiel, maar daar heb je altijd potentieel last van.
Met zo'n losse spindel + flensmoer en wat handigheid ben ik voor 40 euro klaar.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Benchcraft wordt me veel te duur. Gebruik een 22mm, 43cm lange spindel (uit Tsjechie geïmporteerd). Daarop een flensmoer die aan de 'wagon' zit. Maar goede tip van dat boven het blad uitsteken. Heb weliswaar geen wiel, maar daar heb je altijd potentieel last van.
Met zo'n losse spindel + flensmoer en wat handigheid ben ik voor 40 euro klaar.
Ik heb ook onderzocht hoe ik het goedkoper kon doen dan de benchcrafted kits. Als ik t net zo mooi wilde doen zou ik ongeveer een paar tientjes goedkoper uit zijn. Ik was erg sceptisch over het "waar voor je geld" met de benchcrafted spullen, maar los van de kwaliteit van de bijgeleverde schroeven ben ik er erg blij mee. Ja heel veel geld, maar 2 superstrak lopende bank klemmen.

Ik ben superbenieuwd hoe jij het op gaat lossen. Heb je een thread op dit forum?
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Mooi project! Je had het over een krikje tbv wielen, dat heb ik ook onder mijn Roubo werkbanken gemaakt, met Nylon wielen, 1 hands bediening en zonder speciale hardware - onder het onderplateau geheel uit zicht. Hier een linkje naar die post, wellicht heb je er wat aan! Veel plezier met je mooi bank!
Groet, Guido
Ik heb je systeem gezien, lijkt super te werken! Ik heb net gezinsuitbreiding gekregen dus voorlopig geen tijdrovende ingewikkelde projecten voor mij :)
 

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
Ik heb ook onderzocht hoe ik het goedkoper kon doen dan de benchcrafted kits. Als ik t net zo mooi wilde doen zou ik ongeveer een paar tientjes goedkoper uit zijn. Ik was erg sceptisch over het "waar voor je geld" met de benchcrafted spullen, maar los van de kwaliteit van de bijgeleverde schroeven ben ik er erg blij mee. Ja heel veel geld, maar 2 superstrak lopende bank klemmen.

Ik ben superbenieuwd hoe jij het op gaat lossen. Heb je een thread op dit forum?
Nee, geen thread hier. Niet aan gedacht om foto's te maken gedurende de reis. In het gelamineerde blad laat ik van 1 stuk zo'n 38cm achterwege voor de 'wagon'. Onder het daarnaast gelegen stuk haal ik de onderste helft weg. De 'wagon' krijgt dan een soort van "L" vorm die onder het blad loopt.
Ik heb een eenvoudige enkele spindel gekocht (43cm lang, uit Tsjechië) en daarop een bronzen flensmoer gezet. Deze spindel gaat door het onderste deel van de wagon en de flensmoer zit vast op de wagon.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-01-02 om 16.42.20.png
    Schermafbeelding 2021-01-02 om 16.42.20.png
    563,4 KB · Weergaven: 88
  • Schermafbeelding 2021-01-02 om 16.44.11.png
    Schermafbeelding 2021-01-02 om 16.44.11.png
    157,7 KB · Weergaven: 100

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
Ah dat ziet er goed uit, moet helemaal goedkomen! Mooie verbindingen bij de poten, ben benieuwd hoe dat er in het echt uitziet!
Nou, zo:

(de pen moet ik nog wel op lengte maken en voorzien van een velling, maar het idee is er :D)
 

Bijlagen

  • IMG_0199.jpeg
    IMG_0199.jpeg
    3,5 MB · Weergaven: 95
  • IMG_0198.jpeg
    IMG_0198.jpeg
    3,4 MB · Weergaven: 98
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Blue

Actieve deelnemer
5 jun 2013
29
3
Utrecht
De A-frames zijn gelijmd en van wiggen/pen voorzien. De splitpen die je op de foto ziet, zit er in geslagen, die kun je weer makkelijk er uit slaan. Daarmee is het geheel demontabel in 6 onderdelen.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
hoi.
Wat een mooi resultaat man echt gaaf om te zien hoe je dit proces bent doorlopen. Ik heb nog iets voor je wat ik vandaag tegen kwam op internet. Het gaat over uitzetten en krimpen van hout. Wil je niet overtuigen ik ben ook een leek op dit gebied maar moest aan je denken toen ik het zag.
Groeten Jelle.

 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
hoi.
Wat een mooi resultaat man echt gaaf om te zien hoe je dit proces bent doorlopen. Ik heb nog iets voor je wat ik vandaag tegen kwam op internet. Het gaat over uitzetten en krimpen van hout. Wil je niet overtuigen ik ben ook een leek op dit gebied maar moest aan je denken toen ik het zag.
Groeten Jelle.

Thanks voor de link! Met dit droge koude winterweer merk je goed hoe je hout werkt. Mn esdoorn kist van een maand geleden trekt krom, ik zie t gebeuren :) Die heb ik van hout gemaakt wat al een jaar lag te acclimatiseren, daar ligt t niet aan. En de poten van de roubo werkbank komen nu zo’n 0,4mm boven het blad uit. Heb helaas geen exacte maten genoteerd bij t bouwen, dus kan de krimp van t blad niet meten. Maar hij is nog niet uit elkaar gedrukt, staat nog stevig de klappen op te vangen. Erg interessant, ik ben nog niet uitgeleerd :)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Ha Batavus. Inmiddels heb je de werkbank al een poosje in gebruik. Bevalt het nog goed?
Ik heb hem ook bij je gezien, en dat Benchcrafted spul is wel erg mooi.
Zou je, achteraf gezien, nogmaals kiezen om het aan te schaffen, of zou je zelfbouw nog steeds overwegen?
Ik zit hierover in dubio. Een set goede trapeziumdraad met moeren is eenvoudig aan te schaffen namelijk... en zo'n criss-cross ook goed te fabriceren. Dus ik neig er toch naar om het zelf te bouwen.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
196
186
Driebergen Rijsenburg
Ha Batavus. Inmiddels heb je de werkbank al een poosje in gebruik. Bevalt het nog goed?
Ik heb hem ook bij je gezien, en dat Benchcrafted spul is wel erg mooi.
Zou je, achteraf gezien, nogmaals kiezen om het aan te schaffen, of zou je zelfbouw nog steeds overwegen?
Ik zit hierover in dubio. Een set goede trapeziumdraad met moeren is eenvoudig aan te schaffen namelijk... en zo'n criss-cross ook goed te fabriceren. Dus ik neig er toch naar om het zelf te bouwen.
Hi Sjoerd! Die werkbank bevalt uitstekend! Als ik alle tijd van de wereld had dan zou ik ook zelf de klemmen maken puur voor de lol, maar ik ben erg tevreden over de benchcrafted hardware. Het is echt mooi spul en werkt goed. Ik zou het zo weer kopen, ben toch al vergeten wat ik ervoor betaald heb. Beide klemmen zijn de meest gebruikte tools in de werkplaats, vooral de pootklem, hele tafelbladen gaan erin. Alles werkt fijner als je werkstuk goed vast zit!
E3E055EB-ACBC-49E5-8062-9ACDDD05215B.jpeg227AF0CC-A748-43DD-B6F3-D169EA83D681.jpegD3C14FAF-2763-455D-A2D7-33AA11B2B9D3.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: SjoerdvR en renekooijman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.