Roubo werkbank van Essenhout

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.411
95
Ik ben ook linkshandig, maar ik zou de klem links op de bank willen. Je zaagt met links, dus sta je rechts van je zaag en heb je zicht op je zaaglijn. Maar dat is blijkbaar voor een rechts handig iemand. Ik zie vast iets over het hoofd.

Batavus

Nieuw lid
29 dec 2019
18
9
Driebergen Rijsenburg
Ik ben ook linkshandig, maar ik zou de klem links op de bank willen. Je zaagt met links, dus sta je rechts van je zaag en heb je zicht op je zaaglijn. Maar dat is blijkbaar voor een rechts handig iemand. Ik zie vast iets over het hoofd.
Zicht op de zaaglijn, goed punt!

Ik heb hier vanmiddag ook over nagedacht. Ik heb voor mezelf een aantal argumenten om de klem rechts te doen:
-Mn werkstuk is meestal lang, als ik iets wil afzagen is het vaak een klein stuk.
-Ik heb liever een reststuk in mn hand en dat mn (zware) werkstuk goed vast zit
-Mn lijf staat bij t zagen naast de bank ipv ervoor, dus ik heb zo meer beweegruimte
-Bij t schaven van balken schaaf ik van links naar de klem toe, dus zit hij niet in de weg en ik schaaf het laatste stuk met gestrekte arm er over heen.

Vooral het laatste argument weegt zwaar voor me, ik verwacht er vooral mee te schaven (voor nauwkeurig afkorten gebruik ik een afkortzaag of verstekbak of cirkelzaag). Daarom gaat de tail vise ook links, makkelijk te bedienen voor mij en zodat ik met mn linker hand goed kracht kan zetten bij t schaven. Die kracht komt dan op de pennen in t blad, en niet op de tail vise wat de levensduur van de vise verlengt.

Ik denk dat dit ook wel de principes van Roubo waren voor zijn werkbank concept (voor overwegend rechtshandigen). Lijkt me goed om dit op mezelf af te stemmen en t om te draaien.

Maar ja, dat zicht op de zaaglijn... :)

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.411
95
Ik gebruik nu regelmatig de nooitgedacht werkbank van een collega. Die heeft de klem links. Dat werkt voor mij als linkshandige eigenlijk logisch. Dus toen ik begon met hout lijmen voor een eigen werkbank , heb ik dat als uitgangspunt genomen. Ik heb nu de ruimte om hem eens af te gaan maken en ik kan nog kiezen waar ik de klem zet. Ik volg de argumenten.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.153
28
Roeselare, België
Ik snap de twijfel over plaatsing van de bankschroef. Toen ik een werkbank wilde maken leek het me ook niet zo logisch om de bankschroef links te plaatsen als rechtshandige. Achteraf bekeken (jaar of 3 in gebruik) zou ik het niet anders doen. Om te schaven is dit het meest logische, maar ook om te zagen, want je kan dan met je linkerhand je reststuk ondersteunen. Dus omgekeerd hoort de bankschroef voor een linkshandige dus rechts. Met zicht op zaaglijn heb ik geen problemen. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar ik kijk beetje van beide zijden terwijl ik zaag. Beetje scheel dus 🤪

chevy66

Post veel
19 jul 2013
2.411
95
Dat van dat reststuk kan ik volgen, maar schaven doe je toch twee kanten op? Van het midden naar de koppen? Misschien moet ik maar een klem links en rechts maken. Dat zie je ook wel eens bij lange werkbanken.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.153
28
Roeselare, België
Dat van dat reststuk kan ik volgen, maar schaven doe je toch twee kanten op? Van het midden naar de koppen? Misschien moet ik maar een klem links en rechts maken. Dat zie je ook wel eens bij lange werkbanken.
Euhm, nee, schaven doe ik in 1 richting, namelijk met de draad mee. Mocht het al eens voorkomen dat de draad halfweg van richting verandert, dan kun je inderdaad in 2 richtingen schaven. Maar dan nog zou je het werkstuk ook gewoon kunnen draaien in de bankschroef.

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
44
0
Lekker bezig zo te zien. Mooi hoor en mooie tekening in het hout.

Ik heb wel een vraag naar aanleiding van je bouw tekening. Heb ik het goed dat je geen splittop Roubo maakt ? Dat vraag ik ivm uitzetten van het werkblad. Mij is verteld dat de split de werking kan opnemen ik kan fout zitten. Maar als het waar is drukt het blad je verbindingen uit elkaar. Graag reactie ook van andere lezers als ik fout zit.

Je bent van harte uitgenodigd in lwd om de benchcrafted tail en leg vise te bekijken. Draait als een zonnetje.

Groeten jelle

Batavus

Nieuw lid
29 dec 2019
18
9
Driebergen Rijsenburg
Ik denk idd dat de split top minder gevoelig is voor werken. Om eerlijk te zijn maak ik me er niet al te druk om. Ik zie het mensen als bijvoorbeeld Christopher Schwartz ook doen. Uiteraard zal hout werken en zal de bank misschien wat gaan afwijken van zijn oorspronkelijke vorm, maar uit elkaar vallen zal hij denk ik niet. Althans dat denk ik.

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar reacties van anderen hierop, goed punt Jelle.

Batavus

Nieuw lid
29 dec 2019
18
9
Driebergen Rijsenburg
Vandaag trouwens de poten door de lintzaag geduwd, is redelijk goed gegaan. Had een vuiltje op mn jig liggen, daardoor heb ik 1 schuine kant te mager afgezaagd, nu moet ik daar meer van weghakken met een beitel of schaven. Beter dan te diep ingezaagd, dat wel.

De poten zijn overigens nog niet gelijmd, ze zitten met domino's op de plek. Dit weekend de binnenpoten inzagen voor de wiggen, alle verbindingen mooi glad en op maat maken en poten lijmen.

Ik denk dat zo'n project als dit fijner werkt als je een fatsoenlijke werkbank hebt...

Bijlagen

• IMG_2445.jpg
    IMG_2445.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 29

Batavus

Nieuw lid
29 dec 2019
18
9
Driebergen Rijsenburg
Zo, weer wat gedaan, pootjes gelijmd.IMG_2474.jpeg

Wat betreft het werken van het blad (omdat ik geen split top maak en de poten onderling onderaan toch met liggers verbind) daar heb ik nog eens over nagedacht en begin me er toch een beetje druk over te maken. Jelle heeft een goed punt denk ik. Zouden de verbindingen met het blad sneuvelen als t blad in de breedte uitzet en de liggers niet?

Is er iemand die hier iets over durft te zeggen? Ik heb een duidelijkere tekening toegevoegd. Ik hoor het graag, alle commentaar is welkom!

Untitled.jpg

Bijlagen

• Roubo Batavus 2.pdf
    20,9 KB · Weergaven: 17

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.