Project Tafel is van start

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat gaat het niet worden als die tafel een beetje gaat bewegen. Ik heb meermaals 5x40mm schroeven gehad die braken bij wilde tafels.
Je kunt de tafel 2/3 inzagen aan de onderzijde in de langsrichting, dat zal al schelen qua spanning en dan de profielen toch omdraaien en met 35mm vastzetten, dan heb je tenminste wat vlees als houvast

De tafel inzagen in de lengterichting? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waarom gaat dat helpen?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De tafel inzagen in de lengterichting? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waarom gaat dat helpen?
ook ik heb daarvan nog nooit gehoord
het zou voor een tafel wel een baanbrekend idee kunnen zijn
ik denk aan de groeven in de lengterichting bij plankenvloeren
voor zover ik begrepen heb, zijn die om het bol- of holtrekken te vermijden
uiteraard mogen de groeven bij een tafelblad niet over de volle lengte lopen
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De tafel inzagen in de lengterichting? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waarom gaat dat helpen?
Het haalt de spanning uit het blad, deze kan alleen opbouwen over een kleine sectie hout en niet cummulatief doorbouwen over de gehele breedte.
Dat, in combinatie met fatsoenlijke stabilisering heeft de laatste 300 bladen die ik volgens deze methodiek heb gemaakt/laten maken netjes vlak gehouden, ook die uit stamdelen... 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Allemaal goed advies. Ik heb een paar dagen terug kennis gemaakt met iemand die meubelmaker van beroep is, is zal ook eens vragen hoe hij dit op zou lossen. Ik zou toch graag een blad hebben dat zo lang mogelijk recht blijft, zeker gezien mijn foutje in het begin met de oriëntatie van de jaarringen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik vind dat het blad behoorlijk recht is, afgaand op de foto met de profielen er los op gelegd. Persoonlijk zou ik er voorlopig helemaal niks aan doen, gewoon monteren met bladwervels. Mochten er toch nog problemen opduiken na enige tijd, kun je nog altijd doodzagen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben er bijna :).

20200804_170707.jpg

Ik twijfelde toch, na jullie aanvullingen, over de hoeveelheid 'vlees' om de schroeven in te stoppen. Uiteindelijk werd mijn keuze ook bepaald door het assortiment schroeven bij de lokale bouwmarkt. Ik ben uiteindelijk voor 42x32 gegaan, wilde eigenlijk 50 dik maar dat was er niet in die korte maat. De strips heb ik daarom niet meer ingefreesd maar ingekort zodat ze net binnen de liggers vallen en daarna op de onderzijde van het blad geschroefd. Wel voorgeboord uiteraard.

20200804_121302.jpg

Van de onderzijde dus nu dit zicht:

20200804_171531.jpg

20200804_171553.jpg

Het project is altijd bedoeld geweest als 'trial' om fouten te mogen maken, leren deze te repareren en nieuwe technieken te oefenen. Daarin ben ik allemaal geslaagd, al zeg ik het zelf. De tafel is niet vlekkeloos perfect zoals je toch altijd hoopt, maar wel erg netjes geworden, en met erg weinig concessies tegenover wat ik van plan was.

20200804_171544.jpg

De verbindingen zijn relatief strak/netjes en ook voor de onderzijde hoef ik me niet te schamen, mocht iemand er ooit onder kruipen om het ding te beoordelen.

20200804_171520.jpg

nu rest mij nog de naadjes op de bovenzijde af te werken, misschien nog een keertje licht schuren, beetje olie hier en daar en natuurlijk het maken van de wigjes om het blad te fixeren :).
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Mooie reportage met een prima resultaat, zeker als je het als leerproject beschouwt. Het blad zal waarschijnlijk nog wel wat nawerk opleveren. Gelukkig is het gemakkelijk los te maken en die strips kunnen er ook zo weer af, dus achteraf doodzagen blijft een optie.
Wacht daar dan als de noodzaak zich aandient niet te lang mee. Grotere scheuren en krom hout zijn op een gegeven moment niet meer onzichtbaar te herstellen. Je zou in een eerder stadium (nu, bijvoorbeeld) die magere strippen kunnen vervangen door wat zwaardere kokerprofielen. Door de wijzigingen in je plan (montage op i.p.v. in het hout en bovendien volledig uit het zicht, tussen de regels) is toepassing van extra stevige rails geen probleem meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dingen kunnen hard gaan :) ik heb zojuist contact gehad met de eigenaresse van een meubelzaak hier in de stad die de tafel heel graag voor mij wil verkopen. Ze heeft bovendien een aantal verzoeken voor meubels die niet te koop zijn, en dus handwerk zijn. Als ik die opdrachten aan wil nemen valt er leuk aan te verdienen :).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Die “wigjes” mag je in het vervolg bladwervels noemen:sneaky:

Komt de tafel buiten te staan? Met welke lijm heb je het blad verlijmd?

Leuk dat er belangstelling voor is! Als je commercieel gaat werken is het verstandig dat je weet dat je gegarandeerd een goede tafel houdt, of eventuele risico’s of claims uitsluiten...

Succes! Fons
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die “wigjes” mag je in het vervolg bladwervels noemen:sneaky:

Komt de tafel buiten te staan? Met welke lijm heb je het blad verlijmd?

Leuk dat er belangstelling voor is! Als je commercieel gaat werken is het verstandig dat je weet dat je gegarandeerd een goede tafel houdt, of eventuele risico’s of claims uitsluiten...

Succes! Fons

De gebruikte lijm is volledig waterbestendig. Maar wel goed dat je het noemt inderdaad! Ik heb alle voors en tegens met de eigenaresse besproken, en zal inderdaad een aantal zaken opstellen voor de toekomstige koper. Ik voeg ook de gebruikte olie bij en wat foto's met een verhaal.

Mijn maatje heeft er wel oren naar in ieder geval, hij zou heel graag samen met mij enkele van deze speciale klussen oppakken. Spannend!!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, de tafel en bank hebben een baasje gevonden!

De lokale bouwmarkt (waar ook het hout vandaan komt) wilde hem wel in de showroom zetten om hem te verkopen voor me. Aangezien het vandaag waarschijnlijk de enige droge dag van de week zou zijn, stond ik daarstraks dus klaar met dollies, handdoeken, alle materialen om de tafel veilig op mijn aanhanger te laden. Het is maar een kilometer rijden (letterlijk) maar het ding weegt een ton (bij wijze van spreken dan).

Net op het punt dat ik wilde beginnen met kantelen (de aanhanger op, ondersteboven) komt mijn vrouw terug van een wandeling met de kleine meid. En die stond er maar een beetje sip bij te kijken. "Ja, wat is er?".

'Ik wil 'em' .

"Hij was toch te lang voor de huiskamer?"

'Ja, maar ik vind hem ook heel mooi!'

Zodoende kon ik de aanhanger dus weer afkoppelen...

20201019_142239.jpg

uiteindelijk valt het mee met het 'ruimteverlies'. Deze tafel is dan wel 35 centimeter langer dan de vorige, daardoor kunnen de stoelen van de kop van de tafel wel weg - die stoelen kunnen aan de zijkant staan omdat daar nu plaats is voor 1 persoon extra. Niet dat we hier met zijn tienen wonen, maar zoveel stoelen stonden er wel. En omdat de bijbehorende bank minder diep is dan reguliere stoelen (en dus dichterbij bij de muur staat), winnen we zelfs iets aan ruimte naast de tafel.

Ik moest hem ook gelijk uit de verkoop (van de site) halen, want hij mag nu écht niet meer weg... :).
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
143
29
Antwerpen
Hi @trigger
was even door uw draadje aan het gaan. Leuk lezen en mooie tafel dat je hebt gemaakt!

Heb je nog een update over het blad; blijft het goed vlak en niet teveel last van de werking in het algemeen?

Grtz
Andy
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hi @trigger
was even door uw draadje aan het gaan. Leuk lezen en mooie tafel dat je hebt gemaakt!

Heb je nog een update over het blad; blijft het goed vlak en niet teveel last van de werking in het algemeen?

Grtz
Andy
Ik kreeg destijds veel zorgen geuit over zowel de constructie als de ligging van de jaarringen en mogelijke werking van het blad daardoor. Het hout was wel goed droog (~10%) toen ik begon te bouwen en zit 'zwevend' gemonteerd met die werveldingen of hoe ze dat ook alweer noemen. Het 'kan' dus werken.

20210405_092612.jpg

Je kunt zelf aan het topic zien hoe lang geleden de tafel is gebouwd en wanneer hij in gebruik is genomen.
Onderstaande foto is vandaag (2 minuten na een paasontbijt met 3 kleine kinderen, dus let niet op de kruimels) genomen. Zoals je ziet heeft het blad geen werking meer vertoond sindsdien.

Wat niet is kan nog komen natuurlijk, maar voor nu gaat het prima.

20210405_092629.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.