Tafel uit waaibomenhout.

tuoh

Oud hout
De laatste maanden al de handen vol gehad met een grote verbouwing thuis, nieuwe verwarming, nieuwe vloeren, nieuwe keuken, nieuwe boekenkasten, etc.. Om al mijn boeken (minimaal 36lm schab) samen te brengen in één ruimte heb ik nood aan een heuse bibliotheek:p Hier komt in de toekomst ook de computer en randapparatuur te staan. Het bouwmateriaal voor de boekenkasten word een combinatie van waaibomenhout:D en Spruce multiplex, afwerking gaat gebeuren met Traelyx grijs.
Dat waaibomenhout is een mengeling van slecht Grenen, nog slechter Vuren, en Populier, afmetingen 42mm x 140mm en 2400mm lengte, het hout is éénmaal gebruikt geweest als tijdelijke afsluiting op een werf. Het hout kletsnat gekocht voor de prijs van 2€ per balk, voor die prijs heb je natuurlijk geen topkwaliteit;)

Ondertussen is het vochtgehalte gedaald naar een kleine 16%, dat betekend dat we er de zaag kunnen inzetten. Het is wel een uitdaging om met die rotzooi toch een aanvaardbaar resultaat op poten te zetten.
Gisteren en vandaag een (computer)tafel gebouwd uit dat zooitje ongeregeld, met als negatieve uitschieter een geschoteld blad eens het uit de klemmen kwam:mad: De eerder grove stijl vraagt om een werkblad bestaande uit meerdere brede planken, dat is met bovenstaand materiaal niet evident maar ik wilde hier toch geen toegevingen doen. Een oplossing voor dat geschoteld blad is snel gevonden, doodzagen dat ding.
Een paar zaagsneden later is wat eerst hol stond nu mooi vlak geworden, terwijl het qua sterkte praktisch het zelfde blijft. De afwerking is met de blokschaaf gebeurt, daarna heb ik er al één laag beits op gesmeerd, de toplaag volgt later.

Ik ben niet ontevreden met het eindresultaat, de combinatie van hout, beits en textuur geven de gewenste uitstraling:p Word vervolgd.

En wat prentjes,

Dat staat krom zo te zien:p
CIMG4283.jpg
Maar nu niet meer,
CIMG4291.jpg

CIMG4294.jpg

CIMG4304.jpg

CIMG4305.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Nou daar kan je met dat waaibomenhout prima mee voor de dag komen lijkt mij.... mooie tafel. Zo zie je maar dat als je over de juiste talenten beschikt je uit alles wat moois kunt maken :)
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo André,
Mooi geworden die waaibomenhoutentafel, maar waarvoor dienen die stangen onder de tafel?

Mvg,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Rudy,

er komt een computer op de tafel te staan, en omdat die dingen tot nader order nog altijd de nodige snoeren meebrengen moet je die ergens kwijt raken. Nu had ik nog een flink aantal alu draadstangen liggen welke mooi kunnen dienen als "kabeldrager" zo kan ik de kabels onzichtbaar wegstouwen.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Leuk tafeltje! :)

Ik weet de precieze diepte niet, maar ik zou die stangen even afdoppen zodat je niet je knieën er per ongeluk aan open haalt. :(
 

tuoh

Oud hout
Ja inderdaad Jaap, een massa werk en nog een dwingende deadline op de koop toe:p Had het op pensioen zijn heel anders ingeschat:D
Dan is de klassieke houtbewerking inderdaad puur ontspanning voor mij. En omdat ik er maar niet genoeg van kan krijgen vandaag een tweede tafel in de steigers gezet, deze maal in Eik, ontwerp bijna identiek hetzelfde als het waaibomenhoutentafeltje:p Foto's volgen nog.


Ps, geen gevaar voor de knieën met die stangen, als de kabels erop liggen plooi ik die dingen tot tegen het blad.


Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Mooi werk André!

Ja inderdaad Jaap, een massa werk en nog een dwingende deadline op de koop toe Had het op pensioen zijn heel anders ingeschat
Zou je me daarom adviseren om mijn pensioendatum nog wat uit te stellen:confused:


Fons
 

tuoh

Oud hout
Ja inderdaad Fons, stel die datum maar uit, je weet niet hoe rustig je het hebt als werkende mens:D:D:D

Maar alle gekheid op een stokje, als pril gepensioneerde zijn men dagen wel goed gevuld maar ik zou de klok toch niet meer terug willen draaien:D
 
A

Athanor

Guest
Pfoehh, dat scheelt weer, ik heb een aardige to-do list dus kan mijn lol wel op, zal dan wel gaan zoals bij jou.... Nog net zo druk;);)


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.