Project Tafel is van start

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Leergeld uit het verleden ;). Voortaan de randjes even afplakken zodat ik niet weer lijmresten hoef te verwijderen :).

20200730_135503.jpg

En dan het moment van de waarheid! Bovenzijde van het frame in de lijm. D4 PU konstruktielijm, zoals ook eerder, om de laatste kiertjes in de verbindingen aan de binnenzijde van de poten goed te vullen.

20200730_141801.jpg

Over vier uur is alles uitgehard, doe ik nog een laatste check of er ergens iets bijgewerkt moet worden en zaag ik de bovenzijdes gelijk met de liggers. Stuk makkelijker als het frame staat, dan wiebelt de boel niet. En daarna mag het geheel in de olie :). Hiervoor gebruik ik rauwe, koudgeslagen lijnolie van:

 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De lijm zit reeds goed vast, maar tijdens het uithardingsproces kan ik alvast de hoekjes opschonen:

20200730_155651.jpg

Ondanks de tape toch nog flink wat lijmresten op het hout zelf, dus voorzichtig opschonen en schuren :).
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Mijn oog valt op het volgende:

Bovendien kent rauwe lijnolie een bijzonder lange droogtijd die verkort kan worden door de olie te koken of door het toevoegen van siccatief.

Misschien is gekookte lijnolie een beter idee ivm de droogtijd. Te koop bij ondermeer toolstation.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn oog valt op het volgende:

Bovendien kent rauwe lijnolie een bijzonder lange droogtijd die verkort kan worden door de olie te koken of door het toevoegen van siccatief.

Misschien is gekookte lijnolie een beter idee ivm de droogtijd. Te koop bij ondermeer toolstation.

Klopt, ik heb ook gekookte staan, maar het 'nadeel' daarvan is de veel donkerdere kleur. Ik vind de tint die rauwe olie geeft veel mooier. En het is niet alsof ik de droog-tijd niet heb, het ding staat in de garage, niet in huis.

Ik heb zojuist even een testfit gedaan:

20200730_202528.jpg

ook al zitten de schuine staanders er nog niet in en moet het frame daarna nog in de olie. Het blad sluit overal wel netjes aan, maar ik kan niet kiezen welke zijde ik boven wil. Wat nu boven ligt heeft helaas nog een naad opgelopen tijdens het staan, en wel tussen twee planken. Het zit niet los, maar je ziet wel een miniscule kier lopen over het grootste deel van de lengte. Ook heeft die zijde enkele harslijnen.

De onderzijde maar één harslijn en weinig naden, maar wel veel beschadigingen in het hout. Moeilijke beslissing.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
wat fantic zegt......of een papje aanmaken met witt ehoutlijm (desnoods heel iets verdund met water, PVA is namelijk op waterbasis) en met wat schuurstof op kleurbrengen.

je kunt een testje doen door op een reststuk hout even een ondiepe zaagsnede te maken met je (inval)cirkelzaag.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dat heb ik tijdens het maken van het blad ook geprobeerd, met niet zulke geweldige resultaten. Maar ik kan het aan de onderzijde van het blad nog wel een poging geven.

Het is weer tijd om een planningsfout op te lossen trouwens :geek:. Ik heb gisteren het frame verlijmd, inclusief de middenligger. Alhoewel de boel nu min of meer recht ligt als ik het blad erop leg (het zit echter nog niet verankerd) denk ik dat ik moet verwachten dat het middengedeelte door gaat buigen met de tijd als ik er geen schuine staanders onder maak.

Ik zie twee opties voor de pen aan de onderzijde van deze schuine balken.
Een pen in het verlengde van de balk:

20200731_092033.jpg

Een pen haaks op de centrale drager:

20200731_092247.jpg

en hier de situatie:

20200731_092306.jpg

Ik denk/vermoed dat ik beste aan de andere zijde een 90 graden 'hoek' uit de staander haal waar de middenligger dan in kan vallen. Als ik dat aan beide zijdes doe leunt de middenligger volledig op deze twee staanders en verdelen de kracht in de lengte van de centrale drager, richting de u-staanders.

Dat gaat echter wel lastig monteren worden aangezien de middenligger ook al verlijmd is. Ziet iemand hier een creatieve oplossing? Er zit wel een paar millimeter flex in de liggers, ik kan hem ertussen wurmen als het daar op aan komt denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
zo even gauw bedacht zou ik aan de onderzijde een pen maken en de aansluiting op de ligger onder het blad maken met een dikke houten pen die je gewoon helemaal doorboort.

Dus door de 2 schuine staanders en de middenligger heen.

tafel.jpg

Verzonken schroeven en en dan een houten prop erop is natuurlijk ook een optie :) scheelt een paar precisie boringen met zo'n pen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
zo even gauw bedacht zou ik aan de onderzijde een pen maken en de aansluiting op de ligger onder het blad maken met een dikke houten pen die je gewoon helemaal doorboort.

Dus door de 2 schuine staanders en de middenligger heen.

Bekijk bijlage 89627

Verzonken schroeven en en dan een houten prop erop is natuurlijk ook een optie :) scheelt een paar precisie boringen met zo'n pen.

Goed idee! Dat scheelt me dat ding op zijn plaats te wringen en dan kan ik nog een beetje spelen met de hoogte.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Da's nog knap lastig, als je nog maar net geleerd hebt pennen te maken. Pennen onder een hoek, en langs een scherpe rand.

20200803_094602.jpg

Maar even alle tussenstappen overslaand: Ze zitten! En vast ook... dit gaat de komen tientallen jaren nergens meer heen (althans, dat is de bedoeling).

20200803_162622.jpg

Ik heb helaas een kleine kier aan de linkerzijde waar de staanders op de drager uitkomen, ik durfde niet corrigeren voor het geval dat een gebed zonder einde werd (en met een mislukte staander als gevolg). Dat word ook daar een beetje cosmetisch bijwerken.

20200803_144353.jpg

de profielen voor het blad zijn ook binnen! Morgen frezen en monteren :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoe hoog zijn die strips dan precies? Schroefjes van 15mm hebben niet veel effect als het blad gaat werken....

De strips zijn 16mm hoog, 24mm breed en 90mm lang. De dikte zal een millimeter of 3 zijn gok ik. Dat betekent dus dat ik ~38mm blad - 16mm sleufdiepte = 22mm overhou. Plus 3mm staaldikte zou ik dan een schroef van ongeveer 20mm kwijt kunnen. Niet bij stilgestaan dat dit wellicht niet voldoende is...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Dat gaat het niet worden als die tafel een beetje gaat bewegen. Ik heb meermaals 5x40mm schroeven gehad die braken bij wilde tafels.
Je kunt de tafel 2/3 inzagen aan de onderzijde in de langsrichting, dat zal al schelen qua spanning en dan de profielen toch omdraaien en met 35mm vastzetten, dan heb je tenminste wat vlees als houvast
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.