Project Tafel is van start

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
ja douglas hout is niet het eenvoudigste om gaten en pennen te maken. Ook het "goed" en scherp kwaliteitsbeitels blijft het werken. Wat bij mij de snelheid gaf was de vierkantegatenboor. Mooi dat je al je hout op maat geschaafd hebt. Ik Nu ben ik bezig met een bbq tafel, moest het ontwerp iets aanpassen vanwege de maten van het hout. Zelfs 2 nieuwe balken gehaald omdat de andere te veel maatafwijking hadden. Toch beter meten voordat ik de zaag erin zet.
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een tegenhoutje is natuurlijk ook geen slecht idee natuurlijk :). Vandaag deed ik het zo:

20200726_184233.jpg

Beitel op de juiste plek zetten voor je mept, door de schuine kant van de beitel drukt hij zich ietsje naar achteren (richting de platte zijde) in het hout. Ik zet hem dus niet óp de lijn, maar iets ervoor.

20200726_184251.jpg

En dan die frees goed stabiel houden, door recht op het gedeelte te leunen dat nog niet gefreesd is (of moet worden).

20200726_185256.jpg

Langzaam naar binnen toe werken, en éxtra voorzichtig zijn bij het randje. Ik denk dat ik die voortaan ook maar gewoon helemaal inkeep met de beitel, deze lage stukken gaan aan de binnenkant van de tafel dus zijn minder kritiek, maar de diepe zullen zichtbaar blijven dus moeten extra strak zijn.

20200726_185446.jpg

En dan nog even goed afwerken met respectievelijke een hout- en een metaalvijl. Schuurpapier is dan eigenlijk niet meer nodig.

20200726_185852.jpg

Vandaag op deze manier dus alle 4 de 'dunne' zijdes van de pennen afgewerkt. Morgen de diepe zijdes, en dan zijn de liggers klaar om gefreesd en geschuurd te worden. Daarna zijn de bovenzijdes van de poten aan de beurt.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je kunt de snedes ook even aftekenen met een mes. Scheelt ook veel met splinteren.

Ik heb deze techniek vandaag gebruikt en dat werkt inderdaad ook erg goed!

De 8 pennen aan de 4 liggers zijn nu dan ook klaar. Ik was het frezen toch al een beetje zat, zelfs met oordoppen maakt het lawaai en zelfs met mondkapje is het stof best aanwezig, maar we hebben resultaat:

20200727_110346.jpg

Deze moeten nu toch nogmaals gefreesd worden helaas, want er moet een randje uit de onderzijde (zodat je aan de poot het gat / de verbinding niet ziet) en een hoekje uit afwisselend de boven- en onderpen bij elke hoek zodat de pennen onderling in elkaar vallen.

20200727_111033.jpg

het is een ingewikkelde verbinding om te frezen met veel bewerkingen. Ik frees steeds alle delen met dezelfde instelling zodat ze allemaal zo veel mogelijk identiek zijn, en dan begin ik aan de volgende bewerking. Uiteindelijk zullen al deze delen in elkaar klappen tot in de poot:

20200727_111129.jpg

Ik ben best tevreden met de nauwkeurigheid tot nu toe. Ik zie een klein beetje werking in de poten reeds, maar niks dat ik niet recht kan wringen. Alles is goed op maat gezaagd dus zodra alles in de poten gezet is is het frame zo recht als het maar zijn kan. Ik zit alleen nog met de hoogte. Ik heb de poten initieel gemarkeerd op 750 en 755 millimeter en die maatgeving is nog zichtbaar. Ik moet daar nu wat mee doen: Het blad is ongeveer 37 á 38 millimeter dik. bovenop de 755 millimeter zou dat een tafelhoogte van 79 centimeter betekenen en dat is gewoon te hoog voor een eettafel. Ik heb onze huidige eetkamertafel gemeten en die zit op 77 centimeter, give or take.

Als ik de sleuvel iets dieper infrees kan ik die halve centimeter op de poten wel met mijn japanse zaagje verwijderen, maar anderhalve centimeter eraf halen - hoe ga ik dat netjes doen? Op dit punt is het geen optie meer het frame even op de bank te leggen om er met de handzaag een stukje af te halen, en dwars zagen word natuurlijk een ramp.

Iemand tips?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
easy does it Trigger :)

waar ik jou een beitel zie gebruiken, gebruik ik trouwens een markeermes

misschien is dat iets voor je?


zijn van die dingen voor op je verjaardaglijst, Kerst, etc
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
easy does it Trigger :)

waar ik jou een beitel zie gebruiken, gebruik ik trouwens een markeermes

misschien is dat iets voor je?


zijn van die dingen voor op je verjaardaglijst, Kerst, etc

En een markeertool, en een freestafel, een goeie handschaaf... De lijst is lang ;).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vierkante-gaten-boor zei iemand hier? Wat een werk man, die sleuven in de poten :D. Eerste stukje met de frees, dat gaat prima. Maar die gaat geen 7 centimeter diep natuurlijk. Dus gebruiken we een combinatie van een boormachine, een multitool met oscillerend zaagblad, een gatenboor en een goeie ouwe beitel om alles eruit te poeren. Dit is het resultaat van bijna een uur werk :p.

20200727_161739.jpg

even gauw gegoogle'd maar zo'n vierkantegatenboor (3x woordwaarde) is zeker niet als 'bitje' voor een handmachine te krijgen? Zal wel een enorm apparaat zijn... de bitjes die ik vind zijn niet te duur maar niet in combinatie met gewone boor/schroefmachines te gebruiken, staat erbij.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als je wilt gaan boren, doe het dan goed: gebruik een boor die in een keer de breedte overbrugt. Die twee kleine gaten zetten geen zoden aan de dijk. Puur uithakken is waarschijnlijk sneller, zeker omdat je aan de bovenkant open bent is het afvoeren van het hout geen probleem. Een goede (schiet)beitel is dan wel een must, plus een goede (houten) hamer. En blijven slijpen/wetten als de scherpte ervan af is uiteraard.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, ik geloof het wel voor vandaag :). Wat een werk. En ik moet nog een centimeter dieper gaan dan het nu is, want de tafel is anders te hoog (79cm). Ik wil niet riskeren aan de onderkant te zagen om hem te verlagen - de poten zijn nu mooi vlak (en reeds afgewerkt). Ik ga dus de sleuven 1.5cm dieper maken dan bedoeld, daarmee steekt er 1.5cm poot uit aan de bovenzijde die ik dan weghaal. Op die manier heb ik 74cm poot + 3.8cm blad voor een totaal van net iets onder de 78 centimeter. Nog steeds flink, maar niet hoger dan sommige andere 'stoere' tafels die ik verkocht zie worden.

20200727_182747.jpg

De balken passen reeds in dit eerste gat, al liggen ze natuurlijk nog schuin omdat de tegenoverliggende zijde nog uitgehakt moet worden.

20200727_182619.jpg

Dit is gewoon een kwestie van doorzetten, voorzichtig blijven werken en veel geduld hebben. Alleen op die manier heb ik straks 4 mooie sleuven waarmee het frame afgebouwd kan worden. Dan resten alleen nog de schuine staanders + een extra middenliggertje om de lange liggers aan elkaar te fixeren vanwege de lichte kromming die daarin zit - dat middenliggers zal dan ook direct als ankerpunt voor de schuine staanders gaan fungeren.

De bladliggers zijn nog niet af - ze moeten nog een facetrandje krijgen en een korrel 180 voor ze 'af' zijn, alsmede een sleuf aan de binnenzijde waar straks het blad aan gefixeerd moet worden. Al met al zie ik hier nog wel minimaal twee werken werk liggen :).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Oh. Klinkt duur :p.
een langgatboormachine kost van 1.000 euro tot een veelvoud
alles heeft zijn nut + kost

ook met een boorstandaard kan je reeds heel wat

verscheidene collega's zijn lidl-fans, maar zelf kan ik er niet over meespreken

zoals collega LeonvB aanstipt, boor je best een gat dat zo dicht mogelijk bij de breedte zit die je wilt

 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Kolomboor kopen, die heeft breed nut en werkt met een passende forstnerboor ook prima. Even de boel vlaksteken op de breedste punten af.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik betwijfel of dat een veel gebruikt hulpmiddel bij de langgatboor is:unsure: meestal wordt deze in een afzonderlijke verticale machine gebruikt.
hm, je maakt mij nieuwsgierig
bij felder vind ik dit
Beitelboren met zijdelingse gleuf voor de spaanafvoer, Voor Felder boor- en beitelboormachines FD 250, PM12, M en HML
op hun plaatje van de 'vierkante holle beitel' staat een langgatboormachine
1595915118943.png
de FD 250 is een langgatboormachine
de PM12 vind ik bij felder zelf niet meer terug
de HML evenmin
wel in een oude (?) catalogus
volgens mij zijn beide aan de basis boorstandaarden
hier moet je het werkstuk bewegen ipv de boorkop zoals bij een langgatboormachine
wat minder handig is
1595915478071.png

URL's
vierkante holle beitel

FD250
PM12 + HML blz 17
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.