Project 'Red mijn Robuuste werkbank'

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je een conische compressieveer gebruikt, dan heb je maar een paar millimeter diepte nodig om 'm kwijt te kunnen als je de klem volledig sluit. Dat zou toch makkelijk moeten kunnen bij een dikte van 44 mm?
Ik weet helemaal niks van veren dus daar had ik niet bij stilgestaan, maar kan zo'n ding een lengte van laten we zeggen 10 centimeter overbruggen en dan nog genoeg 'macht' hebben om een massief houten blok weg te drukken langs twee draadeindes?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Geheel vastlassen zou ik zeker ook niet doen.

Is het gewone metrische draad? Gebruik dan een borgmoer (zo een met een nylon ring) ipv 2 moeren op elkaar. Dat draait ook niet zomaar los (wel rustig erop draaien over die lengte, anders wordt de kunststof ring te warm en smelt die).
Anders een normale moer waar je aan de zijkant een gaatje in boort + draad in tapt, en daar een stelschroef in draait om de moer te klemmen op het draadeind?
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Probleem met al die oplossingen is dat je dan, bij gebruik, een draaiende moer hebt ergens op de as. En die moet vrij kunnen bewegen zonder in de weg te zitten in het klembereik. De enige oplossing daarvoor is hem weg laten vallen in het klemblok, maar dat vind ik echt geen elegante oplossing en als daar rotzooi tussenkomt gaat het ook klemmen en zwaarder lopen. Voor de draad die door het hout heen loopt denk ik daar een oplossing voor te hebben, ik heb nog wat maten ijzeren pijp liggen die ik kan gebruiken om een goeie fit te krijgen die je ook kunt smeren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik bedenk me net iets....

Wat nou als ik op de juiste plek in het draadeind twee kleine inkepingen slijp, en daar een borgring in zet? Dan kan ik 1 van de meegeleverde carrosserieringen gebruiken om het blok bij de vleugelmoer te houden, en dan is het toch demontabel door het geheel uit de bank te schroeven, waardoor je bij de borgring kan.

Even gecheckt, ik heb borgringen in de juiste maat liggen, dat kan wel eens de oplossing zijn.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Qua veerkracht: ja, dat kan zeker. Ik ken meerdere mensen die ze gebruiken in hun Moxon klem. Het is alleen vrij lastig een leverancier te vinden die dergelijke veren in kleine hoeveelheden wil leveren.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je aan de voorkant van het blok een van die grote ringen met 2schreoven vastzet aan dat blok, net daarachter boor je door het draadeind een gatje vlak achter die ring, daarin kun je een splitpen of een spanhuls zetten zodat die dan het blok meet terug neemt.
Als je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel kan ik het ook ff uittekenen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Als je aan de voorkant van het blok een van die grote ringen met 2schreoven vastzet aan dat blok, net daarachter boor je door het draadeind een gatje vlak achter die ring, daarin kun je een splitpen of een spanhuls zetten zodat die dan het blok meet terug neemt.
Als je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel kan ik het ook ff uittekenen.
Ik snap wat je bedoelt! Zelfde idee, maar dan aan de voorzijde van het blok, en met het voordeel dat ik 1 carosseriering 'uitspaar'. Wat mooi zou zijn, want dan kan ik de andere aan de achterzijde gebruiken, veel mooier oplossing dan met die hoekjes :). Bedankt voor het meedenken!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, ik heb wat voorbereiding gedaan (schuren tot blank staal, alles in een klemmetje hangen, zorgen dat je de brandblusser binnen handbereik hebt en al het loslopende grut uit de weg is) en enkele zeer lokale bliksemschichten later heb ik een passeerbare lasnaad op mijn werkstuk:

1690401791252.png

en mocht hier iemand nu lasser zijn en bij zichzelf denken 'kom, dat is echt slecht gedaan' dan nodig ik je hier uit, je krijgt een papieren handleiding een een youtube video van mijn lintzaag te zien en dan kijken we of jij het er beter vanaf brengt :geek:.

1690401901625.png

ik categoriseer deze onder het vakje 'vast is vast'.

En dan hebben we dus:

1690401938426.png

Welnu, na 5 keer meten en dan toch nog de boel verkeerd hebben, gefrustreerd weer gaan meten, het gat op de juiste plek te hebben en dan per ongeluk eentje twee graden scheef te hebben (dat is al genoeg als je de voorkant perfect uitgelijnd had) zijn we ondertussen hier aangeland.

1690402015911.png

Ja, de boel hangt scheef, want de moeren zitten er vanachter niet op. Ik moet nog een beetje passen en meten en de boel van binnen goed monteren, dan het blok nog voorzien van een verdieping waar de borgring + metalen ring in gaan vallen en dat allemaal nog slijpen en plaatsen. Pas als ik de boel technisch passend heb ga ik het blok ook netjes afwerken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Af :). De borgring werkte voor geen meter dus ik heb inderdaad het idee van @fantic gebruikt om het blok toch mee te laten komen met het openen van de klem. De 'af' foto's volgen in het verkooptopic.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: fantic

HansP

Actieve deelnemer
18 aug 2018
40
0
Assen
Af :). De borgring werkte voor geen meter dus ik heb inderdaad het idee van @fantic gebruikt om het blok toch mee te laten komen met het openen van de klem. De 'af' foto's volgen in het verkooptopic.


Enige tijd terug zegt ie .
Dat klinkt als een paar maanden :ROFLMAO:.
 

HansP

Actieve deelnemer
18 aug 2018
40
0
Assen
Ik weet niet hoe lang de boel in jouw schuurtje heeft gelegen maar stel je eens voor dat je die beginnersbank eruit kan werken voor een echte ;-).
Dit is zeker een echte!
En wat voor een!
Jammer genoeg niet geschikt voor mijn schuurtje :(
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Kleine toevoeging: Ik werd erop gewezen dat een 'echte' Roubo werkbank een parallelle voorzijde heeft (dus geen overhangende rand zoals hier) en een 'leg vise' (staartklem, zo'n lange klem links) en dat heeft dit project natuurlijk niet, dus we hernoemen de boel naar een robuuste werkbank, omdat dit forum ook veel via google word gevonden en we geen verwarrende info willen verspreiden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.