Project 'Red mijn Robuuste werkbank'

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Deze week verkocht een mede-woodworker mij een stapel gestoomd beukenhout voor een alleraardigste prijs. Dit omdat het al een tijd stil lag na een afgebroken project een Roubo-werkbank voor hemzelf te bouwen en hij anders echtelijke klachten kreeg over de bewegingsvrijheid van haar achterwerk in de fietsenschuur (ze kon er haar kont niet keren).

Bij ophalen bleken een deel van de balken al te zijn verzaagd, enkele tochtjes te hebben gemaakt in een vandiktebankje, en te zijn verlijmd. Ze waren overduidelijk bedoeld om ooit poten en liggers te worden, maar helaas is een vandiktebank goed in schaven, niet zo goed in haaks maken. De stapel was groter dan strikt noodzakelijk voor de bank die bedoeld was, dus ik besloot het project door te zetten en de bank te 'redden'. Dit was de stapel zoals opgehaald:

een 23cm brede, hele dikke plank, extra lang, plus een stuk of elf verzaagde stukken van ongeveer 1m50 lengte per stuk:

1689964955888.png1689964970061.png

een 4-tal 2m60 lange stukken, en een stapel reeds verlijmde balken van diverse lengte.

1689965018718.png1689965029018.png

Ik ben uit de vrije hand begonnen met het vlakwerk, m.a.w. zonder bouwtekening, daar ik eerst wilde bepalen wat er over zou blijven qua diktes na het vlakken en verdikken.
Uiteindelijk hield ik een paar dikke poten over, stukken geschikt als ligger en ik heb een ontwerp gevonden wat kan werken met de 7 stukken als blad.

1689965143555.png1689965150550.png


De poten heb ik op 87 centimeter gezaagd, zodat ze met de ±4 centimeter balkdikte van het blad (zit nu op 4,3 maar moet nog wat vlakken) op 91 centimeter werkhoogte uitkom, dezelfde hoogte als mijn bestaande werkbank. Daarna was het zaak pennen te maken zodat de liggers in de poten kunnen steken. Ik heb op de zaagtafel met verlaagd blad een rand rondom de balk gezaagd (wat stukken eenvoudiger is met een haakse balk!) en daarna ouwe Berta aangeslingers om de stukken eraf te halen:

1689965255414.png

Die pennen moeten ook ergens in, en daar heb ik toevallig ook een héndig mechientje veur:

1689965398642.png

(uiteraard een paar gaten voorgeboord, wel zo prettig).

Daarna volgt een bende handwerk, zoals het licht breken van de randen (ik wil de strakke look behouden, dus slechts een hele fijne rand gemaakt) en de poten afschaven tegen het splinteren:

1689965504105.png
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Van de 7 geschaafde lengtes maak ik er 4 tot basis van het blad:

1689965545302.png

en de poten staan tegen die tijd ook al goed voorzien van D4 uit te harden:

1689965575970.png

Het blad ga ik met twee dwarsliggers monteren. Enerzijds houden deze het blad extra recht (nu is het redelijk zuiver kwartiers gezaagd hout) maar ze dienen vooral als montagepunt van het blad aan de poten.

1689965667108.png

Maarrrr het blad is nu verlijmd en wat altijd gebeurd zonder echte klembank, is een beetje bollen/schuiven van de balken. Ik moet dus toch nog wel navlakken, maar dat past nu natuurlijk niet meer in mijn Jetje.

Dus halen we de grote kaasschaaf van stal.

1689965764450.png

na de grote stukken eraf te hebben overgestapt op de nummer 4 voor wat fijner werk:

1689965804468.png

Dit betreft de onderzijde, dus ik ga niet door tot een spiegelfinish. Gewoon genoeg om de dwarsbalken mooi vlak te kunnen monteren. Ik heb nog wel even een paar keer de excenter met korrel 150 erover gehaald.

En daar eindigt deze uitzending:

1689965870194.png

1689965884561.png

1689965892157.png

De voor- en achterzijdes heb ik verlijmd, omdat die de krachten moeten opvangen van schaafbewegingen en ik wilde geen driehoekscontructie (vind ik niet mooi en beperkt je opties om achteraf zaken in/aan de bank te bouwen) maar ik wil hem ook demontabel maken daar het de bedoeling de bank ook te verkopen aan een andere woodworker (ik ben prima tevreden met mijn eigen douglas bank).

Dat ga ik pogen te bereiken door de zijliggers een kleine pen te geven (om toch een schouder te hebben) maar vervolgens met houtdraatbouten door de poot vast te zetten. Ja, je ziet dan wel een bout zitten en dat vind ik een beetje jammer (ik hou van een 'clean' look) maar het is wel de simpelste oplossing en hij zal er nog steeds strakker uitzien dan menig bank uit de winkel.

Het blad zal aan de poten vastgemaakt worden middels de bladliggers en bouten door de 'rok' van het blad. De 4 verlijmde balken zullen namelijk slechts het midden van het blad vormen: ik heb er nog 3 overgehouden welke ik in verstek om het blad heen wil maken. Dit verbergt de nerf op de kop, maakt de bank net iets langer (@HansP wilde hem 150cm lang maken maar de balken waren reeds op die lengte [of net iets eronder] grof gezaagd met de stopverf er nog op, dus ik heb een oplossing nodig om die lengte op te bouwen). Bovendien is zo'n 'rok' een ideale plek om klemmiddelen te bevestigen, doordat de schroefdraad/spindel daarvan dan onder het blad door kan schuiven. De spindels die ik erbij gehad heb zijn echter niet geschikt in de huidige staat (het zijn simpelweg draadeindes met een grote vleugelmoer erop) dus ik heb besloten eindelijk maar eens aan een lasapparaat te gaan beginnen zodat ik die zelf tot een bruikbare werkbankklem kan vermaken.

U ziet het... al met al nog wel een flinke bak werk voor de boeg, maar dit is zulk mooi hout, daar moet iets van gemaakt worden waar iemand nog heel lang plezier van gaat hebben.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
We hebben helaas even wat tegenslag. Bij het vastzetten van de bladdragers op het frame breken bijna alle houtdraadbouten gewoon rot af. 7mm dikke RVS houtdraadbouten, 8 centimeter lang, je zou toch denken dat die bedoeld zijn om in hout te draaien, niet? Bij het minste beetje weerstand breken de koppen gewoon allemaal af. Deltafix, onthou de naam, ver van wegblijven, grote rotzooi is het. Goed ziek van, want nu heb ik reeds 2 van die dingen zo diep in het hout zitten dat ik ze er nooit meer uit krijg :mad:.
 
  • Verdrietig
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en gandel69

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Waarom rvs gebruikt? Rvs is veel zachter/minder sterk dan 8.8 staal. Aangezien beuken ook alleen maar geschikt is voor binnen is RVS niet nodig.

Balen blijft het sowieso. Project ziet er verder supergaaf uit...
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
Ik gebruik hiervoor tellerkopschroeven,(de gele)
Deze worden veel gebruikt in de houtskeletbouw
en ze zeggen dat dit de opvolger is van de houtdraadbout
en dat ze sterker zijn.(spax en dynaplus heeft ze bv)
 

Bijlagen

  • DSC00674.JPG
    DSC00674.JPG
    66,2 KB · Weergaven: 21

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou goed...

vanmiddag ging alles nog voorspoedig. Deze pennen voor de zijliggers zitten maar 1 centimeter diep, dus dat was makkelijk uitsteken.

1690045563714.png

daarna de boel in elkaar geklemd, voorgeboord, verzonken en dus in elke poot een houtdraadbout gezet (hier ging het nog goed, maar ik ga deze later wel vervangen voor iets beters, denk ik).

1690045621840.png

de gedachte is dus dat de draadbout de pen in het gat getrokken houd, en de schouders naast de pen houden de hele verbinding haaks, waardoor de boel dus niet gaat wiebelen. Momenteel is dat zeker het geval, maar ik vertrouw deze bouten dus niet meer, om wat hierna gebeurde.

Ik heb geen foto van de stress situatie (toen was ik veel te druk bezig met vloeken om een foto te trekken) maar dit is de oplossing geworden, waar ik niet zo blij mee ben...

1690045716634.png

Ik had dus ook hier een verzonken houtdraadbout geplaatst. De bedoeling (@Rutger Broekman) was dat je met één dopsleutel 13 de hele bank uit en in elkaar kon zetten. 4 draadbouten houden de twee poten bij elkaar (via de korte liggers) en nog eens 4 bouten langs binnen en 4 bouten langs buiten houden het blad op de poten vast. Deze constructie kan in principe niet wiebelen.

Maar ik had in deze situatie dus, ondanks ruim voorboren, 3 afgebroken draadbouten. Telkens wanneer de bout er bijna in zat brak de kop af. De eerste kon ik er nog terug uit krijgen met een klemtang en omdat ik voor die bout een slagschroevendraaier heb gebruikt gooide ik heb op 'teveel kracht erop gezet', maar de anderen braken ook af ondanks dat ik een zeer kort rateltje gebruikte.... gewoon pisbakkenstaal dus. En deze zaten zo diep dat een klemtang ook geen soelaas meer bood.

Ik heb die twee dus moeten afslijpen en die zitten nog in het hout. Daardoor was de symmetrie ook weg en ondanks dat je deze gedeeltes uiteindelijk niet meer ziet (tenzij je veel tijd onder de bank doorbrengt) steekt mij dat als wannabe professional :cool:, dat ik weet dat het er zit... Ik heb als oplossing nu verzonken tellerkopschroeven gebruikt van woodies, en die heb ik vaker gebruikt omdat ze vreselijk stevig zijn. Het jammer is dat het estetisch gewoon niet past en de hele droom om met één sleutel de hele bank te kunnen monteren is nu ook weg. Bovendien zou ik de draadbouten afgedekt hebben met van die mooie zwarte doppen, dat kan met deze schroeven ook niet :mad:. Ook vind ik het jammer dat je nu dat oude gat ziet zitten van de draadbout (ik heb de balk omgedraaid zodat je in ieder geval dat verzonken gedeelte niet meer ziet).

De andere zijde was nog niet voorbewerkt dus die heeft dat probleem niet:

1690046143107.png

De nog uitstekende schroeven naar onder zijn voor het blad (dit was wel zo bedoeld, deze zie je later niet meer).

Dit zijn dus de bouten die met succes zijn gemonteerd maar ik nu uit voorzorg toch wil vervangen door een beter merk/type:

1690046201315.png

en dan alsnog met een mooie zwarte dop erop uiteraard.

Goed, voorlopig staan we er zo voor:

1690046231891.png

Volgende stap is een positie kiezen voor het blad (ik denk erover één kant verder uit te laten steken dan de andere) en dan de kopse kanten netjes recht afzagen. Daarna kan de 'rok' van balken eromheen gemaakt worden en kan ik de top gaan vlakken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik gebruik hiervoor tellerkopschroeven,(de gele)
Deze worden veel gebruikt in de houtskeletbouw
en ze zeggen dat dit de opvolger is van de houtdraadbout
en dat ze sterker zijn.
Juist, daar was ik dus ook achtergekomen inderdaad, zie mijn vorige post. Ik denk dat ik daar nog maar een grotere variant van ga kopen en die monteer op de plaats van de houtdraadbouten in de poten (en straks in de rok van het blad). Hopen dat ik een mooie dop kan vinden die hierin past ter afwerking.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Draadeind door en door en in de verzonken gaten eerst een dikke carrosseriering en dan een dopmoer. Ik gebruik m12.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ga morgen kijken of de gamma o.i.d. open is (anders heb ik pech en moet ik wachten tot maandag) en dan haal ik een nieuwe doos tellerkopschroeven, en ook een doos extra beefy versies. Die grote gaan dan in de plek van de bestaande draadbouten onderin en de gewone zijn voor het verder monteren van blad & schort.

Met de 'hand' zaag (ding weegt lood) en wat schilderstape tegen het uitslaan, plus de geleider van mijn lintzaag (want ik heb geen invalzaag) de eindjes ingekort:

1690053967710.png

ik probeer 100% van de bank te bouwen met de stukken die reeds 'aangebroken' waren door Hans, en de lengtes met rust te laten (die wil ik bewaren voor een ander project). De 3 balken die zodoende overschieten voor het maken van de 'schort' waren maar 150 lang, wat ook de bedoelde lengte van de bank was. Door deze op verstek te zagen:

1690054098189.png

en het werkblad zo ver in te korten dat het er precies 'tussen' past, krijgen we dit:

1690054138679.png

1690054126787.png

Deze schort zal rondom verlijmd worden, zodat hij één geheel word met het bestaande blad, maar ik doe er ook twee tellerkopschroeven in om de poten op die wijze in twee 'richtingen' te verbinden met het blad. De bank is nu al heel erg stevig/rigide, maar een beetje extra kan geen kwaad. Het moet immers heel lang mee...

Tja, en omdat mijn schroeven nu op zijn moest ik stoppen. Zodra ik meer heb ga ik de schort rondom afmaken en verlijmen (moet nog even nadenken hoe ik de korte eindjes ga klemmen want zulke lange klemmen heb ik niet eens!) en dan ga ik het werkblad schaven en zo glad/vlak mogelijk proberen te krijgen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
@Handtools only @fantic ik ga inderdaad, naar jullie suggestie, beukenhouten inzetjes draaien. Die druk ik dan in de verzonken gaten waar de schroeven in zitten, zodat het geheel mooi verborgen is. Mocht je de bank dan ooit uit elkaar willen halen hoef je slechts de proppen eruit te halen en kun je bij de schroeven.

Met alleen de tellerkopschroeven (1 in elke poot onderin en 3 stuks in elke poot bovenin) heb je dan binnen 5 minuten een flatpack roubo bank. Ikea doet het me niet na! Misschien moet ik hem dan ook een kekke naam geven...

Dit project heeft me wel doen besluiten dat ik nu echt werk wil maken van een brandstempel. Ik heb ook al een idee voor een ontwerp en een naam (voor mijn werkplaats/stukken). Zodra ik een ontwerper en smid gevonden heb ga ik iets laten maken waarmee ik voortaan mijn werkstukken kan voorzien van mijn eigen merk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.