Project 'Red mijn Robuuste werkbank'

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De snijplank is net een bewijs van wat iedereen hier zegt. Daar lijm je langshout tegen een kopshouten snijplank, daar 'zondig' je dus zelfs in twee richtingen. Ik vermoed dat je die in de zomer hebt verlijmd, en dat de barsten in de winterperiode zijn ontstaan?

Qua koppigheid ga je het niet snel winnen van massief hout 😄 Felder heeft een leuke app waarmee je de uitzetting of het krimpen kan berekenen. Er zitten ook een paar andere handige calculators bij, zeker een must have op je slimme telefoon (y)
Nee, de barsten kwamen vrij direct na het maken vanwege niet genoeg klemmen. Maar wat ik wil zeggen is, ja, hij is gebarsten, maar de verstek rand is intact en de plank zelf is ook niet bol gaan staan (als gevolg van de druk die nergens heen kan). Als de werkbank iets gaat uitzetten maar de verstekrand intact blijft... perfect recht zal het nooit zijn, want het is hout, maar zelfs mijn douglas bank waarvan de balken zo ongeveer uit kwart boomdelen bestaat is in dat jaar dat hij er staat slechts een millimeter bewogen (net gemeten).

Ik snap helemaal wat jullie zeggen - hout is dwars en heeft verschrikkelijk veel kracht als het gaat werken, maar die kracht is niet oneindig, toch? :p. Ik hoop gewoon dat het meevalt bij mij.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
als je de 45 graden hoeken iets open laat, een 3-5mm bv en daar een elastische kit in spuit heb je de ruimte om de beweging op te vangen.
Dat is het probleem niet en zo werkt het ook niet. Hout zet uit in de breedte, nauwelijks in de lengte. Als de uitzetting in lengte en breedte gelijk was, zou er helemaal niets gebeuren.
 

jorisvh

Post veel
gestoomd = minder interne spanningen = minder kans op vervormen als je verzaagt
kwartiers = minder kans dat de sectie vervormt (minder schotelen)

dus, gestoomd kwartiers beuken = stabiel, maar stabiel = vormvast, niet maatvast.

het blad zal zonder dwarsverbinding op de kopse kant mooi vlak blijven.
maar het blijft hout en dat zet uit bij stijgende vochtigheid.
quasi niks in de lengte, 10x meer in de radiale richting (de breedte van je blad), 20x meer tangentieel (de dikte van je blad).
het blad wil dus enkele mm breder (of smaller) worden, de kopse dwarsverbindingen willen niet langer worden.
beeld je de kracht in die nodig is om je blad samen te drukken tot het enkele mm smaller is. dat is de kracht die het hout en de verbindingen te verduren krijgen.
als die dat aankunnen is er geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De gebruikte lijm heeft een treksterkte van 110kg/cm2.... :p. Eerlijk, ik geloof dat er kans bestaan op breken van een verbinding, maar de zwakste is dan de verstekhoek. En zwak moet je met een korrel zou nemen want deze lijm is echt bizar goed.

- edit -

net even opgezocht, Soudal Supertack zit op 29kg/cm2.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
We hebben helaas even wat tegenslag. Bij het vastzetten van de bladdragers op het frame breken bijna alle houtdraadbouten gewoon rot af. 7mm dikke RVS houtdraadbouten, 8 centimeter lang, je zou toch denken dat die bedoeld zijn om in hout te draaien, niet? Bij het minste beetje weerstand breken de koppen gewoon allemaal af. Deltafix, onthou de naam, ver van wegblijven, grote rotzooi is het. Goed ziek van, want nu heb ik reeds 2 van die dingen zo diep in het hout zitten dat ik ze er nooit meer uit krijg :mad:.
Wij hebben tientallen jaren een blister assortiment van Deltafix gehad. Een 15 meter lang 130 cm hoog.
Ik kan me geen klachten herinneren. Wel moet ik erbij vermelden dat wij geen bouten moeren ervan verkochten.
Ook is mijn laatste ervaring van 2009. Ik gebruik nog steeds de overgebleven schroeven en parkers van deltafix.
Houtfretbouten oftewel houtdraadbouten zijn (standaard) van zacht staal. Ik adviseer goed voorboren en vet op de schroefdraad en dan erindraaien.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
RVS is gewoon een zachte staalsoort. 7 mm zou ik voorboren met 8 mm. En eruit halen kan met een proppenboor.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Het is al gebeurd, bedekt en bijna vergeten ;). Ik ga gewoon nooit meer zulke bouten gebruiken. Ik ben me momenteel vooral aan het richten op het vlakken van het werkoppervlak.

Ik was heel fel in het afwijzen van Deltafix, maar @Wim Kluck's ervaringen zeggen ook wel wat natuurlijk. Ja, ik snap dat het een zachtere staalsoort zal zijn, maar toch heb ik het gevoel dat een houtdraadbout van deze dikte toch in staat moet zijn wat van de krachten op te vangen die vrij komen wanneer je het ding in hout probeert te draaien.... dus het product voelt wel een beetje als een glazen werkplaatshamer. En had ik het kaal in hout geforceerd zou ik dat logisch vinden, maar ik zette echt niet heel veel kracht, het gat was ook voorgeboord dus...

Maar goed, wat ik zeg, done and done. Ik ga de bank gewoon afmaken volgens plan en zie wel wat ervan komt. In het slechte geval heb ik enkele maanden een mooie sjieke bank en daarna een heel sjiek haardvuur ;) maar mijn ervaringen zijn tot nu toe heel mild geweest met de wat meer aparte ontwerpen, dus ik hoop dat de houtgoden mij goed gezind zijn.
 
Laatst bewerkt:

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, het trio is compleet...

1690216387094.png

Nu zit er echt bloed zweet en tranen in :ROFLMAO:.

In het Japans noemen ze deze "tarusen", handgemaakte houten pinnen om gaten te dichten.

1690216525904.png

Daar moet een gaatje in voor de onderste gaten, zodat ze over de kop van de bout heen passen:

1690216566950.png

Zodra de onderste vier klaar waren de pen verder afgedraaid tot de diameter van de gaten bovenin:

1690216585872.png

Dan de boel even op de kop gezet, want ik wil om vochtproblemen voor te zijn de hele bank echt goed in de olie opsluiten.

1690216673173.png

en geloof het of niet (ik vond het ook verwonderlijk) maar de gekookte olie trok binnen 15 minuten compleet in het hout, er bleef bijna geen druppel achter. Voor de vorm toch even een papiertje erover gehaald.

1690216727017.png

Dat heeft dus écht nog een laag nodig voordat ik de boel weer op de poten neerzet. Dit is ook gelijk het enige aanzicht van de werkbank waar je kopshout ziet - onderop de poten. Dat was waarom ik voor deze opzet koos...

Zodra de boel weer op de poten staat ga ik de gaten maken voor allerhande ijzerwaren bovenop, en hopelijk is dan het lasapparaat er zodra ik aan de klem kan gaan werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik had nog olie in het bakje, dus nog wat extra olie op de binnenzijde van het blad aangebracht (de sectie waarvan we allemaal willen dat hij zo min mogelijk gaat werken ;)) en nog 3 lagen verder trok ook die olie vrijwel helemaal in het blad... nu was het hout ook mooi droog (~9% vocht) maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het zó hard in het hout trekt. Morgen de hele onderzijde + onderstel nog een laag en dan gaat hij weer op de kop.

Ik heb al sinds enkele dagen wat stukjes purperhart liggen die ik erin wil verwerken, en zit erover te denken om wat sleuven in de hoeken te maken waar ik deze in kan lijmen voor een mooi kleur accent.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Nog zo'n basisregel: altijd beide zijdes van het hout behandelen. Nu heb je enkel de onderkant (zelfs) 3 lagen gegeven en gaat die willen uitzetten, terwijl de bovenkant krukdroog blijft en niet wilt uitzetten. Het blad zit vrij goed opgesloten als ik de foto zo bekijk, maar die spanning gaat altijd érgens naartoe.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Beste Trigger! Zorg je dat je niet vergeet de andere kant ook te behandelen om eventuele werking langs één kan tegen te gaan! Zou zonde zijn van je mooie bank :). Het blad zit vrij goed opgesloten als ik de foto zo bekijk, maar die spanning gaat altijd érgens naartoe.
Beste Petrolhead, dank je voor je aardige woorden! Nee, ik behandel de andere kant ook hoor.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Dat je de andere kant ook gaat behandelen bestond geen twijfel over. Excuses als mijn reply je triggerde :)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De reden dat het blad nog kaal is, is omdat ik bang ben dat de lijm voor de splines niet goed gaat pakken als dat allemaal al in de olie staat. Ook heb ik daar nog wat lijm met stof op zitten voor een paar kleine kiertjes die ik eraf moet schuren. Net even gecheckt, de bank is onveranderd (maar staat nu wel weer op zijn poten). Ik probeer ergens vandaag te tijd te vinden hieraan te werken (moet nog een hoop zaken afronden deze week, en sommige zaken gaan voor houtbewerken helaas).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb besloten de hoeken te laten voor wat het is, een spline door de verstekhoek heen is leuk, maar ik besloot dat ik het toch niet vind passen bij de hele 'clean' look van de bank. Dus ik heb gaten uitgemeten en voorzichtig geboord, geschuurd, en uiteraard ook goed door en door geolie'd.

1690293594663.png
1690293604665.png
1690293619977.png

en omdat waarom niet, heb ik van wat restjes die overschoten twee accesoires gedraaid:

1690293654445.png
1690293665202.png

zodat de volgende eigenaar in ieder geval direct kan beginnen met schaven :).

De laatste stap is dat ik ga pogen een klem te maken van de draadeinden die ik bij het hout kreeg. Lasapparaat is vandaag bezorgd en het is redelijk goed weer, dus ik moet maar eens een poging doen te gaan leren lassen :).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik weet het, het is geen houtbewerking... maar het is wel iets wat ik ga leren om dit project af te maken.

Bij de stapel hout kreeg ik deze:

1690375907295.png

het is allemaal los spul, dus een stuk draadeind, twee ringen, 2 moeren en een grote vleugelmoer. Niet echt geschikt voor een klem, tenzij wat aanpassingen, dus wat extra gereedschap besteld:

1690375551289.png

mijn plan is om de vleugelmoer vast te lassen op het draadeind:

1690376001965.png

zodat bij het bedienen van de vleugelmoer, je het hele draadeind mee draait. Daar komt dan zo'n ring tussen (die los blijft) om te zorgen dat het herhaaldelijk klemmen/draaien van het metaal niet in het hout gaat vreten. Vervolgens wil ik aan één van de moeren twee beugeltjes lassen waarmee ik die moer aan de binnenzijde van de schort vast kan zetten (achter een daartoe geboord gat in de schort). In principe kan ik dan al klemmen, door simpelweg een blok met twee gaten te benutten waar de draadeindes doorheen steken. Uiteraard eerst even testen op een random bout en moer uit de werkplaats:

1690375541090.png

het is nog niet echt netjes te noemen, maar vast zit het zeker.

Het enige wat deze voorziening niet doet, is het klemblok ook echt terugtrekken. Ik zie slechts twee eenvoudige opties:

- de extra ring die ik overheb vlak achter het houten blok aan het draadeind lassen

voordeel: supersimpel, blok word mee naar buiten geduwd, eventueel een kleine recessie in het blok maken zodat de ring daar in valt zodat het blok strak tegen de bank gedraaid kan worden
nadeel: je kan het niet uit elkaar halen zonders iets te moeten slopen

- een veer over de draadeindes steken

voordeel: blok word naar buiten geduwd, wederom simpele oplossing
nadeel: ik kan het blok niet meer strak dicht draaien, die veer moet ergens heen, en zowel blok als schort zijn met ±44mm niet dik genoeg om een gat te huisvesten waar zo'n veer helemaal in past

Natuurlijk is het blok zelf naar achter trekken niet zo'n groot probleem, en ik kan ook gewoon andere hardware kopen, maar dit kreeg ik erbij en ik vind het ontwerp wel tof, dus ik hoop het hiermee te kunnen doen. Iemand nog een creatief idee?


FYI dit is hoe het ontwerp van deze draadeindes normaal bedoeld was:


los van het feit dat je het blok met de hand terug moet halen heb je dan ook twee permanent uitstekende draadeindes en dat vind ik echt geen optie (sowieso qua veiligheid al niet).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Trigger, ik benijd je om de tijd en energie die je in deze bank stopt. En dat terwijl dit niet eens je eigen werkbank wordt.
In je posts gaat in een paar dagen enorm vooruit, en we weten denk ik allemaal hoeveel tijd dat dus in het echt kost. Chapeau.

Het enige wat deze voorziening niet doet, is het klemblok ook echt terugtrekken. Ik zie slechts twee eenvoudige opties:

- de extra ring die ik overheb vlak achter het houten blok aan het draadeind lassen

voordeel: supersimpel, blok word mee naar buiten geduwd, eventueel een kleine recessie in het blok maken zodat de ring daar in valt zodat het blok strak tegen de bank gedraaid kan worden
nadeel: je kan het niet uit elkaar halen zonders iets te moeten slopen
Waarom de ringen vastlassen aan het draadeind (anders dan dat lassen gaaf is :cool:)? Ik zou wel voor een demontabele oplossing kiezen, zodat de bek van de klem nog te vervangen is.
Twee alternatieven: aan de ring een moer lassen en die bout met een flinke dot LocTite vast kunnen zetten. Mocht dat losraken over tijd, is het met LocTite weer vast te zetten. Of de ring op z'n plek zetten met twee tegen elkaar vastgedraaide moeren. Die kunnen eventueel ook los.
Voor de extra moer(en) zou je in het tegendeel een insparing kunnen maken, zodat de klem nog wel helemaal kan sluiten.
 
  • Geweldig
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Trigger, ik benijd je om de tijd en energie die je in deze bank stopt. En dat terwijl dit niet eens je eigen werkbank wordt.
In je posts gaat in een paar dagen enorm vooruit, en we weten denk ik allemaal hoeveel tijd dat dus in het echt kost. Chapeau.


Waarom de ringen vastlassen aan het draadeind (anders dan dat lassen gaaf is :cool:)? Ik zou wel voor een demontabele oplossing kiezen, zodat de bek van de klem nog te vervangen is.
Twee alternatieven: aan de ring een moer lassen en die bout met een flinke dot LocTite vast kunnen zetten. Mocht dat losraken over tijd, is het met LocTite weer vast te zetten. Of de ring op z'n plek zetten met twee tegen elkaar vastgedraaide moeren. Die kunnen eventueel ook los.
Voor de extra moer(en) zou je in het tegendeel een insparing kunnen maken, zodat de klem nog wel helemaal kan sluiten.
Ja, ik wil liever wel een demontabele oplossing idd. Waar ik denk vanavond mee te gaan werken:

Alléén de vleugelmoer aan het draadeind lassen, zodat ze één geheel worden.
Vervolgens maak ik aan weerszijden van 2 losse moeren, twee metalen hoekjes. Ik boor een verdieping aan de binnenzijde van het schort, daar kan de moer in 'vallen' terwijl de twee metalen hoekje dan tegen het hout liggen.

Op die manier heb je maximaal klembereik (ten opzichte van een moer die op het hout ligt) en de metalen hoekjes hebben zelf ook gaatjes waarmee het hoekje in het hout gezekerd word. Dan gebruik ik geen lijm en dus is het nog verwijderbaar.

Een ring midden in het draadeind met 2 moeren vastzetten is niet echt een optie, twee van deze moeren zijn net zo dik als het hout van het schort helaas (het zijn flinke jongens). Loctite is zeker creatief maar ook dan moet ik nog een verdieping gaan maken in ofwel het schort (kan niet, die heeft aan de binnenzijde dan al een verdieping) of in de klem (en dat kan dan weer frictie gaan geven bij het draaien).

De houten klem krijgt simpelweg twee gaten waar je de draadeindes doorheen steekt, en die draai je in de van een contramoer voorziene gaten van het schort. Helemaal verwijderbaar, met als enig nadeel dat je het houten klemblok zelf terug moet halen na het opendraaien. Kleine moeite, maar wel het meest elegant gezien de materialen en zo min mogelijk complexiteit.

En dank je voor de woorden :). Als het voor een ander is ben je toch kritischer op je werk.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Als je een conische compressieveer gebruikt, dan heb je maar een paar millimeter diepte nodig om 'm kwijt te kunnen als je de klem volledig sluit. Dat zou toch makkelijk moeten kunnen bij een dikte van 44 mm?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.