Project 'Red mijn Robuuste werkbank'

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je kunt ook een kleine lasermachine overwegen?
Dan heb je meer flexibiliteit, bv. als je je logo in verschillende groottes wil aanbrengen.
Dat is zeker creatief gedacht, maar ik ga geen IT introduceren in mijn werkplaats (daar heb ik al genoeg van in mijn werk). Ik wil gewoon lekker ouderwets zo'n gloeiijzer in het hout drukken. Dan krijg je namelijk ook reliëf, weet niet of een laser dat ook kan.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ja, een laser doet dat ook (het hout wordt echt weggebrand), maar ik snap je voorkeur voor een klassieke en manuele oplossing :)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heb ik over gedacht, maar dit is relatief kwartiers gezaagd, gestoomd beuken, dus ik lees op veel bronnen dat het dan weinig werkt. Mochten er wat kieren in komen zal dit de functie niet beinvloeden en kan het altijd achteraf nog gevuld worden, maar ik heb een truukje in gedachten om de boel goed vast te zetten.

Er zijn ook legio meubelen (waar beuken heel populair voor is) die met verstek ontworpen zijn. De uiteindelijk eigenaar moet er gewoon goed voor zorgen en hem niet buiten gebruiken :LOL:. Goed in de olie zetten schijnt ook heel veel te helpen.

De bouwmarkt bleek helaas gesloten, maar aangezien de dwarslatten van het blad naast geschroefd ook gelijmd zijn (met D4) leen ik daar nu wat schroeven van om de zijkanten op te hangen.

1690101598407.png

Nu ga ik de kopse kanten zagen en verzinnen hoe ik deze ga klemmen tijdens dat de lijm ervan droogt.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Het zal misschien weinig werken/vervormen, maar uitzetten en terug krimpen zal het hout toch altijd gaan doen in de respectievelijke seizoenen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
We gaan het meemaken. De kopse kanten heb ik uiteindelijk verzonken geschroefd (naast het lijmen overal) en daar komen houten pluggen in om het te verbergen. Ondanks dat mijn tafelzaag niet heel lenig is en het echt lastig was om hem strak op 45 graden te krijgen (intern mechanisme vond het niet zo leuk, straks even checken waarom) heb ik de hoeken redelijk strak gekregen. Hier en daar een miniscuul kiertje waar een beetje D3 + zaagstof dienst moet gaan doen. Zodra deze bende droog is ga ik de top afwerken, dus kantjes breken en de bovenzijde vlakken.

1690112663256.png

Alle mogelijk bezwaren meegenomen, ik vind zo'n verstekrand eromheen wel erg tof staan.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik stel voor dat je ons per seizoen op de hoogte houdt van de situatie van deze verstekken. Dat lijkt me
een leerzame activiteit!

groet van Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
We gaan het meemaken. De kopse kanten heb ik uiteindelijk verzonken geschroefd (naast het lijmen overal) en daar komen houten pluggen in om het te verbergen. Ondanks dat mijn tafelzaag niet heel lenig is en het echt lastig was om hem strak op 45 graden te krijgen (intern mechanisme vond het niet zo leuk, straks even checken waarom) heb ik de hoeken redelijk strak gekregen. Hier en daar een miniscuul kiertje waar een beetje D3 + zaagstof dienst moet gaan doen. Zodra deze bende droog is ga ik de top afwerken, dus kantjes breken en de bovenzijde vlakken.

Bekijk bijlage 133526

Alle mogelijk bezwaren meegenomen, ik vind zo'n verstekrand eromheen wel erg tof staan.
Die zijkant (dwarshout op langshout) gaat niet goed komen. Ik heb zonder nadenken iets gelijkaardig gedaan bij mijn werkbank (voor de bevestiging van de klem) en heb het geweten.Mijn werkbank staat bol. Als die zijkant niet toelaat dat het blad vrij kan werken, gebeurd het met geweld. Of je blad gaat krom, of er kraakt iets in de zijkant.
Die zijkant moet echt vrij kunnen bewegen. Ofwel met slobgaten, of met een schuifzwaluwstaart.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Charel09

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
ik ben het eens met @mathieu, ook al zet het blad maar 1mm uit, die moeten ergens naar toe. En in het 'beste geval' barst de kopse lat uiteen, maar worst case is dat je blad bol gaat staan en dan heb je er ook niks meer aan (of veel werk om het weer te vlakken).
Kijk anders ook naar "breadboards ends" (of anders een goed vlaams woord hiervoor ?).
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die zijkant (dwarshout op langshout) gaat niet goed komen. Ik heb zonder nadenken iets gelijkaardig gedaan bij mijn werkbank (voor de bevestiging van de klem) en heb het geweten.Mijn werkbank staat bol. Als die zijkant niet toelaat dat het blad vrij kan werken, gebeurd het met geweld. Of je blad gaat krom, of er kraakt iets in de zijkant.
Die zijkant moet echt vrij kunnen bewegen. Ofwel met slobgaten, of met een schuifzwaluwstaart.
Ik ga je niet tegenspreken - jouw werkbank zal ongetwijfeld bol staan en ik twijfel er ook niet aan dat de door jouw aangedragen reden hier debet aan is. Maar ik twijfel of dit in 100% van de gevallen gebeurt.

Ik heb een hele lange tijd terug een kopshouten plank gepoogd te maken en daarbij fouten gemaakt bij het klemmen van de verlijmde stukken, waardoor de spanningen in het hout het later alsnog van de lijm hebben gewonnen.

1690121078155.png

Ondanks de scheuren die het hout zichtbaar uit elkaar hebben geduwd:

1690121099064.png

Zijn de zijkanten, die ook met een verstek gezaagde rand zijn bekleed, nog recht:

1690121128183.png

1690121140179.png

Dus ik wil maar zeggen, het kan ook gewoon netjes blijven zitten. Deze plank ligt dus al anderhalf jaar in mijn werkplaats, in weer en wind, warm of koud, soms in de zon en soms begraven onder troep. Hij krijg dus echt wel werking te verduren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
ik ben het eens met @mathieu, ook al zet het blad maar 1mm uit, die moeten ergens naar toe. En in het 'beste geval' barst de kopse lat uiteen, maar worst case is dat je blad bol gaat staan en dan heb je er ook niks meer aan (of veel werk om het weer te vlakken).
Kijk anders ook naar "breadboards ends" (of anders een goed vlaams woord hiervoor ?).
Mocht dit zich hier voordoen is het mijn voorspelling inderdaad dat de kopste kant het begeeft (die heeft daar in deze constructie volgens mij de meeste 'ruimte' voor) maar mocht de bank opnieuw gevlakt moeten worden heb ik daar een frame voor liggen om dit met de bovenfrees te doen. Ik maak me niet al te druk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Mocht dit zich hier voordoen is het mijn voorspelling inderdaad dat de kopste kant het begeeft (die heeft daar in deze constructie volgens mij de meeste 'ruimte' voor) maar mocht de bank opnieuw gevlakt moeten worden heb ik daar een frame voor liggen om dit met de bovenfrees te doen. Ik maak me niet al te druk.
Ik zou er niet aan twijfelen, het gaat mislopen. Zulk een constructie kan enkel met plaatmateriaal dat niet werkt. Bij massief gaat het blad uitzetten of krimpen. Daar is geen ontkomen aan zoals je gemerkt hebt met je snijplank.
Opnieuw vlakken gaat geen zoden aan de dijk zetten. Als het hout terug trekt tijdens een droge periode heb je een hol werkblad.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ok, en stel dat ik een sleuf zou zagen/frezen in de lengte van het blad, waar je beitels in kwijt kunt? B.v. met een constructie eronder, waarmee je een 'bak' creëert in/onder het werkblad. Afgaande op mijn eigen werkbank en andere projecten, die allemaal ongeveer een millimeter 'beweging' hebben door de seizoenen heen, is er volgens mij weinig nodig om die beweging op te vangen.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
Je mag op de kopse kant nooit hout lijmen ivm werken van het hout.
Als je zorgt dat het hout kan werken zal er ook niks gebeuren.
Zoals hierboven al beschreven.De breadboard end manier.
Als je een soort van mes en groef had gemaakt op de kopse kant
en je bevestigd het met bv deuvels(deze lijm je niet vast)dan kan het hout werken.
Ik hoop dat het wat duidelijk is.
Ik zeg niet dat het fout gaat,maar het is niet zoals het hoort.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Een gleuf gaat niet helpen. De beide delen gaan dan afzonderlijk werken.
Hier vindt je een rekentool om de uitzetting te berekenen. Voor beuk is dat ongeveer 0,2% voor kwartiers en 0,4% voor dosse gezaag per % verandering relatieve vochtigheid van het hout. Voor een blad van een meter is dat dus 2 tot 4 mm per % vochtverandering.
De enige goede manier is de zijkant vrij laten bewegen.Al de andere oplossingen zijn behelpen en gaan problemen veroorzaken. Die lijmverbinding gaat waarschijnlijk wel het eerste slachtoffer zijn. Je hebt op kopshout gelijmd en dat is sowieso geen sterke verbinding.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Dus ik wil maar zeggen, het kan ook gewoon netjes blijven zitten. Deze plank ligt dus al anderhalf jaar in mijn werkplaats, in weer en wind, warm of koud, soms in de zon en soms begraven onder troep. Hij krijg dus echt wel werking te verduren.
De snijplank is net een bewijs van wat iedereen hier zegt. Daar lijm je langshout tegen een kopshouten snijplank, daar 'zondig' je dus zelfs in twee richtingen. Ik vermoed dat je die in de zomer hebt verlijmd, en dat de barsten in de winterperiode zijn ontstaan?

Qua koppigheid ga je het niet snel winnen van massief hout 😄 Felder heeft een leuke app waarmee je de uitzetting of het krimpen kan berekenen. Er zitten ook een paar andere handige calculators bij, zeker een must have op je slimme telefoon (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en mathieu

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.