Profielbeitel met wisselbare profielmessen pennenbank

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Topic is gestart met een uitvoerig beschreven vraag.
Het is direct duidelijk dat het hier om een ervaren houtbewerker gaat.
Het is ook duidelijk wat zijn probleem is. (althans voor mij, helaas kan ik niet helpen)
Een aantal mensen trekken zijn werkwijze herhaaldelijk in twijfel ondanks zijn herhaaldelijke uitleg.
Teruglezend kan ik niet anders dan concluderen dat deze mensen geen idee hebben waar het over gaat (sorry hoor, maar echt)
Herhaaldelijk wordt hij er tevens op gewezen dat hij mogelijkerwijs aspirant pennenbank gebruikers in gevaar brengt...
Topicstarter gaat zelfs zover dat hij een disclaimer plaatst, maar dat was kennelijk ook niet goed genoeg.

Tuurlijk voelt hij zich persoonlijk aangesproken! (en onbegrepen)

Zoals al aangegeven, er zijn regels die het werken niet per se veiliger maken en daarnaast zijn er werkwijzen en gereedschappen toegestaan die niet altijd veilig zijn om mee te werken.
Daar tussen zitten een hoop grijze gebieden die vaak door jaren ervaring te onderscheiden zijn.
Om iets gedaan te krijgen in de praktijk moet je de theorie wel eens geweld aan doen.
Dit kan ik geheel onderschrijven.

Het is natuurlijk mooi als je op de hoogte bent van de geldende regels, maar soms kun je ook gewoon als leek iets aannemen van een ervaren rot.

Mijn bedoeling is zeker niet om olie op het vuur te gooien, maar dit moest ik even kwijt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat als een interessant onderwerp begon is nu een beetje afgezakt tot het niveau 'gelijk willen hebben'.

Ik begrijp het gevoel van Kris75 dat hij zich elke keer moet 'bewijzen', maar vind ook dat wel het veilig werken moeten promoten.
Daarom sluit het verhaal van Petrolhead dat hij bij Tuoh een les freesbank uit de losse pols krijgt ook zo mooi hier bij aan.

Ik zou het toch wel op prijsstellen dat we voor iedereen een welkom forum zijn waar we elkaar helpen en kennis en mooie verhalen blijven delen.

jaap
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik kan het wel blijven herhalen, maar ik ken Kris75 verder niet, ik heb niets persoonlijks tegen hem, hij is geen concurrent van mij of zo. Blijkbaar voelt hij zelf een bepaalde druk op zijn werkwijze,

Dat ik geen ervaring met een specifieke machine betekent nog niet dat ik geen ervaring heb met veiligheid en specifiek machineveiligheid. Hij had rolandvs in twee regels gelijk kunnen geven: 1) ja, arbotechnisch is dit op het randje en mag ik mensen in loondienst hier niet mee laten werken 2) ik acht mij zelf ervaren genoeg om wel op deze manier te werken.

Wellicht is hij zonder mij op het zelfde idee gekomen, maar binnen dit topic ben ik degene die hem het idee van maatwerk heeft aangedragen.
Volgens mij komt dit al aardig in de buurt: RStools - HM wisselmes bossing freeskop Ø200mm. (recht profiel), MAN

Deze firma kan zelf alle mogelijke wisselmessen zelf maken. Al dit soort spul wordt tegenwoordig uit een stuk staal gefreesd met een CNC machine. Een stuk maatwerk moet dan ook wel mogelijk zijn.
Voor mij voelt het allemaal een beetje als stank voor dank. Hier wel komen voor een "advies op maat", maar niet willen deelnemen aan het gesprek en boos worden omdat ik hem enkel wijs op een stuk veiligheid.
 
  • Grrr
Waarderingen: Kris75

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik wens hem veel succes met zijn business en vooral heel veel veilig werken.
Zou je hier mee willen stoppen!! Dit vind ik ronduit niet kunnen. Heb gister nog contact gehad met Kris75 en hij is verdrietig over de gang van zaken. Hij heeft met goede bedoelingen een vraag gesteld en is geschrokken (en hij niet alleen!) van de reacties. Hij komt niet terug op het forum. Ik begrijp echt niet dat we hier zo'n stemming moeten creëren, dat het 'gelijk willen hebben' zo belangrijk is. Dat we een beroeps houtbewerker zo weinig ruimte laten voor een vraag en een mening.

Laat het onderwerp hier bij gesloten zijn. Dat was overigens ook de boodschap van Athanor.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.