Profielbeitel met wisselbare profielmessen pennenbank

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Kan je zo een freeskop niet laten maken bij een gereedschapsmaker? Op zich is het geen ingewikkeld ontwerp en de nodige maten zijn te reproduceren van een bestaande freeskop met wisselmessen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Uiteraard moet de as niet boven de frees uit steken. De moer moet in de frees vallen. Ik heb zulke freeskoppen voor mijn radiaalzaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een pennenbank is geen radiaalzaag.
Er wordt hier specifiek gezocht naar een frees met wisselmessen voor op de pennenbank, niet naar een manier om met beperkte middelen een deur te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kris75

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Een pennenbank is geen radiaalzaag.
Er wordt hier specifiek gezocht naar een frees met wisselmessen voor op de pennenbank, niet naar een manier om met beperkte middelen een deur te maken.
Klopt inderdaad mathieu, ik kan het zelf niet beter verwoorden.

Dus moest iemand een tip hebben , bv omdat je zelf zo'n frees hebt of je weet een collega of werkgever die iets heeft en je kan mij bv merk en type laten weten dan ben ik al geholpen in mijn zoektocht.
Zelf heb ik nog niets gevonden, maar heb ik vroeger wel zo'n frezen gezien (verschillende systemen van messen en opspanmethode)
Ik hoef ook niet absoluut nieuwe frees, dus een gebruikte is ook een mogelijkheid.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Een frees is een frees. Die weet niet op wat voor machine hij zit. Ik probeer mee te denken om een oplossing voor zijn probleem te vinden, die gewoon verkrijgbaar is. HSS blanks kan je gewoon bij rvs bestellen, dat is het probleem niet. De grootste flu messen kop die ik ken is 158mm voor een metabo zaagtafel. Die heeft alleen niet standaard een 30mm gat. Maar wel een verzonken moer. Zo'n freeskop met een naar 30mm uitgedraaid gat zou dus zijn probleem kunnen oplossen.
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
chevy66,
Ik heb een Vertongen P04 met een verticale as van 35 en 50mm

2fd0fd31-afea-4e88-9d87-d79c25464878.jpg


En die HSS blankets die standaard geleverd worden zijn van een heel andere kwaliteit dan die ik beschreven heb maar dat hoef je helemaal niet te geloven, gewone blankets zijn trouwens SP staal wat niet veel beter is dan ijzer...
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Geen idee of ze je kunnen helpen: eogs.bv

Als je een tekening van de gewenste profiel kunt aanleveren kan je misschien ook een matrijzenmaker proberen .
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik ben vreselijk onder de indruk. 35 mm en 50mm. Maar je hebt nog steeds niet duidelijk gemaakt wat voor wisselmessen je nu wil gebruiken. Blijkbaar geen flu messen, geen standaard profiel slisschijven, geen standaard deurenfrezen. Wat dan wel?
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Ik ben vreselijk onder de indruk. 35 mm en 50mm. Maar je hebt nog steeds niet duidelijk gemaakt wat voor wisselmessen je nu wil gebruiken. Blijkbaar geen flu messen, geen standaard profiel slisschijven, geen standaard deurenfrezen. Wat dan wel?
Ik weet niet hoe ik deze reactie moet opvatten :confused:

Misschien moet je mijn openingspost eens terug lezen...

Maar ok dan: het moet een messenblok of schijf zijn (hoe je het wil noemen) met wisselbare messen die op profiel geslepen worden (voor de duidelijkheid op mijn gewenst profiel) en deze schijf of blok moet een diameter van 250-300mm hebben.
FLU messen is een mogelijkheid maar een ander systeem (ouder) kan voor mij ook.

En nee geen standaard profiel en geen standaard deurenfrezen dat was toch al duidelijk in mijn openingspost?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ben vreselijk onder de indruk. 35 mm en 50mm. Maar je hebt nog steeds niet duidelijk gemaakt wat voor wisselmessen je nu wil gebruiken. Blijkbaar geen flu messen, geen standaard profiel slisschijven, geen standaard deurenfrezen. Wat dan wel?
Chevy, ik vraag me af of je ooit zo een Vertongen pennenbank gezien hebt en er mee hebt gewerkt. Dat is echt geen speelgoed of hobby machine. Daar leg je ook geen gewone freeskop voor wisselmessen op. Even een kamertje draaien om de moer te verzinken werkt niet op zulk een machine. Dan vliegen de stukken je om de oren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik ben geen timmerman. Ik repareer dingen. Het is gewoon een frame met een set elektromotortjes, Je moet niet doen alsof het iets heel bijzonders is. Het is gewoon een motor met een lange as. Als je hem ver genoeg naar beneden kan draaien, kan je er gewoon een freeskop met een verzonken moer op leggen. Net zo als bij elke spilfrees. Er vliegen geen stukken om je oren, dat is gewoon onzin. En hij hoeft er alleen maar een paar randjes mee weg te frezen. Ik weet prima hoe zo'n machine werkt en in elkaar zit. Maar het helpt gewoon niet als er allerlei dingen geroepen worden die niet tot een oplossing bij dragen. Sp messen zijn echt wel beter dan gewoon ijzer. Probeer maar eens de messen en spaanbegrenzers om te draaien. Het zijn messen bedoeld voor kleine projecten. Niet voor productiewerk. Er zijn verschillende kwaliteiten HSS . Maar als je ze niet meer kan verkrijgen, dan heb je daar geen ruk aan. Ik krijg gewoon niet goed hoogte van wat kris nu eigenlijk wil. Hoe veel deuren gaat hij maken? Traditioneel vindt hij te lang duren. Industrieel wil hij ook niet. Ik ken geen slis freesblokken met de mogelijkheden van een flury kop wat profielen betreft.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik heb zo'n grote kop voor op de pennenbank ook wel eens gezien; maar kan het niet terugvinden.
Flu messen met aangepaste profielen laat ik maken bij Peele Profiel; ik stuur een schets of stukje bestaand geprofileerd hout op en dan worden de messen geslepen en verstuurd.
Als je mij een PM stuurt geef ik contactgegevens waar ik (gebruikte) freeskoppen koop, wellicht kan hij je verder helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kris75

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Ik ben geen timmerman. Ik repareer dingen. Het is gewoon een frame met een set elektromotortjes, Je moet niet doen alsof het iets heel bijzonders is. Het is gewoon een motor met een lange as. Als je hem ver genoeg naar beneden kan draaien, kan je er gewoon een freeskop met een verzonken moer op leggen. Net zo als bij elke spilfrees. Er vliegen geen stukken om je oren, dat is gewoon onzin. En hij hoeft er alleen maar een paar randjes mee weg te frezen. Ik weet prima hoe zo'n machine werkt en in elkaar zit. Maar het helpt gewoon niet als er allerlei dingen geroepen worden die niet tot een oplossing bij dragen. Sp messen zijn echt wel beter dan gewoon ijzer. Probeer maar eens de messen en spaanbegrenzers om te draaien. Het zijn messen bedoeld voor kleine projecten. Niet voor productiewerk. Er zijn verschillende kwaliteiten HSS . Maar als je ze niet meer kan verkrijgen, dan heb je daar geen ruk aan. Ik krijg gewoon niet goed hoogte van wat kris nu eigenlijk wil. Hoe veel deuren gaat hij maken? Traditioneel vindt hij te lang duren. Industrieel wil hij ook niet. Ik ken geen slis freesblokken met de mogelijkheden van een flury kop wat profielen betreft.
Je eerste zin van bovenstaande reactie verklaard waarom je steeds opnieuw blijft vragen wat ik wil. Lees mijn openingspost en mijn reactie's duidelijker kan ik het niet maken.
Als mijn eigen slijpdienst zegt dat de standaard blankets in SP staal niet veel beter zijn dan ijzer en mijn ervaring ook zo is, wat is het dan?
Ik ben mij heel goed bewust dat het systeem van de FLU messen voor kleine projecten is bedoeld, maar het werkt met messen in de goede kwaliteit even goed als met het systeem van rug vertande messen.Met het voordeel dat de FLU messen sneller te wisselen zijn in standaardprofielen verkrijgbaar zijn (als dat moest nodig zijn) en vooral prijs gunstiger zijn als je ze laat maken.
En dat deze niet meer leverbaar zijn in de HHS kwaliteit zoals ik die van Gobbers had , ligt gewoon aan het feit dat er bij mijn weten geen slijpdienst de moeite wil doen (of de mogelijkheid heeft) om rug vertande messen aan te passen naar het systeem van FLU messen, als het vandaag dat dag niet standaard kan ,dan kan het niet.

Profielen op maat,schoudering, tegenprofieleren of conteren en pen en gat verbinding met aan gefreesde pen dat zijn hier de hoofdbegrippen en is hoe ik werk en wil werken en dat probeer duidelijk te maken vanaf mijn eerste post.
Dat jij geen freesblokken kent met het systeem dat ik hier keer op keer heb proberen duidelijk te maken dat kan goed zijn, maar wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Op mijn pennenbank kan ik helemaal geen messenblok monteren boven op de as zodat de moer verzonken zou zijn.
Om dat te doen moet de as uit de machine en moet deze worden aangepast, ik heb dit al langer geleden bekeken en vastgesteld dat dit niet is wat ik wil omdat er dan te weinig materiaal overblijft zowel aan de bovenkant van de as als in het messenblok.
Als dat wel een mogelijkheid was dan zou dit al gebeurd zijn, maar ik ga mijn machine niet aanpassen voor dit om dan later problemen te hebben met het opspannen van mijn ander snijgereedschap.
Een pennenbank zoals de mijne is echt wel meer dan een frame met wat electromotortjes, iets of wat pennenbank is dat altijd trouwens.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik ben geen timmerman. Ik repareer dingen. Het is gewoon een frame met een set elektromotortjes, Je moet niet doen alsof het iets heel bijzonders is. Het is gewoon een motor met een lange as. Als je hem ver genoeg naar beneden kan draaien, kan je er gewoon een freeskop met een verzonken moer op leggen. Net zo als bij elke spilfrees. Er vliegen geen stukken om je oren, dat is gewoon onzin. En hij hoeft er alleen maar een paar randjes mee weg te frezen. Ik weet prima hoe zo'n machine werkt en in elkaar zit. Maar het helpt gewoon niet als er allerlei dingen geroepen worden die niet tot een oplossing bij dragen. Sp messen zijn echt wel beter dan gewoon ijzer. Probeer maar eens de messen en spaanbegrenzers om te draaien. Het zijn messen bedoeld voor kleine projecten. Niet voor productiewerk. Er zijn verschillende kwaliteiten HSS . Maar als je ze niet meer kan verkrijgen, dan heb je daar geen ruk aan. Ik krijg gewoon niet goed hoogte van wat kris nu eigenlijk wil. Hoe veel deuren gaat hij maken? Traditioneel vindt hij te lang duren. Industrieel wil hij ook niet. Ik ken geen slis freesblokken met de mogelijkheden van een flury kop wat profielen betreft.
Eerlijk gezegd vind ik dit een reactie die zeer kort door de bocht gaat.
De werkelijkheid is toch iets ingewikkelder (of dat is toevallig altijd bij mij zo).
Een aanpassing heeft altijd onvoorziene gevolgen. Zomaar een beetje morrelen aan een machine als een pennenbank doe je niet. Daarvoor is die machine veel te gevaarlijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik geloof niet dat deze discussie tot nieuwe inzichten gaat leiden, dus ik zal me van verder commentaar onthouden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Even het topic terug gelezen, maar het is de topicstarter die zelf het idee van een topie freeskop aandraagt (soort van). Dat Chevy66 daar dan op inhaakt, vind ik niet gek.

Maar on-topic. Wat ik niet snap is dat er twee zaken worden gezocht. Niet alleen een nieuwe slijpdienst, maar ook een nieuw messenblok? Als beiden een spelt in een hooiberg zijn, dan is het wellicht logischer om toch een andere werkwijze te kiezen? En waarom niet de oude partij benaderen om het slijpen deel zelf te leren?

Sowieso heb ik als leek het idee dat de pennenbank een andere dan oorspronkelijke toepassing heeft gekregen. Waarom niet gewoon een freesbank gebruiken voor het zelfde resultaat?
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Superkees,

Als je mijn berichten leest en begrijpt dan zou je deze reactie niet neerschrijven.
Ik probeer voor de laatste maal nogmaals verduidelijking te brengen:

Dus 2 zaken die ik zoek.

1/ een messenblok voor op de pennenbank waar ik messen kan inspannen die ik in het gewenste profiel laat slijpen bij een slijpdienst.
En ter verduidelijking ik doe geen andere bewerkingen met de pennenbank dan die origineel bedoeld zijn voor deze machine. Uit uw opmerking word het duidelijk dat je ofwel niet weet welke bewerkingen zo'n machine doet of kan doen of dat je niet begrijpt wat de termen "Profielen op maat,schoudering, tegenprofieleren of conteren en pen en gat verbinding" willen zeggen.


2/ omdat de huidige slijpdiensten die nu langskomen niet de diensten kunnen aanbieden die onze vorige snijgereedschapleverancier voor ons verzorgde zoek ik een persoon of firma die dat wel kan.
Dit is een probleem dat zich al stelt vanaf het moment dat de firma Gobbers zijn zaak heeft gesloten. Vanaf dat je iets buiten de standaard van vandaag de dag wil loop je vast , en dat zijn dan zaken die vroeger gewoon wel mogelijk waren of zelfs vanzelfsprekend waren.

Waarom wil ik een messenblok met wisselbare profiel messen?
Punt 1 en 2 hebben rechtstreeks met elkaar te maken, ik doe een poging om dit uit te leggen:
Vrijwel elke slijpdienst kan FLU messen en/of rug vertande messen op uw aangeleverd profiel slijpen.
Wat ze niet kunnen is bestukte frezen maken.
Info voor de leek: dit zijn profielfrezen gemaakt volgens jou aangeleverd profiel met gesoldeerde plakketten op de frees, die kunnen ze maken zowel voor op de freesmachine (topie) wat dan een diameter van 100-160mm is en voor op de pennenbank wat dan een diameter is van 200-300mm.
Nadeel van dit systeem is dat elke frees zijn eigen profiel heeft, dus 1 profiel per frees.

Als ik nu voor op de pennenbank een messenblok heb met de toereikende diameter zodat ik de schouderingen van de aangefreesde pennen kan tegenprofileren met de in deze messenblok opgespannen profielmessen die ik laat op profiel slijpen bij mijn huidige slijpdienst (wat dus elke deftige slijpdienst kan) dan hoef ik dus geen bestukte frezen meer.
Maarals ik terug een firma vind die wel bestukte frezen kan maken en dit op een vrij korte termijn dan hoef ik niet noodzakelijk een messenblok te hebben.

En nu geef ik het op met te verduidelijken wat ik zoek/wil/vraag.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en mathieu

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
@Kris75, bedankt voor je uitleg. Je zoekt dus of de ene, of de andere en beiden zou nog beter zijn. En verder begrijp ik dat je na 30 jaar op een bepaalde manier gewerkt te hebben, niet van plan bent anders te gaan werken.

Ik ben slim genoeg om een filmpje op te zoeken hoe een pennenbank werkt, en ik ben ook slim genoeg om te weten hoe een deur in elkaar steekt, en hoe dat werkt met met profielen en contra profielen.

Maar ik ben ook slim genoeg om te constateren dat je vast wilt houden aan een oude techniek. Ondertussen red je je al weer een aantal jaar er mee, nadat je vorige slijper er mee is gestopt. Maar ik vind het een beetje vervelend hoe je reageert op wedervragen die niet het antwoord op jouw vraag zijn. Het is hier nog steeds een club van hobbyisten die wat willen leren of wat willen bijdragen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.