Profielbeitel met wisselbare profielmessen pennenbank

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Hallo,

Ik ben zelfstandig schrijnwerker/meubelmaker en ben al meer dan 30 jaar actief in het ambachtelijk werk.
Dit houd dan hoofdzakelijk in dat wij volledig nieuwe deuren/ramen/kasten maken naar een origineel ontwerp of gewoon copie werk van oa voordeuren van pakweg 100 jaar terug.
Deze deuren of ramen hebben dan ook authentieke profielen/moluren die wij 1op1 namaken, en nu komt het: hier moeten wij uiteraard snijgereedschap voor hebben.
Een veel gebruikte methode is bij ons de aloude methode van "topie staal" dat in het gewenst profiel word geslepen en gevijld en dan word opgespannen in de gleuf van de topie (freesmachine).
Als er echt meters moeten gefreesd worden dan laten wij profielmessen slijpen die worden opgespannen in een messenblok, hier hebben wij 2 systemen de messen van 40x4mm met de gaatjes en de rugvertandemessen.
Tot enkele jaren terug hadden wij een snijgereedschappenleverancier uit Mechelen die zelf bestukte frezen en profielmessen maakte en een enorme ervaring had (vanuit de jaren '60) helaas is dit bedrijf gestopt wegens de pensioenleeftijd van de zaakvoerders en geen opvolger te vinden.
De slijpdienst die een deel van hun activiteiten heeft overgenomen kunnen geen frezen maken en slechts in beperkte mate profielmessen slijpen die wij nodig hebben.

Nu zoeken we al een tijd een oplossing voor de bewerkingen op de pennenbank, we hebben een een messenblok of schijf nodig waar we profielmessen kunnen in opspannen die door de slijpdienst op het door ons gewenst profiel zijn geslepen.
Iets naar het systeem van de messenblokken op de topie/freesmachine maar dat met een diameter van +/-250mm.
Onze slijpdienst verteld mij dat dit niet bestaat en toch heb ik dit vele jaren terug meermaals gezien dat dit bestond, mij vader die begonnen is met de zaak in 1956 vertelde mij dat hij zo'n messenblok heeft gehad in de jaren 60-70 maar verkocht heeft toen hij een nieuwe pennenbank kocht.
Ik zoek nu dus zo'n "systeem frees" en ook zoek ik nog een bekwame slijpdienst die zelf nog frezen en profielmessen maakt en waar je als klant nog gehoord en geholpen word.

Ik weet dat het een naald in een hooi berg is maar misschien dat er hier iemand mijn verhaal leest en een tip heeft waar ik iets mee kan.
Mijn dank is groot!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je een freesmachine{ topie} hebt, waarom zou je dan op een pennenbank willen frezen? Je wil dan een freesblok in de spantang opspannen?
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
chevy66.
Ik heb dit nodig om de schoudering van de door de schilkoppen aangefreesde pennen te voorzien van een tegen profiel.
De gewone messenblokken van 125mm gebruiken wij hier al jaren voor op de pennenbank als het gaat om meubelwerk waar de penlengte beperkt is. Maar voor deuren heb je al gauw een pen lengte van 80mm en dan ben je met een messenblok van 125mm dus niets.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik zou zeggen. Probeer eens contact op te nemen met Tuoh. Hij is niet meer actief op het forum (hij heeft een ernstige beperking van het zicht), maar mogelijk wil en kan hij je wel verder helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als ik traditionele deuren maak, dan zit er waar de pen zit, geen profiel. Dus dan heb je dat probleem niet. Kan je niet gewoon deuvelen? Net zo als bij fabrieksdeuren. Anders heb je Slis profielfrezen van 250mm nodig.
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Deuvelen, dat is als vloeken in de kerk :oops: Nee dat kan ik echt niet ,dat gaat in tegen de regels van de constructieleer die ik nog steeds volg en waar mijn klanten uitdrukkelijk voor komen naar mij. En ja ik heb dan inderdaad frezen nodig van +/-250mm diameter (slippenslagers en conterprofielen zoals wij die hier noemen)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Maar waarom maak je de deuren dan niet op de ouderwetse manier? Dan heb je dat probleem toch niet?
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
De profielen op verstek inpassen doen wij regelmatig maar dat is erg tijd rovend en die tijd kun je niet altijd doorrekenen.Aan het einde van de rit moet het voor de klant betaalbaar zijn en voor ons rendabel. Dat is de reden waarom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Daarom gebruik je dan deuvels. Daar is niets mis mee, wat sterkte betreft. Je kan ook een grote losse pen infrezen. Als je steeds wisselende profileringen hebt, loop je leeg op steeds een frees en een contra frees te moeten maken. Dat werkt alleen leuk als je series moet maken.
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Dat is dan ook de reden dat ik een grote frees wil met wisselbare messen, die messen laat ik dan in profiel slijpen en dat is niet zo duur. Zo'n "messen frezen" hebben bestaan en dus moet ik er zo 1 zien te vinden. Deuvels is geen optie in dit geval, het is zowel voor mij zelf als voor mijn klant niet bespreekbaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Wat voor messen zaten er dan op die frezen? Meestal hebben slisfrezen gewone standaart mesjes, of ze zijn opgesoldeerd.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
564
ik heb een freesblok liggen van 250 mm doorsnee, 24 hoog, asgat 80 maar geen idee of dit een antwoord zou kunnen zijn op jouw vraag. Er zit een 60-tands zaagblad tegen geschroefd.

Zaagblad WMW 250x80 Z=60 HG20S 2.JPGZaagblad WMW 250x80 Z=60 HG20S 4.JPG
Zaagblad WMW 250x80 Z=60 HG20S 1.JPGZaagblad WMW 250x80 Z=60 HG20S 3.JPG
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Kris 75,

kun je ons vertellen wie je slijper is?

In je buurt zit " De Arend" slijpdienst.
Berkenhoekstraat 14, 2861 Sint-Katelijne-Waver, België

En in Grimbergen heb je Leitz..
Industrieweg 15
1850 Grimbergen
België

Die kun je eens contacteren. Ik denk dat beide ook veel soorten frezen en koppen verkopen.

groeten
Ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Wij bestelden vroeger voor klanten profielmessen bij RvS argenturen. Ze maakten profiel messen in elke gewenste vorm. Wij hadden 100 verschilldende flu messen op voorraad voor 40mm blokken maar andere maten kwamen wel eens voor. Volgens mij leveren ze alleen via dealers maar die zijn er best wel veel.
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Wat voor messen zaten er dan op die frezen? Meestal hebben slisfrezen gewone standaart mesjes, of ze zijn opgesoldeerd.
De frees die ik zoek had opgeschroefde of gespannen mesjes die door de slijpdienst gemaakt werden.Geen wegwerp en niet op gesoldeerd. Er zou ook een frees bestaan hebben met FLU mesjes en diameter 250-300mm. Dat is dus eigenlijk wat ik nodig heb.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Maar daar moet je er dan 2 van hebben. Is het dan niet makkelijker om eerst de pen te slaan en dan met een standaard blok met verzonken moer, de contraprofielen te frezen? Dan heb je ook maar een set messen nodig.
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Kris 75,

kun je ons vertellen wie je slijper is?

In je buurt zit " De Arend" slijpdienst.
Berkenhoekstraat 14, 2861 Sint-Katelijne-Waver, België

En in Grimbergen heb je Leitz..
Industrieweg 15
1850 Grimbergen
België

Die kun je eens contacteren. Ik denk dat beide ook veel soorten frezen en koppen verkopen.

groeten
Ornament
Ja ik wil zeker vertellen wij mijn slijper is, maar je hebt ze beiden hierboven al vermeld.
Ook Woodyou heeft bij ons een tijd langs geweest nu nog enkel De Arend in de hoofdzaak voor slijpen van frezen en maken van messen en Leitz voor de cirkel- en lintzagen.

Maar voordien was dit Gobbers & Zonen uit Mechelen, Luc en Marc dat waren stielmannen van de aller bovenste plank en altijd bereid om een oplossing te zoeken of iets te proberen wat ik voorstelde.Een nieuwe conter frees kon soms zelf in dezelfde week gemaakt worden of even op en neer naar Mechelen rijden voor iets dringends allemaal geen probleem.
Zij maakte voor ons ook profielmessen de zogezegde FLU messen maar dan uit hun eigen HSS staal die waren 50x5.5mm op de lengte dat nodig was, dit was uiteraard duurder dan de standaard blankets maar had een standtijd zoals een HSS frees.
Van zo'n service en vakmanschap kan je vandaag de dag nog enkel dromen.

Wisselmessen en Tersa messen koop ik in Duitsland en de Bulldozermessen in NL en niet bij De Arend of Leitz.
Maar zoals ik al schreef kunnen die dingen niet bij de andere slijpdiensten, standaard frezen met wisselmessen al wat je wil maar eigen productie niets buiten het slijpen op profiel van de standaard blankets.
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Maar daar moet je er dan 2 van hebben. Is het dan niet makkelijker om eerst de pen te slaan en dan met een standaard blok met verzonken moer, de contraprofielen te frezen? Dan heb je ook maar een set messen nodig.
Nee hoor ik moet maar 1 frees hebben waar ik de profielmessen kan op zetten.
De pen word gefreesd door de schilkoppen en dan volgt de frees, vervolgens word het werkstuk omgedraaid om de ander schoudering te tegenprofileren.
2 frezen zou inpricipe kunnen want ik heb een 5 asser met dus 2 verticale assen , op de achterste verticale as daar staat een ramenset op die er haast nooit af word gehaald.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Maar dan hoeft je frees toch niet zo groot te zijn. Je kan hem dan in de tafel draaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.