Profielbeitel met wisselbare profielmessen pennenbank

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Hallo,

Ik ben zelfstandig schrijnwerker/meubelmaker en ben al meer dan 30 jaar actief in het ambachtelijk werk.
Dit houd dan hoofdzakelijk in dat wij volledig nieuwe deuren/ramen/kasten maken naar een origineel ontwerp of gewoon copie werk van oa voordeuren van pakweg 100 jaar terug.
Deze deuren of ramen hebben dan ook authentieke profielen/moluren die wij 1op1 namaken, en nu komt het: hier moeten wij uiteraard snijgereedschap voor hebben.
Een veel gebruikte methode is bij ons de aloude methode van "topie staal" dat in het gewenst profiel word geslepen en gevijld en dan word opgespannen in de gleuf van de topie (freesmachine).
Als er echt meters moeten gefreesd worden dan laten wij profielmessen slijpen die worden opgespannen in een messenblok, hier hebben wij 2 systemen de messen van 40x4mm met de gaatjes en de rugvertandemessen.
Tot enkele jaren terug hadden wij een snijgereedschappenleverancier uit Mechelen die zelf bestukte frezen en profielmessen maakte en een enorme ervaring had (vanuit de jaren '60) helaas is dit bedrijf gestopt wegens de pensioenleeftijd van de zaakvoerders en geen opvolger te vinden.
De slijpdienst die een deel van hun activiteiten heeft overgenomen kunnen geen frezen maken en slechts in beperkte mate profielmessen slijpen die wij nodig hebben.

Nu zoeken we al een tijd een oplossing voor de bewerkingen op de pennenbank, we hebben een een messenblok of schijf nodig waar we profielmessen kunnen in opspannen die door de slijpdienst op het door ons gewenst profiel zijn geslepen.
Iets naar het systeem van de messenblokken op de topie/freesmachine maar dat met een diameter van +/-250mm.