Peer (?) tafel 1 : Salontafel met epoxy

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Nog een vraagje over het schuren en polijsten:
Je hebt het over sponzen met een fijne korrel. Waar koop je deze?
Bij baptist verkopen ze schuurpapier tot korrel 5000. Zou dat ook werken?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ik zou ook eens de vloeibare schuurmiddelen van festool proberen. Voor mijn pennen van polyester en acryl werkt het perfect. Ook middelen als commandeur werken.
Als je de tafel inzend voor een show zou ik hem mat maken. Dan zie de foutjes niet.
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Bij mijn allereerste poging was het een beetje roeien met de riemen die ik had. Gewoon schuurpapier uit brico/gamma, en voor de fijnere korrels gebruikte ik de pads die ik bij houtdraaien gebruik, Super Pad heten die denk ik.
Die waren wel wat kleiner als mijn vlakschuurder, maar nat ging dat toch redelijk goed. Gewoon ervoor zorgen dat de vlakschuurder niet 'kantelde' en met een hoek over het werkstuk sleepte.

Nu heb ik het inderdaad met mijn rotex van festool gedaan, alles met Granat papier tot korrel 1500.

Daarna beginnen polijsten vanaf korrel 5000. Zoals reeds eerder gezegd zou ik nog moeten schuren ertussen voor een beter resultaat, misschien met die fleece van festool ? Kwestie van het gat tussen 1500 en 5000 te dichten.

(Men heeft mij ooit geleerd om de volgende stap te berekenen bij schuren : korrel + 1/2 korrel = volgende korrel (indien die niet bestaat, neem de eerste kleinere.
Dus 40/60/80/120/180/240/320/400/600/800/1200/1500/2000/3000/4000/5000 bijvoorbeeld)

Epoxystof is wel extreeeeeeeem fijn (stofmasker !!), en slibt het papier vrij snel dicht, zelfs met festool stofafzuiging. bij nat schuren is dat minder een probleem natuurlijk. Maar voor degene die het hebben is excentrisch schuren met abranet misschien een betere optie.

Om dus op je vraag te antwoorden : als je schuurpapier vindt tot 5000...go ahead...zou moeten werken. Wel nog polijsten erna, het is dan pas dat het doorschijnender wordt.

Succes ! en als er nog iets is, vraag gerust.
 

epoxy

Nieuw lid
21 mei 2016
1
0
Hoi Meubelle,

Nieuw hier op het forum. Ik ben met een soortgelijk project bezig; boomstamtafel in epoxy. Jouw tafel ziet er schitterend uit.
Ik heb inmiddels de epoxy besteld, maar vroeg mij af of je het hebt gehaald met de 15kg of moest je nog bij bestellen? Het is immers een behoorlijk dik stuk wat je hebt moeten vullen. Hoeveel mm heb je op en onder de tafel zelf gegoten?

grt
Arjan
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Ik ben toegekomen met 7,5kg.

Onder en bovenaan : onderaan 1 dunne laag (2mm), bovenaan 2 lagen (4mm), ik rekende wel de hoeveelheid voor 3mm. Een deel loopt er namelijk toch af.
De exacte hoeveelheid is vrij makkelijk te berekenen eigenlijk. Epoxy heeft een soortelijk gewicht van om en bij de 0.92, dus met 1 rekenen.
1 dm³ = 1 kilo. telkens je te gieten oppervlakte berekenen * gewenste hoogte en omzetten naar dm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.