Peer (?) tafel 1 : Salontafel met epoxy

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Het merk is "Meguiars"

Eerste test is al bij al goed verlopen, ook al moet ik het opnieuw doen.
Ik heb geschuurd :
Droog 80/120/180/240 (excentr)
Nat 180/280/400/600 (nat schuurpapier onder vlakschuurder)
Nat 1200/1800/2500/3000 (natte schuursponsjes onder vlakschuurder)
En dan gepolijst met de 2 cremes

Het probleem ligt hem in het nat schuren met de vlakschuurder, die heeft overal lusjes getrokken in de epoxy. Verder kreeg ik hem weer redelijk glanzend.
Na het verlof even bekijken hoe ik het oplos...nat schuren met de hand lijkt een optie, of even investeren in een goedkope nat schuur/polijster.

Bij deze een Gelukkig Nieuwjaar iedereen, ik ga er een weekje tussenuit naar de Alpen. De boog kan niet altijd gespannen staan ;)

Tot binnenkort
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Volgens mij is die stelling niet juist. Ik gebruik epoxy (systeem West) voor bootreparatie. Het teveel aangemaakte giet ik dan meestal in een dop van een spuitbus. Na uitharding gooi ik het weg, maar ik zie altijd wel iets van luchtbelletjes zitten.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik hoop wel dat de hechting van je epoxy aan je hout afdoende is - persoonlijk had ik denk ik ankers in de epoxy gelegd of gaten in de 'kopse' kant van het hout geboord... Je hebt nu een hele plank hars aan een relatief klein oppervlak hangen, onder niets meer dan shear force...

Lijkt me geen probleem als je dit zo ziet.

Groet,
Jan
 

Bernard38

Nieuw lid
Heel mooi gedaan. Epoxy hecht heel goed aan hout (beter dan bv polyester). Ik heb het ook toegepast bij het bouwen van mijn boot, en na vermengen met houtschuursel ook veel gebruikt als lijm: dit geeft echt supersterke verbindingen.
Mogelijk probleem is misschien wel dat epoxy weinig UV bestendig is en snel vergeelt. Meeste wordt aangeraden enkele lagen UV-bestendige lak (bv polyurethaan) aan te brengen om de epoxy te beschermen tegen UV. Zou ik zeker overwegen als de tafel aan daglicht blootgesteld wordt.
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Sorry, even geleden. dus tijd voor een laatste update.

Na het vorige schuurwerk ben ik er dus volledig aan herbegonnen. met de hand schuren bleek niet echt een optie. Die krassen kreeg ik er echt niet goed uit.

Dus toch maar weer met excenter gewerkt. Deze keer langs boven en onderkant wel.
droog korrels 40/60/80/120/180/240

Nieuw nat schuurpapier gaan halen voor excenter (bij autohandelaar...) wel 150mm die ik o mijn 125mm moest zetten, maar dat gaf geen probleem
dus nat
180/240/400/600/800/1200

en dan gepolijst. Dit gaf niet slecht, maar wel minder glanzend als hetgeen ik ervoor had
Toen had ik namelijk wel geschuurd tot 3000 voor het polijsten.
Als je het echt glashelder wilt moet je volgens mij dus wel tot 5000 gaan.

Het polijsten gebeurde noodgedwongen met een boormachine...autopolijster bleek te zwak. het polijstwerk kan dus wel beter met een haakse polijster volgens mij.

Uiteindelijk heb ik het zo gelaten. Iets matter voor de bovenkant bleek mooier dan te glanzend. (vooral met bepaalde lichtinval)
De onderzijde heb ik uiteindelijk weer mat gemaakt (korrel 600 of 800 dacht ik)

Dit geeft mijns insziens helemaal niet slecht, en zo zijn de kleine gietfouten in de epoxy niet zichtbaar.

En dan nu de foto's ;)

Voor een allereerste epoxyproject ben ik best wel trots op het resultaat.
12615311_884584701659363_5217929572166915936_o.jpg
12492012_884585284992638_7477222561923786159_o.jpg
12548979_884584994992667_311346098902986867_n.jpg
12604669_884584501659383_3770461910896294439_o (1).jpg
12615311_884584701659363_5217929572166915936_o.jpg
 
P

Pel

Guest
Je heb nu een blauwe schijn erop (lijkt op water) echter dat is zeker niet storend, ik vond het van begin af aan gewaagd, ik dacht als dat maar goed gaat, het is boven verwachting mooi geworden. Beetje jammer dat door het vele schuren (uitproberen) de randen niet zo strak meer zijn. Maar goed dat is het leerproces, ik vind het een bijzonder geslaagd experiment met een heel mooi resultaat, waar je best wel trots op mag zijn.

Groet Pel.
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
@Pel :

De blauwe schijn zit in de epoxy. Product 1 is wat paarsachtig, die zogezegd verwijnt bij het mengen. Dit is echter niet 100% zo. bij glansgieten is dit geen probleem, maar bij volumegieten zie je de kleur terug te voorschijn komen. (vooral als je langs de zijkant kijkt.
Misschien best om te onthouden als er iemand dezelfde epoxy wilt bestellen.

De randen had ik echter wel zo afgerond op voorhand (langs de bovenzijde) om het overlopen van de epoxy te vergemakkelijken, dit ligt niet aan het schuren. Gezien de hardheid van de epoxy ben ik daar best wel tevreden over. Zo'n 90° hoek zou echt vlijmscherp zijn.
Volgende keer doe ik dit echter wel met een 45° freesje, ipv met de hand te schuren. door het verschil in hardheid tussen hout en epoxy is de hoek namelijk niet overal gelijk nu.

Maar zoals je zegt, het is inderdaad een leerproces...in deze tafel heb ik wel wat nieuwe technieken uitgeprobeerd die ik voordien nooit had gedaan...epoxy, nat schuren, polijsten, etc. Dat is allemaal mooi meegenomen voor het volgende project ;)

Enige nadeel : mijn vrouw wil niet alleen de tafel niet verkopen, ze wil ook nieuwe zetels nu...want de oude (versleten) zetels passen niet bij de tafel ;)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Misschien vind ik dat matte wel mooier dan glanzend en doorzichtig. Stel je eens voor als je een paar led lampjes mee kan gieten...
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Bedankt voor de reacties alvast ;)

ik vond ook dat het de tafel een 'rustiger' uiterlijk gaf. Het superglanzende was nogal schreeuwerig. In het atelier was dit vrij duidelijk omdat er enkele spots op gericht stonden...Onder sommige hoeken kon je het hout zelfs niet meer zien, en dat was nu ook niet de bedoeling...

Ik heb eraan gedacht voor de ledlampjes, voor een ander project dan toch. Maar ik stel me de vraag bij 2 problemen :
wat als de led-lampjes stuk gaan (tijdens het gieten door de warmte van de reactie bijv. of pakweg na 1 jaar)
waar blijf je met de kabel ? voor een tafel lijkt mij dit eigenlijk altijd een probleem, want die staat per definitie in het midden van een ruimte.

Voor een bureaublad is het eventueel wel te overwegen. Maar ik denk dat ik dan onderin een sleuf zou uitfrezen, en daar de leds in bevestigen. Dan zitten ze niet vastgegoten.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Is heel mooi zo.
Vwb de led lampjes erin, die zou je in het hout naar de epoxy toe schuin naar boven kunnen boren, je kan gewoon onder de tafel een batterijbakje met schakelaartje monteren, zoals je nu bij veel van die kerstversiereingen ziet, voor nog geen 10 euro heb je dan lampjes en batterijhouder met schakelaar. je moet wel oppassen ze niet teveel naar boven te richten omdat je er dan inkijkt.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Erg gave tafel geworden.
euk om dit draadje te volgen en gefeliciteerd met het redultaat. Ben benieuwd naar het epoxy, wanneer de tafel een paar jaar in gebruik is geweest.
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Ik eerlijk gezegd ook...nog een reden om ze hier te houden...
Voor krassen heb ik niet veel schrik. Ten eerste is de epoxy heel hard. En ten tweede is dit op te lossen met wat schuur en polijstwerk...in het slechtste geval met een dunne laag epoxy.

Voor de verkleuring daarentegen...groot raadsel. De epoxy is wel.uv gestabiliseerd, maar toch...anderzijds past een lichte vergeling wel bij het hout.(en die vergeling valt al bij al goed mee. Als ik zo eens rondkijk op het kerkhof zie je dikwijls gedenkplaatjes in epoxy die vergeeld zijn...maar die staan dan ook dagelijks in volle zon, en gedurende vele jaren...)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Mooie tafel Meubelle! Goed dat nieuwe technieken en materialen wat meer worden toegepast en hier uitgebreid worden gedeeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.